Bij het calibreren van mijn olie temperatuur sensor zag ik de olie al gaan roken bij 160 graden. Dat is ook de reden waarom ik uiteindelijk niet met mijn aanhangertje naar Noorwegen ben gegaan omdat bij 15 graden buitentemp de koptemperatuur al op 150+ graden zat na 20 minuutjes snelweg bij 90 km/h
aanhanger gewicht 110kg + passagier hehe
Hoi allemaal, motortje liep af en toe nog steeds super slecht. Blijkt hij op een cilinder te lopen. Alle dingen gecheckt (nieuwe bougie, carbs uit elkaar, bobine) en het bijna opgegeven. Uiteindelijk er achter gekomen dat wanneer je de kraan er tussenuit haalt beide cilinders meelopen en met kraan (ook pri) dit niet het geval is.. Het zwarte ronde membraan is gescheurd (kan je die los kopen?). Zou het daarmee opgelost zijn of is er iets anders aan de hand in dit geval?
beste toertocht achter de rug, vandaag 350km gereden (arme polsen.....)
ik was ruim de langzaamste van de groep van 18 motoren met de gs
maargoed, even iets wat ik met jullie wil delen,
ik moest vanmiddag redelijk rap remmen, en toen ik stil stond kon ik met geen mogelijkheid meer schakelen, ook bleven de km teller en toerenteller hangen, op 45km/h en de toerenteller richting de zelfde koers..
hebben jullie ook wel eens gehad dat je niet kan schakelen en dat je bak klinkt als 1 januari 0:00 ? ( ja ik had de hevel wel ingeknepen)
achterwiel een paar flinke klappen gegeven en daarna kon ik met veel geknars in de 1e versnelling komen... hierna verder geen last meer van gehad
Ik denk niet dat dat zin heeft. Je moet nog steeds dezelfde x energie leveren om de boel vooruit te krijgen en daar komt y warmte productie bij kijken. Rijd ik nog steeds 90 km/h maar dan met een hoger toerental, hoeveel warmte gaat dat schelen denk je?
Ik heb trouwens alvast een nieuw GS500 topic in de startblokken staan voor als we 2500 post bereiken
Misschien het mechanisme dat de koppelingsstift indrukt eens inspecteren?
Kracht staat in verhouding met vermogen en toerental.
Jij hebt wat meer kracht nodig.
Door de gearing aan te passen heb je wel iets meer kracht bij het zelfde vermogen .
bij 90 km/h heb je idd een hoger toerental maar juist daardoor meer kracht.
Voorbeeldje
Ik rij met mijn caravan berg op .
80 km/h rond de 2500 rpm in 5 volgas zakt niet verder in maar versneld ook niet
FF terugschakelen naar 4 of 3 en ik vlieg halfgas zo richting 100 km/h (is in feite ook gearing aanpassen)
met 4800 rmp.
Dat vind het motortje fijn.
Google maar eens op het nieuwe rijden met een caravan.
Dan zal je zien hoeveel auto's in elkaar lopen.
Met je aanhanger moet je proberen dat je op kruissnelheid op het toerental zit waar je in de koppelkromme tegen het maximum koppel aanzit.
De motor draait veel efficienter dan.
De energie uit de brandstof gaat dan meer in de kracht dan in warmte zitten.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is uitgelegd. (valt niet mee zo achter toetsenbord)
Gooi volgende keer als je gaat rijden met je aanhanger maar eens een voortandwiel met 2 tandjes minder erop.
Vanwege slijtage is een grotere achterketting wiel beter. ( dan worden dat wel 6 tanden ongeveer)
Ding heeft meer dan 1 versnelling heDat trucje red je ook wel zonder ander tandwiel en het is niet afdoende. Max beladen aanhanger + passagier is gewoon teveel voor het luchtgekoelde blok. Ik denk dat het meest nog te winnen valt door de luchtweerstand te reduceren. Mijn aanhangertje is uit praktische overwegingen gewoon een vierkante doos en dat helpt totaal niet mee als je 90 km/h gaat.
Een imitatiekraan kost 55 euro. In iedergeval voor mijn type gs500 ( uit 1995 ).
Een OEM kraan van 80 euro kan wel kloppen, want daar had de dealer het ook over 6 maanden geleden.
Moet zelf nog een keer voor kleppenstellen bij Bassie gaan, maar het is 140km rijden voor mij.
Slechte wiellagers kunnen ook gekke dingen doen of bijv zijdelingse speling op de achterbrug. Dus bij deze nog een tip voor lindsey even de motor op de bok zetten en dan eens de brug en het wiel heen en weer sjorren. Als er speling op zit dan merk je dat wel. Ik denk echter nog steeds dat je het bij het balhoofdlager moet zoeken.
Als het membraan in de benzinekraan is gescheurd dan zal de linker carburateur problemen ondervinden. Onderdelen van de benzinekraan kan je niet los krijgen en ik weet geen kraan revisie setje die wel past. Een nieuwe kraan kost je €80 dus ik zou huisleverancier Bassie eens contacteren als ik jou was.
Dankjewel! Hoe weet jij toch al die dingen? Heb bassie een berichtje gestuurd hopelijk heeft hij iets liggen voor een goedkoper bedrag ik loop nog leeg op die gs.. Blij dat we het in ieder geval gevonden hebben. Momenteel hebben we de gs rijdbaar gemaakt zonder kraan gaat dat problemen geven als je daar even mee rijdt?