Daanzzzzz
Die hard MF'er
- 9 jan 2013
- 932
- 4
Disclaimer: dit is mijn eerste motor en ik ben geen monteur
Al een beste tijd heb ik het probleem dat wanneer ik onder de 4000 - 5000 toeren rijdt, de motor schokt. Hoe meer toeren, hoe minder schokken. Wanneer ik rond de 3000 toeren rijd (een rotonde in zijn 1) begint het gewoon gevaarlijk te worden als het iets glad is omdat de motor niet soepel rijdt. Het probleem is langzaam ontstaan, ik kan niet precies zeggen wanneer of waardoor. Dingen die ik sindsdien gedaan heb in de hoop het te fixen:
Langzaam begin ik een beetje gek te worden ben bang dat het iets is in de transmissie. Er zit speling op het achterwiel maar ik begrijp dat dat normaal is i.v.m. speling op de transmissie doordat de tandwielen sleuven hebben waar de andere tandwielen in grijpen.
In het filmpje hoor je duidelijk een vreemd klappend geluid ergens tussen het voorste tandwiel en de koppeling vandaan komen. Ik weet dat dat enigszins normaal is omdat het achterwiel geen weerstand heeft en de ketting in kan halen. Ik heb alleen het idee dat het geluid niet bij het voorste tandwiel vandaan komt naar dieper uit het blok. Al met een schroevendraaier geluisterd, maar ik kan het niet vinden.
Iemand die toevallig nog wat zinnigs kan zeggen anders dan het blok splitsen en de boel aan de binnenkant nakijken? Een garage er naar laten kijken kan altijd maar het liefst fix ik het zelf om er nog wat van te kunnen leren :-)
Al een beste tijd heb ik het probleem dat wanneer ik onder de 4000 - 5000 toeren rijdt, de motor schokt. Hoe meer toeren, hoe minder schokken. Wanneer ik rond de 3000 toeren rijd (een rotonde in zijn 1) begint het gewoon gevaarlijk te worden als het iets glad is omdat de motor niet soepel rijdt. Het probleem is langzaam ontstaan, ik kan niet precies zeggen wanneer of waardoor. Dingen die ik sindsdien gedaan heb in de hoop het te fixen:
- Ketting gespannen, uitgelijnd met een laser. Strak gespannen, los gespannen, goed gespannen, allemaal hetzelfde resultaat
- Nieuwe ketting + tandwielen (voor en achter);
- Kleppen stellen
- Carburateurs schoongemaakt en afgesteld met een colortune. Ook gewoon verschillende afstellingen geprobeerd om te testen; geen verschil. Motor loopt verder perfect
- Koppeling uit elkaar gehaald; platen zijn allemaal goed, korf is niet ingeslagen, geen speling; geen putting o.i.d. op de tandwielen
- Speling gecontroleerd op uitgaande as: is er niet in geen enkele richting;
- Uitloop tandwielen gecontroleerd: is er niet
- Speling uit rubberen schokdempers in achterwiel gehaald (ik dacht het te hebben gevonden); geen verschil
Langzaam begin ik een beetje gek te worden ben bang dat het iets is in de transmissie. Er zit speling op het achterwiel maar ik begrijp dat dat normaal is i.v.m. speling op de transmissie doordat de tandwielen sleuven hebben waar de andere tandwielen in grijpen.
In het filmpje hoor je duidelijk een vreemd klappend geluid ergens tussen het voorste tandwiel en de koppeling vandaan komen. Ik weet dat dat enigszins normaal is omdat het achterwiel geen weerstand heeft en de ketting in kan halen. Ik heb alleen het idee dat het geluid niet bij het voorste tandwiel vandaan komt naar dieper uit het blok. Al met een schroevendraaier geluisterd, maar ik kan het niet vinden.
Iemand die toevallig nog wat zinnigs kan zeggen anders dan het blok splitsen en de boel aan de binnenkant nakijken? Een garage er naar laten kijken kan altijd maar het liefst fix ik het zelf om er nog wat van te kunnen leren :-)