Hallo iedereen,
vorige week zat ik weer lekker in 't zonnetje aan m'n motor te prutsen. 1 cylinder loopt namelijk niet zo lekker mee. Stationair en laag in toeren (onder de 2000) heeft ie de neiging om op 3 pitten te lopen.
Ik dacht dat 't aan de ontsteking lag, dus ik alles een beetje doormeten. Niks te vinden, dan maar ff carbs synchroniseren ofzo.
Dus ik sta een beetje op de straat carbs te syncen (met draaiende motor natuurlijk), komt d'r een (best wel oude) gast bij me staan en luistert ongeveer 2 seconden en zegt: "Je kan stellen wat je wilt maar de schraapveer van dat 2tje is kapot" (2e cylinder dus)
Ik sta min of meer met stomheid geslagen, want dat verwacht je niet. Dus ik ff ouwehoeren met die gast, blijkt dat ie net gepensioneerd is en 40 jaar lang monteur is geweest met een liefhebberij voor motoren.
Anyway, hij denkt dat m'n blok op is (104.000 km) en dat 't gereviseerd moet worden. Maar hij wil me wel met alles helpen en uitleggen. Dus een soort goed en slecht bericht.
Iemand enig idee wat dit geintje gaat kosten? (cylinders honen, nieuwe schraapveren, overmaat zuigers, voetpakking, koppakking)
gebruikt blok met minder kilometers is de beste oplossing denk en het goedkoopst.
ja, hij had ook nogal een kegel.
Het zou bést wel eens kunnen dat hij dat kan horen/voelen maar de reële kans daarop schat ik in op 0,00000000000001%
komt d'r een (best wel oude) gast bij me staan en luistert ongeveer 2 seconden en zegt: "Je kan stellen wat je wilt maar de schraapveer van dat 2tje is kapot"
't KAN wel; zeldzaam, jazeker maar zulke monteurs BESTAAN.En dat kan hij horen na 2 seconden te luisteren?
Dat lijkt me nou net iets wat je pas kan zien als het blok uit elkaar ligt..
't KAN wel; zeldzaam, jazeker maar zulke monteurs BESTAAN.
't KAN wel; zeldzaam, jazeker maar zulke monteurs BESTAAN.
In 40 jaar sleutelen leert een mens veel. Ik was een keer 's zomers op de verjaardag van een vriend van mij (is al jaren automonteur). Op een gegeven moment gaan wij naar huis en het hele gezin stapt in terwijl ik nog wat in de kofferbak gooi. Ik rij weg en hij zegt: je moet het slot van de kofferklep eens nakijken, die zit los.
Hij maakte die opmerking terwijl hij linksvoor de motorkap stond.
Het slot zat ook inderdaad los......
Edit: gooi er eens een compressiemeting tegenaan.