Sturen met motor, gewicht of tegensturen?

:^

Ik ben twee maanden intern geweest om af te kicken...
God, wat was dat eerste biertje in de trein onderweg naar huis lekker :P
 
Juist op een paard stuur je zeer bewust en met je eigen knol leer je mekaar ook kennen. Ik heb geleerd dat je je paard voor moet bereiden op wat het moet gaan doen... Je laat eerst je paard kijken naar waar het heen gaat. Misschien in de dressuur wat minder maar buiten is het heel belangrijk dat het paard weet wat 'm te wachten staat... Het uitrijgebied dat waar ik heen moet is maar op één manier te bereiken. De weg daarheen hoef ik 'm helemaal niet te helpen, dat doet hij routinematig en vanzelf
Met ogen opzij zien ze dat vrij snel hoor😀. Ging mij keet om het fysieke aspect. Draai jij je neus en je schouders, dan geef je automatisch druk op het stuur.
 
Goed, even terug naar de openingspost.

In één van mijn eerste lessen heeft mijn instructeur het tegensturen duidelijk uitgelegd en laten zien.

Als een motor schuin naar links hangt, is de diameter van de band (waar hij het asfalt raakt) aan de linkerkant kleiner dan de diameter van de band aan de rechterkant. De motor maakt dus een bocht naar links.
Een motor gaat van zichzelf rechtdoor. Als je het stuur wat naar rechts draait (wat inderdaad ook kan door de linkerstuurhelft van je af te duwen), gaat hij dus geen bocht maken maar 'valt' hij (doordat hij door de traagheid rechtdoor 'wil') op de linkerzijkant en maakt dus een bocht naar links. Hoe sneller je rijdt, hoe groter de traagheid en hoe gemakkelijker dit dus gaat. Juist bij langzame manoeuvres moet je dit veel bewuster en steviger doen omdat de traagheid dan veel minder is.

NB op 4 wielen werkt dit niet, omdat je dan niet kan kantelen. Als je ooit op een motor met zijwieltjes hebt gereden, merk je hoe vreselijk dit is; even een draai maken wordt dan plots een bijna onmogelijke opgave!
Ander voorbeeld: een auto die met zeer hoge snelheid het stuur plots naar rechts gooit, 'wil' ook rechtdoor en in het ergste geval slaat hij over de kop; inderdaad valt hij op de linker zijkant.

In de AVB-lessen wordt hiervan gebruik gemaakt; bij een halve draai naar links leer je, als het goed is, vóór het insturen van de bocht eerst eventjes naar rechts te sturen. Dit is dus niet (alleen) bedoeld om de ruimte maximaal te benutten, maar juist om de motor uit zijn evenwicht te brengen en hem om de linker wang van de band te laten vallen. Is de motor één keer ingekanteld, dan moet je het stuur naar links draaien, maar die afschuining vast houden, want alleen maar inkantelen is niet voldoende en bovendien wil juist bij die lage snelheid de motor graag weer rechtop.

Kan het inkantelen dan niet zonder tegensturen? Vast wel. Iedereen die ooit met losse handen heeft gefietst, weet dat je dan met je lichaam je fiets kan laten kantelen en op die manier bochten rijden. Maar een motor is wel ietsje zwaarder en stabieler en het tegensturen is dan een heel handig middel, vooral op lage snelheid, als het allemaal wat meer kracht kost.
 
Laatst bewerkt:
Heb een tweewielige ligfiets om iets op te knappen en te verkopen , maar dat is nog knap lastig om mee weg te fietsen .
Je valt in het begin om , iets snelheid er in en het gaat goed. Heel apart vraagt gewenning. Gewone fiets veel makkelijker om weg te fietsen.
 
Goed, ik rij graag bochten en hoop te weten waarmee ik bezig ben. Tegensturen en (ongevraagd) rechtop gaan tijdens remmen in bocht is waar we het hier over hebben. Zie onderstaand verhaal. Dit verklaard dus ook waarom sommige motoren duidelijk rechtopgaan met remmen. Je zit op hellingshoek met een contactpunt tussen band en wegdek dat buiten het middenpunt van de band ligt, en dat geeft een reactie om de stuuras (Y-as) net tegengesteld aan tegensturen
edit: een 19" of 17" wiel maakt dus een hoop verschil in toerental, en in gyroscopisch effect. En dus ook een 110 of 150 band, met een 150'er zit je verder van het middenpunt en dat maakt de kracht groter

van: www.bikeskills.nl/nl/blog/mtb-rijtechniek/het-gyroscopisch-effect_2019-07-01.html:
Het gyroscopisch effect is een populaire naam voor het "behoud van impulsmoment". Dit is een natuurkundig verschijnsel, dat voorkomt als een wiel of schijf met een bepaalde massa rond zijn as draait. Deze ronddraaiende massa wil van nature zijn oriëntering in de ruimte behouden, en zal zich verzetten tegen verandering van de stand van de draaias.
Laten we als voorbeeld een fietswiel nemen (zie de afbeelding hieronder). Onder het rijden draait het wiel rond de wielas (de X-as). Als er een draaimoment op het wiel wordt uitgeoefend rond een as die loodrecht op de wielas staat (bijvoorbeeld een stuurbeweging rond de Y-as), dan ontstaat een extra draaimoment om de derde as (een kantelbeweging om de Z-as), die weer loodrecht op de eerdergenoemde assen staat.
bikeskills_gyroscopisch_effect_xyz_02.jpg

Een bekend experiment om het gyroscopisch effect aan te tonen is een draaiend fietswiel, dat maar aan één kant ondersteund wordt. Onder invloed van de zwaartekracht ondervindt het wiel een draaimoment dat het wiel wil laten omklappen, maar het gyroscopisch effect verhindert dit en zorgt daarentegen voor een rotatie rond de verticale as. Officieel heet dit verschijnsel precessie.


Wat doet het op de fiets?
In principe versterken stuurbewegingen en kantelbewegingen op de fiets elkaar door het gyroscopisch effect - of ze werken elkaar juist tegen. Bij het ingaan van een bocht helpt het gyroscopisch effect, tijdens het tegensturen, de fiets in te laten kantelen. En op het moment dat de fiets de bocht inkantelt, bevordert het effect weer de instuurbeweging.

Wat kun je ermee?
Om eerlijk te zijn: vrij weinig. In de praktijk is het effect namelijk uiterst gering. Er wordt weleens aangenomen dat het gyroscopisch effect een belangrijke rol speelt bij het nemen van bochten, zoals hierboven besproken. En op een motorfiets klopt dat, maar op een mountainbike is het effect echter minimaal, omdat de wielen daarvoor te licht zijn en niet snel genoeg ronddraaien.
 
Laatst bewerkt:
In dit filmpje kun je de stuuruitslag van countersteering aardig zien:
 
Terug
Bovenaan Onderaan