Suzuki GSX-R 600 SRAD 1998 terugbrengen naar originele staat: hoe?

BobbyHill

MF'er
19 jan 2017
107
15
Baarn
Hallo allemaal,

Mijn eerste motor was een Suzuki GSX-R uit 1998, gekocht in 1999.
Uit nostalgie en voor de fun heb ik 25 jaar later exact dezelfde motor teruggekocht.
Deze motor is niet meer origineel maar ik wel hem wel weer in deze staat krijgen.

De uitdaging die ik heb is alle onderdelen te identificeren die niet meer origineel zijn. Een demper zie ik nog wel maar de kleine veranderingen vind ik lastig.
Is de remleiding bijvoorbeeld nog origineel? Of de stepjes?
Zat zelf te denken om via het werkplaatshandboek plaatjes te gaan kijken maar wellicht zijn er andere manieren?

Hoor graag hoe jullie dit zouden aanpakken.
 
Gezien de leeftijd lijkt het mij logisch dat de originele remleidingen er niet meer op zitten.

Als je nu stalen hebt ben je beter af. Anders wordt het nieuwe rubberen leidingen kopen.

PS foto’s worden hier zeer gewaardeerd 😉
 
Gezien de leeftijd lijkt het mij logisch dat de originele remleidingen er niet meer op zitten.

Als je nu stalen hebt ben je beter af. Anders wordt het nieuwe rubberen leidingen kopen.

PS foto’s worden hier zeer gewaardeerd 😉
Snap ik maar wil alles weer terug naar de originele staat. Zal wat fotos plaatsen maar verwacht niets spectaculairs. Het is gewoon een GSXR waar er honderden van zijn in Nederland 😉
 
Origineel nieuw nog te koop, wel prijzig

Screenshot_20230519_111954_Chrome.jpg
 
2e hands zal doorgaans het originele fabrieksgemonteerde onderdeel zijn en dus oud. Rubberen remleidingen verouderen gewoon.

Snap dat je de motor origineel wil hebben maar je zet er toch ook geen banden uit 199x onder.
 
Of kiezen voor visueel kloppend en gewoon een zwarte staal ommantelde leiding gebruiken.

Iets in mij zegt dat dit het meest logisch en veilig is (hoe topic-starter er tegenaan kijkt is zijn oordeel 😉).
 
Of kiezen voor visueel kloppend en gewoon een zwarte staal ommantelde leiding gebruiken.

Iets in mij zegt dat dit het meest logisch en veilig is (hoe topic-starter er tegenaan kijkt is zijn oordeel 😉).
Zal er eens over nadenken. Maar heb eerst een andere klus. Heb de originele uitlaat demper op de kop getikt maar deze heeft een paar stevige krasssen en een deukje. Tevens ziet het dof. Zal eens kijken hoe ik dat kan opknappen.
 
Ik zou bijna zeggen kom eens langs. Ik heb 2 gsxr srad 600's. 1 in 1998 nieuw gekocht en daar heb ik eerst 2 jaar mee geracet in het ONK destijds. Deze heb ik nog steeds en die staat de laatste jaren in de woonkamer. En is voor 99% weer volledig origineel zelfs allerlei pietluttige beugeltjes.... :+
Maar ook ik ben met de originele uitlaat en demper bezig. Want ik ben met originele demper op mijn muil gegaan.

Maar als je info en een foto ergens van nodig hebt, kan ik je best helpen hoor.
 
Leuk! Wanneer je een lijstje met onderdelen hebt, ik heb hier nog heel veel liggen. In de jaren wel een paar srads 600 gesloopt.

En inderdaad, via fotos kunnen er hier veel wel zeggen wat niet origineel is.
 
Hier enkele fotos. Ik moet hem nog poetsen maar dan hebben jullie een idee. Ik ben in ieder geval opzoek naar een tankdop en zo origineel mogelijke remleidingen. Mochten jullie nog onderdelen zien die niet origineel zijn dan hoor ik het graag 😁
 

Bijlagen

  • IMG_20230520_162705947.jpg
    IMG_20230520_162705947.jpg
    233,4 KB · Weergaven: 66
  • IMG_20230520_162713428.jpg
    IMG_20230520_162713428.jpg
    323,1 KB · Weergaven: 64
  • IMG_20230520_162720928.jpg
    IMG_20230520_162720928.jpg
    307,1 KB · Weergaven: 63
  • IMG_20230520_162724198.jpg
    IMG_20230520_162724198.jpg
    319 KB · Weergaven: 62
  • IMG_20230520_162737723.jpg
    IMG_20230520_162737723.jpg
    240,9 KB · Weergaven: 62
  • IMG_20230520_162749889.jpg
    IMG_20230520_162749889.jpg
    196,4 KB · Weergaven: 62
  • IMG_20230520_162744454.jpg
    IMG_20230520_162744454.jpg
    236 KB · Weergaven: 62
Heelplates zijn niet origineel geloof ik.
Ruitje twijfel ik ook over, of dit niet een hogere versie is.
Ik weet niet hoe ver je wilt gaan, maar ik heb nog een originele achterbrug waar de juiste (warning) stickers op zitten.
Remleidingen heb ik nog wel liggen origineel, maar zou ik echt niet doen.
Gewoon nieuwe kopen en monteren. Rubber gaat weer 10 jaar mee, of staalomvlochten zwart pakken.
 
Heelplates zijn niet origineel geloof ik.
Ruitje twijfel ik ook over, of dit niet een hogere versie is.
Ik weet niet hoe ver je wilt gaan, maar ik heb nog een originele achterbrug waar de juiste (warning) stickers op zitten.
Remleidingen heb ik nog wel liggen origineel, maar zou ik echt niet doen.
Gewoon nieuwe kopen en monteren. Rubber gaat weer 10 jaar mee, of staalomvlochten zwart pakken.
Dank voor de tips wat betreft de heelplates en ruitje. Daar ga ik eens onderzoek naar doen. Remleidingen koop ik dan maar nieuw. De achterbrug zal hoop ik wel origineel zijn zonder de stickers. Anders laat ik dat voor wat het is want dat gaat inderdaad te ver. Haha
 
Ik heb eventueel als onderdelen te ruil; een duoseat en een Bos demper 🙂
 

Bijlagen

  • IMG_20230520_164456377.jpg
    IMG_20230520_164456377.jpg
    333,8 KB · Weergaven: 18
  • IMG_20230520_164423974.jpg
    IMG_20230520_164423974.jpg
    561,4 KB · Weergaven: 19
Leuk om hem poep origineel te maken, maar persoonlijk vond ik stalen remleidingen toch echt fijner remmen.....nu is het ondertussen al wel 22jaar geleden dat ik de srad had hoor, dus mijn geheugen kan mij in de maling nemen.
 
Leuk om hem poep origineel te maken, maar persoonlijk vond ik stalen remleidingen toch echt fijner remmen.....nu is het ondertussen al wel 22jaar geleden dat ik de srad had hoor, dus mijn geheugen kan mij in de maling nemen.
Neu. Je geheugen heeft het goed opgeslagen. ;) Die originele remleidingen moet je vergeten. Maar ook de rempomp is niet geweldig. Voor op de weg volstaat alleen het vervangen van de leidingen. Dat is goed genoeg.
Maar wil je er ook af en toe het circuit mee op, dan is de rempomp echt ondermaat.
 
Nog een paar vraagjes voor de kenners.

1. Weet iemand welke soort schroef er in de zijkappen gaan aan de achterkant? Zit nu een imbus en platte in en dat klopt volgens mij niet. In de handleiding zie ik volgens mij een kruiskop

2. Klopt het dat de seat kover niet helemaal goed sluit op de rest van de motor?

3. Kan iemand beoordelen of er nog iets mist uit de gereedschapsset die ik in de motor heb gevonden?
 

Bijlagen

  • IMG_20230521_094107128_HDR.jpg
    IMG_20230521_094107128_HDR.jpg
    286,2 KB · Weergaven: 27
  • IMG_20230521_094122904_HDR.jpg
    IMG_20230521_094122904_HDR.jpg
    399 KB · Weergaven: 26
  • IMG_20230521_094147755_HDR.jpg
    IMG_20230521_094147755_HDR.jpg
    539 KB · Weergaven: 26
Terug
Bovenaan Onderaan