Technische vraag lithium accu

Laatste lijkt me goed, maar was de tweede slecht ofzo.... :?

Nou ja dat was mijn hele vraag van dit topic. Maar het lijkt mij toch dat de eerste cel van de accu die ik retour stuur dus een defect heeft als ik het vergelijk met de nieuwe accu. Die cel verliest ook voltage terwijl de andere 3 cellen gelijk blijven.
 
Nou ja dat was mijn hele vraag van dit topic. Maar het lijkt mij toch dat de eerste cel van de accu die ik retour stuur dus een defect heeft als ik het vergelijk met de nieuwe accu. Die cel verliest ook voltage terwijl de andere 3 cellen gelijk blijven.
Ok, dat balans tussen cellen.......

Die moet in evenwicht zijn en wordt nauwkeurig gemeten tijdens het opladen en per cel uitgewogen..
 
Ok mijn vraag betreffende Li-Ions. Houden dus niet van 100% geladen te zijn. De voltage regulator zit op 14.8V op de meeste fietsen? Dat is dan 3.7V over 4 cellen, lijkt mij teveel. Dus na elk ritje staat de batterij op 100%? Ik wil best een li-ion, maar vraag we af of er niet een aangepaste voltage regulator bij moet. Of zit dit intern in de accu?
 
Ik heb al 4jaar een Li accu in mn duc. Staat swinters stil.
Accu blijft top, start in maart prima, lekker licht en compact, voor mij geen lood
(Maar wel lood in mn wintermotor, wanr onder 0gr doet Li niet veel..)
 
Ok mijn vraag betreffende Li-Ions. Houden dus niet van 100% geladen te zijn. De voltage regulator zit op 14.8V op de meeste fietsen? Dat is dan 3.7V over 4 cellen, lijkt mij teveel. Dus na elk ritje staat de batterij op 100%? Ik wil best een li-ion, maar vraag we af of er niet een aangepaste voltage regulator bij moet. Of zit dit intern in de accu?

Zit in principe in de BMS maar...boven de 15V laden staat overal aangegeven gaat de accu stuk. Mijn motor’s laadsysteem geeft 14.4V dus dat zal het probleem niet zijn.

Ik heb ergens gelezen dat de 15V conservatief is en dat de cellen pas schade oplopen boven de 4.2V per cel, maar of dat 100% klopt weet ik niet.
 
Laatst bewerkt:
In een paar dagen zoveel zakken is niet goed.. Dus die cel zal rot zijn..
Iets anders, een accu die 100% geladen is bij verzending, is ook vreemd..
Dat wil je eigenlijk dus helemaal niet..

Want als je deze dus lang weg zet, ga je degradatie krijgen.
Ik hoop toch niet dat men dit bij alle accu's doen, die ze verkopen .. Eens in de zoveel tijd bijladen tot 100%, en dan wegleggen voor lange tijd op de plank tot iemand deze koopt.om ze dan nog even snel bij te laden..
Zo weetje dus als consument nooit hoe de stand van zaken was, voor dat je hem kreeg..
 
In een paar dagen zoveel zakken is niet goed.. Dus die cel zal rot zijn..
Iets anders, een accu die 100% geladen is bij verzending, is ook vreemd..
Dat wil je eigenlijk dus helemaal niet..

Want als je deze dus lang weg zet, ga je degradatie krijgen.
Ik hoop toch niet dat men dit bij alle accu's doen, die ze verkopen .. Eens in de zoveel tijd bijladen tot 100%, en dan wegleggen voor lange tijd op de plank tot iemand deze koopt.om ze dan nog even snel bij te laden..
Zo weetje dus als consument nooit hoe de stand van zaken was, voor dat je hem kreeg..

Hij komt direct bij de leverancier vandaan. Sticker zegt ‘bijgeladen op 20-02-2020’. Is die 100% vol bij 3.34V per cel niet al een valse ‘vol’ ? De echte maximale capaciteit is toch iets van 3.6 of 3.7v per cel?
 
Hij komt direct bij de leverancier vandaan. Sticker zegt ‘bijgeladen op 20-02-2020’. Is die 100% vol bij 3.34V per cel niet al een valse ‘vol’ ? De echte maximale capaciteit is toch iets van 3.6 of 3.7v per cel?
Helemaal vol is tegen de 4 volt, sommige gaan nog hoger maar dat is net hoever de fabrikant durft gaan. En het is maar net wat je “vol” noemt.

Ik zag een video over een enorme elektrisch aangedreven roro veerboot, daar hebben ze het gebruiksgebied van de enorme batterij nog verder beperkt, dat is gewoon om hem in een zo gunstig mogelijk gebied te gebruiken. Het betekent dat je een veel grotere batterij nodig hebt dan strikt noodzakelijk maar je kunt die grote batterij gunstig gebruiken zodat ie net zo lang meegaat als de hele boot, of langer. En je hebt meteen wat reserve...

Feit is dat het voor een Li-Ion batterij niet goed is om helemaal volgeladen te zijn, helemaal leeg is nog slechter maar die 3,35 V is daar redelijk tussenin en het is denk ik een goed voltage voor een redelijke levensverwachting.
 
Ik heb in mijn motor de gel-accu vervangen door een lithium omdat dat toch wat makkelijker startte...
Echter, waar je bij een Lithium accu nog meer op moet letten is dat je 'm niet leeg trekt...
Leuk die bluetooth functie die er op zit, maar alleen dat ding al slurpt je accu leeg....

Net als bijvoorbeeld de Wifi op je telefoon, als je die uit zet dan gaat de accu van je telefoon langer mee dan dat ie aan staat, tenminste, als jij in/uit bereik gaat van je eigen wifi. Wat er gebeurt (met wifi en bluetooth) op het moment dat ie geen verbinding heeft dan gaat ie "scannen" naar gekoppelde apparaten om verbinding mee te maken. Dit kost meer energie dan wanneer hij een stabiele verbinding heeft... want dan hoeft ie alleen "on demand" te scannen naar.
Als het bluetooth gedeelte ook nog eens niet intelligent is geprogrammeerd, dan probeert ie gewoon met alle signalen verbinding te maken en een "handshake" vast te leggen, alle apparaten die niet geconfigureerd zijn geven geen "handshake" dus dat ding gaat door naar de volgende, en de volgende, net zolang tot ie jouw telefoon heeft gevonden en wel de "handshake" krijgt.

Als het je gaat om het uitlezen van je accu had je ook gewoon een accu monitor kunnen kopen (linkje voorbeeld)
Weet wel dat ook dit ding dus je accu leeg slurpt bij stilstand....
Nu is het in mijn situatie wat "groter" want ik woon in een appartement en de motor is dus ver buiten de ~10 meter die de bluetooth aan kan die in die dingen zit....
Dus was ie constant aan het scannen naar mijn telefoon om verbinding te maken, resultaat 1 normale (gel) accu in 3 weken plat.
(ok in mijn geval zat er toen ook nog een converter aan voor de camera's die stiekem toch door werkte ipv uit te gaan maar het verschil was ~1 week met/zonder.)

Op mijn lithium accu wil ik dat ding dus absoluut niet hebben...
Want ja, leuk als ie een alarm geeft, maar je app op je telefoon moet dan wel aan staan, of slurpt accu van je telefoon op de achtergrond...
En je moet maar net binnen bereik zijn om de verbinding te hebben om de waarschuwing binnen te krijgen.

-edit:
Ik heb nu gewoon een "battery" indicator in de laderkabel zitten die alleen werkt als je een knopje in drukt...
dan laat ie zien hoe "vol" de accu nog is.... Ja ik moet nu zelf af en toe een keertje drukken wil ik het controleren, maar dat is beter dan de waarschuwing missen omdat ik niet in bereik ben en vervolgens een dode Lithium accu.
 
valt blijkbaar wel mee. Uit de online shido manual

Your battery is equipped with a Bluetooth sleep mode. Because the Bluetooth consumes power (0,7 mA) it will drain your battery. The time to drain your battery depends on the capacity of your Shido battery. There are 3 ways to activate the Bluetooth sleep mode:
▪ Manually by pressing the ON/OFF button of your battery for 3 seconds. You will see 1 red led flashing.
▪ Go to the basic information screen on your phone and press Bluetooth Sleep Mode.
▪ Automatically when the Bluetooth connection is not used for 15 days.

Als ik kan tellen dan is dat 0.23 Ah na 2 weken.. En qua voltages dit gevonden met wat meer uitleg in https://www.rexs-speedshop.com/wp-content/uploads/2018/10/LiFePO4-Need-to-Know-Facts.pdf
Annotation 2020-03-21 095248.png
 
Tis toch wat met al dat BT zooi, elke tiende volt wijziging schiet je in de stress als de app mekkert die op het nachtkastje ligt..._O-

Gewoon twee ouderwetse accu’s hier en gaan.... :]
 
valt blijkbaar wel mee. Uit de online shido manual

Your battery is equipped with a Bluetooth sleep mode. Because the Bluetooth consumes power (0,7 mA) it will drain your battery. The time to drain your battery depends on the capacity of your Shido battery. There are 3 ways to activate the Bluetooth sleep mode:
▪ Manually by pressing the ON/OFF button of your battery for 3 seconds. You will see 1 red led flashing.
▪ Go to the basic information screen on your phone and press Bluetooth Sleep Mode.
▪ Automatically when the Bluetooth connection is not used for 15 days.


Als ik kan tellen dan is dat 0.23 Ah na 2 weken.. En qua voltages dit gevonden met wat meer uitleg in https://www.rexs-speedshop.com/wp-content/uploads/2018/10/LiFePO4-Need-to-Know-Facts.pdf
Bekijk bijlage 1476029

Dan lijkt het er inderdaad op, dat de elektronica van de accu hem maar tot 90% ofzo laadt. Ook een goede kans dat de elektronica de accu gewoon afschakelt voordat de accu te leeg wordt getrokken. Komt de levensduur zeer ten goede, en zou je ook eigenlijk mogen verwachten van de besturing van zo'n dure accu.
 
zou je ook eigenlijk mogen verwachten van de besturing van zo'n dure accu.
En daar zit het 'm nou net in... wat mag je er nou precies van verwachten, en wat doet ie nou precies?


"Automatically when the Bluetooth connection is not used for 15 days. "
Op basis van wat? op basis van 15 dagen geen handshake gelegd? of op basis van 15 dagen geen Bluetooth handshake attempt?
(denk bijvoorbeeld iemand die in de buurt eens een keer naar open bluetooth verbindingen scant en kijkt of ie er mee kan verbinden en wat ie dan allemaal kan/mag)
Of op basis van 15 dagen geen ander signaal uberhaupt gevonden/ontvangen... (m.a.w. dus eigenlijk altijd aan... tenzij ergens in de rimboe)

Hmmm
" Go to the basic information screen on your phone and press Bluetooth Sleep Mode. "
Sleep mode... is dat de "standby"? of is dat uit-uit, net zoals je TV?
Betekend dat dat je met je telefoon toch nog verbinding kan maken als ie in sleep mode staat en dan daardoor weer wakker? (stand-by dus)
Dan verbruikt ie nog steeds iets terwijl ie in standby is.... en hoeveel is dat dan? als ie in gebruik 0,7mA verbruikt?
(In verhouding tot de battery monitor die ik er op schroefte die ~2mA zou verbruiken is bijna 3x zo "weinig"/meer...
betere electronica/schakeling/componenten/etc. zal ook minder verbruiken.)

En "under voltage cut-off" wanneer treed dat in, Als die dat al doet...
En eenmaal in cut-off, kan je 'm dan zomaar met een normale (Li. - geschikte) lader weer laden?
Hoe bepaalt ie dan dat de cut-off er weer af kan zodat ie weer kan laden?
etc. etc.

"Slimme" apparaten/dingen zijn niet altijd slimmer ;)
(kijk maar naar de mensen die nu alleen nog maar de weg weten te vinden op basis van GPS navigatie systeem, en totaal niet meer borden kunnen aflezen om ergens te komen)
 
Het knipperende dash lampje van mijn motor trekt
En daar zit het 'm nou net in... wat mag je er nou precies van verwachten, en wat doet ie nou precies?



Op basis van wat? op basis van 15 dagen geen handshake gelegd? of op basis van 15 dagen geen Bluetooth handshake attempt?
(denk bijvoorbeeld iemand die in de buurt eens een keer naar open bluetooth verbindingen scant en kijkt of ie er mee kan verbinden en wat ie dan allemaal kan/mag)
Of op basis van 15 dagen geen ander signaal uberhaupt gevonden/ontvangen... (m.a.w. dus eigenlijk altijd aan... tenzij ergens in de rimboe)

Hmmm

Sleep mode... is dat de "standby"? of is dat uit-uit, net zoals je TV?
Betekend dat dat je met je telefoon toch nog verbinding kan maken als ie in sleep mode staat en dan daardoor weer wakker? (stand-by dus)
Dan verbruikt ie nog steeds iets terwijl ie in standby is.... en hoeveel is dat dan? als ie in gebruik 0,7mA verbruikt?
(In verhouding tot de battery monitor die ik er op schroefte die ~2mA zou verbruiken is bijna 3x zo "weinig"/meer...
betere electronica/schakeling/componenten/etc. zal ook minder verbruiken.)

En "under voltage cut-off" wanneer treed dat in, Als die dat al doet...
En eenmaal in cut-off, kan je 'm dan zomaar met een normale (Li. - geschikte) lader weer laden?
Hoe bepaalt ie dan dat de cut-off er weer af kan zodat ie weer kan laden?
etc. etc.

"Slimme" apparaten/dingen zijn niet altijd slimmer ;)
(kijk maar naar de mensen die nu alleen nog maar de weg weten te vinden op basis van GPS navigatie systeem, en totaal niet meer borden kunnen aflezen om ergens te komen)

Via de accu uit is uit, standbye doet ie uit zichzelf al na een paar minuten. Je moet via een knop in de app de bluetooth activeren. Bij echt uit moet je de bluetooth eerst weer aanzetten door de knop op de accu 3 sec. in te drukken.

Verder heb je gelijk dat het niet zo duidelijk is wat je nou precies kan verwachten van de app/elektronica, dat ben ik helemaal met je eens.
 
Laatst bewerkt:
Via de accu uit is uit, standbye doet ie uit zichzelf al na een paar minuten. Je moet via een knop in de app de bluetooth activeren. Bij echt uit moet je de bluetooth eerst weer aanzetten door de knop op de accu 3 sec. in te drukken.

Standby is dus geen data naar je app sturen... maar wel nog verbinding kunnen maken, anders kan je het niet vanaf je telefoon activeren, want je moet een verbinding hebben om van je telefoon aan je accu door te kunnen geven "geef maar weer data"
Zegt dus wederom niks over het verbruik.... Ja wel wat minder dan "live" want hij verwerkt geen data en "zend" dus ook niet (wat in verhouding veel meer energie kost dan ontvangen)

Echt "uit" is dus pas uit en zal niet iets verbruiken... de vraag is doet de rest van de regel-electronica dat ook?
 
Standby is dus geen data naar je app sturen... maar wel nog verbinding kunnen maken, anders kan je het niet vanaf je telefoon activeren, want je moet een verbinding hebben om van je telefoon aan je accu door te kunnen geven "geef maar weer data"
Zegt dus wederom niks over het verbruik.... Ja wel wat minder dan "live" want hij verwerkt geen data en "zend" dus ook niet (wat in verhouding veel meer energie kost dan ontvangen)

Echt "uit" is dus pas uit en zal niet iets verbruiken... de vraag is doet de rest van de regel-electronica dat ook?

Ongetwijfeld, maar zo lang de accu niet binnen 2 weken leeg is bij geen gebruik vind ik dat niet zo relevant. En ik kan vanaf mijn balkon (4 hoog) de status checken, dus perfect, kan een tijdje iedere dag op hetzelfde tijdstip de status checken zodat ik heel precies de ontladingstijd kan bepalen. Ook laad de accu veel sneller op dan lood, wat perfect is voor mijn korte woon-werk ritjes.
We gaan zien wat een goede of slechte beslissing deze accu is geweest, maar met 3 jaar garantie maak ik mij niet zo veel zorgen ondanks het slechte begin.
 
zie nu net dat AFAM Belgisch is.. Ga ze een vraagje sturen of die 15 dagen niet via het appje veranderd kan worden. Voor mijn gebruik is 24 uur voldoende. Als dat kan denk ik er ook ééntje te nemen

Met ander spullen op Li-ion zals b/t cummunicatie setje, gopro, bose qc20 oordopjes gebruik ik nu een lader met verdeeldoos die via een timer 2 minuutjes per week laadt op de vrijdagavond. Na gebruik hang ik het spul eraan zodat het gedeeltelijk geladen blijft. Voor gebruik laad ik het dan op naar 100%. In de winter rij ik niet dus laadt het ding 20 weekjes *2 minuten = 40 minuten totaal. Kan hetzelde doen met de motor en dan zou je één dag per week hebben om batterij te kunnen checken
 
zie nu net dat AFAM Belgisch is.. Ga ze een vraagje sturen of die 15 dagen niet via het appje veranderd kan worden. Voor mijn gebruik is 24 uur voldoende. Als dat kan denk ik er ook ééntje te nemen

Met ander spullen op Li-ion zals b/t cummunicatie setje, gopro, bose qc20 oordopjes gebruik ik nu een lader met verdeeldoos die via een timer 2 minuutjes per week laadt op de vrijdagavond. Na gebruik hang ik het spul eraan zodat het gedeeltelijk geladen blijft. Voor gebruik laad ik het dan op naar 100%. In de winter rij ik niet dus laadt het ding 20 weekjes *2 minuten = 40 minuten totaal. Kan hetzelde doen met de motor en dan zou je één dag per week hebben om batterij te kunnen checken

Via de huidige functionaliteit van de app kan dat niet, wel kan je de bluetooth zoals gezegd op afstand via de app uitzetten. Die moet je dan wel weer handmatig aanzetten door het knopje op de accu in te drukken. Die na 15 dagen automatisch de bluetooth uit functionaliteit wordt natuurlijk ook niet door de app geregeld maar door de BMS.
 
Wat is de reden dat je voor zo'n geavanceerde accu bent gegaan?
Gebruik al jaren domme lood / agm accu's en die overleven een stilstand van 6-8 weken in de winter wel, wellicht langer ook nog wel.

Meestal merk je dat een accu minder wordt, iets langer door moeten starten bij warme motor tijdens een rit.

Nieuwere voertuigen doen zelf een controle, auto's zetten het start/stop systeem uit bij een slechter wordende accu.
Gaat bij mij niet werken, zet dit standaard uit na het starten van mijn auto :+

Bij problemen kan ik altijd de ANWB bellen mocht aanduwen of startkabelen niet mogelijk zijn met hulp van buren / collega's.
 
Laatst bewerkt:
Wat is de reden dat je voor zo'n geavanceerde accu bent gegaan?
Gebruik al jaren domme lood / agm accu's en die overleven een stilstand van 6-8 weken in de winter wel, wellicht langer ook nog wel.

Helaas heb ik minder geluk met lood accu's. Soms denk ik dat ik defecte accu's aantrek. Mijn yuasa's houden het gemiddeld 1 jaar vol voordat ze de motor niet meer kunnen starten, en de laatste lood accu, één of andere goedkope yuasa kloon, was na 8 weken al de pijp uit. Ik heb inmiddels een hele verzameling dode accu's in mijn berging staan. (Zou er wel een modern kunstwerk van kunnen maken getiteld 'Guzzi Rider's Lament' :9 ) Kan niets mis vinden aan de motor (laad systeem functioneert goed) enige wat ik kan bedenken is dat de start erg veel kracht kost (is typerend voor de Griso). Langer dan 2.5 a 3 weken wegzetten met een volle accu en de accu heeft al niet genoeg kracht meer om de motor rond te krijgen. Maar lood accu's die meer CCA's leveren passen niet in mijn motor qua formaat. Lithium heeft veel meer CCA's, en dat is eigenlijk de hoofdreden waarom ik nu een lithium probeer. Valt het zwaar tegen kan ik altijd weer een lood accu aanschaffen.

Als bonus kan ik een extra setje gereedschap meenemen doordat de accu een stuk kleiner is!


Ik zal terzijnertijd wel een review van de accu plaatsen op dit forum.
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk. Heb ook slechte ervaringen met motorfiets accu's. Vertrouwen is inmiddels weer hersteld met de huidige Exide accu.

Na jarenlange (> 5 jaar) trouwe dienst van de originele Yuasa accu in de Transalp onderstaande ervaringen gehad:
Varta: 2x binnen een jaar defect (op garantie vervangen)
Yuasa: binnen 2 jaar defect zonder dit aan te geven (minder slecht starten)

Moet ik er wel bij vertellen dat ik niet aan opladen deed, zuur erbij gooien en volgende dag gaan met die banaan.
Exide wel netjes opgeladen voor gebruik.

Reserve Exide staat al ruim 2 jaar werkloos op de plank.

Heb de indruk dat de kwaliteitscontroles van accu's de laatste 10 jaar te wensen over laat.
Voorheen (voor 2010) nooit gezeik met accu's gehad.

Gingen altijd wel 5-8 jaar mee zonder druppelladers e.d.
 
Helaas heb ik minder geluk met lood accu's. Soms denk ik dat ik defecte accu's aantrek. Mijn yuasa's houden het gemiddeld 1 jaar vol voordat ze de motor niet meer kunnen starten, en de laatste lood accu, één of andere goedkope yuasa kloon, was na 8 weken al de pijp uit. Ik heb inmiddels een hele verzameling dode accu's in mijn berging staan. (Zou er wel een modern kunstwerk van kunnen maken getiteld 'Guzzi Rider's Lament' :9 ) Kan niets mis vinden aan de motor (laad systeem functioneert goed) enige wat ik kan bedenken is dat de start erg veel kracht kost (is typerend voor de Griso). Langer dan 2.5 a 3 weken wegzetten met een volle accu en de accu heeft al niet genoeg kracht meer om de motor rond te krijgen. Maar lood accu's die meer CCA's leveren passen niet in mijn motor qua formaat. Lithium heeft veel meer CCA's, en dat is eigenlijk de hoofdreden waarom ik nu een lithium probeer. Valt het zwaar tegen kan ik altijd weer een lood accu aanschaffen.

Als bonus kan ik een extra setje gereedschap meenemen doordat de accu een stuk kleiner is!


Ik zal terzijnertijd wel een review van de accu plaatsen op dit forum.
Jouw Griso trekt heel erg veel startstroom. Om precies te zijn is de startmotor op jouw Griso (evenals die op mijn Guzzi V11) identiek aan die van een auto. Je start dus eigenlijk een auto (o.k.. Voor de puristen "een tractor") op een motorfiets accu ;) . De hoog compressie 1100+ Guzzi's zijn om die reden accumoordenaars.

Maar lees zeker mijn post terug in dit topic over mijn ervaringen met een Li accu op de Harley van mijn vader, want dat is eveneens een motor die lekstroom heeft (startonderbreker/alarm) die 1200cc én een injectiesysteem moet aanzwengelen op een kabouter accu. Dat ging met een Li helemaal niet zo mooi als verwacht.

Voor nu blijf ik daarom bij AGM accu's in deze toepassing. Die ontladen ook relatief snel in rust, maar dat maakt hier niet zo veel uit (ze staan hier de hele winter verwarmd, eventueeel aan de lader). Wat ze wél bieden is een kleiner inbouwformaat dan origineel en een hogere startstroom. De startmotor van de V11 draait er duidelijk sneller op, waardoor hij eigenlijk altijd start in 1 compressieslag, dus met die AGM heb ik vermogen voor zegmaar 6 mislukte startpogingen als er wat mis is. Zoals met veel accu's: Ik heb zeer slechte ervaringen met cheapo AGM's, in het bijzonder met de VMF liquifix (2x achter elkaar gezeur mee gehad). Met mijn huidige MotoBatt rij ik nu bijna 3 jaar trouwens, en hij kostte geen drol.
 
Leuk die lithium accu's maar alleen voor de race en veilig op bergen nadien.

Waarom?

Screenshot_20200324-114906.jpg


Gewoon lekker moto batt accu erin.
 
Terug
Bovenaan Onderaan