Sterkte geanodiseerde laag aluminium?

Kawaroen

MF veteraan
8 apr 2002
2.350
0
Ik heb een rem schakel set op het oog in gekleurd/geanodiseerd aluminium.

Blijft zo'n gekleurde laag goed zitten, of zie je in een mum van tijd het zilverkleurige aluminium er door heen door krasjes?

Iemand ervaring hiermee?
 
Anodische lagen (=keramische laag) zijn in principe vele malen slijtvaster als het aluminium zelf. (normaal gesproken.) Anodische lagen op aluminium zijn vaak bedoeld om het materiaal slijtvaster te maken en tevens corrosiebestendiger.

Normaal gesproken laat zo'n geanodiseerde laag zeker niet snel los.Nadeel is wel dat je eventuele beschadigingen niet meer mooi weg kunt werken.

grt. Petertje
 
Op dinsdag 27 augustus 2002 17:02 schreef Petertje het volgende:
Anodische lagen (=keramische laag) zijn in principe vele malen slijtvaster als het aluminium zelf. Anodische lagen op aluminium zijn vaak bedoeld om het materiaal slijtvaster te maken en tevens corrosiebestendiger.

Normaal gesproken laat zo'n geanodiseerde laag zeker niet snel los.Nadeel is wel dat je eventuele beschadigingen niet meer mooi weg kunt werken.

grt. Petertje
:}
 
mijn ervaring is dat gewone anodiseerlagen errug slijtvast zijn maar dat je bij kleur toch problemen kan krijgen. Krasjes ed kan je nooit meer goed wegkrijgen en kleur is toch wat gevoeliger hiervoor..
 
Okay, hebben jullie verder nog suggesties (behalve blanke lak erover) waarmee ik de laag zou kunnen beschermen voordat ik het in gebruik neem?
 
Klinkt misschien stom maar soms helpt het om een anodische laag te koken in water.........
Sommige anodische lagen zijn (micro)poreus. Door het geanodisereerd aluminium in kokend water te houden (enkele minuten) groeien de porien namelijk dicht....echt waar!
Helpt tegen verkleuren en maakt het nog beter corrosiebestendig. Je kan het aluminium ook met was inwrijven om de porien te sluiten.Het zou me echter verbazen als dit fabriekswege al niet gedaan was.

Bovenstaande werkt alleen maar als het om een poreus type laag gaat. (hangt helemaal af van het anodiseer cq kleurproces).

grt. petertje
:z
 
Klinkt misschien stom maar soms helpt het om een anodische laag te koken in water.........
Sommige anodische lagen zijn (micro)poreus. Door het geanodisereerd aluminium in kokend water te houden (enkele minuten) groeien de porien namelijk dicht....echt waar!
Helpt tegen verkleuren en maakt het nog beter corrosiebestendig. Je kan het aluminium ook met was inwrijven om de porien te sluiten.Het zou me echter verbazen als dit fabriekswege al niet gedaan was.

Bovenstaande werkt alleen maar als het om een poreus type laag gaat. (hangt helemaal af van het anodiseer cq kleurproces).

grt. petertje
:z
Als het goed is heeft de fabriek dat al gedaan, je kan het ook een paar maanden laten liggen dan gebeurt dit natuurlijk.Bij ons gaat er zo'n 15.000 m2 doorheen per dag (da's dan wel meer voor de bouw en autoindustrie) helaas geen mooie gekleurde motordingetjes.
 
Bij het anodiseren wordt het aluminium kunstmatig geoxideerd. De laag die ontstaat is een harde maar poreuze laag.

Het proces is in een aantal stappen opgebouwd:
1) voorbehandeling van het materiaal (beitsen)
2) anodiseren zelf (opbouwen van de laag)
3) sealen (dichtmaken van de laag door het te dompelen in een "waterbad")

Er bestaan twee anodiseerprocessen:
- normaal(optisch)anodiseren
- hard anodiseren.

Normaal anodiseren:
Toegepast om produkten optisch mooier te maken en om "huis-tuin-en keukenproducten corrossiebestendiger te maken.

Normaal anodiseren wordt vaak in kleuren gedaan (de sealing wordt dan gedaan in een "waterbad" met kleurstof).
De normaal anodiseerlagen varieren in dikte van 5 tot 20 mu.
Ze vertonen een minimale verbetering van de hardheid en de corrosiebestendigheid is ook bepert.

Hard anodiseren:
Wordt toegepast in de industrie: schokbrekers, geleidingen, slijtvast maken van aluminium delen. De laagdiktes varieren van 10 tot 100 mu.

Al het aluminium op een motorfiets zoals boutjes, klips, steuntjes etc... is normaal geanodiseerd.
Omdat de lagen dun en poreus zijn, zijn ze niet bestand tegen stootbelastingen.
Stel je maar het volgende voor:
Leg een dunne glasplaat op een wateroppervlak. Als je nu een steen over de plaat laat glijden zal de glasplaat niet slijten. Laat je de steen echter op de plaat vallen, valt hij er doorheen.(de ondergrond is te zacht / niet dragend) dit is bij geanodiseerd aluminium ook het geval.

Wat corrosiebestendigheid betreft: kleur van de anodiseerlaag maakt niets uit.

Wil je meer weten, meldt je dan

Marcel
 
Om terug te komen op jouw vraag: slijt een gekleurde rem schakel set snel.

Dat hangt van de kwaliteit van de laag af. Als de leverancier een 5mu laagje heeft gebruikt dan zal het inderdaad hard slijten. Vraag daarom naar de gebruikte laagdikte.

In de regel moet de laag toch wel een paar jaartjes mee moeten gaan. Nochmaals, stel je draagt ringen en je gaat hiermee over de handgrepen, tja dan slijten ze echt wel sneller.

Wat verkleuring betreft: voor het inkleuren van een anodiseerlaag mogen alleen organische stoffen gebruikt worden. (ivm milieu) Deze zijn UV gevoelig dus verkleuring zal optreden. Voor goud/bronskleuren zal dit wel meevallen, maar met name rood zal naar verhouding sneller verkleuren. Voor echt zichtbare verkleuring optreed ben je al heel wat jaren verder. (denk maar aan die rode opel kadetjes die helemaal wit uitslaan)

Ik zou het trouwens niet lakken. De anodiseerlaag is ruw en goed voor de grip van handschoenen. Een laklaag kan bij nat weer nog wel eens glad worden. En je wil niet van het remmetje wegglijden als je een stoppie moet maken.....

Je kunt ook blanco remsetjes kopen en deze zelf laten anodiseren bij een anodiseerbedrijf (bijvoorbeeld BGT in Eindhoven) je moet dan wel de exacte materiaalsamenstelling weten omdat de procesparameters op het materiaal afgestemd moeten worden.

Succes

Marcel
 
Terug
Bovenaan Onderaan