trike

Ja maar de rollen steken nog een stukje boven de rand uit vandaar dat ik zeg niet dicht.
Maar proberen kan altijd natuurlijk 👍
 
Dat is het effect van de klap met de hamer. Eruit drukken zou waarschijnlijk niet lukken maar de schok van de klap wordt door het vet voldoende doorgegeven

Bij een prise as lager van een Kadettje lukte het meestal heel goed
 
Kun je niet heel eenvoudig een passende keilbout vastdraaien in het lager en hem er zo uit trekken? Zo doe ik dat bij wiellagers altijd.
 
achter het naaldlager zit een gat van ong. rond 7 mm (een beetje te zien op de foto, zit op 6 uur), dus de vet/brood methode gaat niet, door dat gat word normaal het naaldlager van olie voorzien (spatsmering).
ik denk dat ik mischien naar de achtterkant toe een gat boor naar buiten het blok, dat gaat daar. dan kan ik de lager met een drevel er uit tikken, en het zelfde gat gebruiken om een olie toevoer te maken, nog even over nadenken dus :Y.

keilbout kan ik inderdaad nog eens proberen.
 
misschien een rare suggestie, maar ik verwijder meestal een lager omdat er iets mis mee is............ in andere woorden het hoeft niet heel te blijven.............
Heb je al geprobeerd om het lager naar binnen in te deuken? de buitenste schaal lijkt niet zo heel dik te zijn; uiteraard kan je het lager dan gewoon weggooien maar dat zal ook de wereld niet kosten en op dit soort projecten zou ik daar zeker niet over nadenken.
 
is dus ook niet heel gebleven :)
eerst een gat door de achterzijde geboord waar later 1/8 BSP in kan worden getapt, ik moest daar toch een smeerpunt naar toe brengen. wanddikte was daar een 4 of 5 mm. voldoende vlees dus. die houten deuvel dicht het gat af van de spatsmering zodat de boor/tap krullen niet in het blok vallen.
vervolgens met een drevel door het gat het naaldlager er uit getikt, en is daarbij gesneuveld.
mu een nieuw lager zien te vinden.

edit: het is gewoon een HK1616 niks speciaals of zo.

e0f9bd78-76e5-4c1c-9c9e-84fa0276d5ad.jpg
 
nieuwe (2e handese) metalen koppelingsplaten gekregen van hellracer, waarvoor nog mijn dank.
nu zat ik mij af te vragen of deze op een bepaalde manier in elkaar moeten i.v.m. de balans. volgens mij heb ik eens ergens gelezen dat dit wel het geval is. alleen zie ik niet echt merk tekens, wel 2 witte strepen, maar deze kan je niet "op elkaar" leggen dat komt gewoon niet uit, de 2 platen verspringen iedere keer 120 gr. t.o.v. elkaar (i.v.m. de bevestiging).
hoe weet ik dan hoe ze t.o.v. elkaar horen te zitten ?

ergens vind ik het wel raar dat ze op een bepaalde manier gemonteerd moeten worden, ik zou denken dat ze per stuk gebalanceerd worden en niet als samenstelling.
 
Ze horen inderdaad" gebalanceerd uitgelijnd" gemonteerd te worden.
De merktekens zijn vaak heel erg vaag.
Ik heb nu al verschillende keren alles gemonteerd zonder uitlijning maar ik heb nog nooit verschil gemerkt.
 
Ik had de platen van mijn GS met stift nog gemarkeerd maar deze markering niet terug kunnen vinden. Dus maar willekeurig. Ik heb wel de indruk dat het trilt maar omdat BMW ook geen merktekens aangeeft denk ik dat het niets uitmaakt.
 
niet echt merktekens kunnen vinden, de koppeling maar gewoon gemonteerd, we gaan het wel zien.

verder gegaan met de olie huishouding v/h blok, de verschillende smeer punten worden buiten het blok door verbonden. de meest belangrijke is de aansluiting op het voormalige olie filter, vanaf hier gaat de olie naar de krukas en de nokkenassen, daar gaat de olie leiding van af de olie pomp rechtstreeks naar toe ( via filter natuurlijk). de olie aan voer komt van rechts (achter het blok langs).
via dat T-stuk gaat de olie naar de overige 3 punten, deze aansluitingen hebben allemaal een restrictie om de olie druk op de kruk/nokken as voldoende hoog te houden. ook krijgen deze 3 punten een kleine kogelkraan, hiermee kan ik tijdens testen kijken wat dat smeerpunt voor invloed heeft op de olie druk, als alles werkt zullen die kogel kranen helemaal open staan.
ik heb gebruikt gemaakt van 12 mm soldeer fittingen, en het is niet te geloven, dat spul is akelig dun, en toch kan je er 1/4 BSP in tappen. dat is een enorme meevaller, meestal zit het tegen en af & toe een keer mee :).

op de 2e foto zie je een imbus boutje (rood omcirkeld), ik heb ooit ergens gelezen dat dit in verbinding staat met de olie galerij v/d nokken assen en daarom ook geschikte voor een olie druk meter, klopt dat ?
en zou je om te testen gewoon een lucht mano meter kunnen gebruiken ? ik zou zelf eigenlijk niet weten waarom niet.
58dcf93a-342e-45ec-8f55-2a0b4ab34315.jpg

20181026_141456.jpg
 
filmpje gemaakt van een test, olie pomp aan gedreven met een elektromotor en frequentie regelaar.
eens kijken of ik dat geplaatst krijg.
pomp draait hier 2000 rpm.
de olie word meteen "wit" zeer waarschijnlijk lucht, trekt ook weer weg wanneer de olie even stilstaat.
al met al geen slechte test, wel een wild slaande mano meter, maar dat komt denk ik doordat die kort op de pomp staat, en door dat er geen slangen zijn met drukopbouw.

 
Laatst bewerkt:
Jow gaat dat niet veeeeeeeel te hard? :o Verder chapeau voor je testopstelling, leer je altijd het meest van:t
 
weet niet of dit te snel is, ik heb ergens helracer horen zeggen dat een normaal auto blok 30- 40 liter/min nodig heeft.
 
weet niet of dit te snel is, ik heb ergens helracer horen zeggen dat een normaal auto blok 30- 40 liter/min nodig heeft.
Sowheej dat wist ik echt niet. Dat is echt veel, in mijn motor zou dat ongeveer 10x de totale inhoud aan olie zijn:X en ik heb albest veel olie in mn blok. Geen idee hoe dat voor jouw K blok van toepassing is. Maar ben wel echt benieuwd hoe je het verder in elkaar gaat zetten:t Wat zit er nou voor pompje?
 
Volgens mij is je olieflow ook veel te hoog voor deze toepassingen. de olie/water pomp op een k-tje is best een klein ding en ik kan me uit mijn ervaringen met de k100,1100 en 1200 niet herinneren daar ooit een draaikolk in mijn radiateurs gezien te hebben met lopende motor. Ik moet wel zeggen dat ik geen idee heb hoeveel circulatie je nu eigenlijk nodig hebt. Zolang je een redelijke druk in het systeem hebt zal het ook niet veel uitmaken denk ik. alles meer dan de overdruksensor in de oliepomp heeft geen zin, dat wordt toch ernaast gespoeld.

Ik kan in mijn documentatie (boeken k100,k1100 en k1200) van alles vinden maar nergens doen ze opgaves over de hoeveelheid die je moet kunnen verpompen. Alleen de druk, minimaal 1.4-1.5, normaal alles tot ca. 4-5. Volgens mij is de overdrukklep ergens rond de 5-6 bar actief.

Het wit worden van je olie is wel een teken dat je hem te ver opklopt met je huidige oplossing. Lijkt met niet echt de methode. Olie met lucht smeert slecht.
 
Zou het geen idee zijn om een vat afgelaten olie te plaatsen met aanzuig erin en een vat met retour dan kan je chronomeetreren en meten hoeveel hij per minuut aanzuigt .
Van een poosje op afgelaten olie te draaien zal hij wel geen last hebben zeker.
Verse kan natuurlijk ook 😎
Grtz Fox
 
Zit op mijn telefoon, dus kort,
VW kever high performance pomp.
Ik ga de boel z.s.m. ombouwen naar de olietank op de trike. En dan op deze manier door het blok heen pompen, als dat gaat 😁
 
Het enige dat je met je testopstelling hebt laten zien is dat de pomp het doet. Dat hij nu mayonaise maakt is niet zo gek, er is maar heel weinig olie beschikbaar, de flow is ongehinderd dus extreem hoog en hij zuigt al lucht aan vanuit z'n reservoir. Hoe de pomp presteert als hij druk moet opbouwen is zeer afhankelijk van de interne toleranties. Heeft deze pomp een ingebouwd overstort ventiel? Ik bedoel een dom kogeltje met een veer?
 
nee geen ingebouwde overdruk ventiel, daar heb ik dat rode ding voor. moet al weer zoeken waar ik dat ook al weer besteld heb. heeft een 1/2 duimse aansluiting, voor te testen voldoet het even, maar ik zoek eigenlijk nog iets anders.
dit was zomaar een testje, kijken of de pomp het inderdaad doet, olie word ook nogal snel heet op deze manier.
en het levert een leuk filmpje op, dat is op zich al winst.
ik weet ook niet of je door een stilstaand olie blok kan pompen, wil dat eerst doen om te kijken of er ergens aansluitingen lekken of iets dergelijks.
 
ja dat wist ik toevallig, ik weet niet of je mastermilo kent op youtube, die restaureert o.a. een oude tank die je ook eerst moet primen.
dat zou wel een goed iets zijn voor elk motor blok, die slijt tenslotte het meest met de eerste seconden waar de olie pomp druk moet opbouwen.
net zoiets als voorgloeien bij een diesel.
 
Dat gebeurt bij grote motoren ook: Eerst primen of voorsmeren, dan pas starten. Soms is daarvoor een speciale voorsmeerpomp in het systeem.opgenomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan