trixo
MF veteraan
- Onderwerp starter
- #1.001
vanmorgen de carterpan er vanaf gehaald om het een en ander aan te passen en te bekijken (waaronder de smering v/h naaldl dager).
zoals eerder gezegd, gaat de smering v/h kogellager door de as, en zit er tussen het kogellager en de olie kering een kanaaltje richting carter om de gebruikte olie af te voeren naar het carter. dat gaatje zit dus nu verkeerd omdat ik het blok een kwart slag heb gedraaid. dus een nieuw afvoer kanaal boren. het 1e gat wat ik boorde zat niet volledig onderin (blok kwart slag gedraaid) maar op zeg maar 7 uur, waardoor er altijd wat olie achter de kering blijft staan, niet zo erg er want bouwt daar geen druk op, maar ook zit de afvoer nogal kort op het grote tandwiel wat daar rond draait. had denk ik ook nog wel goed gegaan, maar toch besloten om een goed kanaal te maken. onder in (6 uur) en voldoende in diameter (6 mm doorlaat). als later nog de carter pan moet demonteren om dit te doen is het een berg werk,.....liever dit zien te voorkomen.
nog niet zo heel simpel omdat daar een gat v/d bevestiging in de weg zit, maar toch gelukt. het leidinkje zie je nog zitten in de 2K-epoxy.
de functie van de 2K-epoxy is 2-ledig: fixeren en afdichten.
ook ga ik nog onder de nieuwe leiding ergens een gaatje in de carterpan boren, zodat eventuele gelekte olie (via welke weg dan ook) op straat lekt. voor mij is dat gaatje een mooi controle punt om te checken of alles dicht is.
en zo gaan ik 1 voor 1 alle puntjes aan pakken...........nog zat te doen dus
op de 1e foto zie je 3 gaten in de lager passing, de meest rechtse is het orginele kanaal (van wege kwartslag draaien blok nutteloos geworden).
het middelste gat is mijn eerste geboorde gat, voldoet denk ik wel maar was toch niet 100% tevreden. het meest linkse gat is hoe het eigenlijk moet, je ziet het eind v/h pijpje uit komen in het carter.
zoals eerder gezegd, gaat de smering v/h kogellager door de as, en zit er tussen het kogellager en de olie kering een kanaaltje richting carter om de gebruikte olie af te voeren naar het carter. dat gaatje zit dus nu verkeerd omdat ik het blok een kwart slag heb gedraaid. dus een nieuw afvoer kanaal boren. het 1e gat wat ik boorde zat niet volledig onderin (blok kwart slag gedraaid) maar op zeg maar 7 uur, waardoor er altijd wat olie achter de kering blijft staan, niet zo erg er want bouwt daar geen druk op, maar ook zit de afvoer nogal kort op het grote tandwiel wat daar rond draait. had denk ik ook nog wel goed gegaan, maar toch besloten om een goed kanaal te maken. onder in (6 uur) en voldoende in diameter (6 mm doorlaat). als later nog de carter pan moet demonteren om dit te doen is het een berg werk,.....liever dit zien te voorkomen.
nog niet zo heel simpel omdat daar een gat v/d bevestiging in de weg zit, maar toch gelukt. het leidinkje zie je nog zitten in de 2K-epoxy.
de functie van de 2K-epoxy is 2-ledig: fixeren en afdichten.
ook ga ik nog onder de nieuwe leiding ergens een gaatje in de carterpan boren, zodat eventuele gelekte olie (via welke weg dan ook) op straat lekt. voor mij is dat gaatje een mooi controle punt om te checken of alles dicht is.
en zo gaan ik 1 voor 1 alle puntjes aan pakken...........nog zat te doen dus
op de 1e foto zie je 3 gaten in de lager passing, de meest rechtse is het orginele kanaal (van wege kwartslag draaien blok nutteloos geworden).
het middelste gat is mijn eerste geboorde gat, voldoet denk ik wel maar was toch niet 100% tevreden. het meest linkse gat is hoe het eigenlijk moet, je ziet het eind v/h pijpje uit komen in het carter.
Laatst bewerkt: