???TomTomRiderEurope of GarminQuest???

Welke navigatiesysteem is het beste?

  • GarminQuest

    Stemmen: 32 69,6%
  • T.T.RiderEurope

    Stemmen: 14 30,4%

  • Totaal aantal stemmers
    46
Status
Niet open voor verdere reacties.
ik zit momenteel ook te dubben over de aanschaf van een gps navigatie systeem voor op de motor. De tomtom valt bij mij zo al af als ik daar de reacties over lees maar twijfel nu tussen de verschillende garmin modellen zoals:
-quest (voordeel is goedkoopste, nadeel heeft volgens mij niet genoeg geheugen om groot deel van europa er op te kunnen laden)
-Streetpilot III (tweedehands ook vrij goedkoop, wat ik mij hier van afvraag is is hier het geheugen ook uit te breiden? om groot deel van europa te kunnen dekken.
- 2610 waarvan ik weet dat i alles kan maar wel erg prijzig :X

Dus mijn vraag is is het geheugen van de quest en de steetpilot III uit te breiden om een groot deel van europa te dekken.

Ik ben van plan om op vakantie te kunnen gaan naar italie, frankrijk en mischien nog wel verder...(afhankelijk van hoesnel, weer etc.)
 
Ik zelf heb een tomtom maar kan een Garmin ook zogenoemde poi-bestanden aan (flitspalen, campings, etc...) is toch echt een voordeel.
 
Voordeel van Tomtom dat je bijna nergens leest is de 3d weergave,
gebruik geen navigatie op de motor maar dagelijks in de auto (helaas)
en vind 3d echt stukken prettiger, je zit veel sneller hoe de weg loopt
en welke baan je aan moet houden.
Bij Garmin heeft volgens mij alleen de 2720 3d.


de 2720 heeft idd 3d, met als zeer groot bijkomend voordeel dat je dat ook uit kunt zetten. ziet er leuk uit, maar 2D is veel overzichtelijker
 
-quest (voordeel is goedkoopste, nadeel heeft volgens mij niet genoeg geheugen om groot deel van europa er op te kunnen laden)
-Streetpilot III (tweedehands ook vrij goedkoop, wat ik mij hier van afvraag is is hier het geheugen ook uit te breiden? om groot deel van europa te kunnen dekken.
- 2610 waarvan ik weet dat i alles kan maar wel erg prijzig :X

Dus mijn vraag is is het geheugen van de quest en de steetpilot III uit te breiden om een groot deel van europa te dekken.
bij de questen moet je echt wel onderscheid maken tussen de quest1 en quest2. Quest1 zou wel op de motor kunnen, echter de quest2 is net dat beetje te langzaam, vanwege dezelfde processor en dus kracht, echter veel meer rekenwerk te doen ivm het gecomprimeerde kaartmateriaal van heel europa en het bijhouden van de poi's (zoals flitskasten) (zodra ze het gereserveerde deel voor het gecomprimeerde europa kaartmateriaal gaan vrijgeven om naar eigen believen de gewenste landen op te zetten in een ongecrompineerde versie is het een heel ander verhaal, maar of dit ooit gaat gebeuren ?? (ook al is dat wel de netste oplossing). Echter zal de quest2 in 99 % van de tijd het goed doen, alleen is die 1 % dat hij vastloopt of het niet goed erg frustrerend. In de auto heb ik er ook een stuk minder last van dan op de motor ;)

Wat de quest1 betreft: qua kaartmateriaal zit er idd niet voldoende geheugen op als je half europa door wil, maar 243 mb is toch nog heel wat aan materiaal dacht ik ...

Oja, zowel bij de beide questen kan je het geheugen niet uitbreiden, bij de SPIII kan dat wel, echter of er voldoende in kan voor heel europa ? dacht dat 512 mb de max was.
qua basisfuncties voldoet de SPIII ook nog wel, maar het rekenen gaat wel traag en het is al echt een "verouderd" toestel, in mijn ogen...

en de 2610 is inderdaad prijzig (maar in verhouding zijn dat alle gps-sen als je ze gaat vergelijken naar de mogenlijkheden), denk zelfs dat de 2720 uiteindelijk voordeliger en een betere keus zou zijn als je toch heel europa erop wilt (want dan moet je bij de 2610 dus de 2 gb module erbij kopen, en qua restwaarde zal de 2720 het altijd beter doen dan de 2610)

en sorry voor de lange tekst :X
 
ik heb ruim een week geleden zo'n kaartlees truus gekocht. de keuze was wat mij betreft de Quest 1, de 276, de 2610 of de 2720. vooraf een voorkeur voor de quest.

De voordelen van de quest waren de prijs en het allround gebruik en de accu. als nadeel zag ik de niet uit te breiden 243 MB geheugen. In de praktijk blijkt dit ruim voldoende om de hele benelux in een keer in te laden dus dat nadeel viel af.


in de winkel was ik echter zeer onder de indruk van het gemak waarmee de 2720 zich liet bedienen en het mooie (grotere display). dit heeft uiteindelijk de doorslag gegeven. het prijsverschil met de 2610 was me te klein (dit voordeel ben je al snel kwijt als je er geheugen bij koopt)

ik ben dus nu ruim een week de gelukkige eigenaar van de 2720. Er valt nog veel te leren over dit ding, maar ik heb er nu al veel lol van gehad.


De quest 2 schijnt momenteel niet meer leverbaar te zijn, ding presteert door zijn niet al te snelle processor en de gebruikte kaart compressie volstrekt onvoldoende.

de tt is voor mij nooit een optie geweest. dat hij minder sterk is in routes uitzetten speelt daar een rol bij, echter ook de negatieve geluiden die je vaak over tt hoort met betrekking tot de duurzaamheid en de slechte service bij problemen.
 
ik heb ruim een week geleden zo'n kaartlees truus gekocht. de keuze was wat mij betreft de Quest 1, de 276, de 2610 of de 2720.
[ook al zo'n heel verhaal]

ik kan dit alleen maar onderschrijven. Gelukkig gebruik ik mijn quest2 ook bij het fietsen en wandelen en daarbij functioneerd deze naar behoren. bij mij kwam een 2720 helemaal niet aan de orde, omdat ik dan ook nog een andere gps moest kopen voor het wandelen & fietsen ...
 
Mensen het extra geheugen voor de 2610 kost vrijwel niets!
2GB CF geheugen kaartje voor de 2610 kost gemiddeld tussen de 45 en 50 euro bij de pc-shop, je moet dit dus niet bij je navigatie handelaar kopen, zij vragen "spook" prijzen van 70 euro of zelf meer (Notter bv 150 euro), dit is totaal onterecht en veel te duur!
Voor de 2720 heb je geen extra geheugen nodig, deze heeft heel europa er al in zitten.

Gemiddelde verkoop prijs standaard 2720 999,=

Gemiddelde verkoop prijs standaard 2610 799,=
2GB geheugen kaart voor de 2610 50,=
Totaal prijs 2610 + 2GB geheugen 849,=

Prijs verschil tussen de 2720 en 2610 wordt dus 150,=
Wat je nog nodig hebt voor de motor:

- Garmin beugel + rammount 99,=
- helm speaker set 49,=
-------------------------------
Totaal accesoires dus 148,=


2720 + accesoires 1148,=
2610 + accesoires 997,=

Dus het prijs verschil tussen de 2610 en 2720 is 151 euro
Voor die 151 euro krijg je 3D weergave en een grotere tracklog op de 2720.
 
Laatst bewerkt:
Mensen het extra geheugen voor de 2610 kost vrijwel niets!
2GB CF geheugen kaartje voor de 2610 kost gemiddeld tussen de 45 en 50 euro bij de pc-shop, je moet dit dus niet bij je navigatie handelaar kopen, zij vragen "spook" prijzen van 70 euro of zelf meer (Notter bv 150 euro), dit is totaal onterecht en veel te duur!
Voor de 2720 heb je geen extra geheugen nodig, deze heeft heel europa er al in zitten.

Gemiddelde verkoop prijs standaard 2720 999,=

Gemiddelde verkoop prijs standaard 2610 799,=
2GB geheugen kaart voor de 2610 50,=
Totaal prijs 2610 + 2GB geheugen 849,=

Prijs verschil tussen de 2720 en 2610 wordt dus 150,=
Wat je nog nodig hebt voor de motor:

- Garmin beugel + rammount 99,=
- helm speaker set 49,=
-------------------------------
Totaal accesoires dus 148,=


2720 + accesoires 1148,=
2610 + accesoires 997,=

Dus het prijs verschil tussen de 2610 en 2720 is 151 euro
Voor die 151 euro krijg je 3D weergave en een grotere tracklog op de 2720.
geheugensnelheid schijnt ook nog van belang te zijn zo als ik dat las op de site van notter. Of heb je voor die 50 euro al "snel" geheugen?
Als ik de reacties op mijn vraag lees mag ik dus wel concluderen dat als ik verder wil dan alleen de benelux ik minimaal een 2610 moet aanschaffen.
En hoe zit dit met kaartmateriaal? Is dit "gratis" te doen met iemand zijn ((reserve)) kopietjes of kost dit ook de nodige duiten?
 
Ik heb de TTR en ik ben er zeer tevreden mee en dat had ik niet verwacht.
het geld voor de garmin heb ik niet en er niet voor over.
was bij een bekende shop die de TTR afkraakt en dus.....kreeg ik hem slim voordeliger.
isolatie bij de stekker laat los.....
fout! is gewoon isolatiekous en dus zit dat los.geen probleem. je kunt het vastzetten met tape, maar niet nodig.
kan niet in de auto....
fout! kan wel in de auto. jeer is een speciale steun voor, maar je kunt zelfs het materiaal gebruiken dat in de doos zit. je werkt dan met blue tooth, dus een oordopje dat bijgeleverd wordt.
Je kunt geen gewoon geuid in de auto krijgen.....
fout. kan wel, maar je moet er wat voor doen. Zie mijn specifieke topic erover in "techniek, vragen en antwoorden. Oplossing kostte me 12 euro.
(http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/136824/1)
Blue tooth accu raakt leeg in de auto.....
ja, maar de accu van de TTR ook, tenzij je beide aan boordaspanning legt en da's makkelijk te maken. (blue tooth aan 5 volt !) rider aan 12 v)
Overzetten van TTR naar de auto..... maak aan de aansluitdraad een sig. aanstekerplug en je kunt zo overal aansluiten.
beugel TTR laat zomaar los......
is niks mis mee. wel vond ik het vreemd dat bij de beugel bij de bekende zaak er een randje af was, waardoor de beugel zomaar los liet. mijn originele beugel ziet er wel even anders uit..........
belangrijk.....de TTR ziet/weet niet elk weggetje. als je bekend bent moet je ook je hersens gebruiken om tussendoorweggetjes te gebruiken. de TTR wegen kloppen wel, daar niet van. ga je van de TTR route af, dan heeft ie binnen 10 seconden een alternatief gevonden. dat vind ik bij wegblokkeringen wel heeeel belangrijk.
ik ben tevreden.
weet wat je wilt. wil je routes plannen?? heb ik nooit gedaan, dus voor mij onbelangrijk.
weet goed wat anderen negatief zeggen. rij mee met iemand die dat ding heeft lijkt me handiger.

:]

(oja, wees handig..ik was voor 600 incl europa klaar...)
 
Laatst bewerkt:
Geheugen snelheid heeft geen invloed bij de navigatie
Gehuegen snelheid is meestal belangrijk bij het weg schrijven van gegevens, echter de garmin schrijft niet weg maar leest alleen van het geheugen. De lees snelheid van de standaard CF geheugen kaartjes ligt al veel hoger als dat het apparaat kan rekenen

Bij garmin krijg je altijd europa mappen bijgeleverd, deze worden op cd/dvd bij het aparaat mee geleverd. Als je de garmin nieuw koopt kan je deze registreren, dan heb je recht op 1 gratis update als er nieuwe mappen zijn.
Koop je het apparaat gebruikt is het makkelijkste dat de kaarten niet ge registreert zijn maar wel de registratie kaart erbij zit. Is dat het geval dan kan je namelijk gratis updaten.
De actuele map en software versie is mapsource v8
Vaak zit er dus v6 of v7 bij geleverd, deze kan je dan gratis updaten naar v8.
 
Geheugen snelheid heeft geen invloed bij de navigatie
Gehuegen snelheid is meestal belangrijk bij het weg schrijven van gegevens, echter de garmin schrijft niet weg maar leest alleen van het geheugen.

was dit nav van mijn reactie ??

Ik reed samen met iemand die de garmin heeft en die had nog geen alternatieve route/oplossing terwijl die van mij allang klaar was.
interesseert me niet waar het aan ligt. vind het wel belangrijk dat de TTR echt snel is en heel gebruiksvriendelijk.
 
Nog een puntje voor de apparaten van Garmin:
Ze houden een "track" bij, zodat als je "op goed geluk" bent gaan rijden, je later in Mapsource kunt terugkijken waar je gereden hebt.

Ik heb zelf een Quest 1, en ben daar zeer tevreden mee.
Daarnaast heb ik voor in de auto nog TomTom Mobile icm bluetooth gps.

TomTom is inderdaad wat intuitiever qua bediening, maar de Garmin biedt absoluut meer mogelijkheden. Je moet er even mee stoeien voordat je al die mogelijkheden hebt uitgevonden, en je hebt helaas niet zo'n gelikte 3D weergave, maar toch is het voor mij de winnaar voor op de motor.

Edit: TT is idd ook sneller in het herberekenen, maar je moet ook gewoon doen wat truus zegt :+
 
De actuele map en software versie is mapsource v8
Vaak zit er dus v6 of v7 bij geleverd, deze kan je dan gratis updaten naar v8.
En als je later nog eens wilt updaten (naar versie 10 ofzo..) dan kost dat ca. €90 voor heel europa
 
Voor de 2720 heb je geen extra geheugen nodig, deze heeft heel europa er al in zitten.

Gemiddelde verkoop prijs standaard 2720 999,=


Ik heb me nog niet echt verdiept in de (on)mogelijkheden van de verschillende apparaten, maar ik zag op een Duitse site de Streetpilot 2720 te koop staan voor ongeveer € 850. Weet iemand of dat je het menu en de gesproken taal dan ook op Nederlands in kunt stellen ?
 
@roco
Nee was geen reply op jou maar op banditowner

Maar je argumenten zijn niet correct.
Je koopt een apparaat van 600~700 euro en dan moet je zelf gaat "frotten" om iets normaals als geluid tijdens navigeren met foefjes werkend te krijgen omdat TT gewoon te stom zijn geweest dit direct te intigreren ........... dit is FOUT dus........
De TTR kan standaard NIET met geluid in de auto worden gebruikt!
Wil je dit wel dan moet je een oordopje in doen zoals TT zelf aan geeft, TT komt zelf met een oplossing later dit jaar met een geschatte verkoop prijs 150 euro volgens een TT medewerker, het apparaat staat wel al op de TT website.
A naar B navigatie op de motor vind ik zelf niet belangrijk, ik denk dat de meeste hem gebruiken voor het toeren en dus niet voor A naar B navigatie.

De garmin(2610/2720) is ook snel, als je de straat voorbij rijd geeft ie binnen 2 seconden een andere route, dus niks langzaam, ik spreek uit ervaring , rijd er zelf mee rond. Garmin heeft wel meerdere modellen voor de motor en niet 1 zoals TT, waar ik het over heb en welke ik ook aanbeveel is de 2610 of 2720, deze zijn dus absoluut niet langzaam.
Dat de TTR iets sneller is dan de 2610 lijkt me ook logisch hij is ook nieuwer als mijn 2610.
 
Ik heb me nog niet echt verdiept in de (on)mogelijkheden van de verschillende apparaten, maar ik zag op een Duitse site de Streetpilot 2720 te koop staan voor ongeveer € 850. Weet iemand of dat je het menu en de gesproken taal dan ook op Nederlands in kunt stellen ?


Ja dat kan, menu's zijn multi language, ca 15 talen dacht ik zo, ook NL dus
 
@roco
Nee was geen reply op jou maar op banditowner

Maar je argumenten zijn niet correct.
Je koopt een apparaat van 600~700 euro en dan moet je zelf gaat "frotten" om iets normaals als geluid tijdens navigeren met foefjes werkend te krijgen omdat TT gewoon te stom zijn geweest dit direct te intigreren ........... dit is FOUT dus........
De TTR kan standaard NIET met geluid in de auto worden gebruikt!
Wil je dit wel dan moet je een oordopje in doen zoals TT zelf aan geeft, TT komt zelf met een oplossing later dit jaar met een geschatte verkoop prijs 150 euro volgens een TT medewerker, het apparaat staat wel al op de TT website.
A naar B navigatie op de motor vind ik zelf niet belangrijk, ik denk dat de meeste hem gebruiken voor het toeren en dus niet voor A naar B navigatie.

De garmin(2610/2720) is ook snel, als je de straat voorbij rijd geeft ie binnen 2 seconden een andere route, dus niks langzaam, ik spreek uit ervaring , rijd er zelf mee rond. Garmin heeft wel meerdere modellen voor de motor en niet 1 zoals TT, waar ik het over heb en welke ik ook aanbeveel is de 2610 of 2720, deze zijn dus absoluut niet langzaam.
Dat de TTR iets sneller is dan de 2610 lijkt me ook logisch hij is ook nieuwer als mijn 2610.

dat soort dingen zijn niet fout.
dat is gewoon dat product.
vind je dat een argument om het niet te kopen....ok.
tv's die iets niet kunnen wat een ander wel kan, zijn ook niet fout.

ik geef alleen aan hoe simpel eea op te lossen is.
zonder veel kosten of die nou door die speciaalzaak gevraagd worden of door Tom Tom, die er rijk van wil worden.

ik vind het wel fout om iets af te kraken met argumenten die niet kloppen. en daar ben ik in die speciaalzaak wel achtergekomen. (lees ik ook hier soms)
ach laat ook maar
het is meer een duscussie tussen voor- en tegenstanders van garmin en TomTom, dan sec over het product.
 
Geen Dilemma,
Garmin is absoluut toppie, ik zelf heb 2610, Quest is prima, en mijn vriend heeft een tt, en als we samen rijden , gaan we vaak verkeerd als hij voorop rijd, ook de mooie routers zijn bij de Garmin makkelijk in het apparaat tezetten, en bij de tt kan dat niet.
Ook kwa waterdichtheid, kijk maar naar de garantie, en kijk maar naar de afwerking van het apparaat zelf.

Geen keuze Garmin
 
ik heb zelf een mio 269+ in de auto te voet of op de motor werkt perfect de aanduiding op het scherm is zo simpel dat je de oortelefoon uit kunt laten op je bike, montage was heel makkelijk ,boutjes uit het linker oliepotje , 2draadeindjes er in ,moertjes er op dan kunststof buis er horizontaal op monteren bijbehorende stuurklem er op hoeder er op klikken klaaaaaar gekocht bij de makro 350 euro alle hulpstukken zitten erbij werkt in 27 europ landen er zit een mp3 op en je kunt er je foto s opzetten



:Y :W :Y :W :Y :W :Y :W :Y :W
 
En dat gaat hoelang mee? Niet lang iig... Zonde van je geld, want je hebt ook geen garantie meer door je geknutsel. Maar iig voor Garmin gaan, TomTom is leuk voor in de auto en A-B routes, maar niet voor het betere motorrijden.
 
Dat zo'n Garmin beter is zal best, maar ze zijn ook wel een stuk duurder.
Ik heb de TT en ben er erg tevreden mee.
De ervaring dat het bluetooth oortje het niet goed doet deel ik niet. Op m'n monster bij 130+ nog prima te verstaan.
Routes maken gaat ook prima.

En ik verwacht dat er in de toekomst nog wel meer leuke software voor de TT gaat komen omdat deze draait op Linux.
Er zijn al tools bijvoorbeeld om een tracklog te maken. zie www.opentom.org
 
Er zijn al tools bijvoorbeeld om een tracklog te maken. zie www.opentom.org

Een tracklog maken? Dat doet je GPS terwijl je rijdt. En de TT is dus echt niet goedkoper wil je 'm fatsoenlijk met fatsoenlijke software en kaarten erop hebben zitten. Maargoed, ik rij met een simpele GPS60CX, maar heb wel een 376C en 2610 mogen uitproberen, veel beter word't niet.
 
Een tracklog maken? Dat doet je GPS terwijl je rijdt. En de TT is dus echt niet goedkoper wil je 'm fatsoenlijk met fatsoenlijke software en kaarten erop hebben zitten. Maargoed, ik rij met een simpele GPS60CX, maar heb wel een 376C en 2610 mogen uitproberen, veel beter word't niet.

Een tracklog maakt de TT dus ook terwijl je rijdt, dat beoel ik dus. ;)

En een TT is wel goedkoper mits je 'm met het juiste toestel vergelijkt. Je moet m niet met de quest gaan vergelijken bijvoorbeeld, want geen bluetooth, geen 3d, geen uitbreidbaar geheugen, geen vergelijkbare snelheid etc.
Als je m dus vergelijkt met een Garmin 2720 met bluetooth ben je volgens
de "specialist" 1400 euro verder. De TT kost daar 450 euro.
Scheelt best veel dus.
:]
 
Ik wacht even op de 2820, het lijkt me dom om nu een 2720 te gaan halen met perfect cradle(bleutooth). :X
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan