slechts 1 van 2 uitlaatkleppen met roetaanslag

Simo

MF'er
18 jun 2023
32
17
Den Haag
Ola!

Ik ben mijn Honda CBF600 (2004) aan het onderhouden. Na een probleem met een shim die ik (nog steeds) kwijt ben, zie hier, wil ik de uitlaat er weer op zetten. Hierbij viel mij op dat er bij elke cylinder slechts 1 van de 2 uitlaatkleppen is met (veel) roestaanslag, waar de ander 'schoon' lijkt. Dit lijkt mij niet goed, maar juist omdat het bij elke cylinder voorkomt (zie filmpje) heb ik hier wel vragen bij. Weten jullie wat hier aan de hand zou kunnen zijn?

Op internet las ik dat sommige 'multi-valve' een andere timing hebben per klep. DIt zou een verschil in aanslag kunnen verklaren, maar kijken naar de nokkenas van de CBF600 dan zie ik daar geen aanwijzing voor. De kleppenspeling was ook niet zo afwijkend om dit te kunnen veroorzaken.

Motor heb ik 2e hands van een dealer (40K op de teller). Ik heb er vorig jaar ongeveer 1200km gereden, waaronder kleine stukken naar m'n werk (binnen in de stad, lage toeren waarbij de motor ook niet echt tijd heeft om warm te worden). Kleine stukjes zijn minder fijn voor de motor, maar dan noch kan ik niet plaatsen waarom er telkens maar 1 klep is met roetaanslag.


 
Het lijkt er op dat steeds de binnenste uitlaatklep heter wordt, vandaar de meer grijze kleur.
Ik heb er echter niet direct een verklaring voor, behalve slecht dragende/contact klep/zitting.
klep kan dan niet genoeg warmte kwijt.
Maar dan alle 4 ????????????
 
Ben je niet 4 shims kwijt? B| het kan trouwens aan de hoek van de kanalen liggen maar ook aan een verschil in kleptiming, wat bij honda helemaal niet ondenkbaar is.
 
Ben je niet 4 shims kwijt? B| het kan trouwens aan de hoek van de kanalen liggen maar ook aan een verschil in kleptiming, wat bij honda helemaal niet ondenkbaar is.
Het verschil in klep timing zou je dan toch op de nokkenas moeten zien? Dit leek redelijk hetzelfde, al zal ik er morgen nog een keer beter naar kijken.
 
@Simo , de 2005 SV650 van m'n betere helft had dit ook. Ik meen me te herinneren dat er via een klein gaatje verse lucht werd toegevoegd aan 1 zijde, als onderdeel van een emissiemaatregel. Dit was het Suzuki PAIR systeem. Jouw Honda komt ook uit die periode en heeft mogelijk iets soortgelijks aan boord.
 
Terug
Bovenaan Onderaan