sav
MF veteraan
Bij het calibreren van mijn olie temperatuur sensor zag ik de olie al gaan roken bij 160 graden. Dat is ook de reden waarom ik uiteindelijk niet met mijn aanhangertje naar Noorwegen ben gegaan omdat bij 15 graden buitentemp de koptemperatuur al op 150+ graden zat na 20 minuutjes snelweg bij 90 km/h
aanhanger gewicht 110kg + passagier hehe
Olie verbrandt bij 180 graden. Maar, wat jij (en ik) in het blok gooit is geen pure olie. Dat is een product wat ooit als olie begonnen is.
Die 120 graden is een algemene vuistregel, geldend voor motoren zoals in auto's en motorfietsen. Ik heb al een blok stukgereden omdat ik dacht dat 140 graden cartertrmperatuur nog ook wel ok was. (Honda CB750K2). Dat blok was geflowd en die motor liep iets sneller dan mijnheer Honda bedoeld had. Ik wist na de eerste kwaaltjes direct waarom de 900cc een oliekoeler had.
Overigens verbrandt goede kwaliteit olie bij een hogere temperatuur als goedkope olie. Waarom weet ik niet, maar dat is ervaring die ik heb opgedaan met een rallyauto.
Dat is alleen wel dure ervaring.....