Stom Stom Stom Stom Stom :( :( :( :( :(

Nijlpaard

Hippos, despite their size and shape, are fast.
26 feb 2002
22.480
804
Het verhaal:

Vanavond de nokkenaskettingspanners opgehaald en vrolijk begonnen met verwisselen. Eerst de voorste cilinder. Hoop weghalen zoals het luchtfilterhuis e.d. Spanner vervangen, lipje eruit en even kijken of alles goed was gegaan. Starten, niets aan de hand, alles in orde.

Achterste cilinder dan maar, die is makkelijker te bereiken en daar was ik dus sneller mee klaar. Alles verwisseld, motor starten...........



TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK

En als de sodemieter dat ding weer uit. Trillend op mijn benen, wat is er aand de hand :? :?

IK BEN HET LIPJE VERGETEN UIT DE SPANNER TE HALEN :( :( :( :( :(

Na de eerste slag is hij er vanzelf uitgeschoten waarschijnlijk want hij lag nu op de grond.

;( :(

Wat is het ergste dat me hiermee kan zijn gebeurt ?

Wordt dit een koprevisie ?

[me]Sjoske gaat voor de rest van de avond maar stil in een hoekje zitten.
[/me]


STOM STOM STOM STOM STOM STOM STOM STOM STOM STOM STOM STOM STOM STOM
 
Heb ik idd, zoals Chevy454 al aangeeft, de ruimte en het gereeedschap niet voor. De simpele klusjes kan ik zelf (tenminste......qua gereedschap e.d. dan ;) ) Wanneer het nu verder gaat heb ik daar de spullen e.d. gewoon niet voor.

Hoezo ruimte? Je bent nu toch ook aan het sleutelen? Er zijn mensen die zetten hun brommert in de huiskamer. Gewoon regelen die hap.
Ik woon in een flat, mij lukt het ook.

En gereedschap, als je dat niet hebt, is nu het moment om dat aan te schaffen. Neem goed gereedschap, daar heb je veel plezier van op termijn, dus geen praxis rommel. Hazet, Snap-on zijn erg duur (maar wel zeer goed), maar iets als Promat is ook goed en veel betaalbaarder (bijv. te verkrijgen bij http://www.dungen.nl/).
Als je naar de motor naar de werkplaats brengt, ben je zo ook een boel geld armer. 8 uur a € 60 is ook € 480.

En dan de druf, gewoon beginnen, maar wel voorbereid (dus boek doornemen). Rustig dingen losmaken, niets forceren, opschrijven wat je denkt te gaan vergeten of digitale foto’s maken onderwijl, in bakjes opbergen van de losse onderdelen. En alles in omgekeerde volgorde weer terugzetten. En natuurlijk: het koppie erbij houden en precies werken.

Het is geen schande om iets niet te weten, zolang je maar blijft te leren.
Het is geen schande om fouten te maken, zolang je ze ook weer herstelt en er van leert.
Het is wel een schande als je iets niet weet of fouten maakt en vervolgens met je handen in de lucht te gaan roepen: nu kan/weet ik het niet meer! Nu mogen anderen het oplossen!

Succes
 
Laatst bewerkt:
Misschien heb je alleen de ketting in het huis horen slaan. Of je hebt je klepeen de zuiger horen raken. Je kan het beste voor je em wegbrengt, toch even kijken of alles nog op tijd staat. (Dus alle merktekens waar ze moeten staan) Als dat nog zo is, en de ketting nu wel goed gespannen is, kun je eens met een ratel/ringsleutel de motor ronddraaien aan de krukas. Zoals eerder aangegeven is dat sowieso het slimste om te doen als je aan de distributie/kleppen bent geweest. Als de motor dat niet rondwil zonder aparte zware punten (behalve de compressie natuurlijk) heb je echt een probleem. Dan zouden het best kromme kleppen kunnen zijn, gezakte zuiger, gebroken nokkenas... Dan moet de kop eraf.

groeten en sterkte ermee.
:^

Als je geluk heb was het inderdaad alleen de ketting die je gehoord hebt... (meest waarschijnlijke)
Ik heb zelf een tijdje rondgereden met een (zachtjes) tikkende RF600.. Uiteindelijk toch maar es gaan kijken.. bleek de spanner kapot te zijn en het tikken van de ketting te komen... die klapperde een beetje :?
Blok liep verder prima.. nieuwe spanner gemonteerd en weer probleemloos !

Het is dus niet altijd zo erg als het in eerste instantie klinkt.

ZXR
 
:^

Als je geluk heb was het inderdaad alleen de ketting die je gehoord hebt... (meest waarschijnlijke)
Ik heb zelf een tijdje rondgereden met een (zachtjes) tikkende RF600.. Uiteindelijk toch maar es gaan kijken.. bleek de spanner kapot te zijn en het tikken van de ketting te komen... die klapperde een beetje :?
Blok liep verder prima.. nieuwe spanner gemonteerd en weer probleemloos !

Het is dus niet altijd zo erg als het in eerste instantie klinkt.

ZXR


Ok, voordat ik hier aan begin even iets heel anders maar toch relevant. Hoe ga ik het beste met de benzintank om.

Er zit namelijk aan de achterkant een slangetje aan (voor het ontluchten ?) maar wanneer je het vacuum verbreekt door all slangen te verwijderen begint hier de benzine uit te stromen B|

Hoe voorkom ik dit ?
 
Waarschijnlijk zitten er twee slangen op. Kijk anders even naar je kraan. (als ie die heeft) Als er een pri (prime) stand opzit, kun je de kraan op on laten staan, en allebei de slangen eraf halen. Eentje is voor de benzinetoevoer naar de carb's, eentje is motorvacuum, en die trekt je kraan open op het moment dat jij aan de startknop komt. Zo zit het bij mijn GSX tenminste. Dus als het goed is, loopt er alleen een beetje benzine uit de slang, maar de tank moet dicht blijven als het goed is. Als ie een off stand heeft, zet je em daarop, en dan is het ook goed.

grz Thijs

Edit: als het blijft lopen na bovenstaande, kan het best zijn dat het membraan in de kraan gescheurd is. Dan werkt de automatische kraan niet meer.
 
Ok, voordat ik hier aan begin even iets heel anders maar toch relevant. Hoe ga ik het beste met de benzintank om.

Er zit namelijk aan de achterkant een slangetje aan (voor het ontluchten ?) maar wanneer je het vacuum verbreekt door all slangen te verwijderen begint hier de benzine uit te stromen B|

Hoe voorkom ik dit ?
welke keuzes op je kraantje heb je :?

het kan zijn dat je vacuum kapot is dan stroomt hij altijd was bij mijn oude ook enige oplossing dan is op zijn kop zetten ...

anders moet op on de vacuum zijn werk doen als je hem maar niet op pri zet dan loopt het altijd ;)
 
Ok, de tank ligt er weer af (hij lekt overigens nog steeds, ondanks dat het kraantje op OFF staat B| )

Het klepdeksel is er ook af, maar hoe draai ik nu die krukas rond ?

Kan ik dat met een moersleutel doen o.i.d.

PS Bougie verwijderen is ff geen optie. Er zit namelijk geen gereedschapsetje meer bij deze motor en zodoende heb ik dus ook geen bougiesleutel.
 
Heb je een tengtools set of iets dergelijks :?

Zitten namelijk diepe doppen in perfect te gebruiken voor Bougiesleutel ;)

Kheb van die diepe doppen in mijn Mannesman-set. Heb ze allemaal al geprobeert maar geen 1 die past

Kheb hem nu 1 keer rondgedraait en nu loop ik tegen de compressie aan. Ben alleen een beetje bang dat ik er te veel kracht opzet waardoor ik dingen ga forceren.
 
Ok, de tank ligt er weer af (hij lekt overigens nog steeds, ondanks dat het kraantje op OFF staat B| )

...

PS Bougie verwijderen is ff geen optie. Er zit namelijk geen gereedschapsetje meer bij deze motor en zodoende heb ik dus ook geen bougiesleutel.
Koel man. Jij bent nu aan het klussen aan je motor en ondertussen op en neer aan het lopen naar MF voor advies. Repect :}

Ik heb geen kaas gegeten van sleutelen maar ik wens je veel succes.
 
Koel man. Jij bent nu aan het klussen aan je motor en ondertussen op en neer aan het lopen naar MF voor advies. Repect :}

Ik heb geen kaas gegeten van sleutelen maar ik wens je veel succes.

122240
137024
137024


sjoske kan het wel! :} als dit lukt kan ik dan mijn motor bij je in onderhoud laten nemen? 8-) 8-) 8-)
 
Het zal ws wel meevallen... breng de nokkenasketting ff op spanning, en loop daarna ff je timingen na. Vervolgens ff per cilinder checken of je kleppen niet lekken.. compressiemetertje erop zetten.
In het ergste geval zijn er paar kleppen krom oid, maar dat zal imho wel heeeel erg meevallen (aangezien je timing dan echt heel erg verkeerd moet staan!!)
ff openhalen, alles ff 3dubbel checken... en als je wat raars tegen komt, de kop eraf schroeven :)
Niet wegbrengen! Daar leer je nog minder van! Dit zijn van die momentjes waar je het meest van leert (ookal is het enorm kut!).

edit:
Kheb van die diepe doppen in mijn Mannesman-set. Heb ze allemaal al geprobeert maar geen 1 die past

Kheb hem nu 1 keer rondgedraait en nu loop ik tegen de compressie aan. Ben alleen een beetje bang dat ik er te veel kracht opzet waardoor ik dingen ga forceren.
Als je iets moet forceren is het toch al kapot ;) Je moet gewoon rustig draaien.. dan druk je hem ook makkelijk door de compressie heen... hoe langzamer hoe makkelijker dat gaat :) Als je dat 1 slag lukt dan kun je vol aan je vliegwiel gaan hangen, want dan weet je dat erniets in de weg kan zitten :)
 
Die compressie is wel ff zwaar :P

Kheb hem nu op de RT markering gezet en heb het idee dat mijn uitlaatkant nu niet helemaal op tijd staat. De voorste staat perfect recht (Rear Intake), de achterste (Rear Exhaust) staat net 1 tandje te laag.

Kan ik de achterste ketting ook checken aan de hand van de FT markering ?
 
misschien een rare opmerking, maar je kan toch de bougies eruit halen zodat je geen compressie meer maakt ?
verder wens ik je succes! met een goed whp boek erbij lukt het vast wel. en stel je nu voor dat je lukt om het zelf te repareren! :9
 
Heb je wat aan een bougiesleutel van een CBR?


Geen idee eigenlijk. Hoef trouwens al niet meer want heb hem gewoon door de compressie heengetrokken en hij staat nu goed. De markering dan. Hij is wel iets van slag volgens mij.

Wel bedankt voor het aanbod :)

Volgende stap. Waarmee moeten de merktekens op de tandwielen gelijk staan ?

En als ze echt van slag zijn. Hoe zet ik dan mijn nokkenassen weer op tijd ?
 
Geen idee eigenlijk. Hoef trouwens al niet meer want heb hem gewoon door de compressie heengetrokken en hij staat nu goed. De markering dan. Hij is wel iets van slag volgens mij.

Wel bedankt voor het aanbod :)

Volgende stap. Waarmee moeten de merktekens op de tandwielen gelijk staan ?

En als ze echt van slag zijn. Hoe zet ik dan mijn nokkenassen weer op tijd ?

horloge kopen..
 
Ok.

Resumee ;)

De nokkenassen staan niet meer op tijd maar ik heb het idee dat hij niet veel versprongen is. De reden van het TAK-geluid kan dan idd het klappen van de ketting zijn geweest. Vreemd vind ik het wel dat de ketting niet op spanning kwam te staan nadat het plaatje eruit was gesprongen. Misschien heeft dit iets te maken met het feit dat het boutje er nog niet in zat.

Hoe kan ik controleren of de ketting op spanning staat ?

Nu zit ik te dubben, ik wou de kleppen nog laten stellen dus ga ik nu zelf de nokkenas op tijd zetten of laat ik dat dan meteen door de dealer doen.
 
1 ding blijf ik enigszins beangstigend vinden. Die tank die maar blijft lekken. Ik heb ondertussen het slangetje met een paar tie-wraps en ducktape "afgesloten" maar het blijft een brandbaar goedje waar je mee zit te klooien
 
Terug
Bovenaan Onderaan