Spiegeltje trappen!

Collega motorrijders. Tussen een file doorrijden is nog steeds niet in de wet geregeld. Dat het is toegestaan is een gedragscode. Je kan daar geen recht aan ontlenen. In de code staat ook dat het pas mag als er langzamer in file wordt gereden dan 45 km per uur en dat het snelheidsverschil maar 10 km mag zijn. En als je er niet door kan je moet wachten tot het wel kan. Dus feilloze motorrijders die spiegelstrappen weten niet hoe ze zich moeten gedragen en kunnen dat blijkbaar ook niet. Ik kan in iedergeval zeggen dat op het ministerie dit soort zaken geregeld wordt besproken en dat het straks verbieden wordt en de wet weer zal worden toegepast indien deze praktijken zich verergeren. Dus automobilist meld dit gedrag van motorrijders bij de politie. Voeg daar tevens aan toe dat gedrag intimiderend is en whalla, motorrijder mogen het straks helemaal niet meer! is dat wat wij willen? Is dat wat wij wensen? Is dat dan waar wij op zitten te wachten! Regels en verboden opgelegd te krijgen! kunnen we wel weer zeuren over bekeuringen die we dan krijgen!
 
:} en zo zit de realiteit in elkaar en niet anders!!!!!!

Dus stelletje opgefokte sukkels,jullie gooien strax jullie eigen glazen in.
Ga lekker tegen een boxbal schoppen als je je aggressie kwijt moet en niet op automobilisten.

Jullie verzieken het straks voor ons allemaal.
 
Collega motorrijders. Tussen een file doorrijden is nog steeds niet in de wet geregeld. Dat het is toegestaan is een gedragscode. Je kan daar geen recht aan ontlenen. In de code staat ook dat het pas mag als er langzamer in file wordt gereden dan 45 km per uur en dat het snelheidsverschil maar 10 km mag zijn. En als je er niet door kan je moet wachten tot het wel kan. Dus feilloze motorrijders die spiegelstrappen weten niet hoe ze zich moeten gedragen en kunnen dat blijkbaar ook niet. Ik kan in iedergeval zeggen dat op het ministerie dit soort zaken geregeld wordt besproken en dat het straks verbieden wordt en de wet weer zal worden toegepast indien deze praktijken zich verergeren. Dus automobilist meld dit gedrag van motorrijders bij de politie. Voeg daar tevens aan toe dat gedrag intimiderend is en whalla, motorrijder mogen het straks helemaal niet meer! is dat wat wij willen? Is dat wat wij wensen? Is dat dan waar wij op zitten te wachten! Regels en verboden opgelegd te krijgen! kunnen we wel weer zeuren over bekeuringen die we dan krijgen!
Sorry, maar je lult uit je nek.

Het is toegestaan, klaar, je zwetst maar wat. Die gedragscode is hooguit handig voor verzekeraars, maar heeft wettelijk geen betekenis.
 
Collega motorrijders. Tussen een file doorrijden is nog steeds niet in de wet geregeld. Dat het is toegestaan is een gedragscode. Je kan daar geen recht aan ontlenen.

Zo werkt wetgeving niet. Alles wat in wetgeving niet is verboden, is toegestaan. Zo mag ik ademhalen omdat geen enkele wet me dat verbiedt. En zo mag ik ook met mijn motorvoertuig op dezelde rijstrook rijden naast een ander motorvoertuig want dat verbiedt ook geen enkele wet mij.

Als je even teruggaat naar de geschiedenis van de verkeerswetgeving. Tot begin jaren '90 (ik vergeet altijd of het '92 of '94 was) was het daadwerkelijk verboden om met twee motorvoertuigen naast elkaar op dezelfde rijstrook te rijden. Dat verbod is toen uit de wet gehaald met juist de opzet om het tot dan toe gedoogde fileren door motoren legaal te maken.

Het enige waar je nadien nog tegen aan kon lopen was het roemruchte kapstokartikel 5, het verbod om "gevaar of hinder te veroorzaken". En omdat daar nogal wat verschillen van inzicht waren wanneer je dat overtrad als je tussen de file door rijdt, bij zowel politie-agenten, verzekeraars als rechters, is de gedragscode in het leven geroepen.

Dat betekent dat als je je aan de gedragscode houdt, er inmiddels een brede basis dat je daarmee artikel 5 zeker niet overtreed. Maar dat gedragscode is geen wet, je overtreedt geen wet als je je niet aan die code houdt. Je maakt het echter wel weer een grijs gebied of je artikel 5 wel of niet overtreedt. En met name bij een aanrijding is het belangrijk. Dankzij de gedragscode moet de tegenpartij nu eerst aantonen dat jij je niet aan die code hebt gehouden, en dat dat de directe oorzaak van het ongeval was.

M.a.w. tussen de file doorrijden is niet verboden en daarmee toegestaan mits je geen andere verkeersregels overtreedt (overschrijden doorgetrokken strepen, rechts inhalen als het niet mag, etc. etc.). De gedragscode is om duidelijkheid te scheppen t.a.v. artikel 5 en dat is vooral belangrijk bij afhandeling van schade gevallen.
 
Gisteren avond op de dijk vanaf Venhuizen.
Waren bij kippenbillen strandfeest geweest....

Een Opel Vectra (nee geen corsa) komt luid toeterend vol in toeren aan.
Een meisje moet half over de kop aan de kant met haar fiets om ze te ontwijken. En ja ze fietste gewoon al aan de kant.
Wat doet die schijt Opel? die gaat ernaast rijden K*thoer dit en dat.......
Roggelt een paar keer op der toen was een maat van mij het zat die gaat ernaast fietsen en trapt zo ze hele spiegel aan gort....
Eindigde in 1 die uit de auto rende die gelicht werd en van de dijk af rolde.
Ander liep tegen mijn vuist aan per ongeluk ofzo....
En een meisje uit de auto stond haren te trekken met het eerder genoemde meisje....
Gelukkig had iedereen het gezien en zijn ze toch maar bont en blauw gauw weggereden toen er een hele groep boos aan kwam fietsen die ook al half van de weg gereden waren door hem....

Was wel weer een lekker avondje....
 
Heeft iemand wel een een spiegel van een auto eraf getrapt in de file?
Ik heb namelijk soms heel erg de drang om dat te doen als mensen opzettelijk proberen te verhinderen dat je tussen de file door kunt rijden. Of als mensen je afsnijden in de file. En als je ze dan gebaard om voortaan even beter uit te kijken je een middelvinger :j opgestoken krijgt.

Nee.. en voor motorrijders die dat wel doen, heb ik geen goed woord over. Als een ander zich niet kan gedragen, betekent dat nog niet dat je dan zelf ook je normen en waarden maar moet laten varen. De duim of anders de middelvinger is wel genoeg, denk ik.
 
Gisteren avond op de dijk vanaf Venhuizen.
Waren bij kippenbillen strandfeest geweest....

Een Opel Vectra (nee geen corsa) komt luid toeterend vol in toeren aan.
Een meisje moet half over de kop aan de kant met haar fiets om ze te ontwijken. En ja ze fietste gewoon al aan de kant.
Wat doet die schijt Opel? die gaat ernaast rijden K*thoer dit en dat.......
Roggelt een paar keer op der toen was een maat van mij het zat die gaat ernaast fietsen en trapt zo ze hele spiegel aan gort....
Eindigde in 1 die uit de auto rende die gelicht werd en van de dijk af rolde.
Ander liep tegen mijn vuist aan per ongeluk ofzo....
En een meisje uit de auto stond haren te trekken met het eerder genoemde meisje....
Gelukkig had iedereen het gezien en zijn ze toch maar bont en blauw gauw weggereden toen er een hele groep boos aan kwam fietsen die ook al half van de weg gereden waren door hem....

Was wel weer een lekker avondje....

Gast, blijf eens van de drugs af.
 
Nee.. en voor motorrijders die dat wel doen, heb ik geen goed woord over. Als een ander zich niet kan gedragen, betekent dat nog niet dat je dan zelf ook je normen en waarden maar moet laten varen. De duim of anders de middelvinger is wel genoeg, denk ik.
Voor fouten, akkoord. Maar als iemand je moedwillig van je motor probeert af te rijden... als je dat een keer overkomt dan ga je daar iig wat anders over denken.
 
Voor fouten, akkoord. Maar als iemand je moedwillig van je motor probeert af te rijden... als je dat een keer overkomt dan ga je daar iig wat anders over denken.

Dat is ons denk ik allemaal wel eens overkomen. Voor mij alleen nog steeds geen reden om andermans spullen te vernielen.
 
Gisteren zo'n mafkees die mij klem zette, z'n raampje open deed en zei dat het verboden was tussen de files door te rijden. Ik reageerde door af te stappen en naar hem toe te lopen. Die L*L was zo laf om zijn ruit snel dicht te draaien, maar was zo stom zijn portier niet op slot te doen. Ik deed deze dus open om te vragen wat zijn probleem was, maar hij trilde zo verschrikkelijk van deze actie dat er niets uit kwam. Ik kreeg toen meelij.....
volgende keer doorverwijzen naar een rijschool, dattie zn kennis best even mag opfrissen ;)
Ik heb het hele topic doorgelezen (genoeg blaat gezien voor een maand!) vond ik het bovenstaande toch wel het meest inspirerend :).

Ik ga denk ik maar een lokale rijschool vragen om een handje kaartjes of foldertjes. Als je er daar eentje van op de ruit van een auto achterlaat is de boodschap denk ik ook wel aardig duidelijk :D.
 
Als t voor velen zo moeilijk of angstig is om tussen een file door te rijden ,dan zou media-aandacht voor dit fenomeen ,bemiddelt door een belangenvereniging een goede zaak zijn.

Over t algemeen maak ik toch wel mee dat men plek probeert te maken.
Ik groet altijd even als dank als men die moeite echt heeft genomen en heb inmiddels begrepen dat automobilisten die groet als fijn ervaren..
 
Over t algemeen maak ik toch wel mee dat men plek probeert te maken.
Ik groet altijd even als dank als men die moeite echt heeft genomen en heb inmiddels begrepen dat automobilisten die groet als fijn ervaren..

precies, ik ben nog aan t lessen dus zelf nog geen motorrijder, maar als ik een motor aan zie komen in de file dan schuif ik ook altijd wel een stukje op. als de motorrijder dan zijn/haar hand opsteekt dan geeft dat zeker een fijn gevoel en alleen daarom al zal ik het blijven doen. :)
Zo laat men zien dat een dergelijke actie gewaardeerd word. *D
 
Actie geeft reactie!! :Y

Zelf gelukkig nog nooit meegemaakt, want hier in het Noord'n kent men het begrip nog om rekening met elkaar te houden :Y


En nee, we hebben hier meer dan tracktoren en karren ;)

Even aan de kant gaan als ze je aan zien komen :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan