Spanningsregelaar werking?

rwvmz

MF'er
23 jun 2004
191
4
zuiddorpe
Hoe werkt de dynamo in een motorfiets?
Ik weet hoe hij bij een auto werkt ( die levert alleen stroom als er stroom nodig is) maar bij een motorfiets is de werking volgens mij anders omdat daar de dynamo in de olie draait en geen spanningsregelaar maar een stroomregelaar heeft.
Levert de dynamo in een motor altijd het volle vermogen ( amperes ) en loost hij het te veel aan de stroomregelaar die het vervolgens in warmte omzet en zo afvoert?
Gaat daarom de stroomregelaar zo vaak kapot omdat hij te warm wordt?
Dus hierbij mijn vraag hoe werkt de dynamo in een motorfiets precies?
 
Hoe werkt de dynamo in een motorfiets?
Ik weet hoe hij bij een auto werkt ( die levert alleen stroom als er stroom nodig is) maar bij een motorfiets is de werking volgens mij anders omdat daar de dynamo in de olie draait en geen spanningsregelaar maar een stroomregelaar heeft.
Levert de dynamo in een motor altijd het volle vermogen ( amperes ) en loost hij het te veel aan de stroomregelaar die het vervolgens in warmte omzet en zo afvoert?
Gaat daarom de stroomregelaar zo vaak kapot omdat hij te warm wordt?
Dus hierbij mijn vraag hoe werkt de dynamo in een motorfiets precies?
wat voor motorfiets? Er zijn namelijk verschillende systemen
 
Het gaat mij om het principe, maar het is voorgevallen bij mijn Triumph street triple van 2010 toen er 45.000km op stonden.
Eerst ging de stroomregelaar kapot (op de Alp Dhues, Frankrijk ), dus kon ik de boel laten ophalen en thuisbrengen ( weg vakantie).
Vervolgens ging een jaar later de dynamo kapot hij laadde nog maar met 8 Ampere hierbij was een deel van de wikkelingen doorgebrand.
Nu rij ik vaak met verwarmde handschoenen ( 60 W , 5 A) en ook de navigatie maar ik heb al gemeten dat de dynamo maximaal
zo'n 35 Amp oplaad dus dat moet geen probleem zijn.
 
Wat zot bedoeld is dat er dus verschillende 'principes'zijn.
Sommige motoren hebben een dynamo met koolborstels, die via de spanningsregelaar worden bekrachtigd en het gevraagde vermogen 'op verzoek'word geleverd.
Veel andere motoren hebben een dynamo met permanente magneten die een overmaat aan wattage genereren. De spanningsregelaar 'verbruikt' deze overmaat. De spanningsregelaars van dit type hebben koelribben.
 
Dat dacht ik al dus de dynamo geeft altijd zijn volle vermogen en de stroomregelaar zet het teveel (bij mij meestal zo'n 15 A) om in warmte.
Dus gooi je eigenlijk voortdurend vermogen/warmte weg via de stroomregelaar .
Dat is eigenlijk zonde, als ik het dus goed bekijk is het het beste om met zoveel verbruikers (navigatie verwarmde handvatten /handschoenen enz. rond te rijden
want dan blijft de stroomregelaar koeler en gaat hij waarschijnlijk langer mee.
Ben bij mijn bovenstaande opmerking wel benieuwd of de dynamo (de wikkelingen) dan ook langer meegaat ?
 
Daarom is het ook goed dat alle verbruikers aan staan, minder warmte in de SR. Elektronica heeft kennelijk niet het eeuwige leven gezien het aantal topics over SR’s etc....

Ondertussen heb ik al de nodige SR’s versleten in de afgelopen tientallen jaren.....+/- 100 per stuk en een dure stator van mijn vfr vtec.
 
ik heb op een vorige motor een oude computerkast ventilator op de spanningsregelaar geknoopt en via het achterlicht geschakeld, zo kreeg dat ding bij stilstand ook nog een beetje koeling
 
ik heb op een vorige motor een oude computerkast ventilator op de spanningsregelaar geknoopt en via het achterlicht geschakeld, zo kreeg dat ding bij stilstand ook nog een beetje koeling

En om dat te voorkomen had ik een 4 ohm 250 w weerstand op mijn zelfgebouwde regelaar zitten, laat die maar de warmte afvoeren...simpel met een darlington en zener
 
Dat dacht ik al dus de dynamo geeft altijd zijn volle vermogen en de stroomregelaar zet het teveel (bij mij meestal zo'n 15 A) om in warmte.
Dus gooi je eigenlijk voortdurend vermogen/warmte weg via de stroomregelaar .
Dat is eigenlijk zonde, als ik het dus goed bekijk is het het beste om met zoveel verbruikers (navigatie verwarmde handvatten /handschoenen enz. rond te rijden
want dan blijft de stroomregelaar koeler en gaat hij waarschijnlijk langer mee.
Ben bij mijn bovenstaande opmerking wel benieuwd of de dynamo (de wikkelingen) dan ook langer meegaat ?

De stroom naar de verbruikers gaat door 6 diodes van de regelaar.Als de laadspanning te hoog wordt gaat de kortsluitstroom door 3 diodes van de regelaar.
Als je zoveel mogelijk verbruikers aanzet word de regelaar dus warmer.
De dynamo wordt ook minder warm als je zo weinig mogelijk aanzet.
Er loopt wel stroom door de dynamo maar er zijn veel minder hysteresisverliezen.
 
De spanningsregelaar belast de dynamo totdat de gewenste spanning wordt bereikt. Door de dynamo te belasten zal voornamelijk de dissipatie plaatsvinden in de dynamo en niet in de regelaar. Dat de regelaar warm wordt komt voornamelijk door de gelijkrichter.
 
Onder dissipatie wordt verstaan de onvermijdelijke irreversibele thermodynamische processen die in de meeste realistische (niet-ideale) systemen optreden en die resulteren in een verlies van "nuttige" energie. Een goed voorbeeld is de warmteontwikkeling in een belasting of regeling van elektrische stroom.
 
Op de oude klassieke motoren zitten gelijkstroomdynamo's en mechanische spanningregelaars en op mijn bijna 64 jaar oude motor werkt dat gewoon nog. Het probleem is dat ze weinig vermogen hebben, maar ik heb er nooit problemen mee gehad.

Ik weet hoe dat werkt, maar dat is verder niet interessant omdat het nergens meer wordt gebruikt en 60 watt is net genoeg voor je verlichting.
 
Er zitten 3 diodes in die de positieve periodehelft doorlaten, de negatieve periodehelft wordt niets mee gedaan. Als de laadspanning te hoog wil worden gaan de 3 thyristoren van de regelaar geleiden naar massa en zullen de drie aansluitingen van de dynamo op de gelijkrichter/regelaar (SR) ongeveer 0 V worden. Vanaf dat moment zullen de 3 diodes geen stroom meer doorlaten totdat de halve positieve periode afgelopen is. De thyristor "dooft" dan weer en wordt weer een diode in sperrichting.
Door de permanente magneten met een vast magnetisch veld en de wikkelingen met een vast aantal windingen zal de opgewekte spanning alleen nog maar afhangen van het toerental.. De warmte in de SR wordt opgewekt door de diodes tijdens de doorlaatfase en de stroom door de thyristoren tijdens de kortsluiting naar massa. Welk component bij een bepaalde stroomsterkte het warmst wordt hangt af van de constructie en de mate van koeling.

Kort gezegd is de SR een wissel. Zolang de spanning beneden de vastgestelde waarde is zullen de diodes geleiden, komt de spanning hoger dan zullen de thyristoren geleiden.
 
Dus samengevat regelt de stroom/spanning regelaar de stroomsterkte af via de regelaar zelf (koelribben).
Of zie ik het dan verkeert dat de dynamo dus steeds zijn max vermogen levert en het teveel aan stroom af regelt
naar de stroomregelaar en die vervolgens deze stroom omzet in warmt.
Want in een autodynamo regelt de spanning regelaar de stroomsterkte af en laad de dynamo niet op als er geen behoefte is .
Dat lijkt mij dus een betere werking want als er geen stroom nodig is belast hij niets en gaat er geen energie(brandstof) verloren.
Of zie ik dit dan te simpel als ex automonteur?
 
Een spanningsregelaar regelt geen stroom maar spanning. Inderdaad levert de dynamo het volle vermogen en de regelaar belast de dynamo zodra de spanning te hoog word. Wanneer de top van de sinus te hoog wordt zal de betreffende spoel worden kortgesloten met een thyristor. Dit systeem is niet heel gunstig omdat er energie wordt opgewekt en het teveel wordt vernietigd. Een dynamo zoals in een auto wordt gebruikt wekt niet meer op dan nodig,. De regelaar regelt het vermogen door de veldspoel en maakt zo de rotor meer of minder magnetisch. Ook bij dit systeem wordt geregeld op spanning en niet op stroom.
 
Maar het maakt voor de regelaar en dynamo niets uit (wat slijtage betreft) of je meer of minder stroom verbruikt .
Dit omdat er dan meer of minder stroom vernietigd moet worden in warmte.
 
Ik weet niet exact hoe dat met de moderne wisselstroomdynamo's gaat, maar bij de oudere gelijkstroomdynamo's staat het anker in serie met de veldwikkeling en als er niets aangesloten is op de dynamo geeft hij geen spanning. Pas als de kring wordt gesloten komt hij op gang omdat er altijd een restje magnetisme aanwezig is.

Zou je de dynamo kortsluiten, dan gaat hij zoveel spanning en stroom leveren dat hij spontaan in de fik vliegt, dus is er een apparaatje dat bij een bepaalde spanning de kring onderbreekt waardoor de spanning weer zakt. En dat onderbreken en weer sluiten gebeurt mechanisch en honderden keren per seconde.

Lijkt me dat zoiets met een wisselstroomdynamo ook moet kunnen langs elektronische weg, dus zonder dat je veel energie gaat omzetten in warmte zoals een zener doet.
 
Maar het maakt voor de regelaar en dynamo niets uit (wat slijtage betreft) of je meer of minder stroom verbruikt .
Dit omdat er dan meer of minder stroom vernietigd moet worden in warmte.
Hoe meer verbruikers je aanzet, hoe minder zwaar (lees: heet) de spanningsregelaar wordt. Vaak zie je krap bemeten spanningsregelaars heel vaak stuk gaan als de koplamp(en), meestal de grootste verbruikers, worden vervangen door iets wat een fractie van het vermogen gebruikt, bijvoorbeeld LED of xenon.
 
En om dat te voorkomen had ik een 4 ohm 250 w weerstand op mijn zelfgebouwde regelaar zitten, laat die maar de warmte afvoeren...simpel met een darlington en zener

@K@W@ Kan je daar het "schema" eens van plaatsen

De stroom naar de verbruikers gaat door 6 diodes van de regelaar.Als de laadspanning te hoog wordt gaat de kortsluitstroom door 3 diodes van de regelaar.
Als je zoveel mogelijk verbruikers aanzet word de regelaar dus warmer.
De dynamo wordt ook minder warm als je zo weinig mogelijk aanzet.
Er loopt wel stroom door de dynamo maar er zijn veel minder hysteresisverliezen.
Hoe meer verbruikers je aanzet, hoe minder zwaar (lees: heet) de spanningsregelaar wordt. Vaak zie je krap bemeten spanningsregelaars heel vaak stuk gaan als de koplamp(en), meestal de grootste verbruikers, worden vervangen door iets wat een fractie van het vermogen gebruikt, bijvoorbeeld LED of xenon.

Als ik simpel denk en lees wat er geschreven is levert de dynamo vanaf een bepaald toerental altijd maximaal vermogen (UxI) wat naar gebruikers geleverd wordt of naar massa cq de spoelen afgevoerd wordt...
Dat betekent dat de spanningsregelaar altijd hetzelfde aan stroom te verwerken krijgt, of het nu naar gebruikers gaat of teruggevoerd wordt naar de dynamo/massa, hetgeen wat mij betreft dus geen bal uitmaakt of je 0,0 verbruikt of alles dat aan boord inclusief toeter aan hebt staan, de stroom door de SR blijft dezelfde... Denk ik verkeerd?
 
Terug
Bovenaan Onderaan