Schotland op de motor [Centrale informatie]

1)
Goede tip inderdaad ; ons hadden op de heenweg de beschikking over een touwtje (!) om de motor vast te sjorren.

Bezopen toch zoiets ?!

Zet je ruim 21.000 Euro aan motorfiets 'vast' met een vettig touwtje...

Op de terugreis waren er wel plotseling spanbanden ! (was er ook veel meer wind, had er misschien ook mee te maken)

Stel je eens voor dat je motor omkukelt tijdens de overtocht. Dan is het handig om te weten dat je de kapitein van de veerboot verantwoordelijk is! Hij is immers verantwoordelijk voor zowel passagiers als lading. Na vertrek uit de haven wordt normaal gesproken ook het autodek door de bemanning gecontroleerd om te kijken of de lading goed vastzit en dus niet gaat schuiven tijdens de vaart. Ik kreeg dit te horen van iemand die ruime ervaring op zee heeft, dus in geval van schade de kapitein aansprakelijk stellen.

2)
Das gek ; die ervaring hebben wij nou helemaal niet. Voorbeeldje : in een keurig restaurant hebben we heerlijke krokant aangegrilde eendeborst, in een honing-tijmsaus gegeten, met 'chips', en diverse groenten. Kosten : 8.95 Pond per persoon.

Zit je dus met je 'pint' en een 'diet-Coke', hoofdgerecht, en toetje na (Banoffee-pie...yummie !) voor uiteindelijk nog geen 30 Pond weg te eten.

Zelfde restaurant, andere dag : soep vooraf, 2 pints, 2 cola, 2x hoofdgerecht (chicken curry + aanvullingen), en 2x toetje : totaal 36 Pond.

Kan ik onmogelijk duur noemen zoiets.

Is inderdaad goedkoop. Volgens het Marco Polo reisgidsje wat ik meehad waren restaurants duur maar er stonden meer onjuiste dingen in dat ding. Dus daar hoef je geen geld aan uit te geven. Wij hebben steeds gedineerd bij The Lock In in Fort Augustus: kleine pub met goed eten, goede bediening, bordje vol met iets te drinken voor rond de 15 pond. Aanrader! In de meeste pubs is het trouwens normaal om je eten en drinken zelf aan de bar te bestellen, dus niet aan een tafeltje gaan zitten wachten op de bediening: die komt meestal niet.

3)
Inderdaad ; niet vergeten zo'n ding. Eventueel ook op de boot te koop. Heb er inderdaad eentje van de ANWB, en dat is een vierkant ding, met ook andere adapterplaatjes voor diverse andere landen.

Precies, zo'n ding heb ik ook. ANWB: 18 euro. Lokale elektronica-boer: 5 euro. :)
 
...nog een Schotland-tippie...!

...kijk een beetje om je heen waar je geld uit een automaat haalt ; ik kreeg gisteren de VISA afrekening, en bij sommige banken moet je gewoon tussen de 10 en 12 Pond (!) betalen om een handje vol van die dingen uit de muur te krijgen...

...het afrekenen na het tanken doe ik ook altijd (in het buitenland) met de VISA, en daar zijn (zoals gewoonlijk) geen extra kosten voor in rekening gebracht...

Kheb ook speciaal voor mn vakantie alvast een creditcard aangevraagd en ga er zoveel mogelijk mee proberen te betalen, wel zo goedkoop.
 
Kheb ook speciaal voor mn vakantie alvast een creditcard aangevraagd en ga er zoveel mogelijk mee proberen te betalen, wel zo goedkoop.

Visa is ideaal om mee te betalen, maar geld opnemen bij de pinautomaten kan je beter met je bankpas doen. Is veel goedkoper. Cash opnemen met creditcards is vreselijk duur. Ik kon trouwens bij een groot aantal benzinestations gewoon met mijn ING pas pinnen.
 
...en voor de mensen die het nog nooit geprobeerd hebben ; of denken dat het niet te verteren is, probeer toch eens de typische 'fish and chips'...

...ik ben in ieder geval best overstag ; met 'salt' en 'vinegar' is het spul heel best weg te krijgen...

...ik had het bewust nog nooit gehad, en dacht altijd dat het niet meer was dan een ranzig vette hap, maar niets is minder waar...

...heb het vorige week een paar keer gehaald zo her en der in het land, en er zit best verschil in, maar over het algemeen : gewoon proberen, tis best lekker...



...en als ze vragen 'wrapped' of 'open' ; dan is wrapped bedacht als meenemen, en open is direct opeten...
 
Nou, als jullie hotel in Invergarry ook Lundyview is dan gaan we mekaar nog zeker zien.
Ben ik helemaal de eenzame Jappen-rijder tussen de Italianen en Duitsers hahaha.
Ik rij zelf niet met GPS maar heb wel interesse in eventuele routes, andere in de groep hebben wel een Garmin.

Groet
Naba
Beste Naba was je ook niet in lundieview geweest?wij hebben daar geboekt van 13-6 tot 24-6 en zijn erg nieuwschierig hoe en wat. mogelijk heb je wat info.
groet Lambert
 
Beste Naba was je ook niet in lundieview geweest?wij hebben daar geboekt van 13-6 tot 24-6 en zijn erg nieuwschierig hoe en wat. mogelijk heb je wat info.
groet Lambert

Yep, Lundie View in Invergarry, gerund door Colin en Daniela Gordon.
Is me prima bevallen. Colin is een geboren Schot, Daniela is een Italiaanse (die overigens prima Engels spreekt). Kamers zijn schoon en goed onderhouden, er is een lounge (woonkamer) met TV waar je lekker kan zitten na het rijden. Was erg leuk om te doen want wij waren met een hele groep daar. Prijzen zijn ook dik in orde, ontbijt ook.
Gewoon brood met beleg en koffie is mogelijk, een Schots ontbijt ook. Colin is een gezellige ouwehoer die je veel kan vertellen over de geschiedenis en de dingen die je kunt bezoeken en zien.
Paar tips: als je de A82 volgt kun je in Invergarry bij de Gleaner tanken (ligt aan de weg, kan niet missen). 's avonds eten hebben wij steeds gedaan in de Lock Inn in Fort Augustus, wat zo'n 10 kilometer verderop is. Pub-food, prima te eten, in een kleine gezellige pub. The Bothy ligt ernaast, eten is ook goed maar een beetje chagerijnige bediening.
In Fort Augustus zit ook een PIN-automaat voor cash (naast de Lock Inn) en schuin tegenover een supermarkt voor iets te knabbelen en te drinken 's avonds in de lounge. Liggen allemaal langs het kanaal, kan niet missen.
Voor een verslag van mijn weekje daar:
Toerverslag weekje Schotland
Enige nadeel aan Lundie View: er is geen overdekte motorstalling. Maar ja, als je motor niet tegen een beetje regen kan, heb je in Schotland niet veel te zoeken.....
 
Dank je voor de reactie en de tips. Ik zal een regenjas voor de brommert meenemen. Wij hebben ook het avondeten bij Collin en Daniella geboekt dat gaat ook vast goedkomen. We hebben het verslag bekeken en de beelden maken duidelijk hoe mooi het daar is. Over 4 weken 'GJIT IT OAN". Groet Lambert.
 
Nog maar 3 nachtjes slapen en dan vertrekt de boot *O*

Man, wat heb ik er zin in!


Khad nog effe 1 vraagje. Hoe streng zijn ze denken jullie met uitlaat geluid in Schotland? Op dit moment is de pakking voor mn originele uitlaat nog niet binnen en ik vraag me af of hij met die pakking helemaal goed lucht dicht is... En als dat dus niet gaat lukken moet ik met mn open uitlaat daar rijden, en die maakt wel wat geluid :p
 
Nog maar 3 nachtjes slapen en dan vertrekt de boot *O*

Man, wat heb ik er zin in!


Khad nog effe 1 vraagje. Hoe streng zijn ze denken jullie met uitlaat geluid in Schotland? Op dit moment is de pakking voor mn originele uitlaat nog niet binnen en ik vraag me af of hij met die pakking helemaal goed lucht dicht is... En als dat dus niet gaat lukken moet ik met mn open uitlaat daar rijden, en die maakt wel wat geluid :p

Wat dat geluid betreft kan ik je gerust stellen. Ik ben een week lang met een behoorlijk aantal decibellen door de Highlands gereden en heb weinig politie gezien. En degenen die ik zag, hadden er geen belangstelling voor.
Heel veel plezier en veilige kilometers gewenst !
 
Wat dat geluid betreft kan ik je gerust stellen. Ik ben een week lang met een behoorlijk aantal decibellen door de Highlands gereden en heb weinig politie gezien. En degenen die ik zag, hadden er geen belangstelling voor.
Heel veel plezier en veilige kilometers gewenst !

Kijk dat is mooi om te horen *O*

staat aardige route in de planning, vind ik zelf haha

2946 kilometers in 16 dagen

Kaart.png
 
Dutchie90X gaat een tochie doen...:

Kijk dat is mooi om te horen *O*

staat aardige route in de planning, vind ik zelf haha

2946 kilometers in 16 dagen

...mwha ; ben net terug...
...2984 km in 10 dagen :+ (inkl. heen en terugreis naar de boot hier in NL)...


...mooie route trouwens ; onze standplaats de laatste 5 dagen was Jedburgh...
...'k zie datje daar ook langs-waaiert...

...o.a. de A68 dus...
...best een fraaie weg, met behoorlijke hoogte verschillen, en zg. 'blind summits'...


...veel plezier !








...'k was stiekum al wat plaatjes etc. op het Engelse Boxertrix forum aan het plakken geweest : England & Scotland ; through Dutch eyes... - www.boxertrix.com

...uiteraard als de dagen straks weer wat korter worden, en de avonden vooral langer, dan zal ik een keurig reisverslag in elkaar drukken in het Nederlands...


:W
 
Laatst bewerkt:
Beste Naba,
je schreef:Enige nadeel aan Lundie View: er is geen overdekte motorstalling. Maar ja, als je motor niet tegen een beetje regen kan, heb je in Schotland niet veel te zoeken.
Dit lees ik op hun site:
AMPLE FREE PARKING for cars and a SECURE GARAGE for bikes & motorcycles.
Hebben ze je deze garage niet aangebodeb dan?
 
Beste Naba,
je schreef:Enige nadeel aan Lundie View: er is geen overdekte motorstalling. Maar ja, als je motor niet tegen een beetje regen kan, heb je in Schotland niet veel te zoeken.
Dit lees ik op hun site:
AMPLE FREE PARKING for cars and a SECURE GARAGE for bikes & motorcycles.
Hebben ze je deze garage niet aangebodeb dan?

Dat schoot me later te binnen ja. Er is wel een schuurtje waar een motor in gezet kan worden maar die stond op dat moment nog vol met stookhout. En ons werd dat niet aangeboden omdat het toch niet had gepast, we ware met een groep van 10 motoren.
Maar ik zou ze gewoon even mailen of je de motor binnen kunt zetten.
Foto van hoe wij de motoren hadden staan:

GroteFoto-FFVZVEYS.jpg
 
...mwha ; ben net terug...
...2984 km in 10 dagen :+ (inkl. heen en terugreis naar de boot hier in NL)...


...mooie route trouwens ; onze standplaats de laatste 5 dagen was Jedburgh...
...'k zie datje daar ook langs-waaiert...

...o.a. de A68 dus...
...best een fraaie weg, met behoorlijke hoogte verschillen, en zg. 'blind summits'...


...veel plezier !








...'k was stiekum al wat plaatjes etc. op het Engelse Boxertrix forum aan het plakken geweest : England & Scotland ; through Dutch eyes... - www.boxertrix.com

...uiteraard als de dagen straks weer wat korter worden, en de avonden vooral langer, dan zal ik een keurig reisverslag in elkaar drukken in het Nederlands...


:W

Waarschijnlijk blijven we ook een keer een dag ergens hangen enzo, en stel we hebben nog tijd over gaan we denk ik nog even langs het lake district...
 
Toch nog maar even een waarschuwinkje - blijf goed uitkijken. Met 20 jaar ervaring met het rijden in Engeland/Schotland is 't me toch gelukt na een "blind corner" frontaal op 'n auto te knallen. 15 km. vóór m'n bestemming. Hij een beetje verkeerd, ik een beetje verkeerd, maar net genoeg om elkaar niet te missen.
Goddank heb ik zelf, buiten gebutste knieën en gedeukte ego niets, maar 't had maar zo anders af kunnen lopen. Trouwe motorfiets wél overleden... Voorwiel zat onder 't motorblok...
Daarvoor trouwens fantastisch gereden, zeearend gezien bij Shieldaig en een visarend bij Garve, en maar een uurtje regen.
Plaats binnenkort wel wat plaatjes.
 
Toch nog maar even een waarschuwinkje - blijf goed uitkijken. Met 20 jaar ervaring met het rijden in Engeland/Schotland is 't me toch gelukt na een "blind corner" frontaal op 'n auto te knallen. 15 km. vóór m'n bestemming. Hij een beetje verkeerd, ik een beetje verkeerd, maar net genoeg om elkaar niet te missen.
Goddank heb ik zelf, buiten gebutste knieën en gedeukte ego niets, maar 't had maar zo anders af kunnen lopen. Trouwe motorfiets wél overleden... Voorwiel zat onder 't motorblok...
Daarvoor trouwens fantastisch gereden, zeearend gezien bij Shieldaig en een visarend bij Garve, en maar een uurtje regen.
Plaats binnenkort wel wat plaatjes.
Das balen zeg :( Mooi dat je er goed vanaf bent gekomen.

Maar, niet om het een of ander, wat heeft dit met Engeland/Schotland te maken? Dit kan je toch in ieder willekeurig land overkomen?
 
Das balen zeg :( Mooi dat je er goed vanaf bent gekomen.

Maar, niet om het een of ander, wat heeft dit met Engeland/Schotland te maken? Dit kan je toch in ieder willekeurig land overkomen?

Op bochtige single track wegen, zoals in Schotland, is de kans op dit soort ongevallen veeeeeeeel groter.

Mijn ervaring is dat als je lang in zo'n gebied rijdt en je komt alsmaar niemand tegen, je na verloop van tijd geen rekening meer houdt met tegenliggers.
 
Mijn ervaring is dat als je lang in zo'n gebied rijdt en je komt alsmaar niemand tegen, je na verloop van tijd geen rekening meer houdt met tegenliggers.

Correct en tevens juist!! Helemaal mee eens.....

En als je dan plots weer iemand tegenkomt schrik je je elke keer weer de pleuris en is de eerste recatie om de motor naar rechts te gooien........ de verkante keer dus!
 
Ik ben weer terug van een hele vette vakantie in Schotland :)
in 17 dagen tijd zo een 3200 kilometers gereden. Wat een prachtland toch! 11 dagen goed weer waarvan een aantal dagen echt perfect (25 graden strak blauwe lucht :) ) maar helaas ook wat regenachtige dagen, voornamelijk gister... hele dag regen regen en nog is regen. Binnekort meer foto's, een verslagje en hopelijk dat de video beelden ook wat zin geworden...

IMGP4285.png
 
Nog 3 nachtjes en dan gaan we. Hoop op een beetje mooi weer maar nemen zeker ook een regenoveral mee. Trouwens wat een plaatje die foto.
 
nou en toen was ik uitgelezen,

ben druk met het voorbereiden bezig,
ben nog benieuwd naar de ervaringen van mensen die zijn geweest,
wat ze ervan vonden lees dat dutchy nog verhaaltje en foto's zou plaatsen,
en bmw is er geweest........

in ieder geval alvast bedankt voor de tips die overal vermeld staan,
moet een keertje alles opnieuw lezen en dan die tips even opschrijven bv hardknotpass,etc etc.heb al boekje van capitool over schotland,kaart van schotland en routes via mail gekregen,maar die worden voor tom tom te lang zodat 1 route van garmin,voor tom tom wel 5 routes worden...............hmmm moet ik nog effkes over prakkedenken of daar niet een converter of iets voor is..........

maar euh.... we hebben er zin in .......... :] *:)
 
Hardknottpas
full


Grey Mare Tail
full


hekjes in t lake district!
full


En in 2011 gaan we weer...........nu ook de Applecross!

heeft iemand trouwens nog leuke overnachtingsadressen op Skye, richting Drymen en rond Callander? Alle info is welkom *D
 
nou en toen was ik uitgelezen,

ben druk met het voorbereiden bezig,
ben nog benieuwd naar de ervaringen van mensen die zijn geweest,
wat ze ervan vonden lees dat dutchy nog verhaaltje en foto's zou plaatsen,
en bmw is er geweest........

in ieder geval alvast bedankt voor de tips die overal vermeld staan,
moet een keertje alles opnieuw lezen en dan die tips even opschrijven bv hardknotpass,etc etc.heb al boekje van capitool over schotland,kaart van schotland en routes via mail gekregen,maar die worden voor tom tom te lang zodat 1 route van garmin,voor tom tom wel 5 routes worden...............hmmm moet ik nog effkes over prakkedenken of daar niet een converter of iets voor is..........

maar euh.... we hebben er zin in .......... :] *:)
Wij zijn twee jaar terug ook geweest met de motor, het is ontzettend mooi om er te rijden en het is ook erg makkelijk. Wij zijn in Juni geweest (geloof ik). We hebben geslapen in B&B's (niet van tevoren geboekt) wat erg goed te doen was. We zijn normaal van het zoveel mogelijk van tevoren boeken, maar aangezien we geen idee hadden hoe snel of langzaam we zouden rijden hebben we dat niet gedaan en dat is prima bevallen. En Engels is natuurlijk goed te doen.

Tips, tja, wat wij wel gemist hebben is om echt helemaal naar het noorden te gaan, daar hadden we geen tijd voor. We zijn niet noordelijker gegaan dan Lochinver. Niet zo'n heel boeiend plaatsje om te slapen ook, we zaten in een B&B die 'Tigh Lion' ofzo heette, dat was niet wat, vermijd die ;-)

Maar voor de rest, tja, gewoon lekker rijden en genieten van het landschap. Stop je fotocamera's in je tanktas trouwens! Dat scheelt een hoop. Dan kun je even snel stoppen foto maken en weer verder. Wij reden heel wat kilometers en dan heb je niet altijd tijd en/of zin om compleet af te stappen en even rustig foto's te maken terwijl je wel een mooi plaatje ziet.

Oh ja, en even denken hoor, als je van een lekker sfeertje en lekker eten houdt kan ik je de 'Falls of Dochart Inn' aanraden in Killin. Zomaar iets wat me te binnen schiet hoor. We sliepen in het Drumfinn Guest House, ook in Killin. Erg vriendelijke man, we hadden daar accuproblemen en hij had toevallig een lader liggen. Poos aan het zoeken geweest voor hij hem kon vinden, maar hij had ons wel gered van een flink potje aanduwen (als dat al kan, geen idee eigenlijk).

En oh ja, hoe noordelijker je komt, hoe minder tankstations je tegenkomt. Niet extreem weinig maar je moet er wel rekening mee houden.

Navigatie is superhandig ja, wij hebben Garmin Zumo en je kunt dan gewoon lekker rijden zonder dat je telkens de weg hoeft te zoeken, rijdt een stuk relaxter! Zo, even genoeg getikt nu.

En oh ja, de pas van Applecross is erg gaaf:
Bealach na Bà - Wikipedia

Die moet je zeker doen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan