Tis al een kleine sensatie in de VS: een gyroscopische bike

Ik ben echt niet de enige die 200 km per dag wegrijdt. Als al die veelrijders nu eens de dikke zakenbak aan de kant zetten en die kilometers in een zuinige boodschappenbolide maken, besparen we in het personenvervoer dagelijks een flinke sloot brandstof. De helft brandstof, de helft CO2.
Als die mensen die 12 liter op 100km verstoken nou eens heel hard met een hamer op hun rechtervoet zouden slaan, gaat dat verbruik ineens naar onder de 7 liter...

Echt...die mensen die met een Prius 7l/100km verstoken moeten ze ook neerknuppelen. Dan rij je gewoon constant 'pedal to the metal'. Geen discussie mogelijk. En met een 'normale' auto moet je ook heel goed een redelijk verbruik kunnen scoren.
Het grootste probleem zit 'm in het wegrijden. Om een of andere obscure reden (testosteron?) wil iedereen plankgas wegrijden bij elk stoplicht. Als je daar nou eens mee stopt en ook niet helemaal doortrekken in elke versnelling, zie je het verbruik drastisch dalen. En als je dan ook nog de cruisecontrol gebruikt om op de snelweg (of eigenlijk elke weg waar je - al is het maar een paar minuten - kunt doorrijden) een constante snelheid aan te houden, daalt ie nog meer. En natuurlijk niet dat semi-rebelse max-snelheid+10% want dat levert je 0,0 aan tijdswinst op, behalve in je hoofd dan. Probeer het voor de gein, al was het alleen maar om te laten zien dat ik uit mijn nek lul en dat er niets van waar is... :+ Je zult je nog verbazen over hoeveel het scheelt.
 
Die 12.500 zijn dollars. Dus zet er nog maar een factor van 1,3 tegenaan... en de nodige belastingen die hier altijd onvoordeliger uitvallen en je zit tegen de 20 duizend aan te kijken. En da's toch echt teveel. Tenzij daar weer de nodige fiscale stimuli aan hangen.
Je rekent verkeerd: voor een euro krijg je ongeveer 1,30 dollar, een factor van 0,77. Dus zo'n ding moet in euro's omgerekend ongeveer 9600 euro's kosten. En daar moeten nog belastingen bij worden opgeteld, in ieder geval btw en mogelijk bpm.
Overigens moet je in de USA, als je inwoner bent, afhankelijk van de staat ook nog wel zo'n 8% sales tax betalen. Dan wordt het verschil nog wat kleiner.

:)
 
...Terecht punt over schuin kunnen gaan met de C-1 als met een motor. Een gyroscoop voorkomt dit.....
In één van de YouTube video's spreekt de ontwerper van "actuated gymballs"; oftewel, de gyroscopen zijn cardanisch opgehangen, zolang de cardanringen vast staan is de motor stabiel. Ga je de cardanringen met behulp van een actuator verdraaien dan kun je de motor zich in elke gewenste stand laten bewegen.

Een stuurinput beweegt de cardanringen van de gyroscopen, de gyroscopen verzetten zich daartegen en de motor gaat schuin hangen om de bocht te nemen.





Het idee lijkt op de besturing van dit prototype, de Dagne Tilting Trike. Die stuurt "fly by wire" een hydraulisch systeem aan om het neigmechanisme van de voorwielen te bewegen en zo het voertuig te doen kantelen voor de bocht; alleen is deze manier van stabiliseren natuurlijk conventioneel.

full


Dagne Tilting Trike.

Foto: ecofriendlymag.
 
Tja, ik stop pas met op twee wielen te rijden als het link wordt. Lees kans op slipgevaar, ijzel, sneeuw. En dan zou ik ook niet meer met dit ding rijden.
Los van het feit dat ik liever niet wil opgesloten zitten in, gezien worden met, dit vehikel.
Niets voor mij dus.
:W
 
Laatst bewerkt:
m een of andere obscure reden (testosteron?) wil iedereen plankgas wegrijden bij elk stoplicht. Als je daar nou eens mee stopt en ook niet helemaal doortrekken in elke versnelling, zie je het verbruik drastisch dalen. En als je dan ook nog de cruisecontrol gebruikt om op de snelweg (of eigenlijk elke weg waar je - al is het maar een paar minuten - kunt doorrijden) een constante snelheid aan te houden, daalt ie nog meer. En natuurlijk niet dat semi-rebelse max-snelheid+10% want dat levert je 0,0 aan tijdswinst op, behalve in je hoofd dan. Probeer het voor de gein, al was het alleen maar om te laten zien dat ik uit mijn nek lul en dat er niets van waar is... :+ Je zult je nog verbazen over hoeveel het scheelt.

Als we gewoon eens stoppen met snoep produceren. Dat is ongezond, moeten grondstoffen voor worden verkregen, dat achterlijke spul moet worden verpakt en verscheept naar een supermarkt. Kost gigantisch veel energie en waarvoor eigenlijk? Ongezond en niet milieu vriendelijk, gewoon niet doen dus. Filmpje kijken in de bios? Waarom? Heeft toch geen enkel nut. Moet eerst een film voor worden gemaakt, kost keiveel energie en CO2 enzo, moet je naar de bios met je auto kost ook weer benzine. En waarom wil iedereen eigenlijk een huis naar eigen smaak? Gaat toch nergens over, dak boven je hoofd een plee om smerige dingen in te doen en een douche en meer heeft een mens op dat gebied toch eigenlijk niet nodig. Gewoon iedereen hetzelfde, beetje prefab hier en daar. Hoeft er niet elke keer wat nieuws worden ontworpen, scheelt weer energie en spaart het milieu etc.

Ik heb medelijden met mensen die alleen kunnen denken in het nut van dingen, hoeveel dat het milieu kost en wie weet wat nog meer. Als je gaat redeneren in de trend van "iedereen plankgas wegrijden bij elk stoplicht. Als je daar nou eens mee stopt en ook niet helemaal doortrekken in elke versnelling, zie je het verbruik drastisch dalen" kan je beter stoppen met elk leuk aspect in dit leven. Leuke dingen hebben namelijk vaak geen enkel nut en zijn nadelig voor het milieu. Succes met je kromme tenen, dan beuk ik mijn gaspedaal nog even tegen de grond :W
 
als ze er voor die 20.000 ook nog even een ruitenwisser opzetten wil ik me er best in vervoeren.
 
Leuke dingen hebben namelijk vaak geen enkel nut en zijn nadelig voor het milieu. Succes met je kromme tenen, dan beuk ik mijn gaspedaal nog even tegen de grond :W
Je moet natuurlijk wel even snappen waar ik op reageerde:
Als al die veelrijders nu eens de dikke zakenbak aan de kant zetten en die kilometers in een zuinige boodschappenbolide maken, besparen we in het personenvervoer dagelijks een flinke sloot brandstof. De helft brandstof, de helft CO2
Ja, zo lust ik er nog wel een paar. Het gaat dus duidelijk in dit verband om brandstof besparen. En als je 12liter op 200km verstookt, denk ik dat je dat met een Panda ook wel voor elkaar krijgt. Een zuinige auto is niet uit zichzelf zuinig, dat moet de bestuurder doen. Een Prius kan met gemak 5L/100km doen (nog iets minder ook als je erg rustig aan doet). Maar als je ermee gaat rijden alsof je haast hebt, doet ie ook gewoon 7L.

En dáár reageer ik op.
 
Als die mensen die 12 liter op 100km verstoken nou eens heel hard met een hamer op hun rechtervoet zouden slaan, gaat dat verbruik ineens naar onder de 7 liter...

Echt...die mensen die met een Prius 7l/100km verstoken moeten ze ook neerknuppelen. Dan rij je gewoon constant 'pedal to the metal'. Geen discussie mogelijk. En met een 'normale' auto moet je ook heel goed een redelijk verbruik kunnen scoren.
Het grootste probleem zit 'm in het wegrijden. Om een of andere obscure reden (testosteron?) wil iedereen plankgas wegrijden bij elk stoplicht. Als je daar nou eens mee stopt en ook niet helemaal doortrekken in elke versnelling, zie je het verbruik drastisch dalen. En als je dan ook nog de cruisecontrol gebruikt om op de snelweg (of eigenlijk elke weg waar je - al is het maar een paar minuten - kunt doorrijden) een constante snelheid aan te houden, daalt ie nog meer. En natuurlijk niet dat semi-rebelse max-snelheid+10% want dat levert je 0,0 aan tijdswinst op, behalve in je hoofd dan. Probeer het voor de gein, al was het alleen maar om te laten zien dat ik uit mijn nek lul en dat er niets van waar is... :+ Je zult je nog verbazen over hoeveel het scheelt.


Tja, maar die heb ik net, in de eerste paragraaf van je epistel, met een grote hamer in puin geramd...


:+
 
... En er komt meer aan. Een voormalig MIT (Massachussetts Institute of Technology) concept car komt in productie. Eerste schijnt al volgend jaar van de brand te rollen. In Spanje. Weg parkeerpoblemen met de auto die zichzelf opvouwt en zelfs in onopgevouwen toestand ieder gaatje kan benutten doordat de wielen 90 graden kunnen draaien waardoor die zijwaarts ingeparkeerd kan worden.

mit-city-car-concept_3sh2U_3868.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd naar de crashtest, als dat ding door moet gaan voor auto dan mag ie ook wel presteren als een auto in geval van ongelukken :P
 
Het is juist die crashtest die roet in het eten gooit. Zonder kreukelzone zijn ook auto's te maken die makkelijk 1 op 30 ~ 1 op 40 rijden.




De zakenbolide van de toekomst is al uitgevonden:
2009%20botsauto%27s%20400x.jpg
 
... En er komt meer aan. Een voormalig MIT (Massachussetts Institute of Technology) concept car komt in productie. Eerste schijnt al volgend jaar van de brand te rollen. In Spanje. Weg parkeerpoblemen met de auto die zichzelf opvouwt en zelfs in onopgevouwen toestand ieder gaatje kan benutten doordat de wielen 90 graden kunnen draaien waardoor die zijwaarts ingeparkeerd kan worden.

[afbeelding]


Ik ben benieuwd naar de crashtest, als dat ding door moet gaan voor auto dan mag ie ook wel presteren als een auto in geval van ongelukken :P
Dingen worden waarschijnlijk als Quadricycle geregistreerd (zie Renault Twizy, AIXAM, invaliden autootjes etc) die hoeven aan bijna geen enkele veiligheidseis te voldoen.
 
Nee... maar voor wie de aflevering heeft gezien, dat was als een grap bedoeld, zo weinig serieus nemen ze daar EV's.

Ik denk dat elektrisch rijden een serieuze ontwikkeling is. De ontwikkelingen gaan snel en er wordt gewerkt aan infrastructuur (laadpunten) om het mogelijk te maken. Ook de accu's worden steeds beter. Voor dagelijks ww-vervoer begint het een alternatief te worden. Voor de lange afstand en de sleurhut met vakantie nog niet. Bovendien zijn de aanschafkosten nog (te) hoog, maar dat is een probleem bij iedere nieuwe ontwikkeling (de eerste PC's die minder konden dan een eenvoudig mobieltje van nu, kosten destijds meer dan fl.10.000).
 
Jezus wat zullen daar een crashes mee gebeuren als het lekker hard gaat en men gaat door de stad scheuren met die dingen, op de motor heb je nog dat gevoel en besef snelheid. Volgens mij zit je alsnog niet best bij een ongeluk met zo'n ding..

Gewoon de schietstoel gebruiken
 
Nu komt Toyota met een voertuig dat zo smal is als een fikse chopper en dat moet leunen als iedere andere motorfiets. Het zou een zelf-stabiliserend systeem hebben.

TOYOTA_iROAD_01_GMS_2013-537x357.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan