trike

vanmorgen de carterpan er vanaf gehaald om het een en ander aan te passen en te bekijken (waaronder de smering v/h naaldl dager).
zoals eerder gezegd, gaat de smering v/h kogellager door de as, en zit er tussen het kogellager en de olie kering een kanaaltje richting carter om de gebruikte olie af te voeren naar het carter. dat gaatje zit dus nu verkeerd omdat ik het blok een kwart slag heb gedraaid. dus een nieuw afvoer kanaal boren. het 1e gat wat ik boorde zat niet volledig onderin (blok kwart slag gedraaid) maar op zeg maar 7 uur, waardoor er altijd wat olie achter de kering blijft staan, niet zo erg er want bouwt daar geen druk op, maar ook zit de afvoer nogal kort op het grote tandwiel wat daar rond draait. had denk ik ook nog wel goed gegaan, maar toch besloten om een goed kanaal te maken. onder in (6 uur) en voldoende in diameter (6 mm doorlaat). als later nog de carter pan moet demonteren om dit te doen is het een berg werk,.....liever dit zien te voorkomen.
nog niet zo heel simpel omdat daar een gat v/d bevestiging in de weg zit, maar toch gelukt. het leidinkje zie je nog zitten in de 2K-epoxy.
de functie van de 2K-epoxy is 2-ledig: fixeren en afdichten.
ook ga ik nog onder de nieuwe leiding ergens een gaatje in de carterpan boren, zodat eventuele gelekte olie (via welke weg dan ook) op straat lekt. voor mij is dat gaatje een mooi controle punt om te checken of alles dicht is.

en zo gaan ik 1 voor 1 alle puntjes aan pakken...........nog zat te doen dus :)

op de 1e foto zie je 3 gaten in de lager passing, de meest rechtse is het orginele kanaal (van wege kwartslag draaien blok nutteloos geworden).
het middelste gat is mijn eerste geboorde gat, voldoet denk ik wel maar was toch niet 100% tevreden. het meest linkse gat is hoe het eigenlijk moet, je ziet het eind v/h pijpje uit komen in het carter.
17da5ac4-5e64-4996-a07a-e081094825b2.jpg
3df55023-2429-4763-b820-cb19bf9f1d2e.jpg
 
Laatst bewerkt:
wat zijn die laatste 2 foto's slecht zie ik nu, lijkt wel of er mist in de schuur hangt......maar de lens zal wel vies geweest zijn ;).
ik ben de koppeling aan het beoordelen en heb daar een vraag over:
de koppelings plaat komt sowieso een nieuwe voor, maar op beide metalen schijfen zitten een soort vlekken, en sommige zijn ook licht voelbaar.
moet dit worden vervangen, of is dit normaal ?
bedankt.
e9785410-c9f6-48c7-b2d5-973fc6ec917d.jpg
bb4c9f86-5d06-4dd1-9095-8773c2ed8df8.jpg
 
is behoorlijk warm geweest maar als er geen oneffenheden in zitten, nieuwe plaat er tussen en gaan, anders half milimetertje er af draaien of slijpen
 
Zie hier. Ook wel wat vlekjes maar niet voelbaar en het heeft altijd prima gewerkt.
Als je het weer in elkaar zet zou ik er wel een nieuwe plaat tussen doen, die kosten tegenwoordig niet veel meer.

IMG_20210526_210949.jpg
IMG_20210526_210958.jpg
 
die zien er inderdaad een stuk stuk beter uit, die wil ik wel over nemen, als het mag.
ik stuur je een PM, als ik uitgevogeld heb hoe dat ook alweer werkt ;).
een koppelings plaat kost 70 of 80 euro dacht ik.

edit: net een PM verstuurd (denk ik).
lig die diafragma veer op de foto er zo correct in ?
ik heb even staan kijken hoe hij er bij mij in moest, lang geleden dat ik hem uit elkaar heb gehaald.
 
Laatst bewerkt:
Ja, die diafragma moet zo inderdaad.
Ik heb je PM ontvangen, en geantwoord. Morgen (eigenlijk vandaag dus, vrijdag) rij ik zo ongeveer bij je langs, ik kan het zo afgooien.
 
weer een draaipunt van smering voorzien, het starter tandwiel waar de start motor op ingrijpt. deze draait alleen wanner de start motor draait, en is een holle as die aan beide zijde in een alluminium passing draait (glij lager) normaal worden deze glij lagers van olie voorzien door spatsmering die de glijlagers vult met olie.
gaat bij niet meer op die manier van wege 90 gr. draaien v/h blok. dus die ga ik smeren door middel van een losse hand pomp die ik voor het starten even moet bedienen, ik wil daar een standaard olie/smeer potje die je bediend met de duim voor ombouwen.
voor nu dus de olie aansluiting naar buiten het blok gebracht.
op de 1e foto zijn de draadeinden M6 door geboord met 3 mm. dat ronde alluminum ding is gewoon een verbindingsstuk tussen de 2 draadeinden. dat witte spul is afdichtings pasta, ik laat dat maar zitten, draagt een beetje bij aan de afdichting en zit straks toch niet in het zicht.
op de 2e foto is te zien hoe deze smering dan uitkomt in de holle as.

41a26881-09d2-4f55-894a-e8809f357a77.jpg
7dbe5ea3-42bf-4f70-99de-f73cc23c278b.jpg
 
om de smering aan te passen wou ik dit naaldlager verwijderen om er een alluminium bus achter te maken (daarna het naald lager weer terug), hier draait de 1-richtings koppeling in van de starter.
maar dat valt vies tegen, ik had hier een slag poelietrekker voor gekocht (HBM kwaliteit) en ook na verhitten (met hobby brander) wou dat kreng er niet uit.
heeft iemand dit al eens gedaan ? en hoe ging dat ?

ik kan dit naaldlager trouwens ook niet vinden op real OEM
RealOEM.com - Online BMW Onderdelen Catalogus
of ik kijk er compleet langs heen,.............typisch iets voor mij :)
495b55ed-dbee-4a08-b3da-05aac832c18e.jpg
 
Ik mis even waar we nu precies naar kijken, wellicht dat het door het gekantelde blok komt maar ik kan het niet plaatsen, ik denk dat ik niet tegen de startkoppeling kijk maar naar de dynamo aandrijving.
 
Vanaf telefoon dus kort.
We kijken inderdaad naar de dynamo aandrijving. En dan de niet dynamo zijde.
 
Laatst bewerkt:
Als het lager in een blind gat zit kun je het als volgt proberen
Vul de hele ruimte met vet, neem een as van de nominale lager diameter, plaats die in het lager en geef er, met een flinke hamer, een paar klappen op.
Het vet zal dan het lager uit de boring drukken.
Dit werkt bij een price as lager ook maar als het geen blind gat is lukt dat uiteraard niet
 
Laatst bewerkt:
om de smering aan te passen wou ik dit naaldlager verwijderen om er een alluminium bus achter te maken (daarna het naald lager weer terug), hier draait de 1-richtings koppeling in van de starter.
maar dat valt vies tegen, ik had hier een slag poelietrekker voor gekocht (HBM kwaliteit) en ook na verhitten (met hobby brander) wou dat kreng er niet uit.
heeft iemand dit al eens gedaan ? en hoe ging dat ?

ik kan dit naaldlager trouwens ook niet vinden op real OEM
RealOEM.com - Online BMW Onderdelen Catalogus
of ik kijk er compleet langs heen,.............typisch iets voor mij :)Bekijk bijlage 1639264
Haak je de slagtrekker niet per ongeluk achter een randje van het blok ipv die naaldhuls?
Ik heb vandeweek nog twee soortgelijke maar grotere naaldhulzen in een achterbrug vervangen met een HBM slagtrekker, die dingen zijn zo dunwandig dat ze niet supervast kunnen zitten.
De nat brood methode lijkt me vrij lastig toe te passen met die open binnenkant van de naaldhuls.
 
das nieuw voor mij, leg eens uit ?, nooit te oud om te leren.
Ik denk dat het hierboven al duidelijk gemaakt is. Je vult het gat in het lager met vochtig brood. Dat druk je aan zodat het gat goed gevuld is. Dan pak je een zo goed mogelijk passende as/drift/stift en slaat het brood in het gat. beetje brood er bij en doorslaan. Omdat het brood nergens heen kan komt het lager naar buiten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan