Suzuki GSX-R 600 SRAD 1998 terugbrengen naar originele staat: hoe?

Wat is de kick van volledig origineel?
Op zo'n fiets vind ik een andere uitlaat, achter schokbreker, cartridges in de voorvork, stalen remleidingen, SBS 960 remblokken, milieusysteem er af en een mooi setje moderne banden juist een must.
Of gaat die de showroom in?
X+1 motor voor de show? :)
 
Ergens snap ik het wel :)

Ik ben geen originalfreak hoor, maar ikke snap.

Ook snap ik een voormalige klant van mij, ook dit model, niets mocht eigenlijk meer oem. Aanpassing na aanpassing.

Smaak, voorkeur, budget :)
 
Snap je niet waarom wil jij Worldbeater jou keuzes aan de TS wil opdringen ?
Schokbrekers achter kan ik me nog wat bij voorstelen die waren niet echt goed .
Maar de rest is aan de TS wat die ermee wil doen en mijn voorkeur gaat dan niet naar die remslangen met een RVS netje omheen voor wat bling .
Zwart is het mooiste op zo.n motor en dan als het kan met een extra slang eromheen voor een meer tijdkloppende dikte .
 
Snap je niet waarom wil jij Worldbeater jou keuzes aan de TS wil opdringen ?
Schokbrekers achter kan ik me nog wat bij voorstelen die waren niet echt goed .
Maar de rest is aan de TS wat die ermee wil doen en mijn voorkeur gaat dan niet naar die remslangen met een RVS netje omheen voor wat bling .
Zwart is het mooiste op zo.n motor en dan als het kan met een extra slang eromheen voor een meet tijdkloppende dikte .
Het is een vraag, geen kritiek. :)

Nostalgische overwegingen?
TS kan dit beantwoorden.

Mijn R3tje 2023 heeft voor ca. drie mille aan betere spullen.
Zelf het Akrapoviç race uitlaatsysteem is achteraf aangepast door Pajic Racing met een andere linkpijp v.z.v. tussendemper.
Op de hele motor een kilootje of acht gewonnen t.o.v. origineel.
Maar wat iemand anders beweegt vind ik razend interessant.
 
Laatst bewerkt:
Correct, voornamelijk uit nostalgische overwegingen. Het maakt de motor ook relatief bijzonder. Hoeveel GSXR SRAD,s ken jij die helemaal origineel zijn? Als je normaal blijft wordt je vanzelf bijzonder. Het wordt ook meer een motor voor de "showroom"
 
Wat is de kick van volledig origineel?
Op zo'n fiets vind ik een andere uitlaat, achter schokbreker, cartridges in de voorvork, stalen remleidingen, SBS 960 remblokken, milieusysteem er af en een mooi setje moderne banden juist een must.
Of gaat die de showroom in?
X+1 motor voor de show? :)
Ik heb er een volledig origineel en een opgebouwd als racer voor youngtimer klasse. Gek genoeg ken ik ondertussen meer mensen die een Srad 600 en 750 origineel hebben dus zelfs net als ik tot in het extreme van de originele beugeltjes waar de kabelboom door loopt end.:9
Lee Johnston ik gok ff dat jij die wel kent, heeft ook afgelopen winter een vlog bijgehouden waar hij een srad 750 racer weer terug gebracht heeft naar origineel straatfiets.
Ok mijn Srad 600 youngtimer racer. Uiteraard heb ik rekening te houden met beperkte regels van zo'n youngtimer klasse. Ik mag dus alleen maar dingen veranderen binnen de reglementen van de World Supersport van destijds 1998 1999. Laat dat nu net de jaren zijn dat de GSXR 600 kampioen was. :)
Dus heel erg veel was er al niet mis met de onderdelen die standaard op de srad zaten. voorvork is een prima ding voor zijn tijd. Voor op het circuit iets zwaardere veren en dunnere olie erin maar de instelbare demping is prima. Ook de stijfheid van de 45mm buizen zijn de beste van zijn klasse. Tuurlijk een modernere Up-side-down vork is beter/stijver. Maar dan kan je bezig blijven.
Achterschokbreker (ook Showa) is eigenlijk prima, alleen ondertussen 25 jaar oud dus servicen is wel een x nodig. Maar hij voldoet prima als hij gereviseerd is. Ook is de shock volledig instelbaar.
Ok als je zoals ik een mooie WP shock uit eind jaren 90 kunt krijgen moet je dat natuurlijk doen. Dat mocht destijds uiteraard ook.
Dan de remmen: Tja die zijn ondertussen ondermaats, maar gelukkig staan de meeste youngtimer reglementen daar wat meer vrijheid in toe. De standaard rempomp voldoet voor op de weg wel voldoende. Maar wil je er mee het circuit op, vervang hem dan maar voor een moderne radiale rempomp velen malen fijner en beter. Remleidingen, direct vervangen voor staalomvlochten exemplaren.
Tokico remklauwen zijn wel ok, maar gewone brembo remklauwen die destijds op de concurrent Ducati 748 zaten, zijn vele malen beter. Ook de Honda's vanaf 2003 namen een sprong met de veel betere Nissin remklauwtjes.
Het uitlaatsysteem is idd een volledig staal systeem, erg zwaar. Maar rvs of zelfs titanium uitlaatsystemen zijn wel te vinden. Gelukkig heb ik die gevonden en weet daarom dat ze veel lichter zijn dan het stalen originele. Ook een vervangingsdemper kan nog steeds erg stil zijn, maar ook veel lichter dan de originele aluminium. Die ik persoonlijk wel mooi vind, zeker op een originele fiets.
Milieusysteem is bij de meeste Srad's nog niet aanwezig, dat was toen net in sommige landen in opkomst maar hadden wij nog net geen last van.:)
Nieuwe bandjes, ja tuurlijk de Srad heeft hele, nu nog steeds, gangbare velgen en maten. Dus dat is geen probleem, keuze zat. Wielen zijn ook niet zwaar trouwens, velgen van en R6 uit 2007+ zijn net zo zwaar en dezelfde maat.
 
Remmen ondermaats...

Hmmm.
Zolang je een wiel kan blokkeren, zit je boven de maximale mogelijkheden, en ligt t niet aan het remsysteem.
En natuurkundig remt een dubbele schijf net zo hard als een enkele.

Dar gezegd hebbende, dit is een topic naar origineel maken. Mooi :t
 
Hier enkele fotos. Ik moet hem nog poetsen maar dan hebben jullie een idee. Ik ben in ieder geval opzoek naar een tankdop en zo origineel mogelijke remleidingen. Mochten jullie nog onderdelen zien die niet origineel zijn dan hoor ik het graag 😁
Zoals @Bas Tussengas aangaf je hielplate aan de schakelkant is niet de juiste. De hielplate aan de remkant klopt.
Ook die schroef in de zijkuip hoort niet een met een zaagsnede te zijn, dit hoort ook een inbusje te zijn meteen grote borst.
Hieronder kun je die net zien zitten in de witte punt in de kuip.
 

Bijlagen

  • 20200908_163213.jpg
    20200908_163213.jpg
    185,7 KB · Weergaven: 29
Terug
Bovenaan Onderaan