Thermo-ondergoed voor de winter?

Oki07

Rookie
20 jan 2014
8
0
Ik ben op zoek naar echt warm thermo-ondergoed voor onder mijn leren pak. Dat pak zit vrij strak, dus het kan niet van te dik materiaal zijn.
Ik heb nu thermo-ondergoed van de hema, maar heb het met dit weer dan nog steeds koud. Ik zit bij mijn vriend achterop en beweeg dus nauwelijks. Iemand tips? ik zag Odlo x-warm, maar vond dat wel heel prijzig. Als het echt werkt, wil ik het wel betalen.

Ook zag ik heat-pax voor voeten en handen. is dat wat?
 
Uiteindelijk is thermo ondergoed passieve verwarming. Of te wel, het voorkomt dat je afkoelt, maar warmt je niet op.

Hoe koud/warm iets is, is subjectief en per persoon verschillend. Als het echt te koud wordt. zou je voor een actief verwarmd vestje/handschoenen/schoenzolen kunnen gaan. Waarbij het vestje het beste zal werken.
Je lichaam zal proberen je romp (eigenlijk je hoofd, maar dat doet nu niet ter zake) zo lang mogelijk op temperatuur te houden. Als dit niet meer lukt zal er minder bloed door je vingers/tenen vloeien, daarna door handen/voeten etc.... waardoor je het koud krijgt.

Mocht je incidenteel achterop zitten, zou je nog wat kranten in je kleren kunnen doen. Ik heb begrepen dat dit vroeger ook veel gedaan werd, maar is dus wel passieve verwarming.
 
Laatst bewerkt:
Thermo-ondergoed werkt alleen maar goed als het zweet afgevoerd kan worden. In een strak leren pak is dat niet of nauwelijks aan de orde; helemaal niet als het ook nog vochtig weer is.
Het kan dus best zijn dat het ondergoed na een tijdje rijden nat wordt, en dat is nog kouder dan wanneer je zonder zou rijden.
 
Ik heb ook een textielpak, maar vind dat qua bescherming toch minder. Is dat echt warmer?
 
Als je n goeie hebt wel. Veiligheid zal minder zijn in absolute zin, maar kou maakt ook moe en onoplettend, risicoverhogend dus.
 
Ik rij niet zelf hè, dus de onoplettendheid is niet zo aan de orde. Ik voel mij veiliger in leer, omdat het dikker en stugger aanvoelt. Mijn textielpak was ook een goedkoop pak en volgens mij worden er geen eisen gesteld aan motorpakken. Maar, de broek is idd warmer en ik kan er nog wat onder aan trekken, wat bij mijn leren broek echt niet kan.

Ik las ook dat je nek en hoofd warm moet blijven, dus misschien ook maar eens een kol aanschaffen.
 
Ik rij niet zelf hè, dus de onoplettendheid is niet zo aan de orde. Ik voel mij veiliger in leer, omdat het dikker en stugger aanvoelt. Mijn textielpak was ook een goedkoop pak en volgens mij worden er geen eisen gesteld aan motorpakken. Maar, de broek is idd warmer en ik kan er nog wat onder aan trekken, wat bij mijn leren broek echt niet kan.

Ik las ook dat je nek en hoofd warm moet blijven, dus misschien ook maar eens een kol aanschaffen.
Sowieso een kol, eentje met van die flappen die ook in je pak gaan om te voorkomen dat er alsnog kou je pak ingaat. Ik heb ook thermo-handschoentjes, die zijn ook wel fijn (en niet duur, tientje ofzo)
Heatpacks lijkt mij maar voor even te werken, maar weet ook niet hoelang je gemiddeld achterop zit?

Daarbij zijn dingen die veiliger lijken niet altijd echt veiliger he.
Ik weet niet wat voor een leren pak je hebt, maar ook daar zit veel verschil in qua veiligheid. En tja, wil je 't echt veilig moet je zelf rijden natuurlijk O-)
 
Haha, ik denk niet dat het veiliger word als ik zelf rijd. Ik ben nogal bang in het verkeer en zelfvertrouwen lijkt mij wel een pré bij motorrijden.

Bedankt voor de tip van die kol met flappen. Ik heb binnenhandschoentjes en zal eens kijken of die ook van thermo zijn. De heatpax schijnen een uur of zes te werken. Dat is in de winter lang genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat je beter zonder enige vorm van onderkleding ondergoed
Hooguit in lingerie bij je vriend achterop moet stappen

Als hij je dan niet netjes warm rijd ???

:-)
 
IceBreaker, verschillende diktes te verkrijgen en 100% merino. Ideaal als je het mij vraagt. Blijft ook nat nog goed isoleren.

edit: Nee geen aandelen :P wel enthousiast :P
 
Laatst bewerkt:
@schwansje. Leuk idee voor de zomer...

@ KStyle. Ik kan niet tegen wol, maar ik zal eens kijken bij icebreaker. Misschien hebben ze ook synthetisch. Ik zweet niet zo snel, dus dat is het probleem niet.
 
Om niet te snel af te koelen moet je laagjes toepassen. Tussen de lagen zit lucht en dat isoleert. Een strak leren pak is lastig om lagen onder aan te brengen. Onder een textiel pak gaat dat makkelijker. Je zou nog kunnen denken om een regenpak over je leren pak aan te trekken. Zorgen dat het goed afsluit zodat er een laag lucht buiten je leren pak ontstaat.

Verder inderdaad je hoofd en bovenlijf extra aandacht geven. Helmuts, kol, lagen met dunne shirts ipv een (dikke) trui, etc. Wanten ipv van handschoenen (of handschoenen met 2 vingers in een). Wat ruimer kopen en binnen handschoenen er in. 2 lagen dunne sokken met eventueel over de binnenste sok een plastik zak. Als je niet hoeft te rijden kan je nog meer voor isoloatie gaan.

Ikzelf heb voor echte koude dagen toch een verwarmd vest en verwarmde handschoenen. Als je lange ritten op de snelweg rijdt, moet je als een Michelinmannetje(vrouwtje) kleden, of gewoon wat warmte toevoegen.
 
Ikzelf heb al zitten spelen met het idee om mijn skivest over mijn leren vest te dragen als het echt te koud zou zijn.
Dit zou mij toch een stuk warmer moeten houden.
En ik denk dat wanneer ik zou vallen, dat ik dan wel snel door de skivest zal zitten. Maar dan neemt de beveiliging van de leren vest wel snel over.
 
voor alleen achterop zitten gewoon een thermo overal over je leren pak heen. die thermo overals zijn niet zo heel duur en houden je goed warm. en het leren pak er onder beschermt het zelfde als het nu doet. het ziet er niet uit maar je blijft wel warm en goed beschermd.
 
voor alleen achterop zitten gewoon een thermo overal over je leren pak heen. die thermo overals zijn niet zo heel duur en houden je goed warm. en het leren pak er onder beschermt het zelfde als het nu doet. het ziet er niet uit maar je blijft wel warm en goed beschermd.
:^ als het niet onder het leer kan dan maar eroverheen.


Ik ben wel eens onderuit gegaan in een goedkope nylon motorjas, linker mouw compleet door. Gelukkig wel m'n leer eronder, dat heeft m'n arm een flinke schaafplek bespaard.
 
Zo'n thermo-overall is inderdaad geen plaatje om te zien. Zou een regenpak eroverheen hetzelfde doen? Ook niet fraai, maar dat is dan jammer. Alhoewel zo'n thermo ook een voering heeft.
 
@schwansje. Leuk idee voor de zomer...

@ KStyle. Ik kan niet tegen wol, maar ik zal eens kijken bij icebreaker. Misschien hebben ze ook synthetisch. Ik zweet niet zo snel, dus dat is het probleem niet.

Merino is heel andere wol dan standaard schaap.
Gewone wol kriebelt bij mij ook altijd, merino niet.

Odlo x-warm die je in het begin noemde is echt wel warm.
Dat is zeker een aanrader. Scheelt enorm bij het Hema-spul.
 
Zo'n thermo-overall is inderdaad geen plaatje om te zien. Zou een regenpak eroverheen hetzelfde doen? Ook niet fraai, maar dat is dan jammer. Alhoewel zo'n thermo ook een voering heeft.

Ja, een XXL-regenjas over je leren jack houdt nog weer extra wind en dus kou tegen.
En is een extra laag om de warmte binnen te houden.
 
Ja, een XXL-regenjas over je leren jack houdt nog weer extra wind en dus kou tegen.
En is een extra laag om de warmte binnen te houden.

Ik wilde het toch maar bij medium houden. Wordt wel erg veel gewapper anders.
 
hoeft trouwens niet een motor thermo overal te zijn. ik heb zo'n ding om buiten te werken en daarin laat je het wel uit je hoofd om binnen te gaan zitten want dan wordt het erg snel erg warm in die overall. en werkkleding houd je net zo warm maar kost een stuk minder als dat je het bij een motorzaak vandaan haalt.
 
Kort:
Lagen + lagen + lagen.
En wat lucht erin houden, dat isoleert ook goed, en maakt zweetafvoer mogelijk.

Langer...

Onder het pak:
informeer eens bij sportzaken naar ondergoed voor skiers, in Oct lag er ook iets bij de Lidl, bekijk anders het Craft-spul bij perrysport, maar er is veel meer.
Het moet idd zweet afvoeren!
Ski-trui (dunne coltrui, synthetisch), plus eventueel nog een dikkeren coltrui (wol) erbij, en het is al snel warmpjes.

Pak:
leer wellicht veiliger, maar is volgens mij alijd wat koeler.
Textiel met wapening waarschijnlijk warmer. Ik heb jas v Clover en (onbekend merk) broek, beide met voering, redelijk warmpjes.
Niet helemaal waterdicht, wel warm en hopelijk ook stevig.

Verder kun je proberen:
2 lagen: dunne + dikke sokken + goedgeisoleerde boots (ook na langdurige regen?). Informeer bij sportzaken. Falke sokken zijn duur-ish, maar heel lekker.
2 lagen: dunne + dikke handschoenen (wanten idd nog beter, maar zijn die slijtvast?). Ik heb slijtvaste zomer-motor-handschoenen waar je als passagier evenuteel grote wanten overheen kan trekken.
En elektrische Gerbings, bevallen mij Uitstekend, maar trekken wel weer amperes uit je e-systeem - niet inpluggen voor het starten.

Heat-packs:
geen ervaring, maar lijkt me altijd "tijdelijk". en neemt ruimte in, je moet het vasthouden.. nee, niet voor mij.

Over het pak:
ik rijd soms met regenkleding vd hubo over mn motorjas en broek.
Is gewoon zo'n oranje+reflectie wegwerkers-jas, gewatteerd, en een groene boerenregenbroek. Zeer effectief.
Fladdert bij mij weinig of niet, en isoleert Prima. Is soms te warm (waar blijft die winter)
Speciale regen-motorpakken over je pak lijken me nog beter, sommigen hebben dan nog bontlaagje aan de binnenkant. Zoeken!

Enne : er is geen slecht weer, hoogstens in-adequate kleding...
Happy Riding!
 
hoeft trouwens niet een motor thermo overal te zijn. ik heb zo'n ding om buiten te werken en daarin laat je het wel uit je hoofd om binnen te gaan zitten want dan wordt het erg snel erg warm in die overall. en werkkleding houd je net zo warm maar kost een stuk minder als dat je het bij een motorzaak vandaan haalt.

Lijkt me goed idee: XXL overall, gewoon over je motorcombi.
en Als-tie echt gaat flapperen: wat Elastiekjes eromheen (cq duct tape :-) .

Merk, type? waar te verkrijgen ?


ennee: het moet wel koud worden, ander is dit allemaal niet nodig.
Tot nu toe sloeg ik me elke keer voor t hoofd als ik n brommer zag langsfilteren.
(ik "mag" alleen in de weekends ff, en dan alleen nog als er tijd voor is...)
 
Laatst bewerkt:
Goede tips! Ikzelf ga ff op zoek naar een gevoerd overvest. Enig idee waar dat te vinden is?
Maat eh... iets groter dan TS ben ik bang ... ;(

En heatpacks: ik heb ze meegenomen bij de ANWB winkel toen ik daar voor iets anders was. 10 stuks voor € 5,99. En ja, verdomd... 't werkt écht!
Voor een passagier zéker te proberen. Om zelf te rijden niet geschikt, want: het is best een "klomp" dat kleine zakje met warm spul in je handschoen. Mijn hand past dan niet meer goed om de vatten. Heb ze al bovenop de handen geprobeerd, maar dat zit ook voor geen meter.
Maar dus voor passagier een leuke oplossing voor die paar euro!
 
Lijkt me goed idee: XXL overall, gewoon over je motorcombi.
en Als-tie echt gaat flapperen: wat Elastiekjes eromheen (cq duct tape :-) .

Merk, type? waar te verkrijgen ?


ennee: het moet wel koud worden, ander is dit allemaal niet nodig.
Tot nu toe sloeg ik me elke keer voor t hoofd als ik n brommer zag langsfilteren.
(ik "mag" alleen in de weekends ff, en dan alleen nog als er tijd voor is...)
ik heb er een van helly-hansen. OK dan is goedkoop meteen de deur uit maar de baas heeft hem betaald. ik haal dat soort spul bij Wijngaarden VeiligGoed - Werkkleding en PBM maar dat is omdat de baas er een rekening heeft en het in de buurt is. maar het is op veel meer plekken mogelijk.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan