TomTom Rider 40 en 400

Status
Niet open voor verdere reacties.
Er zijn nauwelijks instructie-video's te vinden voor TomTom toestellen maar wel voor Garmin-toestellen.

Yep, en die zijn, zonder arrogant te willen zijn, bijna allemaal van mijn hand. Als ik ervoor gekozen had dan waren ze er ook voor de TT toestellen geweest.

Video communiceert gewoon een stuk handiger dan een papieren handleiding. En bovendien probeer ik daarbij uit te gaan van de praktijk, en niet zozeer van 'de functie van een knop'.

Ook voor de rider400 gaan er in de loop van de komende maanden instructievideo's komen.
 
Tja, beetje flauw.

Nog specifieker: Er zijn nauwelijks instructie-video's te vinden voor TomTom toestellen maar wel voor Garmin-toestellen. De meeste video's voor TomTom zijn reviews wanneer er een nieuw toestel op de markt is gekomen.

En over Tyre : leuk maar overbodig.

Je koopt juist een TomTom om van dat gezeur met extra software af te zijn.
Gewoon opstaan, bakkie doen, TomTom aan en rijden.
De grote kracht van TomTom is dat er geen extra software nodig is om mooie motor routes te maken.

Kan ik ook.

Er zijn geen video's voor TomTom omdat het apparaat te weinig mogelijkheden heeft om uberhaupt een video over te maken.
Je kan van A naar B en je hebt kronkelroutes. Helaas gaan de kronkelroutes altijd over dezelfde wegen met een voorkeur voor de saaie N-wegen. Wat moet je er meer over vertellen.

En nu maar gewoon ophouden.
We hebben het hier over de nieuwe Rider 400. Die nog wel werk nodig heeft maar toch al een heel mooi apparaat is.

Dat Hans en Waypoint nu erg te spreken zijn over de Rider 40/400 is niet vreemd.
De oude Riders waren best goed maar in groep/club verband moesten deze toch de meerdere erkennen in Garmin. Het ITN formaat is mede schuldig aan.
Het doel van de Rider 40/400 is nog steeds de motorrijder die "Gewoon opstaan, bakkie doen, TomTom aan en rijden." wil.
Daarnaast heeft TomTom de GPX import fatsoenlijk ingebouwd. Vooral dit laatste maakt de Rider in 1 klap een stuk interessanter voor Groep/Club verband.

Door deze combi, is de Rider 40/400 ineens interessanter geworden voor een grotere groep mensen.
 
Mijn ervaring is dat de TT400 wel degelijk mooie routes uitzoekt. Soms moet je hem een beetje helpen, maar wat geeft dat?
Vorige week een mooie rit van 400 km+ door de Eifel gereden met de TT. Eén keer de route moeten herladen vanwege een fout van ons, maar ook dat ging goed (met de workaround).

Ook het herberekenen als je van de route afwijkt gaat prima. Ik ben dan wel van een track uitgegaan, zonder waypoints
 
Mijn ervaring is dat de TT400 wel degelijk mooie routes uitzoekt. Soms moet je hem een beetje helpen, maar wat geeft dat?
Vorige week een mooie rit van 400 km+ door de Eifel gereden met de TT. .... Ik ben dan wel van een track uitgegaan, zonder waypoints

Hier idem dito ! en ik ben nog steeds zéér enthousiast over het toestel al deel ik de voornaamste bemerkingen.

Het is echter onrealistisch te verwachten dat ze elk individueel verzoek in de trend van "de balk mag 2mm breder zijn" etc. in overweging nemen. Ik vind het al heel knap dat ze de grootste gemene deler willen (her)bekijken. Hun nieuwe software platform laat duidelijk toe dat er upgrades komen dus de volgende hoeft ook nog niet de laatste te zijn. Ik ben er van overtuigd dat de grootste pijnpunten (route eender waar oppikken etc.) gaan worden weggewerkt.

Ik vind het ook heel normaal dat TomTom ruim de tijd neemt om de upgrade eerst uitvoerig te testen vooraleer deze online te zwieren. Je zal zien dat de grootste "azijnpissers" die vinden dat dit allemaal veel te lang duurt en eigenlijk al in orde had moeten zijn ook als eerste en het hardst gaan roepen als blijkt dat een update nog een bug bevat die zich eens om de x keer voordoet.

Ik ben zeer blij met de 400 en geloof steevast dat ik er nog blijer mee ga worden. :]
 
@HenkieTriumph: "Beetje Flauw"?

De starter van dit draadje heeft zijn sporen meer dan verdient, me dunkt.
Wees dus slim en als je dan al commentaar geeft, doe dat weloverwogen.
Je hebt je duidelijk niet voldoende geinformeerd over hoeveel goede (navigatie) instructie er gratis en voor niets beschikbaar is gesteld door MR.GPS.

Is nachtburgemeester van Bronkhorst niet wat voor jou knul? Ja, idd. Een beetje flauw.

Een beetje motorrijder kan dat hebben niet waar?

Een zeer tevreden gebruiker van de TT40.
 
Als je refereert aan mijn uitspraak. Ik bedoelde de vorige riders. De Rider 40/400 doet het inderdaad een stuk beter. ;)
Daarom :? verbaasde het mij enigszins dat Henkie, zie quote
Routes die door mijn 400 en TTR2 worden berekend zijn 8 van de 10 keer gelijk.
Die 2 keer dat ze niet gelijk, zijn de verschillen niet zodanig dat je kunt spreken van een verbetering of verslechtering, het is gewoon iets anders. (zowel "medium-kronkel" als "vermijd snelwegen")

Ongetwijfeld worden ze op een totaal andere manier berekend, maar het resultaat is gewoon gelijk.
Verklaard dat er 8 van de 10 gelijk zijn...... van een TTR-2? Lijkt mij een beetje overdreven. Maar ja, ik heb dan totaal geen TT ervaring... Wel rijdt ik sinds 2002 met GPS. Als ik nu nog denk aan al die toetsen om door het menu te komen en de kritiek die hier te lezen is, dan zou ik zeggen..... ga even rijden met een SPIII }) Zo wil je ook niet meer rijden.

Als ik nu mijn Z550 vergelijk met de nieuwe Z350 of Z590 dan kan die ongeveer hetzelfde maar er zijn zoveel aspecten die veel beter en sneller gaan. In principe doen ze allemaal hetzelfde, maar als je eerlijk bent dan is er toch groot verschil tussen de 1e apparaten en de 40/400.

Schrijf lekker door..........
IK volg dit draadje op de voet en ben zeker gecharmeerd van deze 400 van TT ondanks Garmin historie ;)
 
Keek op de ANWB site.... vandaag 13-6 daar was de motornavigatie :o uitverkocht. Gaat toch hard blijkbaar 8-)
 
Zou mij ook niet verbazen als de ANWB even stopt met de verkoop.
Een belletje met de TT helpdesk levert al snel 25% korting op, daar kun je als doorverkopende partij niet tegenop boksen.
Maatje van mij belde met wat vragen, kreeg 25% korting aangeboden en heeft nu een 400 premiumpack voor € 375.
Voor mijn 'kale' 400 betaalde ik € 400.
 
Keek op de ANWB site.... vandaag 13-6 daar was de motornavigatie :o uitverkocht. Gaat toch hard blijkbaar 8-)

In de ANWB webwinkel zie je alleen de Rider 5. En ik vermoed dat ze daarmee gestopt zijn; vandaar 'uitverkocht'.

Maatje van mij belde met wat vragen, kreeg 25% korting aangeboden en heeft nu een 400 premiumpack voor € 375.

Klinkt héél waarschijnlijk (NOT). Denk eerder dat ook hier sprake is van een Rider 5.
 
Klinkt héél waarschijnlijk (NOT). Denk eerder dat ook hier sprake is van een Rider 5.

Aangezien ik ook zo mijn twijfels had, heb ik de e-mail van TT doorgestuurd gekregen.
Ook heb ik het toestel gezien en het is echt een 400 met premiumpack.

En voordat dit gaat ontaarden in een wellus-nietus, ik heb de betreffende orderbevestiging maar even naar je doorgestuurd per PB.
 
Dank daarvoor. De correspondentie is echter niet volledig. Heb de indruk dat het aanbod volgt op problemen met een bestaande Rider, en dat als oplossing aanschaf van een nieuwe, met korting, aangeboden wordt.
 
Hallo mede forummers,

Ik heb onlangs een TOMTOM rider 400 besteld (hij is nog niet binnen). NU las ik dat om routes te importeren je de sd kaart moet (de)monteren. Is dit probleem inmiddels als gefikst? Misschien ene domme vraag maar kun je ook meerder routes op die SD kaart zetten. Ga zeer binnenkort ritje door belgie eifel maken.

Mvg,

Geert Zijlstra
 
Die routes moet je voorlopig nog via de SD kaart doen. Op die SD kun je gewoon meerdere routes zetten, heb voor mijn Corisca vakantie dat ook gedaan. Werkte prima. Kaartje van 4Gb is ruim voldoende.
 
Ik heb vorige week een TomTom 400 aangeschaft, en ik moet zeggen dat ik tot nu toe tevreden ben. Soms zijn er kleine onvolkomenheden, maar die worden deels opgelost door wat meer ervaring. :) En wat niet opgelost kan worden door ervaring wordt hopelijk door een update opgelost. Als ik zie hoe volwassen de reacties zijn van de vertegenwoordiging van TomTom hier, dan heb ik er vertrouwen in dat er hard aan verbeteringen wordt gewerkt.

Doordat ik nog weinig routes rij die zijn voorbereid met een ander programma, ondervind ik waarschijnlijk ook wat minder problemen. Nog maar even een SD-kaartje opzoeken en verder experimenteren...
 
Zijn er mensen die het ook hebben ervaren dat de TT40 crasht/herstart tijdens het berekenen van een route? Als dit gebeurd heb je nog wel de achtergrond licht zichtbaar..
 
Ik had gisteren iets vreemd met de Rider 400. Ik heb in Tyre pro een route gemaakt door het Westland en deze als gpx opgeslagen op het SD kaartje. Vervolgens de route geimporteerd. Tot zover geen vuiltje aan de lucht. Toen ik wilde gaan rijden de TT400 opgestart, dit duurde al langer dan gebruikelijk maar lukte wel heb ik de route uit het rijtje geselecteerd (de T-route, want er staan altijd 2 routes met dezelfde naam in de rij). Deze route begon te laden tot 43%, waarna het laden stopte en er even niets meer gebeurde. Daarna begon de TT400 opnieuw op te starten. Ik heb een aantal keer de route opnieuw proberen te laden, maar telkens met hetzelfde resultaat. Uiteindelijk de routes maar gewist, opnieuw gemaakt en toen zonder een vuiltje aan de lucht geladen en gereden. Ik vind het vreemd dat een route kan lijden tot het crashen van de TT. Een foutmelding lijkt mij logischer.
 
een idee is een route die dit veroorzaakt ff aan TT te forwarden. heb je het origineel nog?
 
Laatst bewerkt:
Zaterdag de 1e rit met de Rider 400. Ik vind het echt een top aparaat!

Het 1e uur in de regen en de rest van de dag in de felle zon. Geen problemen gehad met het scherm.

Eerst had ik nog wat bedenkingen omdat de functionaliteit van itn routes zover is uitgekleed dat ik het als waardeloos durf te betitelen.

- Wijzigen volgorde routepunten door ze in de nieuwe volgorde aan te klikken. Duh? 100 punten aanklikken omdat ik er 2 wil omwisselen!
- Gemist routepunt als "bezocht" zetten gaat niet.

Wat is er mis met de functionaliteit van de Rider 2 waarbij je een lijst voor de neus krijgt met wat opties: verplaats omhoog, verplaats omlaag, markeer bezocht etc...

Maar het apparaat heeft ook track import. Dusssss.....

Van de route een track gemaakt met 250 punten (in BaseCamp met OSM kaart) en rijden.

Ik ben onderweg meerdere keren van de route afgeweken om wat kleinere wegen te rijden dan in de track stonden aangegeven. Dit gaat helemaal zonder problemen. Je krijgt aanwijzigen die je weer naar de route leiden, maar deze kun je gewoon negeren. Niks geen gemiste routepunten. Wanneer je weer op de route komt zal hij je wel naar het dichtsbijzijnde "trackpunt" sturen. Dit kan een stukje tegen de richting in zijn. Dit kun je voorkomen door uit te zoomen wanneer je de route weer oppakt.

Ik ga ervan uit dat het gepiel met het micro SD kaartje snel opgelost zal worden.


In plaats van te zeuren over de bar slechte funtionaliteit bij itn routes stap ik helemaal over op tracks (Hans heeft gelijk!). Ik moet alleen nog even uitvogelen wat voor mij het makkelijkst gaat werken, Tyre of BaseCamp.

Wanneer ik van een route mbv Tyre een track genereer resulteerd dit in een track met veel te veel trackpunten >> 4000! Hier kan de Rider niet mee overweg en de enige melding die je krijg is: Geen route mogelijk... In oude versies van Tyre scheen er een optie te zijn om het aantal trackpunten op te geven?

Kort samengevat: me happy!


@Joël:
Bovenaan mijn lijstje staat een off-road track.
Wanneer de Rider vind dat er geen route mogelijk is vragen of het gedeelte zonder onderliggende wegen als spoor gereden moet worden. Dwz stippelijn op het scherm en zonder aanwijzingen vervolgen. Als er weer een weg is de routeaanwijzingen oppakken.

Betreffende het oppakken van route (track). Hier wordt je soms tegen de richting van de route ingestuurd. De fout die de programmeurs hier maken is dat ze naar het dichtsbijzijnde trackpunt willen: kleinste delta. De oplossing zou zijn om bij de 2 trackpunten met de kleinste delta ook rekening te houden met de kleinste totaalafstand: lengte route vanaf trackpunt + delta. Op deze manier wordt je niet tegen de rijrichting in gestuurd!

~[Edit]
O ja, een dopje voor op de kabel als je de motorhouder demonteerd!
 
Laatst bewerkt:
Betreffende het oppakken van route (track). Hier wordt je soms tegen de richting van de route ingestuurd. De fout die de programmeurs hier maken is dat ze naar het dichtsbijzijnde trackpunt willen: kleinste delta. .

Denk dat het iets anders zit:

Als een route is geïmporteerd is er nl. helemaal geen sprake meer van trackpunten. Een stukje 'terug' gestuurd worden op de route is daarom niet waarschijnlijk.

Wat ik wel heb gemerkt is dat de rider je, om terug te komen op de route, nogal eens een doodlopende zijweg in wil sturen; waarna je alsnog een u-bocht moet maken om verder te gaan met de route. De oorspronkelijke route zie je op dat moment niet meer, en daardoor kan het lijken dat je een stukje terug moet op de route.
Ik vermoed dat dat het is geweest. En inderdaad: na afwijken even uitzoomen wat er gebeurt en, zonodig, op eigen inzicht naar de route rijden - de rider pakt vanzelf de draad weer op.


Wanneer ik van een route mbv Tyre een track genereer resulteerd dit in een track met veel te veel trackpunten >> 4000! Hier kan de Rider niet mee overweg en de enige melding die je krijg is: Geen route mogelijk... In oude versies van Tyre scheen er een optie te zijn om het aantal trackpunten op te geven?

Ik dacht niet dat je in Tyre het aantal trackpunten kunt instellen (heeft ook nooit gekund dacht ik). Wel kun je het aantal viapunten van een ITN instellen.

Het verhaal 'geen route mogelijk' kom je inderdaad nu en dan tegen. En inderdaad: ik heb meerdere malen gemerkt dat, als je dan via basecamp de route terugfiltert tot minder trackpoints, de route alsnog wèl geïmporteerd wordt.

Tòch wordt het probleem NIET veroorzaakt door het aantal trackpoints. Dat is in principe zelfs ongelimiteerd.
Dat soms een route wel importeert na vermindering aantal trackpoints kan ook komen doordat daarmee een 'probleemveroorzakend' trackpoint uitgefilterd wordt.
Wat dan precies te oorzaak is van de error is me niet duidelijk; ik weet dat ook TT daar nog op studeert.

Ik zou in algemene zin adviseren het aantal trackpoints NIET te beperken:
250 trackpoints op een route van 250 km is 1 per km. Meestal zal die route prima intact blijven, maar hoe meer trackpoints hoe betrouwbaarder. En dat mogen er best een paar duizend zijn.
Loop je onverhoopt tegen het 'geen route mogelijk' aan dan kun je inderdaad proberen terug te filteren naar ergens tussen de 200 en 1000.
 
Tòch wordt het probleem NIET veroorzaakt door het aantal trackpoints. Dat is in principe zelfs ongelimiteerd.
Dat soms een route wel importeert na vermindering aantal trackpoints kan ook komen doordat daarmee een 'probleemveroorzakend' trackpoint uitgefilterd wordt.
Wat dan precies te oorzaak is van de error is me niet duidelijk; ik weet dat ook TT daar nog op studeert.

Kan ik beamen, ik heb het euvel van "geen route mogelijk" ook al gehad daar waar ik anderzijds met de TT400 al probleemloos tracks heb gereden met 5.000+ trackpunten
 
@Hans

Omdat ik de trackpunten wat verder uit elkaar had liggen (250 op 170 km) gebeurde het bij mij dus echt 2x dat ik bij het oppakken van de route tegen de richting in werd gestuurd.
Intern zal de track toch als coordinatenlijst zijn opgeslagen? Dat noem ik de trackpunten...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan