Hoe werkt de dynamo in een motorfiets?
Ik weet hoe hij bij een auto werkt ( die levert alleen stroom als er stroom nodig is) maar bij een motorfiets is de werking volgens mij anders omdat daar de dynamo in de olie draait en geen spanningsregelaar maar een stroomregelaar heeft.
Levert de dynamo in een motor altijd het volle vermogen ( amperes ) en loost hij het te veel aan de stroomregelaar die het vervolgens in warmte omzet en zo afvoert?
Gaat daarom de stroomregelaar zo vaak kapot omdat hij te warm wordt?
Dus hierbij mijn vraag hoe werkt de dynamo in een motorfiets precies?
Ik weet hoe hij bij een auto werkt ( die levert alleen stroom als er stroom nodig is) maar bij een motorfiets is de werking volgens mij anders omdat daar de dynamo in de olie draait en geen spanningsregelaar maar een stroomregelaar heeft.
Levert de dynamo in een motor altijd het volle vermogen ( amperes ) en loost hij het te veel aan de stroomregelaar die het vervolgens in warmte omzet en zo afvoert?
Gaat daarom de stroomregelaar zo vaak kapot omdat hij te warm wordt?
Dus hierbij mijn vraag hoe werkt de dynamo in een motorfiets precies?