Spanning aansturing Brandstofpomp te laag

Paul66

MF'er
29 mei 2022
53
19
Veenendaal
Goedemiddag,
Heeft iemand een idee om mij op weg te helpen?

Omdat mijn Burgman 250 uit 2001 slechter ging starten heb ik via Amazon een nieuwe pomp gekocht. Deze werkt prima. Maar tijdens een testritje viel de motor uit en deed de pomp niets meer. Gisteren de kappen eraf gehaald en de connector van de pomp losgehaald. Nu meet ik daar een spanning van 10,4 volt. Sluit ik de pomp direct aan op de accu, werkt hij direct. Het lijkt dus dat de bestaande bekabeling een te lage spanning geeft. Nu heb ik tijdelijk een draad vanaf het contact met een zekering naar de benzinepomp gemaakt en dit werkt prima. Maar ik zou toch graag willen weten hoe ik kan achterhalen, waar de lage spanning vandaar komt waardoor de pomp niet meer via de "originele weg" loopt.

Groet Paul.
 
Oplossing
197F85DF-1E22-4EBE-9C42-5D963857B35D.png

Meet ook tussen de rode en dan de zwarte recht op de accu. Als dat lager is dan de accuspanning heb je een storing aan de massa.

Word dat niet anders dan zit het misschien in het rode draadje, de plus dus. Of er komt niet voldoende spanning uit het kastje (kan niet lezen wat daar staat) of er komt al te weinig spanning op het kastje te staan.
Net even de spanning gemeten.

A 12,96 volt
B 14,68 volt zonder verbruik bij ong 2000 toeren

Volgens mij ook geen gekke waarde.

Volgens mij zover ik uit de technische tekening uit het WPH loopt de pomp niet via en relais.
 
Ja maar niet alle relais blijven voor eeuwig goed. Of in de relaisvoet, overgangsweerstand. Er zijn een aantal mogelijkheden maar de pomp is het niet.
Beste is wel misschien dat paul66 ook even het opgenomen vermogen meet. Van benzine pomp
Net even de spanning gemeten.

A 12,96 volt
B 14,68 volt zonder verbruik bij ong 2000 toeren

Volgens mij ook geen gekke waarde.

Volgens mij zover ik uit de technische tekening uit het WPH loopt de pomp niet via en relais.
Dat is goed
 
Eerste is dus niet goed .
Vraag is nu hoe kan het dat je originele aansluiting 10.4 v is .
Loop /controleer die aansluiting/ bedrading
Meet dus steeds de spanning tot dat je 12.6 v meet er moet oorzaak zijn
 
Er zit waarschijnlijk ook nog een tilt sensor voor het relais. Deze zorgt ervoor dat bij een ongeluk de pomp niet blijft doordraaien.
Als je de pomp direct doorverbind en je hebt een ongeluk dan is het mogelijk dat bij benzine leiding breuk dat je een soort vlammenwerper krijgt....
 
Er zit waarschijnlijk ook nog een tilt sensor voor het relais. Deze zorgt ervoor dat bij een ongeluk de pomp niet blijft doordraaien.
Als je de pomp direct doorverbind en je hebt een ongeluk dan is het mogelijk dat bij benzine leiding breuk dat je een soort vlammenwerper krijgt....
Zover ik op het schema zie loopt de pomp niet via een relais.
 
Eerste is dus niet goed .
Vraag is nu hoe kan het dat je originele aansluiting 10.4 v is .
Loop /controleer die aansluiting/ bedrading
Meet dus steeds de spanning tot dat je 12.6 v meet er moet oorzaak zijn
:^
Zover ik op het schema zie loopt de pomp niet via een relais.
Er word hoe dan ook ergens een contact gemaakt.
 
197F85DF-1E22-4EBE-9C42-5D963857B35D.png

Meet ook tussen de rode en dan de zwarte recht op de accu. Als dat lager is dan de accuspanning heb je een storing aan de massa.

Word dat niet anders dan zit het misschien in het rode draadje, de plus dus. Of er komt niet voldoende spanning uit het kastje (kan niet lezen wat daar staat) of er komt al te weinig spanning op het kastje te staan.
 
Oplossing
Bekijk bijlage 1790282
Meet ook tussen de rode en dan de zwarte recht op de accu. Als dat lager is dan de accuspanning heb je een storing aan de massa.

Word dat niet anders dan zit het misschien in het rode draadje, de plus dus. Of er komt niet voldoende spanning uit het kastje (kan niet lezen wat daar staat) of er komt al te weinig spanning op het kastje te staan.
Zover ik lees ignitor
245C689A-7547-4032-9D31-AD57C243CB20.jpeg
AC74E831-49A4-48F6-88DA-21814E5B822E.png


Wat aardig dat je het zo voor me uitwerkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan