TomTom Rider 40 en 400

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat is een nadeel als er 1 topic is over het apparaat. Dan wordt er veel over gesproken en is het voor een nieuw persoon lastig iets terug te vinden.
 
Voor mij is dit item een onoverzichtelijke warboel geworden. Kan de forumbeheerder er niet voor zorgen dat er meer naar item wordt opgedeeld ? Je kan moeilijk 100 pagina's doorbladeren. De ene keer gaat het over bluetooth, dan weer over de software update. Op deze pagina zijn we weer aan de SD kaart aan het prutsen ( ook een klacht 90 pagina's terug) enzv.
Kan me voorstellen dat het voor een nieuweling mbt de Rider 40/400 lastig is in te stappen in dit topic. Dit is een vergaarbak geworden van alles over/met de 40/400 maar voor de volgers van dit topic wel zo handig om alle informatie mee te krijgen.
Toch zijn er wel instappers geweest die alles van begin af aan zijn gaan lezen.
Je hebt gelijk dat een onderwerp terugzoeken lastig is. Opdelen zou dan handig zijn.

Wil je veel kennis vergaren over de 400 is het toch zinvol een aantal pagina's terug te lezen. Niet alles zal je begrijpen en sommige problemen zelfs verwarrend.
Ook is het zeker een aanrader op de website van mrGPS te kijken wat hij over de 40/400 geschreven heeft (diverse tests en beschouwingen)
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor, niet specifiek gericht. Maar je zegt het wel zelf: waarom niet gewoon je nav uitzetten, afstand houden en goed opletten op die vent voorop? Die rijdt er met een doel. Enige reden waarom ik m'n nav aan zou houden is om een track op te nemen, zodat ik die geweldige route later nog eens kan bekijken/rijden.

Nou ik wil zelf ook graag de route zien en weten wanneer ik af moet slaan.
Er kan wel iets gebeuren, misschien word je gebeld of wil je stoppen om iets aan je motor te doen, regenbroek ofzo aantrekken.
In t geval van 1 voorrijder en 1 navigatie, zou iedereen moeten stoppen en wachten.

Kan me best voorstellen dat wanneer je ziet dat je pas over 5 kilometers een afslag krijgt, je wat meer om je heen kijkt naar mooie dingen en je verrast kunt worden als er ineens wordt afgeslagen.

Gelukkig lees ik dat hier voornamelijk professionals rijden...
 
Tja, en toch blijft 't best onzinnig om een dom apparaat de schuld te geven als je zelf zit te slapen.

On topic: natuurlijk wil je dat wanneer je met elkaar eenzelfde route hebt geladen dat je ook dezelfde route hebt voorgeschoteld gekregen.

De praktijk is dat dat (nog) niet zo is. We komen een heel eind, maar in sommige gevallen gooit het verschil in kaarten waarop gepland wordt nog roet in het eten... het zij zo. Ook hebben sommige mede forumleden wel wat minder begrijpelijke 'incidenten' ervaren, die minder logisch te verklaren zijn. Die zouden opgelost moeten worden.

Tot dusver is de Rider (nog) niet het apparaat om met z'n allen mee op pad te gaan. In mijn optiek is dat ook niet waar TomTom op doelt met de Rider. Om dit echt te rechtvaardigen moeten met name de praktische kanten van het apparaat nog beter (bluetooth / volume, stabiliteit, herrekenopties aan/uit). En niet onbelangrijk, het besef dat een motorrijder niet gelukkig wordt van bochtjes draaien door een 30km zone.
 
Tja, en toch blijft 't best onzinnig om een dom apparaat de schuld te geven als je zelf zit te slapen.

On topic: natuurlijk wil je dat wanneer je met elkaar eenzelfde route hebt geladen dat je ook dezelfde route hebt voorgeschoteld gekregen.

De praktijk is dat dat (nog) niet zo is. We komen een heel eind, maar in sommige gevallen gooit het verschil in kaarten waarop gepland wordt nog roet in het eten... het zij zo. Ook hebben sommige mede forumleden wel wat minder begrijpelijke 'incidenten' ervaren, die minder logisch te verklaren zijn. Die zouden opgelost moeten worden.

Tot dusver is de Rider (nog) niet het apparaat om met z'n allen mee op pad te gaan. In mijn optiek is dat ook niet waar TomTom op doelt met de Rider. Om dit echt te rechtvaardigen moeten met name de praktische kanten van het apparaat nog beter (bluetooth / volume, stabiliteit, herrekenopties aan/uit). En niet onbelangrijk, het besef dat een motorrijder niet gelukkig wordt van bochtjes draaien door een 30km zone.

als je met 5 rijders op pad bent en je hebt allemaal een Rider dan krijg je dezelfde route. Pas als je met 5 rijders bent en je hebt 5 verschillende systemen dan krijg je bijna 5 verschillende routes :Y

Maar waarom zou je met 5 rijders allemaal de route willen rijden? Je hebt toch een voorrijder die je volgt? Rij je met een dusdanig grote groep dat je meerdere voorrijders hebt, dan maakt het ook niet uit. Ook al zijn er verschillen in de route, je komt echt wel bij hetzelfde punt uit.

Enige puntje zou zijn dat je wellicht net op dat ene verschilletje een tussenstop had gepland waar iedereen zou zijn.... Overigens acht ik dat risico niet zo heel groot. En als je de route opdeelt in delen dan is het eindpunt (dus de tussenstop) voor iedereen hetzelfde.

Wat betreft die 30km/u opmerking dat ben ik wel met je eens. Zou mooi zijn als er een algoritme ingebouwd kan worden die de bebouwde kom kan vermijden in de spannende/kronkelroute.

De andere opmerkingen, volume, stabiliteit en herberekeningsopties aan/uit heb ik geen problemen mee. Volume meer als zat icm met mijn Sena 20S, stabiliteit op meer als 2000 km geen enkel uitval/freeze gehad van de tomtom.
 
Dat kan makkelijker hoor... Gewoon tijdens het plannen het "foute" punt aantikken, op het knopje met 3 puntjes in de popup tikken en voor "Verwijder deze tussenstop" kiezen.
Zoiets had ik ook verwacht, heb op dat ding met 3 puntjes geklikt, maar die optie die jij noemt zat er niet tussen?
Maar zal een volgende keer nog eens opletten...

Het is namelijk echt wel irritant als je van Utrecht naar Amsterdam wil en je raakt dus per ongeluk ergens bij den bosch aan (omdat ik wilde inzoomen met mijn vingers op het scherm) en de route gaat opeens eerst daarheen... das wel heel erg om.
 
Wow wat een bak info in dit topic, heb met de zoekfunctie nog even doorgekeken maar kon niet helemaal het eenduidig antwoord op de volgende vragen vinden dus sorry als ik dubbel stel.....

1. Ik heb een Sena SMH5-fm, is het volume nu wel of geen probleem? (heb namelijk destijds de sena gekocht om dat op de Rider v5 het volume op een Interphone F2city compleet kraakte en overstuurd werd, heb geen zin nog eens te moeten wisselen ;-)

2. Ik heb de luxe momenteel een 340lm en rider v5 naast elkaar te gebruiken. De 340lm nu voor een weekendje om vergelijk te maken. Vind de oude rider v5 prima apparaat dat nu 6 mnd oud is maar overweeg mogelijk toch overstap naar de 40 of 340lm. De voordelen van Garmin lijken minder groot te zijn als vroeger t.o.v. de oude rider V5 serie (reden om deze te testen) maar vooralsnog vind ik het scherm bij de tomtom V5 duidelijker qua routering (goed aflezen van bijvoorbeeld de sectie bochten die eraan zit te komen) is dit bij de 40/400 ook nog steeds zo duidelijk of toch meer richting de garmin?

3. Ik vind een nadeel van de rider v5 dat de stem op stil toch nog betekent dat er "stille"interuptie komt op communicatie of radio/mp3 etc. Bij garmin blijft het echt stil en gaat het BT kanaal niet open. (zelfs handig switchen door knop op scherm hiervoor) Hoe is dit bij de 40/400? Is op stil ook geen BT kanaal open?
Of is de bluetooth bijvoorbeeld ook makkelijk uit en in te schakelen? (nu bij Rider v5 echt drama, je moet net doen of je andere headset wil pairen en dan afbreken en niet herstellen, bij aanzetten moet je dan wel opnieuw pairen....zucht). Discussie over wel of geen aanwijzigen willen horen even daargelaten ;-)

4. Route mogelijkheden met de Garmin volgens mij uitgebreider en lijkt meer "gemeengoed" onder motorrijders te zijn. Nu heb ik nog niet heel veel gemist met de Tomtom (maar je mist ook niet wat je niet kent, dus garmin zal misschien wereld openen) maar mag de 40/400 zich in dat opzicht gelijkwaardig (of marginaal beter/slechter) noemen als de garmin 340lm?

5. Ik heb een gps quicklock van SW motech, past het gatenpatroon van de 40/400 op de oude rider gaten? en is de houder stevig? En hoe haal je hem los? (de rider v5 moet omhoog geschoven worden, daar zit net mijn ruit van mijn motor dus "botst"nog weleens (vervelende strepen op mijn ruit tot gevolg) De 340 lm klikt in dat opzcht makkkelijker los naar voren.

Nog zaken die voor de 340lm / TT rider v5 of Rider 40/400 pleiten?

Thanks voor de input!
 
~
Wat betreft die 30km/u opmerking dat ben ik wel met je eens. Zou mooi zijn als er een algoritme ingebouwd kan worden die de bebouwde kom kan vermijden in de spannende/kronkelroute.

Of TT zou de optie "vermijd 30 km wegen" / "vermijd 50km wegen" kunnen toevoegen zoals je nu ook "vermijd autosnelwegen" kunt aanvinken.
Dat leverd 100% zeker een spannende route op zonder dat je een bebouwde kom tegen komt.
 
\
Wat betreft die 30km/u opmerking dat ben ik wel met je eens. Zou mooi zijn als er een algoritme ingebouwd kan worden die de bebouwde kom kan vermijden in de spannende/kronkelroute.

Of TT zou de optie "vermijd 30 km wegen" / "vermijd 50km wegen" kunnen toevoegen zoals je nu ook "vermijd autosnelwegen" kunt aanvinken.
Dat leverd 100% zeker een spannende route op zonder dat je een bebouwde kom tegen komt.
Is praktisch niet gewenst.
Je hebt buitenaf in de buurt van bijvoorbeeld campings ook korte zones van max 30 of 50 km/u.
Dat betekent dat die locaties dan allemaal vermeden moeten worden terwijl het toch een heel mooie omgeving kan zijn.
Daarbij..., dorpskernen van kleine mooie dorpjes zijn toch geen straf om te doorkruisen ?
 
Wegen hebben meer kenmerken dan alleen snelheid. Er is ook een kenmerk 'build up area' en die kan weerstand opleveren.

Maar dan zal die inderdaad ook gelden voor kleine dorpjes.
 
Is praktisch niet gewenst.
Je hebt buitenaf in de buurt van bijvoorbeeld campings ook korte zones van max 30 of 50 km/u.
Dat betekent dat die locaties dan allemaal vermeden moeten worden terwijl het toch een heel mooie omgeving kan zijn.
Daarbij..., dorpskernen van kleine mooie dorpjes zijn toch geen straf om te doorkruisen ?


Dat is heel persoonlijk, en op deze manier kan ieder dat voor zich zelf bepalen.
Een kwestie van aan of uitvinken. (Als dit technisch mogenlijk zou zijn)
Ik zou het heel aantrekelijk vinden om geen bebouwde kom tegen te komen bij een spannende route zodat je lekker vlot door kunt rijden (met natuurlijk zoveel mogenlijk kronkels er in).
Ik, en dat is zeker ook persoonlijk, heb weinig tot geen oog voor mijn omgeving waarin ik rij en ben vooral met motorrijden bezig en haal daar mijn plezier uit.
En nee, ik ben geen wegpiraat.
 
Laatst bewerkt:
en werkt dat goed?

Ja hoor de Sena SMH5 werkt prima met de TTR400. Toen ik het setje net had moest ik zorgen dat de Sena SMH5 uitgeschakeld was voordat ik de TTR400 inschakelde. Daarna moest ik pas de Sena aanzetten. Als ik dat niet in die volgorde deed dan verbond het geheel niet vanzelf. Ik moest in zo'n geval eerst in het TTR menu, de Sena koppeling nog een keer aantrappen. Of alles uit en weer in de juiste volgorde aanzetten natuurlijk.

Maar na een Sena firmware update en een TTR update, ik weet dus niet welke hier verantwoordelijk voor is geweest, hoeft dit niet meer. Het setje verbind nu altijd probleemloos. Welke van de twee ik ook als eerste inschakel.

Wel een klein bugje van de Sena, af en toe hoor ik zomaar uit het niets "Intercom failed". Zonder dat ik ook maar iets indruk, activeer of iets dergelijks. Ik wil niet eens een intercom functie, als ik op de motor zit wil ik met niemand praten. O-) Gelukkig hoor ik die melding zelden. Op de site van Sena heb ik gelezen dat er meer mensen zijn die hier last van hebben. Sommigen horen deze melding zeer frequent. Meerdere malen per rit. Dit had ik in het begin ook. Nu komt het vreemd genoeg nog maar zelden voor. Weet niet waaraan ik dit te danken heb. Ik lees dat het ook voor komt bij combinaties met Garmin. Ligt dus niet aan de TTR, zo lijkt het.

Groot voordeel van Sena vind ik het grote draaiwiel, waarmee je erg makkelijk en nauwkeurig het volume kunt regelen. Werkt beter dan priegelknopjes indrukken etc. Ook aan- en uitzetten is erg goed over nagedacht. Lukt blindelings, dus met de helm op. Terugkoppeling volgt door een vriendelijk "Hello" of "Goodbye".

Al met al erg tevreden mee.
 
Zo , weer terug van een 7-daagse reis door Duitsland / Oostenrijk / Italie en Slovenie. Totaal 3000 km. Ik had de tracks geladen van een mede (garmin) rijder en daar was helemaal niets mis mee. We hebben steeds dezelfde aanwijzingen gekregen/zelfde route gereden. Had ook niet anders verwacht met een track. Alleen de TT is veel duidelijker dan al die Garmin apparaten, ik kon ze steeds tijdig terug op het juiste spoor brengen. Op een gegeven moment kwamen de mederijders vragen waar de volgende pomp is ;-))

Enige nadeel, de TT is nu overleden. Tijdens de 4e dag had ie al wat storing in het scherm en ging niet meer in slaapstand. Moest telkens kompleet opstarten, denk dat de accu dood is. Nou, ben benieuwd hoe goed de srvice van TT is.
Hoe is het afgelopen met je TTR400??
Garantiegevalletje?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan