Steeds weer de bougie(s) stuk.

mean-machine

uut Ee
3 jun 2013
12.046
7.264
Veluwe
Laatste 2 jaar heb ik steeds weer de bougie(s) stuk van mijn Yamaha FZ750 (1985-1990)
Vooral cilinder 3 heeft een abonnement op steeds weer een defecte bougie. Ook zijn broer van cilinder 2 stopt er vaak mee.
Het merk NGK of Denso of Bosch dat maakt allemaal niets uit. Ze gaan allemaal en altijd stuk.

De eerste keren denk je nog dat zoiets wel eens kan gebeuren. Maar dan valt op dat 't toch wel vaker is.
Set nieuwe bougies waarvan er 1 stuk gaat. Ja, shit happens. Maar ook bij de nieuwe is 't snel game over.
Vorig jaar in Italië reed ook ineens op 3 poten zodat ik naar de motordealer moest voor vervanging.

Na vorig jaar vakantie-thuiskomst heb ik er maar weer een nieuwe set van 4 in gezet.
Dit voorjaar zou ik een ritje gaan doen maar halverwege liep ie weer op 3 poten.
Het werd nog erger want bij starten voor test waren er ineens 2 cilinders die het hadden opgegeven. Jawel weer 2 en 3.
In mijn logboek zag ik dat de nieuwe bougies er pas 6000km in hebben gezeten.
Over en weer de bougies en bobines getest waaruit bleek dat de bougies gewoon (weer) eens dood waren. Bobine leek oke.

Ik heb vandaag wel een andere bobine geplaatst(2-3) en de 2 dode bougies vervangen door nieuwe.
Nu maar zien hoe lang deze het vol gaan houden????

Maar de vraag voor mij is:
Wat kan het onderliggend probleem zijn van steeds weer bougie-defect. Wie heeft het goede antwoord.

BTW Het uitwisselen van een bougie is bij een FZ750 geen feestje. Je kan er nauwelijks bij.
 
Geen irridium als je dat bedoelt.
Verder gewoon de bougies die worden opgegeven door de fabrikant(en).

Vreemd is dat ik al ca 100.000 met deze FZ heb gereden.
Nooit een probleem geweest, maar ineens de laatste 2 jr ellende.
 
Hoe is de afstelling? Als tie te rijk staat op cilinder 2 en 3 krijg je natte bougies en slaan ze door. Te arm en ze worden te heet en verbranden.
Nat zal nog wel meevallen, want dat is wel héél rijk, maar gewoon te rijk zodat ze lekker zwart worden(of wat olievebruik met een zelfde roet-laagjes-effect als gevolg) en door slaan vind ik best een aannemelijke hypothese, net als beschadiging van de isolator door een te arm mengsel.

Vraag aan TS is dus: Wat voor een kleur hebben de kapotte bougies??
 
Als je van die 2 bougies die je vandaag gewisseld hebt eens een hele goede foto plaatst… Ik kan er niet veel mee denk ik, maar ik verwacht wel wat zinnige reacties van enkele aanwezigen hier.
 
Meet jou compresie eens hoe is daar de basis .
En inderdaad ik vermoed dat je motor op de cylinder te arm loopt en daardoor te heet bougie,s kunnen dat slecht hebben.
Als je git zwart zijn was je dat wel opgevallen lijkt me
 
het lijkt mij toch dat een bobine een bougie niet kapot kan maken , dat ding geeft alleen maar stroom door , heb op de auto`s , bobine`s gehad die 20000 volt meer gaven dan de standaard en de bougies vinden dat blijkbaar prima :-)
 
De bougies die eruit komen waren bruin met zwarte aanslag.
Maar als de vonk al een tijdje minder was, zal de verbranding ook niet goed zijn.
Andersom: het begint met die aanslag. De aanslag volgt inderdaaduit onvolledige verbranding, maar waarschijnlijkis die het gevolg van een te rijk mengsel of olie verbruik. (Andere mogelijke oorzaken zijn veel korte ritjes, een te laat ontstekingstijdstip of een te koude bougie, maar die lijken me hier minder van toepassing)
Die aanslag op de bougie/isolator is koolstof. Koolstof geleidt en daardoor slaat hij door omdat er via die zwarte aanslag stroom vanaf de centrale electrode naar de massa gaat lopen en hij dan niet meer vonkt. Eerst af en toe een slag en later permanent. Zonder vonk is er geen sprake meer van verbranding en dus ook niet van een slechte.
 
Met die kleur, ga er maar van uit zoals boven beschreven dat het mengsel VEEL te rijk is..
Collega van me had dat steeds op de 3e cilinder, toen ik hem na keek bleek de chokeklep/schuif bij die cilinder te blijven hangen, binnen 100 km begaf die bougie het en kwam er zwart uit
 
Eigen ervaring met kapotte bougie was door een lege tank > arm mengsel. Liep nog wel meen ik, maar vonk was heel zwak waarschijnlijk dus kwam stuk minder agressie uit het blok.

Zo te lezen heb je iets andere symptomen. Misschien maakt dat een rijk mengsel logischer dan een arm mengsel?
 
In de OP had ik al gemeld dat ik zowel de betreffende bobine (2+3) als de betreffende bougies heb verwisseld.
O ja, aan deze bobine zaten ook andere bougiedoppen. Maw bobine, doppen en bougies verwisseld.

Vandaag een ritje gereden van ca 150km en motor liep prima.
Ik ga nu de bougies eruit halen om te zien wat de kleur nu is.
Kan ik ook gelijk de compressie van alle cilinders meten.

Koelvloeistof blijft netjes op peil en olie is zonder sludge.

Ander mengselverhouding zou kunnen bijv door versleten naalden.
Dat zou dan betekenen dat het mengsel rijker wordt.
Dit spreekt tegen de opmerking dat juist een te arm mengsel zorgt voor meer verhitting wat de bougie zal doen verbranden.

Tot zover bedankt voor de suggesties.
 
het lijkt mij toch dat een bobine een bougie niet kapot kan maken , dat ding geeft alleen maar stroom door , heb op de auto`s , bobine`s gehad die 20000 volt meer gaven dan de standaard en de bougies vinden dat blijkbaar prima :-)
Maar een bobine die inwendig overslag heeft gehad kan voor een zwakke vonk zorgen en dus bougies die daar niet vrolijk van worden.
 
dat is een ander verhaal inderdaad
Je kunt met een losse bougie op het motorblok wel een vonk hebben, maar dat zegt niets over wat hij doet onder de hoge compressie.
En wat ook belangrijk is, is dat de primaire kant goed contact maakt want daar is de weerstand tussen de pakumbeet 2 en 4 Ohm, dus loopt er een flinke stroom. Dus als er in die draad ergens een gecorrodeerde aansluiting is, heb je een matige vonk.

Ik heb een motor van 67 jaar oud met één cilinder, had wel vonk maar wilde niet graag starten. 6 volt, uitwendige bobine er aan gebeund en met een enkele trap lopen.
 
Je kunt met een losse bougie op het motorblok wel een vonk hebben, maar dat zegt niets over wat hij doet onder de hoge compressie.
Juist DIT probleem heb ik gehad tijdens mijn vakantie enkele jaren terug.
De thuisreis heb ik gedaan op 3 poten. (dan loopt ie nog makkelijk 150)

De bougie vonkte prima met de bougie naast en tegen het blok.
Starten perfect. Stationair liep ie perfect. Maar boven ca 2000 rpm deed deze cilinder niet/ slecht mee.
Uiteindelijk bleek dat er weerstand was van de bougiekabel naar de bougiedop.
Maw de reparatie had kunnen zijn om de dop een slag extra aan te draaien op de kabel.
Heel simpel, maar voordat je dat hebt uitgevonden!
 
Vroeger hadden motoren bougiekappen zonder weerstand en kabel met een koperen kern. Nu hebben ze meestal bougiekappen met een weerstand en kabels met een weerstand en zelfs bougies met een weerstand.

Maar iemand die er echt verstand van heeft vertelde dat het op die hoge spanning maar iets van 9 volt scheelt.

Niettemin en weltemeer heb ik bougiekabels met een koperen kern. Hoewel ik een paar jaar geleden een nieuwe set bougiekabels op de Jaguar heb gebeund, met gevulcaniseerde bougiekappen er aan en dat is modern spul met weerstand en die auto start en loopt prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan