''slechte'' accu snel opgeladen met de Optimate?

bikerbertus

MF veteraan
9 jun 2007
16.264
10.122
Omdat de spanning van mijn accu na 2 a 3 weken stilstaan (in garage met constante temp van +/- 15C) richting de 12.3V zakt, heb ik de indruk dat deze niet echt jofel meer is.
De motorfiets is wel voorzien van een orig. Harley alarm dat constant op scherp staat.

Maar nu komt het, als ik 'm aan de optimate zet, is ie altijd binnen 4 uur opgeladen (2 groene lampjes) terwijl ik zou verwachten dat een slechte accu juist veel tijd nodig zou hebben om tot dat punt te komen.
Of vergis ik me, en is de Optimate juist snel klaar met een slechte accu?
 
Omdat de spanning van mijn accu na 2 a 3 weken stilstaan (in garage met constante temp van +/- 15C) richting de 12.3V zakt, heb ik de indruk dat deze niet echt jofel meer is.
De motorfiets is wel voorzien van een orig. Harley alarm dat constant op scherp staat.

Maar nu komt het, als ik 'm aan de optimate zet, is ie altijd binnen 4 uur opgeladen (2 groene lampjes) terwijl ik zou verwachten dat een slechte accu juist veel tijd nodig zou hebben om tot dat punt te komen.
Of vergis ik me, en is de Optimate juist snel klaar met een slechte accu?

Gebruik je een optimate 4?
 
'T is de 3+

(de 2 groene continu brandende lampjes zou voor de onderhoudsfase staan)

De 4 is echt een stuk beter, ik heb de 3, 3+ en de 4. De 4 doet er altijd het langst over maar brengt half dode accu's echt weer tot leven. Daar doet ie dan wel dagen over, terwijl de 3+ na een paar uur zegt accu is prima of accu is niet prima en verder niks meer mee doet.
 
Zover ik weet regelen alle druppelladers op de cel/batterijspanning. Zo gauw een bepaalde batterijspanning bereikt is (ca. 13,4 V) schakelen ze over op druppellading en gaat het groene ledje branden dat de accu vol is.

Bij een accu die door ouderdom of verkeerd gebruik een deel van zijn capaciteit kwijt is zal het vol-signaal eerder komen omdat er minder lading in de accu gepompt hoeft te worden.

In jouw geval is de accu dus een behoorlijk deel van zijn volle capaciteit kwijt.
 
Omdat de spanning van mijn accu na 2 a 3 weken stilstaan (in garage met constante temp van +/- 15C) richting de 12.3V zakt, heb ik de indruk dat deze niet echt jofel meer is.
De motorfiets is wel voorzien van een orig. Harley alarm dat constant op scherp staat.

Maar nu komt het, als ik 'm aan de optimate zet, is ie altijd binnen 4 uur opgeladen (2 groene lampjes) terwijl ik zou verwachten dat een slechte accu juist veel tijd nodig zou hebben om tot dat punt te komen.
Of vergis ik me, en is de Optimate juist snel klaar met een slechte accu?
Vrij normale tijd tbv opladen, bij deze staat vd accu.
 
Ik zag nu ook dat ie kort na het afkoppelen al naar 2.7 is gezakt en binnen 12uur naar 2.5. (om vervolgens zo'n 0.1p/w verderte zakken). Dus volgens mij is ie i.d.d. een deel van zijn capaciteit kwijt (zoals @jaap al zei) want een gezonde accu moet volgens mij een uur na opladen op zo'n 2.9V staan en dat dagen vasthouden...
 
Ik zag nu ook dat ie kort na het afkoppelen al naar 2.7 is gezakt en binnen 12uur naar 2.5. (om vervolgens zo'n 0.1p/w verderte zakken). Dus volgens mij is ie i.d.d. een deel van zijn capaciteit kwijt (zoals @jaap al zei) want een gezonde accu moet volgens mij een uur na opladen op zo'n 2.9V staan en dat dagen vasthouden...
Ter indicatie wat normale spanningen bij een nieuwe accu.

Gelijk na het laden met max. 14,3 V -- > 13,4 V
na 24 uur rust 12,7 tot 12,8 V
en dit mag ca. 0,1 V per maand rust zakken.

Als de accu na 24 uur rust op 12,5 V of lager komt is het einde heel snel in zicht.
 
Ik zag nu ook dat ie kort na het afkoppelen al naar 2.7 is gezakt en binnen 12uur naar 2.5. (om vervolgens zo'n 0.1p/w verderte zakken). Dus volgens mij is ie i.d.d. een deel van zijn capaciteit kwijt (zoals @jaap al zei) want een gezonde accu moet volgens mij een uur na opladen op zo'n 2.9V staan en dat dagen vasthouden...
Dat gaat op, bij een onbelaste accu.
Dus zonder een werkend systeempje op de motor. Of accu los.

Motorzaken hebben doorgaans een apparaat om een accu door te meten. Dus incl belasting, herstel en zo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan