Shim laten vallen in de motor

Simo

MF'er
18 jun 2023
32
17
Den Haag
Het ging zo goed, maar dan schrik je van iemand en valt een shim. Het ging snel en ik heb 'm niet bewust zien vallen, maar ik verwacht dat 'ie is gevallen bij de blauwe pijl. Het gaan om de 1e en meest linker INlaat klep van mijn CBF600 (2004), en om shim van 2.15 mm (diameter 7.49mm). Stiekem lijkt mij dat vrij krap voor het gat, maar ja... het zou wellicht kunnen.

1687120758852.png


Met mijn telescopische magneet ben ik over alle kleppen gegaan, alsook over de vloer, maar ik kon de shim echt niet vinden. Nu durf ik best verder te gaan, maar als beginner lukt het mij nog niet om te visualiseren hoe de motor er van binnen uit ziet en hoe ik dit moet gaan aanpakken. Wat denken jullie dat de beste optie is om 'm te vinden? Na wat googlen en lezen kom ik op deze opties uit:

  • Hier vond ik een beschrijving waarbij iemand aanraadt om met een draad, wellicht een dunne koperen electra kabel?, de shim los te porren. Uiteindelijk zou die shim dan in de oliepan kunnen vallen waarna deze dunne (4mm) flexibele magneetpen 'm daar uit kan vissen. Met mijn huidige magneetpen (telescopisch, 12mm) heb ik gezocht in de kleppendeksel, maar nergens iets kunnen oppakken. Vandaar dat ik vermoed dat ' ie daar bij de kleppenveer is gevallen.
  • Andere berichten op internet zeggen dat je de cover aan de linkerkant kan losmaken omdat die daar te vinden kan zijn. Volgens het WPH van de CBF600 zit daar de 'alternator'/Dynamo, waar op internet gezegd wordt dat de magnetische component daar de shim kan vasthouden. Zit daar een verbinding (oliekanaal?) met de klep waar de shim in is gevallen? Ergens kan ik mij dit niet voorstellen.
  • Aan de rechterkant van de motor zit de koppeling en de nokkenasketting. Ook daat lees ik op het internet dat 'ie mogelijk gevonden kan worden doot met een magneetpen te porren, al lijkt mij dat meer iets wanneer je de shim verliest van de 3e of 4e cylinder. Zijn er alsnog kanalen waardoor dit zou kunnen?
  • Ik zou ook de carborateurs er af kunnen halen, maar de kleppen staan dicht door de kleppenveer. Ik kan mij niet voorstellen dat de shim op die manier terug te halen is.
  • De laatste optie is om de motor nog verder uit te kleden en het cylinderhoofd er af te halen. Deze stap is erg ingrijpend en ik weet niet in hoeverre ik mij daar fijn bij voel.
Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Laatst bewerkt:
Hij zit toevallig niet vastgeplakt in de bucket?
Zelf trouwens ook meegemaakt dat de shim tussen de klepveren viel, gelukkig eruit kunnen halen want hij lag goed zeg maar.
 
Als hij naast de veer is gevallen dan is hij daar gewoon. Er lopen daar geen kanalen naar beneden namelijk. De eerste stap is hem te vinden.

Als je hem gevonden heb dan zou ik kijken of je een stuk (dun) lasdraad kunt magnetiseren en hem daarmee kunt opvissen.

Als opvissen echt niet lukt dan zou je kunnen proberen om deze éne klep te demonteren. Dit door de verbrandingskamer door het bougiegat vol te duwen met touw en de zuiger omhoog te draaien zodat deze de kleppen echt klem zet. Daarna de klepveer demonteren en dan zou hij makkelijk te zien moeten zijn.

Geen enkel wphb zal dit zo adviseren en ik heb er verder ook geen ervaring mee. Ik weet alleen dat dit nog wel eens zo gebeurd.
 
Als hij naast de veer is gevallen dan is hij daar gewoon. Er lopen daar geen kanalen naar beneden namelijk. De eerste stap is hem te vinden.

Als je hem gevonden heb dan zou ik kijken of je een stuk (dun) lasdraad kunt magnetiseren en hem daarmee kunt opvissen.

Als opvissen echt niet lukt dan zou je kunnen proberen om deze éne klep te demonteren. Dit door de verbrandingskamer door het bougiegat vol te duwen met touw en de zuiger omhoog te draaien zodat deze de kleppen echt klem zet. Daarna de klepveer demonteren en dan zou hij makkelijk te zien moeten zijn.
Een oude bougie verbouwen en er lucht op zetten in de compressieslag, dan vallen de kleppen ook niet naar beneden.
Maar mocht ie daar liggen dan geldt het volgende, wat er in valt kan er ook weer uit.
Magnetiseren van iets wat er tussen past, zoals je zal zei, of een haakje maken dat er onderdoor past en pielen maar.
 
Als die shim daar tussen is gevallen zal je hem toch, met een sterk zaklantaarntje, toch moeten zien?
Net weer goed gekeken, maar ik kan 'm niet vinden. Ook nog met een tie-wrapje zitten porren maar ik hoor niks. zodadelijk maar weer verder zoeken.

Als hij naast de veer is gevallen dan is hij daar gewoon. Er lopen daar geen kanalen naar beneden namelijk. De eerste stap is hem te vinden.

Van wat ik zie lopen er wel kanalen naar beneden, De 2 van de 1e cylinder zie je duidelijk aan de buitenkant. Met een tiewrap kon ik de kanalenvolgen. Deze 2 lijken toch naar de behuizing van de dynamo te gaan. Nu zijn er ook andere kanalen, maar deze zitten meer in de buurt van klep 2, welke afstand ik te groot vind voor de val die gemaakt is. Maar dan nog, ik heb het niet (goed) gezien.

1687162408140.png
1687162426108.png


Wat ik als eerste zauw doen is of het wel mogelijk is dat de shim daar tussen pas .met andere worden kan deze daar liggen.
Goed punt, nu is het zo dat de kleppendoos* redelijk veel gaten heeft waar die makkelijk dan tussen past. zo lijken de ' buckets' op een verhoging te liggen waarbij het onderliggende gedeelte allemaal met elkaar verbonden is. Met een tiewrap kon ik van uitlaatklep 1 bij inlaat klep 1 komen, en van uitlaat klep 1 ook bij uitlaatklep 4. Het grootste gat ligt naast inlaat klep 1, zie de foto waarbij ik met een tie-wrap in een naburig oliekanaal zit.

* = het deel onder de kleppendeksel. Weet de naam even niet

-----
Vervolg stap lijkt mij dan maar de linker cover er af halen en bij de dynamo gaan kijken waar de oliekanalen toe leiden. Niet?
 
Voor je de boel uit elkaar haalt zou ik nog goed alle hoekjes en holtes aan de buitenkant inspecteren.
In het donker met een led lamp wil ook wel eens het zicht verbeteren.
Tussen de carbs of gaskleppenhuizen, op de uitlaten etc. het kan zomaar ergens zijn blijven hangen.
Heb je ook al bij de nokkenas ketting gekeken?
 
Met dun stevig draad 1,5 of 2 mm ofzo.
Pielen langs klepveren.
En sterk magneetje tegen de draad plakken.
Gebruik ze vaak op de motor met sleutelen ze zijn echt sterk
 

Bijlagen

  • 20230611_164122.jpg
    20230611_164122.jpg
    137,5 KB · Weergaven: 114
Bedankt voor het nadenken! Ik waardeer het enorm.

zojuist met een sterke magneet de voortuin nagelopen (want daar kluste ik). Naast wat magnetisch gruis heb ik hoogstends de pacemaker van mijn buurman verstoord... maar geen shim. Met mijn magneetpen het blok en de uitlaten verder nagelopen, maar weer geen blijk van een shim. Ik blijf zoeken!

Morgen komt een flexibele magneetpen van 4mm en een magnetiseerder aan, dan hoop ik verder bij de kleppen te porren. Anders zit ik er toch over na te denken om een lokale Honda dealer te bellen voor hulp. Ben bang dat verder uit elkaar halen mijn skillset overstijgt.
 
Bedankt voor het nadenken! Ik waardeer het enorm.

zojuist met een sterke magneet de voortuin nagelopen (want daar kluste ik). Naast wat magnetisch gruis heb ik hoogstends de pacemaker van mijn buurman verstoord... maar geen shim. Met mijn magneetpen het blok en de uitlaten verder nagelopen, maar weer geen blijk van een shim. Ik blijf zoeken!

Morgen komt een flexibele magneetpen van 4mm en een magnetiseerder aan, dan hoop ik verder bij de kleppen te porren. Anders zit ik er toch over na te denken om een lokale Honda dealer te bellen voor hulp. Ben bang dat verder uit elkaar halen mijn skillset overstijgt.
Stofzuiger?
 
Ik krijg nu een beter beeld van de situatie, ja.

Het zijn lastige keuzes. Hoe ver wil je gaan voor een shim die misschien gewoon ergens in het gras ligt?

Als je de bucket gewoon kunt monteren en de klep handmatig kunt openen (even je nokkenas meten hoe ver hij open moet) dan betwijfel ik ten zeerste dat de shim daar ligt.
De klepveer demonteren is een optie maar niet zonder risico. Als je klep naar beneden valt dan mag de cilinderkop er af.

Als er voorin het blok een identiek kanaal zit dan kun je kijken of een bekertje olie bij het "verdachte" kanaal merkbaar langzamer weg loopt. Een endoscoop die je in je telefoon kunt prikken kost ook de wereld niet

Je kunt misschien met de fiets schudden, de olie aftappen en kijken of de shim mee komt (kleine kans). De dynamodeksel loshalen is an sigh ook nog wel te doen en misschien kun je hem er dan met een spuitbusje remmenreiniger de boel uitspoelen. Dat kost je wel een pakking. De carterpan er af kan ook nog maar dat kost je weer een carterpakking én uitlaatpakkingen.

Maak een keuze tot hoe ver je wilt gaan en als er niets uit komt: De boel dicht en rijden. Klinkt niet super professioneel maar er ligt wel vaker wat vreemds onderin een blok. Ik kwam laatst een XRV tegen waar ooit een stuk van de zuiger was afgebroken en onderin het carter bleek te liggen. Ding is rijdend binnengekomen ¯\_(ツ)_/¯ Eenmaal beneden verwacht ik niet dat hij plots tien centimeter omhoog springt en in je versnellingsbak terecht komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan