Staande start

zantzakkie

Blue boy
6 mei 2019
1.681
1.600
Dames en heren.

Even een klein probleem voorleggen.
Ik kom regelmatig stoplichten tegen, en die staan helaas vaak op rood.
Ik rij graag redelijk vlot weg, en daar zit het probleem.
Mijn Suzuki gsx-s1000gt uit 2022 doet een beetje moeilijk.

Tegenwoordig heb ik een koppeling met een zogenaamde “slipperclutch”
Die laat een beetje slip toe bij afremmen op de motor.
Maar het is ook zo dat deze extra aangrijpt als er kracht op gezet wordt.
6055127E-046A-48BB-8B15-59D1D95A93D4.jpeg


Gewoon rustig wegrijden gaat prima, het toerental blijft redelijk gelijk tot het moment van volledig gekoppeld.

Maar bij harder optrekken slaat de motor een soort van dood, waarna het toerental vanaf bijna stationair weer opgebouwd moet worden.
Je kan de koppeling wel extra laten slippen, maar dat kost waarschijnlijk je platen op termijn.

Ik zoek dus eigenlijk een methode die tussen rustig optrekken en vol gas optrekken in ligt.
Met mijn vorige motor ging het veel makkelijker, de koppeling was veel beter te doseren.

Moet ik meer oefenen? Is dit gewoon een eigenschap van dit type koppeling?
Of is er een truckje om dit te voorkomen?
 
Laatst bewerkt:
Er staat in die tekst dat ze een functie toegevoegd hebben aan de bestaande slipperclutch, die assist functie is niet iets wat inherent bij een slipperclutch hoort.
Ik ging er eigenlijk altijd van uit dat deze 2 zaken bij elkaar hoorden.
Omdat er eens een topic was met een happende koppeling, en die had ook een slipperclutch dacht ik.
Maar kan dus gewoon beide, weer wat geleerd 👍
 
Het helpt wel als je in je startpost voortaan schrijft over welke motor we het hebben, is wat makkelijker info zoeken :)
 
Jouw probleem komt mij niet bekend voor eigenlijk. Ik gebruik met de GT vooral de lowRPM assist, die wanneer je de koppeling los laat een klein beetje gas bij geeft. Zodra dat gebeurt kan ik volgas geven en reageert de motor prima.
 
Het helpt wel als je in je startpost voortaan schrijft over welke motor we het hebben, is wat makkelijker info zoeken :)
Je hebt gelijk, was even vergeten dat dat wel handig is.
Jouw probleem komt mij niet bekend voor eigenlijk. Ik gebruik met de GT vooral de lowRPM assist, die wanneer je de koppeling los laat een klein beetje gas bij geeft. Zodra dat gebeurt kan ik volgas geven en reageert de motor prima.
Dus niet terugvallen als je lomp optrekt?
Draai je dan net boven stationair?
de brutus in hem zelf @#€&

brutus heeft geen medelijden met die koppeling @#€&
Maar Brutus heeft wél gewoon een portemonnee. :+
Maar ik begrijp het, gewoon gas geven en niet zeiken:}
 
Klopt. Net boven stationair tot je voelt dat ie een tikje gas bij geeft en dan gaan. Dat werkt bij mij in ieder geval prima.
Aha, duidelijk.
Dit is voor mij te traag.
Stationair levert de motor erg weinig vermogen, zodat je niet goed met het verkeer mee kan komen.
Ik wil eigenlijk een beetje rond de 3-4000 toeren optrekken, en zodra de koppeling gemaakt is doortrekken.
Maar als ik dat doe, zakt het toerental in elkaar, en trek je alsnog vanaf stationair op.
 
Aha, duidelijk.
Dit is voor mij te traag.
Stationair levert de motor erg weinig vermogen, zodat je niet goed met het verkeer mee kan komen.
Ik wil eigenlijk een beetje rond de 3-4000 toeren optrekken, en zodra de koppeling gemaakt is doortrekken.
Maar als ik dat doe, zakt het toerental in elkaar, en trek je alsnog vanaf stationair op.
Voelt het alsof de koppeling niet doet wat je vraagt? Of is er iets van het motormanagement dat misschien secundaire gaskleppen sluit ofzo..

Vroeger bij de Suzuki TL1000R kwam het voor dat het slip/assist mechanisme bleef hangen. Dan trok je op met wat gas en wat koppeling. Dan schoot dat assist mechanisme los en koppelde de motor in 1x. Afhankelijk van het toerental gaf dat een zet vooruit of een kleine wheelie. Zag er altijd erg professioneel uit, ahem. Hield het wel interessant allemaal.
 
Gewoon meer gas geven en iets meer de koppeling laten slippen als je wegrijdt. Dat kan de koppeling echt wel hebben hoor.....

Ik heb er nog nooit een koppeling uitgebrand bij een motor met natte plaatkoppeling.
 
Voelt het alsof de koppeling niet doet wat je vraagt? Of is er iets van het motormanagement dat misschien secundaire gaskleppen sluit ofzo..

Vroeger bij de Suzuki TL1000R kwam het voor dat het slip/assist mechanisme bleef hangen. Dan trok je op met wat gas en wat koppeling. Dan schoot dat assist mechanisme los en koppelde de motor in 1x. Afhankelijk van het toerental gaf dat een zet vooruit of een kleine wheelie. Zag er altijd erg professioneel uit, ahem. Hield het wel interessant allemaal.
Ik loop me net te bedenken dat het motormanagement iets verfijnder is dan ik gewend bent.
Ik zie regelmatig het oranje lampje knipperen bij lomp optrekken.
Deze staat nu op de laagste stand, volgende is uit.

We blijven proberen 👍
Hieronder nog een filmpje.
Als je goed luistert hoor je dat het bij sommige ook niet goed gaat.

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Terug
Bovenaan Onderaan