Een helm die standaard al speakers heeft? Lijkt mij een slechte verkoops strategie.Bij de C4 zitten de speakers en microfoon a ingebouwd. Enkel de SC1 cartridge unit moet je nog eventueel aanschaffen om te kunnen kletsen onderweg. De speakers zitten wel vast en zijn eigenlijk niet te verwijderen. Er is dan ook geen ruimte om zelf nog iets in te bouwen. Als je per se je eigen communicatiesysteem wil gebruiken, schaf dan een C3 pro aan! Houd je nog wat geld over ookQua kwaliteit en comfort zul je het verschil niet zo merken. Let wel op de kraag inderdaad. Een universele set inbouwen kan wel maar vereist wat handigheid.
Natuurlijk kunnen die dat, net zoals bij vele andere helmen die wel van de nodige uitsparingen voorzien zijn, maar niet standaard speakers en micro aan boord hebben.Vraag me af of die schuberths nog wel een klap kunnen absorberen met al die hapjes uit het eps voor de luxe toevoegingen.
Ik hoop dat ze het meenemen. De c3 kwam niet goed uit de test bij Sharp. De C4 heeft nog meer uitsparingen dan de c3. Een helm met minder uitsparingen zoals de Arai qv pro, met externe zonnevizier, komen veel beter uit de test.Natuurlijk kunnen die dat, net zoals bij vele andere helmen die wel van de nodige uitsparingen voorzien zijn, maar niet standaard speakers en micro aan boord hebben.
Ik zou niet weten waarom al die uitsparingen de veiligheid teniet doen. Ze zullen dat immers wel meenemen in hun berekeningen/testen.
Dat is jammer van Sharp. Toch vind ik de ratings van de c3 schrikbarend slecht, voor wat je ervoor betaalt. de c4 hebben ze nog niet getest. Hopelijk komen er snel meer van dit soort testen voor helmen.Nadeel van Sharp testen is dat ze meerdere testen op 1 helm uitvoeren (om budgetaire redenen aldus helm fabrikant Shark). Tuurlijk zegt het wel wat over de veiligheid als een helm na 7 klappen nog steeds voldoende bescherming biedt, maar persoonlijk vind ik hoe de helm reageert op de eerste klap veel belangrijker, en dat verteld de Sharp rating je helaas niet.
(bijv. als bij een systeemhelm bij de eerste 2 klappen het kinstuk openklapt en de volgende 8x niet krijgt het een 80% daarvoor, terwijl wanneer de helm de eerste 3 klappen goed dicht blijft zitten maar de laatste 7 klappen niet deze maar een 30% hiervoor scoort en mijn inziens toch echt veiliger is.)