Shim laten vallen in de motor

Simo

MF'er
18 jun 2023
32
17
Den Haag
Het ging zo goed, maar dan schrik je van iemand en valt een shim. Het ging snel en ik heb 'm niet bewust zien vallen, maar ik verwacht dat 'ie is gevallen bij de blauwe pijl. Het gaan om de 1e en meest linker INlaat klep van mijn CBF600 (2004), en om shim van 2.15 mm (diameter 7.49mm). Stiekem lijkt mij dat vrij krap voor het gat, maar ja... het zou wellicht kunnen.

1687120758852.png


Met mijn telescopische magneet ben ik over alle kleppen gegaan, alsook over de vloer, maar ik kon de shim echt niet vinden. Nu durf ik best verder te gaan, maar als beginner lukt het mij nog niet om te visualiseren hoe de motor er van binnen uit ziet en hoe ik dit moet gaan aanpakken. Wat denken jullie dat de beste optie is om 'm te vinden? Na wat googlen en lezen kom ik op deze opties uit:

  • Hier vond ik een beschrijving waarbij iemand aanraadt om met een draad, wellicht een dunne koperen electra kabel?, de shim los te porren. Uiteindelijk zou die shim dan in de oliepan kunnen vallen waarna deze dunne (4mm) flexibele magneetpen 'm daar uit kan vissen. Met mijn huidige magneetpen (telescopisch, 12mm) heb ik gezocht in de kleppendeksel, maar nergens iets kunnen oppakken. Vandaar dat ik vermoed dat ' ie daar bij de kleppenveer is gevallen.
  • Andere berichten op internet zeggen dat je de cover aan de linkerkant kan losmaken omdat die daar te vinden kan zijn. Volgens het WPH van de CBF600 zit daar de 'alternator'/Dynamo, waar op internet gezegd wordt dat de magnetische component daar de shim kan vasthouden. Zit daar een verbinding (oliekanaal?) met de klep waar de shim in is gevallen? Ergens kan ik mij dit niet voorstellen.
  • Aan de rechterkant van de motor zit de koppeling en de nokkenasketting. Ook daat lees ik op het internet dat 'ie mogelijk gevonden kan worden doot met een magneetpen te porren, al lijkt mij dat meer iets wanneer je de shim verliest van de 3e of 4e cylinder. Zijn er alsnog kanalen waardoor dit zou kunnen?
  • Ik zou ook de carborateurs er af kunnen halen, maar de kleppen staan dicht door de kleppenveer. Ik kan mij niet voorstellen dat de shim op die manier terug te halen is.
  • De laatste optie is om de motor nog verder uit te kleden en het cylinderhoofd er af te halen. Deze stap is erg ingrijpend en ik weet niet in hoeverre ik mij daar fijn bij voel.
Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Laatst bewerkt:
Aaah, De Haag :t As je nâh wat gebrùke ken meld he dan bè mèn, helicoil ofzau. Wè hebbe zat van die zaui. Doe nâh vooâh je je ège op die ùitlaatpèpe stogt de bâhte inspùite met Freeze & Release, ken je bè Sandâhs aandrèftechniek krège, nâhja, kaupe..
Kap nâh, un broedâh ùit De Haag. Onwès bedank, maui. Voâh nâh heppik denk ik alles, maah gein idei. Kom denkik zeikâh bè je op de lèn. Volleg voâh nâh mèn Haynes Manuwal van CBF600, maah weit ègelijk auk nie waah ik goed an doe.

Thx voâh de tip van de bâhtûh, dat spul kende ik nog nie.

Welleke wèk waun je?

Ik waun in leyeburrag, annut mauie zùidâhparrek (de mauie kant).
 
Zet de betreffende cilinder in TDC. Zet de motor in z'n 6 en blokkeer de achterrem. Giet een beetje olie door het bougat in de cilinder (dicht je de zuigerveren mee af voor de lektest). Sluit een cilinderlektester aan op je bougiegat en zet daar perslucht op. Dan kun je de klepveer loshalen zonder dat de klep in de cilinder valt. Zoek naar je shim (en hopelijk vind je die en kun je die er uit halen) en zet de klepveer weer terug. Het is een beetje omslachtig maar sneller en goedkoper dan je blok demonteren. En dan weet je zeker of hij onder de klepveer was beland of niet.
 
Zet de betreffende cilinder in TDC. Zet de motor in z'n 6 en blokkeer de achterrem. Giet een beetje olie door het bougat in de cilinder (dicht je de zuigerveren mee af voor de lektest). Sluit een cilinderlektester aan op je bougiegat en zet daar perslucht op. Dan kun je de klepveer loshalen zonder dat de klep in de cilinder valt. Zoek naar je shim (en hopelijk vind je die en kun je die er uit halen) en zet de klepveer weer terug. Het is een beetje omslachtig maar sneller en goedkoper dan je blok demonteren. En dan weet je zeker of hij onder de klepveer was beland of niet.

Bedankt voor de tip. Dat vergt wel wat skills, zo het lijkt. Lees wel in het WPH dat je voor de kleppen speciale tools nodig hebt. Die (alsook een compressor) heb ik (nog) niet. Mogelijk dat ze dit bij een garage zouden willen proberen.

Of, @Rob RD , m'n nieuwe haagse vriend. Om gelijk van je aanbod gebruik te maken, heb jij dit soort tools tot je beschikking?
 
Nope, ik bind een moer aan een koperdraadje en navigeer die tussen de klep en de zuiger... beetje pielen gaat nesso best... komt beetje fingerspitzengefuhl bij kijken
 
Zuiger bovenin zetten, rest van de ruimte tussen zuiger en kleppen vol duwen met touw, via het bougiegat. Dan ff de klepschotel naar beneden drukken, spietjes er uit en veren wegpakken. Als hij daar ligt, moet je hem kunnen zien.

En filmen, voor het geval dat de spietjes door de klepveren in een baan om de aarde worden gelanceerd.
 
Zuiger bovenin zetten, rest van de ruimte tussen zuiger en kleppen vol duwen met touw, via het bougiegat. Dan ff de klepschotel naar beneden drukken, spietjes er uit en veren wegpakken. Als hij daar ligt, moet je hem kunnen zien.

En filmen, voor het geval dat de spietjes door de klepveren in een baan om de aarde worden gelanceerd.
Klopt helemaal! Die was ik alweer vergeten :)
 
Ik ben mij nu aan het voorbereiden op een 'operatie', maar indien ik de motor uit elkaar haal is er dan nog iets waar ik rekening mee moet houden? Mogelijk een stomme vraag, maar just to be sure.

Al met al kan dit klusje best een tijd duren. Zeker als ik dit weekend wil kijken en pas later de nieuwe pakkingen binnen heb. Ergens voelt het raar om de motor zo lang open te laten (in de niet inpandige garage). Mogelijk dat ik ' m doorkijk en dan wel even weer in elkaar zet met oude pakkingen. Kan de inlaten van de motor afdekken met een prop keukenrol o.i.d. Kan hier en daar tussentijds een beetije afdekken met vershoudfolie en in delen netjes wegzetten in de garage. Mogelijk wat 'extra' insmeren met motorolie, maar dat ik het wel lijkt mij.

De klep demonteren staat tot nu toe wat lager op mijn lijsjte door de tools die daar voor nodig zijn (volgens het WPH), ook om ' m weer te plaatsen daarna. Ben ik aan het overwegen, maar het kleppenhoofd demonteren lijkt toch makkelijker.
 
Laatst bewerkt:
De motor uit elkaar en goed beschermen tegen vuil en vocht gaat allemaal wel lukken. ik zou het alleen niet doen , het is persoonlijk maar als er bij mij iets langer uitelkaar ligt moet ik toch even harder denken en foto’s terug kijken waar wat zat en waarlangs.
Sterkte met de operatie.
 
Steek de bouten in een stuk karton zoals je ze uit het blok draait, er staan zrlfs nummers op het blok. Dat voorkomt dat je je later de vinketering zoekt voor welke bout waar moet
 
Zuiger bovenin zetten, rest van de ruimte tussen zuiger en kleppen vol duwen met touw, via het bougiegat. Dan ff de klepschotel naar beneden drukken, spietjes er uit en veren wegpakken. Als hij daar ligt, moet je hem kunnen zien.

En filmen, voor het geval dat de spietjes door de klepveren in een baan om de aarde worden gelanceerd.
Met dat tâh is èin goed plan
 
Ik ben mij nu aan het voorbereiden op een 'operatie', maar indien ik de motor uit elkaar haal is er dan nog iets waar ik rekening mee moet houden? Mogelijk een stomme vraag, maar just to be sure.

Al met al kan dit klusje best een tijd duren. Zeker als ik dit weekend wil kijken en pas later de nieuwe pakkingen binnen heb. Ergens voelt het raar om de motor zo lang open te laten (in de niet inpandige garage). Mogelijk dat ik ' m doorkijk en dan wel even weer in elkaar zet met oude pakkingen. Kan de inlaten van de motor afdekken met een prop keukenrol o.i.d. Kan hier en daar tussentijds een beetije afdekken met vershoudfolie en in delen netjes wegzetten in de garage. Mogelijk wat 'extra' insmeren met motorolie, maar dat ik het wel lijkt mij.

De klep demonteren staat tot nu toe wat lager op mijn lijsjte door de tools die daar voor nodig zijn (volgens het WPH), ook om ' m weer te plaatsen daarna. Ben ik aan het overwegen, maar het kleppenhoofd demonteren lijkt toch makkelijker.

Ik zou beginnen met olie aftappen en carterpan demonteren. Dat was hier ook voldoende Linkje
 
Ik ken dit blok niet. Ik kan alleen bevestigen dat de touwtjesmethode werkt.
Ik paste dit vroeger toe in het motorblok van mijn Opel GT.
Bougie er uit halen, De zuiger in bovenste dode punt zetten, en de resterende verbrandingskamer via het bougiegat volsteken met touw, waarvan het uiteinde uit het bougiegat blijft hangen , en de kleppen kunnen onmogelijk nog in de cilinder vallen.
Voor jouw motor weet ik niet wat er nodig is om vervolgens de klepveren te verwijderen. Bij mijn GT heb ik een simpel tooltje (hefboom) gemaakt waarmee het lukt. Niets ingewikkeld eigenlijk.
 
Laatst bewerkt:
Bij m’n toenmalige zzr1100 liet ook ik de shim uit m’n handen vallen, wel had ik de mazzel dat ie tussen het blok en resterende plastic kappen viel. Het verschil van geluid van metaal en plastic zooi is anders. De shim ligt nog ergens in de garage.:9

Wellicht is dat bij jouw ook gebeurt en ligt het shimmetje zielig te wachten in de tuin totdat ie gevonden wordt.
 
Poging 2, de carterpan

Uitlaat er best makkelijk af gekregen. De bouten bij de uitlaat waren gelukkig absoluut niet ver heen. Uit voorzorg wel een paar dagen eerder al wat kruipolie laten inwerken, maar alles kwam goed los. Carterpan echt los moeten tikken met een rubberen hamer, maar.... geen shim. Kleppendeksel weer geopend en het geheel wat doorgespoeld met goedkope olie (Action 10W40), maar daar kwam niks los. Morgen verder porren in de retourkanalen.
 
Omdat ik zelf krap zit qua tijd en ook niet precies weet waar ik moet zoeken heb ik dit weekend de motor bij Bollman Motoren in Den Haag gebracht.

Ook zij hebben de shim helaas niet gevonden. Ze hebben o.a. rond het vliegwiel en de dynamo gekeken, iets wat mij niet direct lukte. De retourkanalen aan de voorkant monden daar uit/gaan daar langs om vervolgens in de carterpan te komen. Ze hebben ongeveer een uurtje gezocht maar kunnen natuurlijk ook geen garantie geven noch inschatten wat het risico is. Advies was wel geen risico te nemen.

Ik heb de shim echt niet kunnen vinden op de motor of in de voortuin, noch met een (sterke) magneet Indien 'ie er wel in zit dan blokkeert die hele motor (en dus het wiel). Geen optie. De motor economisch afschrijven zie ik (nog) niet zitten, daar is ze te leuk voor. Ik ga even wat afwegingen maken, zeker als de expert het niet zeker weet: de boel open maken is 1. De boel weer goed dichtmaken is een 2e.


Nâh, die ligt ergens in de tuin als je het mij vraagt. Metaaldetector? O-)

In de voortuin heb met een magneet gezocht, maar niks gevonden. Zo groot is het ook weer niet. Mocht iemand in Den Haag echter een metaaldetector hebben? :)
 
Laatst bewerkt:
Is het nog een idee om het blok zo ver als gaat open te maken en op alles waar je maar kan van die neodyne magneten te plakken / maken / tyrappen en dan het blok niet op 90 pk rond te laten draaien maar met een makita, hand, slagmoersleutel of startmotor? Shimmetje gaat meegevoerd worden en hangt op enig moment aan een van de tientallen magneetjes. Die neodyne dingenn zijn er al heel klein
 
Terug
Bovenaan Onderaan