Shim laten vallen in de motor

Simo

MF'er
18 jun 2023
32
17
Den Haag
Het ging zo goed, maar dan schrik je van iemand en valt een shim. Het ging snel en ik heb 'm niet bewust zien vallen, maar ik verwacht dat 'ie is gevallen bij de blauwe pijl. Het gaan om de 1e en meest linker INlaat klep van mijn CBF600 (2004), en om shim van 2.15 mm (diameter 7.49mm). Stiekem lijkt mij dat vrij krap voor het gat, maar ja... het zou wellicht kunnen.

1687120758852.png


Met mijn telescopische magneet ben ik over alle kleppen gegaan, alsook over de vloer, maar ik kon de shim echt niet vinden. Nu durf ik best verder te gaan, maar als beginner lukt het mij nog niet om te visualiseren hoe de motor er van binnen uit ziet en hoe ik dit moet gaan aanpakken. Wat denken jullie dat de beste optie is om 'm te vinden? Na wat googlen en lezen kom ik op deze opties uit:

  • Hier vond ik een beschrijving waarbij iemand aanraadt om met een draad, wellicht een dunne koperen electra kabel?, de shim los te porren. Uiteindelijk zou die shim dan in de oliepan kunnen vallen waarna deze dunne (4mm) flexibele magneetpen 'm daar uit kan vissen. Met mijn huidige magneetpen (telescopisch, 12mm) heb ik gezocht in de kleppendeksel, maar nergens iets kunnen oppakken. Vandaar dat ik vermoed dat ' ie daar bij de kleppenveer is gevallen.
  • Andere berichten op internet zeggen dat je de cover aan de linkerkant kan losmaken omdat die daar te vinden kan zijn. Volgens het WPH van de CBF600 zit daar de 'alternator'/Dynamo, waar op internet gezegd wordt dat de magnetische component daar de shim kan vasthouden. Zit daar een verbinding (oliekanaal?) met de klep waar de shim in is gevallen? Ergens kan ik mij dit niet voorstellen.
  • Aan de rechterkant van de motor zit de koppeling en de nokkenasketting. Ook daat lees ik op het internet dat 'ie mogelijk gevonden kan worden doot met een magneetpen te porren, al lijkt mij dat meer iets wanneer je de shim verliest van de 3e of 4e cylinder. Zijn er alsnog kanalen waardoor dit zou kunnen?
  • Ik zou ook de carborateurs er af kunnen halen, maar de kleppen staan dicht door de kleppenveer. Ik kan mij niet voorstellen dat de shim op die manier terug te halen is.
  • De laatste optie is om de motor nog verder uit te kleden en het cylinderhoofd er af te halen. Deze stap is erg ingrijpend en ik weet niet in hoeverre ik mij daar fijn bij voel.
Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Laatst bewerkt:
Valt me eerlijk gezegd een beetje tegen dat niemand dit nog bedacht heeft : je broekzakken al gecontroleerd ? Of een ander plekje waar je hem neergelegd zou kunnen hebben ? Je hebt hem niet ZIEN vallen zeg je, weet je dan wel zeker dat hij is gevallen ?

Ik heb geen ervaring met shims, maar zijn die dingen dan zo klein dat ze tussen een spleetje van het blok vallen ? En met name dat ze tussen de klepveer en blok passen, dat zou gewoon niet moeten kunnen.
 
Als je er nog nooit een in je handen hebt gehad, hoe nuttig is het dan om je in zo’n gesprek te mengen? :?

Het gaat niet om een wiel of iets van dat formaat he.
 
Hehe, puur ingenieur technisch gezien. Ik vind het dan maar een slecht ontwerp als een shimmetje wat op de klep hoort er ook tussen KAN vallen.
Dat kunnen halve maantjes van de klepsteel ook en een boutje ringtje of moertje die je loshaalt van boven ergens ook. de regel is , voorzichtig en schone doek erin zodat ie niet verder kan vallen.
Maar ja dat is een koe achter in zijn reet kijken.
 
Evt een magnetische aftapplug monteren?

DIe en wat extra Neodynium magneten besteld (tip van Rob). Ga 'm voorzichtig wat slagen laten maken en kijken of die wat kunnen oppikken.

Valt me eerlijk gezegd een beetje tegen dat niemand dit nog bedacht heeft : je broekzakken al gecontroleerd ? Of een ander plekje waar je hem neergelegd zou kunnen hebben ? Je hebt hem niet ZIEN vallen zeg je, weet je dan wel zeker dat hij is gevallen ?

Ik heb geen ervaring met shims, maar zijn die dingen dan zo klein dat ze tussen een spleetje van het blok vallen ? En met name dat ze tussen de klepveer en blok passen, dat zou gewoon niet moeten kunnen.

Met "ik heb 'm niet in het motorblok zien vallen" bedoel ik dat ik de shim in mn vingers had boven de klep. Op het punt waar je 'm in moet drukken glipte het rotding net uit mn grip terwijl ik 'm op z'n plek wilde leggen. Ik zag 'm kantelen naar de gleuf waar waar de shimbucket hoort te zitten (de kleppenveer) en toen sloeg ik stijl achterover met gedachte "F*CK!". Ja, ik heb het daarna niet gezien maar ik hield het tegen de kleppenveer aan en het had weinig inertia/snelheid dus de kans is groot dat ...

Desalniettemin heeft de garage gezocht en niks gevonden. Zaterdag haal ik 'm op en dan heb ik een paar stappen voor ogen. Yes, ik ben voorzichtig :D
  • Magneten op kritieke punten en dan de motor voorzichtig en gecontroleerd laten draaienmet een dopsleutel.
  • Indien dat goed gaat, dan gaan we in een versnelling een stukje 'wandelen'.
  • Indien dat goed loopt gaat de olie d'r in en gaan we een stuk wandelen in een hoge versnelling om de olie ietwat rond te pompen / los te weken. De pomp heeft wel wat power nodig, dus ik verwacht niet veel rondgepompte olie.
  • Indien dat weer goed gaat doe ik een schietgebedje en ga ik 'm starten. Nadat ik 'm even heb laten draaien kijk ik in oliefilter en bij de magneten.
En dan heb ik volgens mij het meeste afgevangen. Mogelijk dat ik nog iets verzin, ben nog verer aan het lezen/kijken naar de retour kanalen in het blok.
 
Laatst bewerkt:
  • Nadat ik 'm even heb laten draaien kijk ik in oliefilter en bij de magneten.
Voor de aanzuigopening van de oliepomp zit een zeef,daar raakt die nooit door.
Als dat wel zo zou zijn draait de oliepomp kapot voor er ooit iets tot bij het oliefilter geraakt.
Een oliefilter dient alleen voor heel fijn vuil dat door de oliezeef is geraakt.
 
DIe en wat extra Neodynium magneten besteld (tip van Rob). Ga 'm voorzichtig wat slagen laten maken en kijken of die wat kunnen oppikken.



Met "ik heb 'm niet in het motorblok zien vallen" bedoel ik dat ik de shim in mn vingers had boven de klep. Op het punt waar je 'm in moet drukken glipte het rotding net uit mn grip terwijl ik 'm op z'n plek wilde leggen. Ik zag 'm kantelen naar de gleuf waar waar de shimbucket hoort te zitten (de kleppenveer) en toen sloeg ik stijl achterover met gedachte "F*CK!". Ja, ik heb het daarna niet gezien maar ik hield het tegen de kleppenveer aan en het had weinig inertia/snelheid dus de kans is groot dat ...

Desalniettemin heeft de garage gezocht en niks gevonden. Zaterdag haal ik 'm op en dan heb ik een paar stappen voor ogen. Yes, ik ben voorzichtig :D
  • Magneten op kritieke punten en dan de motor voorzichtig en gecontroleerd laten draaienmet een dopsleutel.
  • Indien dat goed gaat, dan gaan we in een versnelling een stukje 'wandelen'.
  • Indien dat goed loopt gaat de olie d'r in en gaan we een stuk wandelen in een hoge versnelling om de olie ietwat rond te pompen / los te weken. De pomp heeft wel wat power nodig, dus ik verwacht niet veel rondgepompte olie.
  • Indien dat weer goed gaat doe ik een schietgebedje en ga ik 'm starten. Nadat ik 'm even heb laten draaien kijk ik in oliefilter en bij de magneten.
En dan heb ik volgens mij het meeste afgevangen. Mogelijk dat ik nog iets verzin, ben nog verer aan het lezen/kijken naar de retour kanalen in het blok.
Dat klinkt alsof hij ook tussen de klepveer en de steel/geleider kan zitten
 
Dat klinkt alsof hij ook tussen de klepveer en de steel/geleider kan zitten

Dat dacht ik in 1e instantie ook, maar dan zou je hem wel een beetje moeten zien zitten / los kunnen vroeten met een lasdraadje. Tot noch toe niks gezien. Zou toch zweren dat ie er echt ingevallen was, maar ....

Wel eerst effe klepspeling controleren
Oude shim d'r opgezet en alles weer opnieuw gemeten: nieuwe shim al besteld.
Dit keer de shim er wel opgezet terwijl ik alles met een oud laken had dichtgestopt zodat ' ie niet (weer) kon vallen. Al doende leert men (van de fouten) :)
Je bent een geduldig mens. Ik zou al lang het ding gestart hebben op hoop van zegen.
Geduld moet wel echt uit m' n tenen komen!
 
Dat dacht ik in 1e instantie ook, maar dan zou je hem wel een beetje moeten zien zitten / los kunnen vroeten met een lasdraadje. Tot noch toe niks gezien. Zou toch zweren dat ie er echt ingevallen was, maar ....


Oude shim d'r opgezet en alles weer opnieuw gemeten: nieuwe shim al besteld.
Dit keer de shim er wel opgezet terwijl ik alles met een oud laken had dichtgestopt zodat ' ie niet (weer) kon vallen. Al doende leert men (van de fouten) :)

Geduld moet wel echt uit m' n tenen komen!
En hoe ver ben je met je geduld?
 
Terug
Bovenaan Onderaan