Triumph Bonneville topic

Dat extra versnelling zoeken, heb je idd al bij 90-100.
Gaan met de banaan en feedback geven?
 
Op zich heb ik hier niet zoveel last van. Weet ook niet of het echt verschilt per bloktype CC en HP / HT etc.
De mijne heeft een 1200HT blok en heb niet echt een extreem gevoel van een versnelling missen of zo.


Een groter tandwiel voor zal zeker kunnen schelen qua toeren.

Ik zit me dan weer af te vragen wat dit qua verbruik doet. Het accelereren zal wat zwaarder worden voor het blok en op dat moment zou het verbruik wat omhoog kunnen gaan. Tegelijkertijd, eenmaal op snelheid zal het toerental lager liggen dan normaal. Dus accelereer je veel, dat zou her verbruik wel eens omhoog kunnen gaan. Rij je lange afstanden op constante snelheden, dan zakt het verbruik gok ik.

Afhankelijk van je snelheidsmeter, zal het wellicht makkelijk kunnen... heb je een mechanische meter op je voorwiel, dan is het simpel en snel te doen. Even een ander tandwielsetje en ketting en klaar.
Heb je elektronisch gestuurde snelheidsmeter op de rpm van de uitgaande as oid dan zal de snelheidsmeter niet meer de juiste snelheid aangeven en zou je wellicht in de software aanpassingen kunnen laten maken.
 
Dit is voor de 865 en 790 modellen .
De nieuwe hebben er geen last van. Denk dat ik de 6de versnelling nooit gebruikt heb op een T120.
 
Dat extra versnelling zoeken, heb je idd al bij 90-100.
Gaan met de banaan en feedback geven?
Oke, gisteren nieuwe (19T) tandwiel erop en ik moet zeggen dat het op hoge snelheden een stuk relaxter rijdt, zonder dat ik het idee heb dat ik acceleratievermogen mis in de lagere versnellingen. Ik zal op den duur kijken wat het verschil is in verbruik. Hieronder een video van het hele gebeuren (de hoek waar vanuit ik film zie je het slecht maar ik heb ongeveer 200-300rpm minder op 100km/h, lijkt weinig maar kwa gevoel maakt het echt een groot verschil).



Op zich heb ik hier niet zoveel last van. Weet ook niet of het echt verschilt per bloktype CC en HP / HT etc.
De mijne heeft een 1200HT blok en heb niet echt een extreem gevoel van een versnelling missen of zo.


Een groter tandwiel voor zal zeker kunnen schelen qua toeren.

Ik zit me dan weer af te vragen wat dit qua verbruik doet. Het accelereren zal wat zwaarder worden voor het blok en op dat moment zou het verbruik wat omhoog kunnen gaan. Tegelijkertijd, eenmaal op snelheid zal het toerental lager liggen dan normaal. Dus accelereer je veel, dat zou her verbruik wel eens omhoog kunnen gaan. Rij je lange afstanden op constante snelheden, dan zakt het verbruik gok ik.

Afhankelijk van je snelheidsmeter, zal het wellicht makkelijk kunnen... heb je een mechanische meter op je voorwiel, dan is het simpel en snel te doen. Even een ander tandwielsetje en ketting en klaar.
Heb je elektronisch gestuurde snelheidsmeter op de rpm van de uitgaande as oid dan zal de snelheidsmeter niet meer de juiste snelheid aangeven en zou je wellicht in de software aanpassingen kunnen laten maken.

Mijn bonneville is inderdaad een ouder model (2008/2009) dus snelheidsmeter via voorwiel.
 
Leuk! Een Bonnie topic. Bij deze volg ik.
ik heb vandaag een Bonneville se uit 2012 aangeschaft. 🤗
over 2 weken kan ik haar ophalen. Wat rijd dat lekker zeg!
 
Na het zien van de 2 tandwielen naast mekaar, zit ik met een vraag.
De berekening adhv het aantal tanden is logisch.
Maar wat met de diameter? Hoe groter de straal een cirkel, hoe 'sneller' de buitenkant draait. Meer cms per afgelegde graad/hoek.
Ik zou het kunnen opzoeken, maar wil wel eens zien wat jullie denken....
 
Na het zien van de 2 tandwielen naast mekaar, zit ik met een vraag.
De berekening adhv het aantal tanden is logisch.
Maar wat met de diameter? Hoe groter de straal een cirkel, hoe 'sneller' de buitenkant draait. Meer cms per afgelegde graad/hoek.
Ik zou het kunnen opzoeken, maar wil wel eens zien wat jullie denken....
Je geeft zelf het antwoord al ;-)

Doordat het voorste tandwiel groter is... zal de buitenkant van het tandwiel een grotere afstand afleggen ten opzichte van een kleiner tandwiel bij een gelijk blijven rpm.

Dus doorvertaald, zal een groter voorste tandwiel ervoor zorgen dat je snelheid omhoog gaat.
Als je dat dan andersom beredeneerd... om 100km/u te tijden, hoeft dat grotere voorste tandwiel minder omwentelingen te maken vergelijken met een kleiner tandwiel.

Of was dat niet je vraag?
 
Als die redenering klopt, wat ze instinctief doet; dan moet je niet meer of minder tanden hebben, maar gewoon een grotere diameter vooraan?
 
Als die redenering klopt, wat ze instinctief doet; dan moet je niet meer of minder tanden hebben, maar gewoon een grotere diameter vooraan?
Meer tanden... wordt automatisch een grotere diameter ;-) ... immers de tanden blijven even groot ... om al die tanden op een rijtje te kunnen zetten en een ketting overheen te laten lopen... is een grotere diameter nodig
 
Paar weken geleden de knoop doorgehakt en besloten de Hepco & Becker Legacy Black tassen en het C-Bow systeem aan te schaffen.
Sneller dan verwacht kreeg Bruurs ze al binnen en heb ik ze vrijdag na hemelsvaart opgehaald. Helemaal blij ging ik enthousiast aan de gang om ze aan de motor te bevestigen, maar dat zat onverwacht tegen. Blijkbaar had ik de kleine lettertjes niet gelezen, want het blijkt dat je (alleen) bij de T120 de handgreep/beugel achter de buddyzit moet verwijderen. Dat wist ik dus niet en had er heel goed de kolere in, want mijn vrouw was juist zo blij met die handgreep, die wilde ik dus wel behouden eigenlijk.

Eerst geprobeerd om hem er toch tussen te frutten en ik dacht er bijna te zijn, maar op een halve centimeter na lukte het dus echt niet. Nog steeds de kolere in, maar nu nog een tandje erger. :(
Toen samen met mijn zoon staan kijken en overleggen of we zelf wat konden bedenken en dat konden we dus.

Van de C-Bow beugels is de voorste, die aan de vering bevestigd wordt, intact gebleven.
De slijptol in de achterste C-Bow beugel en het gedeelte eraf gehaald dat normaal onder de buddy bevestigd wordt.
Dat platte stuk konden we gebruiken om aan de binnenkant van de beugel, tussen de twee bouten in, vast te lassen en daarop het stuk C-Bow beugel te lassen dat naar de C-Bow toegaat.
Deze truc aan beide kanten gedaan en netjes bijgeslepen, zodat de scherpe randjes eraf waren.
Het pastte perfect, echt heel superblij ook met een zoon die kan TIG lassen!

In Alkmaar een poedercoater gezocht en gevonden; Jeroen Wiedijk en die heeft het supernetjes gedaan.
Dinsdag gebracht en vanmiddag werd ik gebeld dat hij klaar was, het resultaat mag er zijn vind ik zelf.
Kosten waren drie tientjes en daarvoor moet je dus echt niet zelf gaan kloten met spuitbussen of zo.

Het kostte wat extra moeite, maar ik heb nu wel het C-Bow systeem en toch de beugel behouden, ondanks dat Hepco & Becker antwoordde op mijn mailtje dat er echt geen andere oplossing mogelijk was dan de beugel verwijderen... :W
Het resultaat van alles kan je hieronder bewonderen *O*
 

Bijlagen

  • Tassen00001.jpg
    Tassen00001.jpg
    75 KB · Weergaven: 35
  • Tassen00002.jpg
    Tassen00002.jpg
    72,2 KB · Weergaven: 30
  • Tassen00003.jpg
    Tassen00003.jpg
    135,5 KB · Weergaven: 31
  • Tassen00004.jpg
    Tassen00004.jpg
    148,2 KB · Weergaven: 30
  • Tassen00005.jpg
    Tassen00005.jpg
    473,4 KB · Weergaven: 33
  • Tassen00007.jpg
    Tassen00007.jpg
    263,6 KB · Weergaven: 31
  • Tassen00006.jpg
    Tassen00006.jpg
    404,7 KB · Weergaven: 38
  • Tassen00008.jpg
    Tassen00008.jpg
    142,8 KB · Weergaven: 38
  • Tassen00009.jpg
    Tassen00009.jpg
    172,5 KB · Weergaven: 30
  • Tassen00010.jpg
    Tassen00010.jpg
    317,4 KB · Weergaven: 34
  • Tassen00011.jpg
    Tassen00011.jpg
    319,7 KB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt:
Als je handig bent, kan je veel oplossen.
Klopt, ik vond het vooral vreemd dat Hepco & Becker niet iets bedacht hebben voor de T120 ipv de makkelijkste weg kiezen en 1 ontwerp voor verschillende motoren te maken.

Maaruh wie ben jij eigenlijk echt? _O-

1621670155650.png
 
Dit weekend stuk van de zuidelijke TET gereden en die bonneville's houden het nog redelijk uit op de onverharde/zandpaden! Maar paar keer gevallen, alle keren gelukkig in zacht zand.

Anderen wel eens van het asfalt af geweest?

IMG_20210612_150859__01.jpg


IMG_20210612_114813__01__01.jpg
 
Af asfalt wel, op beton ;)

nee, gravel ook wel.
Zand enkel op bouwwerven, waar ik normaal niet zou doorrijden maar mijn maat wel.
 
Dit weekend stuk van de zuidelijke TET gereden en die bonneville's houden het nog redelijk uit op de onverharde/zandpaden! Maar paar keer gevallen, alle keren gelukkig in zacht zand.

Anderen wel eens van het asfalt af geweest?

Bekijk bijlage 1644208

Bekijk bijlage 1644209
Ja vooral in België met Tom Tom kronkelroutes kom je snel op onverhard. Met Heidenauer K60 banden geen probleem, met vriendin en bepakking achterop.
 
Vandaag samen met mijn zoon een dual cam systeem gemonteerd op mijn T120. Was wel even zoeken naar de beste posities voor alles en hoe het aangesloten moest worden. Onze chinese vrienden hadden besloten om voor de grap de stickers op de draadjes te verwisselen....je snapt er eerst niks van totdat je het doorhebt |(De draden zijn in elke geval lang genoeg, want ik denk dat die chinezen denken dat westerse motoren vier meter lang zijn _O-
Ik heb ook de GPS module erbij, maar die deed het blijkbaar nog niet, althans ik zag geen snelheid op het filmpje. Dat moet ik nog even uitzoeken.
Het is de Blueskysea B1M en die heb ik dus bij Ali gekocht.

B1M Motorcycle Dashcam

 

Bijlagen

  • Blueskysea B1M-01_small.jpg
    Blueskysea B1M-01_small.jpg
    122,3 KB · Weergaven: 21
  • Blueskysea B1M-02_small.jpg
    Blueskysea B1M-02_small.jpg
    90 KB · Weergaven: 21
  • Blueskysea B1M-03_small.jpg
    Blueskysea B1M-03_small.jpg
    161,3 KB · Weergaven: 20
  • Blueskysea B1M-04_small.jpg
    Blueskysea B1M-04_small.jpg
    60,5 KB · Weergaven: 21
  • Blueskysea B1M-05_small.jpg
    Blueskysea B1M-05_small.jpg
    81,1 KB · Weergaven: 22
  • Blueskysea B1M-08_small.jpg
    Blueskysea B1M-08_small.jpg
    87,1 KB · Weergaven: 20
  • Blueskysea B1M-07_small.jpg
    Blueskysea B1M-07_small.jpg
    85,5 KB · Weergaven: 27
  • Blueskysea B1M-06_small.jpg
    Blueskysea B1M-06_small.jpg
    114,2 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Oeh een Bonneville topic *O*, volg!

Ik heb onlangs mijn rijbewijs gehaald en een mooie Bonnie aangeschaft als 1e motor. Tot nog toe bevalt dat prima, echt helemaal verliefd op dat ding!

Wil nog wat aan het geluid van de uitlaat doen (TOR)? En verder wilde ik eigenlijk nog wat customizen, maar ik ben op het punt beland dat ik dat toch wel zonde vind van een helemaal originele zgan Bonnie uit 2005 :)
 

Bijlagen

  • IMG_20210725_142340.jpg
    IMG_20210725_142340.jpg
    580,8 KB · Weergaven: 40
  • IMG_20210729_143309.jpg
    IMG_20210729_143309.jpg
    495,9 KB · Weergaven: 37
Captein,

je kan veel veranderen en toch gewoon terug stock zetten indien nodig.
Meeste onderdelen zijn te los/vast schroeven.
Ik ben geen fan van lawaai uitlaten, maar heb bij de mijne ze ook vervangen door Sharks, geen aanpassing aan carbs nodig.
2 bouten losdraaien aan elke kant, that's it. Andere erop en vastdraaien.
Achterspatbord idem, losdraaien en vervangen. Bedrading is ook plug/play te krijgen als je andere lichten/pinkers wil.
Vering , idem.
Zolang je niet aan de motor begint te prutsen, kan je alles makkelijk terug plaatsen.
Ook voor verkoop, want dat moment komt ook ooit. Wedden? ;)
 
Oeh een Bonneville topic *O*, volg!

Ik heb onlangs mijn rijbewijs gehaald en een mooie Bonnie aangeschaft als 1e motor. Tot nog toe bevalt dat prima, echt helemaal verliefd op dat ding!

Wil nog wat aan het geluid van de uitlaat doen (TOR)? En verder wilde ik eigenlijk nog wat customizen, maar ik ben op het punt beland dat ik dat toch wel zonde vind van een helemaal originele zgan Bonnie uit 2005 :)
Gaaf ding man! En wat betreft aanpassen had ik dat eerst ook, maar op een gegeven moment begint het toch te kriebelen ... en dan kan je niet meer stoppen 8)7

Kwa geluid voor uitlaten zou ik voor Norman Hyde Toga's gaan, als je ze ergens kan krijgen. Die geven echt een heel diep en mooi geluid, TOR heb ik geen ervaring mee. Ze zijn ook iets smaller dan de OEM of TOR's Kwa look (zie foto).
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210813-005519__01.jpg
    Screenshot_20210813-005519__01.jpg
    206,9 KB · Weergaven: 20
Thanks voor de reacties!
Ik wil ook zeker geen herriemotor, maar gewoon een iets dieper geluid zonder dat het aso wordt :). En jullie hebben gelijk vwb losse onderdelen, wie weet in de toekomst, eerst maar eens gewoon rijden!

En het is natuurlijk m'n eerste motor, dus er zullen er vast inderdaad meer volgen :9
 
Vandaag samen met mijn zoon een dual cam systeem gemonteerd op mijn T120. Was wel even zoeken naar de beste posities voor alles en hoe het aangesloten moest worden. Onze chinese vrienden hadden besloten om voor de grap de stickers op de draadjes te verwisselen....je snapt er eerst niks van totdat je het doorhebt |(De draden zijn in elke geval lang genoeg, want ik denk dat die chinezen denken dat westerse motoren vier meter lang zijn _O-
Ik heb ook de GPS module erbij, maar die deed het blijkbaar nog niet, althans ik zag geen snelheid op het filmpje. Dat moet ik nog even uitzoeken.
Het is de Blueskysea B1M en die heb ik dus bij Ali gekocht.
Ik had het cam systeem op AliExpress bij Shop1995362 gekocht. Hen een bericht gestuurd dat er geen geluid werd opgenomen en dat de GPS niks registreerde. Binnen 10 dagen had ik een nieuwe GPS en remote module in huis. Vandaag was het droog en had ik tijd (moeilijke combinatie) dus kon ik dat nieuwe spul er tijdelijk op frutten met tiewraps om niet alles los te halen en erachter te komen dat het geen verschil maakte :P
Verschil maakte het gelukkig wel, de nieuwe onderdelen doen gewoon wat ze moeten doen, dus kon de ouwe zooi eraf en het nieuwe spul er weer netjes op.
Wanneer ik er weer een ritje mee gemaakt heb zal ik er een filmpje van posten hier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan