Shim laten vallen in de motor

Simo

MF'er
18 jun 2023
32
17
Den Haag
Het ging zo goed, maar dan schrik je van iemand en valt een shim. Het ging snel en ik heb 'm niet bewust zien vallen, maar ik verwacht dat 'ie is gevallen bij de blauwe pijl. Het gaan om de 1e en meest linker INlaat klep van mijn CBF600 (2004), en om shim van 2.15 mm (diameter 7.49mm). Stiekem lijkt mij dat vrij krap voor het gat, maar ja... het zou wellicht kunnen.

1687120758852.png


Met mijn telescopische magneet ben ik over alle kleppen gegaan, alsook over de vloer, maar ik kon de shim echt niet vinden. Nu durf ik best verder te gaan, maar als beginner lukt het mij nog niet om te visualiseren hoe de motor er van binnen uit ziet en hoe ik dit moet gaan aanpakken. Wat denken jullie dat de beste optie is om 'm te vinden? Na wat googlen en lezen kom ik op deze opties uit:

  • Hier vond ik een beschrijving waarbij iemand aanraadt om met een draad, wellicht een dunne koperen electra kabel?, de shim los te porren. Uiteindelijk zou die shim dan in de oliepan kunnen vallen waarna deze dunne (4mm) flexibele magneetpen 'm daar uit kan vissen. Met mijn huidige magneetpen (telescopisch, 12mm) heb ik gezocht in de kleppendeksel, maar nergens iets kunnen oppakken. Vandaar dat ik vermoed dat ' ie daar bij de kleppenveer is gevallen.
  • Andere berichten op internet zeggen dat je de cover aan de linkerkant kan losmaken omdat die daar te vinden kan zijn. Volgens het WPH van de CBF600 zit daar de 'alternator'/Dynamo, waar op internet gezegd wordt dat de magnetische component daar de shim kan vasthouden. Zit daar een verbinding (oliekanaal?) met de klep waar de shim in is gevallen? Ergens kan ik mij dit niet voorstellen.
  • Aan de rechterkant van de motor zit de koppeling en de nokkenasketting. Ook daat lees ik op het internet dat 'ie mogelijk gevonden kan worden doot met een magneetpen te porren, al lijkt mij dat meer iets wanneer je de shim verliest van de 3e of 4e cylinder. Zijn er alsnog kanalen waardoor dit zou kunnen?
  • Ik zou ook de carborateurs er af kunnen halen, maar de kleppen staan dicht door de kleppenveer. Ik kan mij niet voorstellen dat de shim op die manier terug te halen is.
  • De laatste optie is om de motor nog verder uit te kleden en het cylinderhoofd er af te halen. Deze stap is erg ingrijpend en ik weet niet in hoeverre ik mij daar fijn bij voel.
Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Tof dat jullie hier nog naar vragen! Ik heb er een tijd uitgelegen (medisch), waar de motor compleet van mijn radar verdween.
De shim is er helaas nog niet uit. Laatste keer dat ik er naar kon kijken was deze zomer of nog daarvoor. Mijn plan is om 'm nu maar in elkaar te zetten en te gaan starten. Ergens spannend, want zo'n shim is toch gehard staal..... Het blok tot de versnellingsbak aan toe uit elkaar halen lijkt mij een leuke klus, maar betwijfel of het de energie waard is (waar er tot nu toe nog niks gevonden is).

Samenvatting
Nadat ik er zelf naar had zitten hengelen met een magneet heb ik 'm naar de garage gebracht. Daar wisten ze niet helemaal goed wat ze d'r mee moesten, maar ook zij konden niks vinden (ook niet bij de dynamo). Bij terugkomst verder zitten hengelen en een heel klein stukje met de motor gelopen in z'n 2 met de bougies er uit. Niks leek aan te lopen of vast te zitten. Heb toen een nieuwe shim gekocht en dat is waar we nu zijn. Motor staat in elkaar (maar dan mist 'ie nog 1 shim) in een garage, aan de acculader.

Plan (in wording)
  • Nieuwe shim er in
  • aanzetten met een goede magneet op de carterpan
  • hopen
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan