Moer carburator doorgedraaid

Bramoto

Die hard MF'er
17 mei 2019
277
80
Hoi allen,

Ik heb een Yamaha YZ250F, 2007. 1 van de 2 gaskabels hangt vast in de carburateur en zou volgens het werkplaatshandboek op 11Nm dus helemaal niet hard.

Echter hangt deze moer extreem hard vast. Papegaaibektang, gewone hex-sleutel, andere tang op het hardste van mijn kracht maar de kop slijt gewoon door/af. Ook al met warmte opgezeten. Wd40, penetratievloeistof,...

Iemand enig idee hoe ik dit kan aanpakken? Kop is bijna helemaal kapot nu. Heeft iemand tips and tricks? Geen idee hoe deze zo hard geraakt is.

Bedankt
IMG_20220121_185219.jpg
 
Bedankt allen voor de tips.
Ik heb al met een waterpomptang geprobeerd (dat had ik een papegaaibektang genoemd). Ik probeerde dit zo hard ik kon met 1 hand toe te houden en te draaien, kwam gewoon geen beweging in :(

Het is inderdaad een bout en geen moer (|() dat onderdeel is van de gaskabel. Hem losknippen zal uiteindelijk wel moeten vrees ik aangezien de bout zijn kop bijna helemaal afgesleten is nu. Maar dat zie ik dan wel. Dan kan ik wel eventueel met slagmoersleutel er op die hem dan waarschijnlijk los zou krijgen (en hopelijk niet afbreken). --> Goed idee of zeggen jullie 'NIET DOEN'?

Ik ga eens de loctite tips proberen toe te passen maar dat zou wel heel stom zijn van de vorige monteur, niet? Dat moet je nog wel eens losmaken op dit model, de carburateur.
 
NIET DOEN@!!!!!


Potver je slaat je carb zo in stukken.

Haal je carb eruit en zet de bout in de bankschroef, dan kan je meer kracht zetten.
Dat is loud and clear ;)
Denk inderdaad dat die ene gaskabel afknippen mijn enige optie zal zijn om dit netjes los te krijgen. En dan hem inderdaad in een bankschroef zetten en hopelijk snel en zonder veel moeite losdraaien.
 
Bedankt voor de tip. Geen idee welk soort tang dit is. Hoe heet zo'n soort tang? Is dat zo hard mogelijk dichtnijpen en dan die positie vastzetten via dat draaiwieletje?

Ik hou het zeker in mijn achterhoofd maar ik sta op het punt om de kabel door te knippen en dan meer grip te kunnen zetten. Zelf mocht ik hem nu loskrijgen is die kop van de bout toch zo goed als gestript dus wordt het sowieso vervangen.

Thanks!
 
Bedankt voor de tip. Geen idee welk soort tang dit is. Hoe heet zo'n soort tang? Is dat zo hard mogelijk dichtnijpen en dan die positie vastzetten via dat draaiwieletje?

Ik hou het zeker in mijn achterhoofd maar ik sta op het punt om de kabel door te knippen en dan meer grip te kunnen zetten. Zelf mocht ik hem nu loskrijgen is die kop van de bout toch zo goed als gestript dus wordt het sowieso vervangen.

Thanks!
Een griptang 🙂 stellen met het schoefje, dan inknijpen.
Het dunne hendeltje krijg je hem weer mee los
 
Hij gaat los omdat ik de carburateur wil reviseren en dat gaat nogal moeilijk/ongemakkelijk als hij daar vast hangt te bengelen.
Het is ook mijn eerste keer dat ik een carb zou reviseren dus ik heb het wel nodig om alles overzichtelijk op mijn werkbankje te kunnen leggen.

En ik zou hem inderdaad kunnen hergebruiken die kabel maar dan moet ik hem eerst netjes loskrijgen :p Nog eens met een waterpomptang geprobeerd maar die bout beweegt geen millimeter.

Misschien kan ik de gaskabel aan het stuur volledig losmaken om zo de carb los te hebben (maar nog met die bout vast). Alleen wringt het in mij dat ik een probleem heb gevonden die ik dan niet zou oplossen..
 
Hij gaat los omdat ik de carburateur wil reviseren en dat gaat nogal moeilijk/ongemakkelijk als hij daar vast hangt te bengelen.
Het is ook mijn eerste keer dat ik een carb zou reviseren dus ik heb het wel nodig om alles overzichtelijk op mijn werkbankje te kunnen leggen.

En ik zou hem inderdaad kunnen hergebruiken die kabel maar dan moet ik hem eerst netjes loskrijgen :p Nog eens met een waterpomptang geprobeerd maar die bout beweegt geen millimeter.

Misschien kan ik de gaskabel aan het stuur volledig losmaken om zo de carb los te hebben (maar nog met die bout vast). Alleen wringt het in mij dat ik een probleem heb gevonden die ik dan niet zou oplossen..
Beter wringen in je dan dat er wat afbreekt,een carb is niet zo bestand tegen geweld als je zou denken,zou die kabel lekker laten zitten en bij het stuur losmaken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan