Sponzige voorrem

Jochem - SOHC4

MF veteraan
24 apr 2002
4.288
1
Ik heb bij mijn '78 Honda Cb750K7 last van en zeer sponzige voorrem. Dit model is oorspronkelijk uitgerust met een enkele schijf voor, maar er is door de vorige eigenaar een tweede schijf bijgezet. Nu zal daardoor de remdruk nooit optimaal zijn (de remcylinder is bedoeld voor een enkele schijf), maar de remdruk was toen ik 'm net had, beduidend hoger. Inmiddels is de remvloeisof vervangen, de blokken zijn vervangen en de remmen zijn ontlucht. Het enige dat ik kan bedenken is dat het dekseltje van het remvloeistofreservoir niet goed is. Het 'ballonnetje' dat aan de binnenkant van het dekseltje zit is n.l. gescheurd en het potje traanty soms wat vloeistof. Kan dit leiden tot drukverlies?
 

Wafelijzer

MF veteraan
7 jun 2001
1.669
0
Belgie
lijkt mij idd logisch...

En remolie die lekt op je motor dat wil je zowiezo niet, dus repareren die handel en dan zie je wel. Schiet ook dat niet op dan moet je maar eens stalen leidingen uitproberen :?
 

Johnv

MF veteraan
3 jun 2001
4.412
1
Leerdam
dat rubbertje maakt niets uit, hij zal net zo hard remmen zonder dekseltje.
Je zal dus ergens anders naar moeten kijken. ;(
 

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.291
15
Zijn je remleidingen niet van elastiek ondertussen? Die worden ook slechter met de tijd. We kijken morgen wel even, met 30 andere brik-experts moeten we er uit kunnen komen... :P
 

lexe

MF veteraan
11 nov 2001
4.779
11
49
vlodrop
Bezoek site
aangezien je de blokken hebt vervangen kan het sponzige gevoel door de remblokken komen.

ga nog een keer de boel ontluchten. als dat het niet is. probeer een ander merk remblokken.
 

joviaan

MF'er
13 aug 2001
58
0
friesland
op de sloop kun je een 2e handsremhandel kopen geschikt voor dubbele schijf want dat is de grootste boosdoener voor je rem.
en dan zou ik toch nog eerst nog maar eens een half uurtje gaan ontluchten want er blijft altyd lucht achter in hoekjes.eventueel kun je de remklauwen er afhalen en ze zo draaien dat de luchtbellen doorkunnen stromen, wel even een plaat tussen je blokken doen.
de remleidingen kun je vervangen door stalen of rubber leidingen (nieuw of 2e hands).
 

MadMax

Kloon
14 mrt 2002
48
0
43
Varsseveld
Stalen remleidingen kunnen inderdaad goed helpen. De oude leidingen zwellen op tijdens het remmen en dan heb je druk verlies.
En voor het ontluchten: Je remhandle ook zo houden dat de luchtbel omhoog naar je potje kan.
 

tarantula

MF'er
2 jan 2002
68
5
UTRECHT
Heb vroeger in m'n brommerijd wel eens gehad dat van m'n remzuiger de plunjer was gebroken met hetzelfde resultaat. misschien dat dat het is?
 

Rage

MF veteraan
23 dec 2001
4.808
1
39
Emmen
Heb vroeger in m'n brommerijd wel eens gehad dat van m'n remzuiger de plunjer was gebroken met hetzelfde resultaat. misschien dat dat het is?
Lekt ie ws ook olie aan de onderkant van je remhendel/klauw (weet niet welke zuiger je bedoelt) en dat kun je zien.
 

Jochem - SOHC4

MF veteraan
24 apr 2002
4.288
1
Ik heb inderdaad het dekseltje vervangen, en inderdaad: remmen blijft slecht, alleen het lekken is gelukkig over. Ga nog wel eens een keertje opnieuw ontluchten. Wat zijn de kosten van die staalflexleidingen eigenlijk?
 

jkoehorst

MF veteraan
5 dec 2001
6.667
1
40
Hengelo (ov.)
Ik zou 110e kwijt zijn voor een drie-delige set. Dus een bovenstukje en twee onder naar elke klauw.

De orginele nippels kun je nog best gebruiken, die worden niet zo sponzig :+
 

Joris

MF veteraan
11 dec 2001
6.227
0
42
Veghel
www.earracing.nl
Ik heb inderdaad het dekseltje vervangen, en inderdaad: remmen blijft slecht, alleen het lekken is gelukkig over. Ga nog wel eens een keertje opnieuw ontluchten. Wat zijn de kosten van die staalflexleidingen eigenlijk?
Informeer eens bij een motorzaak of ze de RVS remleiding ook op de rol hebben. Oude slangen meenemen dan kunnen ze de nieuwe vaak ter plaatse op maat maken. Vervolgens persen ze de koppelingen erop en klaar is klara. Kan aardig wat euro's schelen tov een complete set.

Mijn broertje heeft het ook laten doen voor z'n CB350.