Touren met 1-cilinder = vastloper?

EdwinO

MF veteraan
6 feb 2002
4.092
1
Ik zat laatst (nav. een eerder onderwerp over de KTM 1-pitter offroud hier op het forum) met een kennis te discussieren over het gebruik van een crosser op de weg waarbij hij vertelde dat veel 1-cilinder crossers slecht tegen constant toeren kunnen omdat ze voor de cross ontwikkeld zijn. Hij vertelde dat vooral Husqvarna blokken nogal eens vastliepen als ze voor lange stukken rustig touren worden gebruikt, maar dat dit ook bij andere merken voorkomt. Weet iemand hier meer van? Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
 
Ik weet dat er 1-cil. 4-takt cross-blokken zijn (alleen niet precies welke, echte kenner zal dit weten) van Husqvara die geen oliepomp hebben, maar een soort lepeltje op de drijfstand om de olie te verspreiden. Misschien heeft het hiermee te maken? Sowieso zijn dit soort blokken niet op levensduur gebouwd, bij cross-gebruik is vaker reviseren en meer onderhoud nou eenmaal normaal en geaccepteerd.
 
als je de boel netjes warm laat worden en niet ellelang op de snelweg met hoge toeren rijdt, dan moet het goed gaan.

aan de andere kant... een 1-pitter is veel te leuk om mee te toeren... wie zich daarop kan beheersen moet gereanimeerd worden....
 
Ben het met Guz eens. Zolang de motor maar belast wordt, is er niks aan de hand.
Als je met zo'n ding continue 120 gaat rijden op de snelweg met de gaskraan bijna dicht dan kan het wel eens anders worden, al kunnen de moderne 4-takten hier ook steeds beter tegen.

Maar toeren met zo'n ding ?? :} :} voor je zelfbeheersing.
 
Af en toe dat ding eens de sporen eens geven ;)
Vind hij wel goed en ik vind het lekker ;)

Maar toeren gaat goed met zoiets, ik rijd bij 90km/h 3500rpm en bij 6000rpm heb ik de ogen op de weg voor flitskasten (zal rond de 150 wezen) :(

Even een kromme zin rechtgetrokken
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan