trike

ik ben nu bezig met de olie smering van het blok, dat word een heel gedoe :)
het vinden van een juiste olie pomp viel nog niet mee, die hydrauliek pompen gaan zo ver ik gezien heb maar tot 80 gr. is gewoon te weinig, bovendien moet je een "voorzet blok" gebruiken met lagers om dat je met een V-snaar/getande riem radiaal aan de as gaat trekken, en daar kan een hydrauliek pomp niet tegen. dan word het toch ook al gauw tegen de 200 euro voor een pomp+blok die eigenlijk qua temperatuur niet geschikt is,.....gaat hem dus niet worden.
dus toen maar min of meer "op de gok" een olie pomp van een volkswagen kever besteld, op de foto's leek het er op dat deze wel kon worden aan gepast. het is een "high performance" pomp met tandwielen van 31,9 mm hoog, diameter van de tandwielen is kleiner dan die van de orginele BMW pomp. pomp eens bekeken en ik denk dat hij inderdaad wel aan te passen is. ik moet zelf een "voor zet blok" maken met lagering, maar ook een oliekering, want de as v/d olie pomp heeft dat niet, blijkbaar word daar geaccepteert dat de olie die lang de as naar buiten lekt in het carter druipt (as zit in het bloK), veel of alle van die inwendige olie pompen in auto's/motors doen dat volgens mij.
bij die kever pomp zit een speciale deksel die bedoeld is voor b.v. een olie koeler, daar moet ik er 1 van "afdoppen".
aan de zijkant van de pomp zitten 2 gaten (1 daarvan te zien op de 2e foto) die normaal ergens in het kever blok op aansluiten, daar moet ik er een van afdoppen en in de andere 3/8 draad (dacht NPS) tappen.
nu weet ik niet de draairichting v/d pomp wanneer deze in het keverblok zit, maar volgens mij maakt dat voor de pomp zelf niet uit, als ik het aanpas zoals ik voor ogen heb is de aanzuigzijde groter (toegankelijker) dan de perszijde, en dat lijkt mij goed..........toch ???????

ik ben ook nog een beetje zoekende voor olie leidingen voor buiten op het motorblok, want ik moet wel bepaalde punten van olie voorzien.
nu zat ik te denken aan die kopere leiding op rol, qua looks is het idiaal met wat ik voor ogen heb, ben er nog niet uit, wellicht iemand suggesties ?

edit: ik bedenk net dat ik ook een overduk ventiel nodig heb, die b.v. bij 3 bar olie gaat dumpen naar de olie tank. zouden die los te koop zijn ?

3e49c146-0471-419a-a2bc-81fb38ba3ed7.jpg
13fccd6b-21b9-4f04-b2d0-f16df7ca5423.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook naar zo'n pompje zitten kijken. Maar kwam er uiteindelijk net niet mee weg en ben voor een elektrische gegaan. Zijn wel goed betaalbare en mooie pompjes :t
 
bedankt, ga ik bekijken...........de juiste zoekterm is belangrijk.

meteen weer een vraag:
weet iemand wat de schroefdraad van een olie filter is voor de K100LT, of is dat voor ieder filter het zelfde ?
 
gaat mij niet om het filter op zich, maar ik moet de aansluiting van de orginele K1100 filter verlengen naar buiten het blok, vandaar ik graag de schroefdraad wil weten.
weet iemand wat de normale olie druk in een K1100 is ?
 
Laatst bewerkt:
gaat mij niet om het filter op zich, maar ik moet de aansluiting van de orginele K1100 filter verlengen naar buiten het blok, vandaar ik graag de schroefdraad wil weten.
weet iemand wat de normale olie druk in een K1100 is ?
Tussen de 45 en 60 PSI lees ik op een ander forum. Misschien heb je er wat aan.
 
ik heb de smering van het blok eens goed bekeken, en ik ben er voor 90 % uit hoe ik het ga doen.
krukas, nokkenassen, NAKS gaat gewoon via de weg zoals het altijd al ging, dus de aansluiting van het oliefilter naar buiten het blok brengen, ik heb hier een moer 3/4 UNF voor besteld, benieuwd of hij op de oliefilter aansluiting past.
de balans as heeft 2 lagers, een kogellager bij de koppelingszijdde en een naaldlager aan de andere zijde. het kogellager word van olie voorzien door de as heen. het naaldlager weet ik nog niet hoe dat van olie werd voorzien, maar omdat ik zowiezo de carterpan moet demonteren (om kanalen in te boren) kom ik daar wel achter.
het 1-richtingslager (of hoe heet dat ding) komen 2 leidinkjes naar toe buiten het blok om.
het tandwiel waar de startmotor op ingrijpt draait alleen wanneer er gestart word, die draait in 2 gleilagers (boring in het alluminium) hier wil ik een handpompje voor maken die je voor het starten even een beetje moet pompen. ik wil deze liever niet achter de oliepomp omdat dat weer een beetje drukverlies geeft. bovendien past zo'n handpompje met een oliepotje wel bij de stijl voor de trike die ik voor ogen heb.

ik heb nu de aan olie aansluitng v/d balans as naar buiten gebracht, deze smeert het kogellager bij de koppeling en het extra lager die in die alluminium pot zit. er komt nog een deksel op met een 1/4 BSP aansluiting, die aansluiting rijkt strak tot ongeveer 0,1 - 0,2 mm van de as, zodat de meeste olie door de as gaat, en een beetje naar het extra kogellager. in die 1/4 BSP aansluiting komt een mogelijkheid om een restrictie te plaatsen. ik denk door een busje met een klein gat in het midden. zo kan ik een beetje met de druk en flow spelen.
het extra lager in de alluminium pot word met olie gesmeerd, die olie moet aan de andere zijde van het lager wel wegkunnen, anders heb je altijd dezelfde olie daar die warm word en degradeerd in kwalliteit. daar is dat gaatje voor waar voor de foto een ty-rap in zit, ook heb ik daar een klein "hapje" voor uit de oliekering genomen. die olie gaat straks of naar het carter of ik ga er het naaldlager op de balans as er mee smeren, moet ik nog bekijken als de carterpan er af is.

op de allumium plaat komt ook de aansluiting v/h koelwater, gat zit er al in.
hier in deze hoek wil ik ook ergens het olie filter plaatsen, moet ik nog bekijken hoeveel ruimte ik heb. ik ben ook nog aan het kijken voor een overdrukventiel van ca. 3,5 bar, is nog niet zo heel simpel te vinden. ik vind vooral van die hele dure CNC gefreesde dingen. technisch gezien is het een super simpel ding. ik ga nog eens kijken of ik niet de orginele van de K1100 kan gebruiken, moet ie wel uit zijn behuizing........zal wel niet meevallen :N

nou....tering.... toch nog, een heel verhaal geworden, als er op of aanmerkingen zijn hoor ik ze uiteraard graag :Y
a9a55614-b662-4cc2-949c-2297ee568074.jpg
Bekijk bijlage 1633632
1095f9c3-9653-4ecf-a461-db2bd58df14a.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zo'n oliedrukventiel is nog redelijk eenvoudig zelf te maken. Ik heb even wat geschetst...

Aanvoer is uiteraard gewoon vanaf de oliepomp of waar de stroom dan ook indirect vandaan komt. Je meet de druk aan de doorvoerkant (die druk wil je hebben) en het kogeltje stel je met het veertje en het schroefje zo af dat het bij de gewenste druk opengaat en dan kan de olie er bij de overdruk/retour uit en vandaar terug naar je tankje.

Zo werken die dure CNC gefreesde dingen ook. Die hebben alleen hele mooie aansluitingen en mooie fijne schroefdraad op het stelschroefje. Dit zou met een kolomboor en wat tapjes te maken moeten zijn. Beetje experimenteren met de veertjes en dan moet het lukken. Een goeie oliedrukmeter is dan weer wel van belang.
 
Ik weet niet wat het mag kosten, maar ik zou zoiets aanschaffen en daar een wat lichtere veer in zetten.

Zo'n goedkope had ik nog niet gezien inderdaad. Daar kun je zelf niet zo heel veel voor maken.... Lichter veertje kan natuurlijk een zoektochtje worden, geen idee wat voor afmetingen het hier om gaat.
 
ik ken die dingen wel, wellicht is het inderdaad met een andere veer aan te passen, had ik zelf nog niet bedacht.......daar is een forum voor :)
en anders inderdaad zelf maken, kan volgens mij niet moeilijk zijn,......maar dat denk ik wel vaker :Y........dan valt het toch nog tegen.
 
ik ken die dingen wel, wellicht is het inderdaad met een andere veer aan te passen, had ik zelf nog niet bedacht.......daar is een forum voor :)
en anders inderdaad zelf maken, kan volgens mij niet moeilijk zijn,......maar dat denk ik wel vaker :Y........dan valt het toch nog tegen.
Goeie instelling, hoe moeilijk kan het zijn?? ;) Heb ik ook wel eens gedacht_O- Maar zo leer je wel een hoop. Bij het schetsje is het lastig om zo'n draaiknopje oliedicht te krijgen. Die tip kan ik je alvast geven. Maar die is niet strikt noodzakelijk. Maar als zo'n veiligheidsventiel (er waren nog kleinere en daarmee goedkoper) maar zo weinig kost en met een ander veertje prima kan functioneren zou ik niet eens beginnen aan zelf maken tenzij dat nou juist de sport is.

Verder kan ik van je verhaal over de smering niet zoveel chocola maken helaas, ik ken dat blok totaal niet, er zijn hier vast kenners op het forum die bij jouw verhaal zo dat blok van binnen voor zich zien :t
 
Volgens mij ga je met de handpomp voor de startkoppeling al verder dan BMW zelf gaat. In het K blok krijgt die alleen een beetje spatsmering dacht ik.
 
inderdaad alleen maar spatsmering, zal wel genoeg zijn.

@supervet, het is een heel simpel blok eigenlijk, versnellings bak is los van het blok (net als bij een auto) koppeling is ook als in een auto,
kleppen worden rechtstreeks bediend door de nokken (geen tuimelaars of dergelijke).
what can go wrong :?:?:?...........nou.....van alles denk ik, weet alleen nog niet wat :N
 
inderdaad alleen maar spatsmering, zal wel genoeg zijn.

@supervet, het is een heel simpel blok eigenlijk, versnellings bak is los van het blok (net als bij een auto) koppeling is ook als in een auto,
kleppen worden rechtstreeks bediend door de nokken (geen tuimelaars of dergelijke).
what can go wrong :?:?:?...........nou.....van alles denk ik, weet alleen nog niet wat :N

Die blokken zijn in een gewone motorfiets oerbetrouwbaar. Lopen zo 250.000km zonder problemen en zonder revisie
 
@GSlandrover: de olie filter aansluiting was inderdaad 3/4 UNF,.....nog bedankt :}

deze week de olie aansluiting v/d balans as afgemaakt. een deksel met aansluiting, en een wisselbare restrictie, dat alluminium ding op de 1e foto.
de restrictie in de olie toevoer is eigenlijk 2-zijdig, de grote van het gat door het hart (nu 3 mm) bepaald hoeveel olie er door de balans as gaat naar het kogellager achter de koppeling, en de lengte van het dunne deel bepaalt hoeveel olie er naar het extra kogellager in de lager-pot gaat, dat dunne deel raakt net niet de balans as, dus "lekt" er olie naar het extra kogellager.
ondertussen ook ontdekt hoe het glijlager van olie te voorzien.
die 6-kantige bus op het deksel moet nog worden afgedicht met 2K-epoxy.
en de 3x imbusjes worden straks draadeinden, dan positioneer je in een keer goed met die lagerpot, geen gesmeer met vloeibare pakking door het zoeken met je boutjes naar de gaten.

57a4b9ba-49c3-48a5-bf3b-e491082f3073.jpg
6cc3f7f9-bed2-40b6-a454-ed6e6be97058.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan