Stotteren

TDM 93

Rookie
10 apr 2022
17
6
Hai heb sinds vandaag een TDM 850 uit 1993 zodra ik bij de 80 km kom en dat vasthou stotterd de motor tot ongeveer de 100 tot 110 km dan. Is het weg volgens vorige eigenaar heeft hij beurt gehad en zijn carbs ultrasoon gereinigd hij tankte altijd euro 95 nu heb ik hem volgegooid met euro 98 zou dat het probleem kunnen zijn ? Zo niet wat anders
 
He? Dus volgens de vorige eigenaar is het weg bij 100-110 km/u? Wat doet hij als je zelf zo tussen de 80 en 110 rijdt? Het lijkt mij niet dat een E98 stotterproblemen geeft waar E95 dat niet deed. Volgens diverse geleerden zou dat eerder andersom moeten zijn. Heb je nog garantie of heb je hem particulier gekocht? In geval van garantie terugbrengen onder het mom van repareer hem eerst maar. In geval van geen garantie, zoek een motorzaak en vraag ze het probleem op te lossen.
 
Ik heb wel eens een setje carbs 3 keer moeten reinigen... Haal ze maar gewoon weer uitelkaar
95/98 kan echt verschil maken. Ik ben een fanatiek BP98 tanker maar in mijn 1000 gaat allen maar v-power omdat die daar beter op loopt
 
Hij zegt alles gereinigd te hebben loopt verder stationair prima trekt ook gewoon door bij gas geven alleen dus tussen 80 en 110 stotteren en particulier gekocht dus word garage zoeken
 
Als dat wat de vorige eigenaar zegt allemaal echt is gebeurd, zou de motor normaal gesproken prima moeten rijden. Ik zou het ws toch in vervuilde carbs of oude bougies oid zoeken. E5 is overigens een prima idee, wegblijven van E10, daar beginnen dergelijke problemen vaak mee.
 
Misschien versleten mengbuizen, gasnaalden verkeerde hoogte... Het is vreemd dat het bij een bepaalde snelheid gebeurt en niet bij een bepaald toerental in alle versnellingen, Misschien is de airbox dan wel aangepast (vergriept)
 
In de OP staat één verandering en één ontstaan probleem.

Als ik ineens pijn heb omdat ik een spijkerbed heb gekocht weet ik dat ik naar die boxspring terug moet om er weer vanaf te komen... Never change a winning team
 
Je gaat de motor naar een reparateur brengen? Tsja, dat kan.

Maar als ik jou was zou ik me voorbereiden op een 1e reactie in de trant van: ja meneer, uw klacht mbt uw motor kan aan van alles liggen. We zullen daarom eerst (vul iets in) gaan doen. En als dat niet helpt gaan we ook nog dit (vul iets anders in) doe etcetera.

Dat KAN flink in de papieren gaan lopen. Wil je dat dan wel?
 
Uit welk jaar is je 850? De TDM tot 99 had last van scheef uitslijtende naaldbuizen doordat de carbs onder een hoek staan. Dit zorgt voor een te rijk mengsel bij specifieke gasstanden, en uit zich gewoonlijk in wat de Duitsers zo mooi ruckelfahren noemen. Dit probleem doet zich in z'n 5 vaak tussen de 80 en 110 voor, omdat de motor dan voldoende kracht moet leveren om dit probleem aan het licht te brengen en je bij deze snelheden op de gasschuif rijdt.

Ik zou iig beginnen met de carbs controleren. Zoals iedereen hier aangeeft de sproeiers demonteren en reinigen. Met bovenstaande in het achterhoofd extra aandacht besteden aan de naaldbuizen, houd deze tegen het licht en controleer of ze onrond zijn. De naaldbuizen bij TDMs van voor 99 zijn niet in de carb geperst en kunnen los vervangen worden.
 
Uit welk jaar is je 850? De TDM tot 99 had last van scheef uitslijtende naaldbuizen doordat de carbs onder een hoek staan. Dit zorgt voor een te rijk mengsel bij specifieke gasstanden, en uit zich gewoonlijk in wat de Duitsers zo mooi ruckelfahren noemen. Dit probleem doet zich in z'n 5 vaak tussen de 80 en 110 voor, omdat de motor dan voldoende kracht moet leveren om dit probleem aan het licht te brengen en je bij deze snelheden op de gasschuif rijdt.

Ik zou iig beginnen met de carbs controleren. Zoals iedereen hier aangeeft de sproeiers demonteren en reinigen. Met bovenstaande in het achterhoofd extra aandacht besteden aan de naaldbuizen, houd deze tegen het licht en controleer of ze onrond zijn. De naaldbuizen bij TDMs van voor 99 zijn niet in de carb geperst en kunnen los vervangen worden.
Ik vermoed dat zijn TDM uit 1993 is.

Versleten naaldbuizen was ook mijn eerste verdachte, de mijne waren bij 35K al versleten, toen zijn er nieuwe in gegaan en een Dynojet kit waardoor het verbruik van 1 op 14 naar 1 op 16.5 ging en er een paar PK bij kwamen.
Rond de 80k waren de naaldbuizen weer versleten. :X
 
Je gaat de motor naar een reparateur brengen? Tsja, dat kan.

Maar als ik jou was zou ik me voorbereiden op een 1e reactie in de trant van: ja meneer, uw klacht mbt uw motor kan aan van alles liggen. We zullen daarom eerst (vul iets in) gaan doen. En als dat niet helpt gaan we ook nog dit (vul iets anders in) doe etcetera.

Dat KAN flink in de papieren gaan lopen. Wil je dat dan wel?
Ik weet het alleen zo handig ben ik helaas niet dus ben helaas wel aangewezen op een motorzaak
 
Terug
Bovenaan Onderaan