Blontrock Peter
MF'er
- 15 mrt 2002
- 118
- 0
Als er bijv. een fabrieksfout in je ketting zit, kan 't zijn dat sommige schakels niet goed scharnieren.hoi
hoe komt het dat een ketting niet op alle plaatsen dezelfde speling heeft.
Mijn handboek spreekt van 1.5cm tot 3cm in het midden van de ketting, op het strakste punt.
hoi
hoe komt het dat een ketting niet op alle plaatsen dezelfde speling heeft.
Mijn handboek spreekt van 1.5cm tot 3cm in het midden van de ketting, op het strakste punt.
Dat meten doe ik op dezelfde manier, maar de opmetingen kunnen tot 1.5 cm schelen als je het wiel elke keer een 30 tal cm doordraait.In mijn handboek wordt ook gesproken over "tightest point". Ik heb mij al vaker afgevraagd wat ze daar nou mee bedoelen.
Het strakste punt in je ketting zit immers op je tand wiel of direct daarna...
Iig check ik mijn ketting op de volgende manier, achterbokkie eronder, versnelling in de vrij, wiel een paar keer ronddraaien en dan meten in het midden aan de onderkant.
Wat Peter zegt, telkens stukkie doordraaien die ketting. Afhankelijk vd stand vd tandwielen & welk stukkie ketting over de tandwielen gaat, zal de strakte vd ketting kunnen varieren.Op vrijdag 17 mei 2002 01:44 schreef Raging R6 het volgende:In mijn handboek wordt ook gesproken over "tightest point". Ik heb mij al vaker afgevraagd wat ze daar nou mee bedoelen.
Het strakste punt in je ketting zit immers op je tand wiel of direct daarna...
Dat meten doe ik op dezelfde manier, maar de opmetingen kunnen tot 1.5 cm schelen als je het wiel elke keer een 30 tal cm doordraait.
Dat geeft niet, daar is rekening mee gehouden bij die (bijv.) 2,5cm speling.Bij sommige motoren gaat de ketting beduidend strakker staan als de achterbrug inveert.
zeg gasten moet dat opgemeten worden in koude toestand of in warme toestand.
hoi
hoe komt het dat een ketting niet op alle plaatsen dezelfde speling heeft.
Mijn handboek spreekt van 1.5cm tot 3cm in het midden van de ketting, op het strakste punt.
Gizzmo, sta ff op, volgens mij wil je ei er uit. Relax een beetje, lees het hier nog eens, lach en denk: "laat ze maar gaan het zijn niet mijn tandwielen die om de 1200km zo ver zijn afgesleten, dat het net is of mijn ketting is opgerekt".JEZUS CHRISTUS
Wat wordt hier toch weer een onzin uitgekraamd.
Zijn jullie echt zo achtelijk of doen jullie maar zo.
Een ketting gaat slapper of strakker staan door een afgeslten tandwiel, tuurlijk, denk nou eens na joh.
Versleten tandwielen doen je ketting echt niet strakker of losser staan, dit heeft alles te maken met de staat van je ketting, een ketting bestaat uit schakels, een heleboel, en elk scharnier punt kan slijten, en ze slijten niet allemaal gelijk, hierdoor krijg je scharnierpunten in je ketting die zwaar gaan, als je bij zo'n versleten keting kijkt, zie je ook dat niet recht is, maar een beetje hoekerig loopt, tijd voor een nieuwe ketting.
En denken jullie nou aub eens na voordat je wat opschrijft, en niet wat je ter plekke verzint.
Op vrijdag 17 mei 2002 20:38 schreef Kubiekdriehoekje het volgende:Voor de rest, Rev heeft dus wel gelijk...