Trying to create my ultimate toy

22 apr 2020
45
16
Bocholt
415 is inderdaad een gewaagde keuze
Dan zou ik zeker een aangepast alu-beschermplaatje maken dat juist rond de rollen van de ketting past aan het tandwiel van de motor, moest er zich toch nog kettingbreuk voordoen, dan is het carter in ieder geval veilig.
In de cross deden ze meestal alles weg aan het tandwiel (aankoeken van modder/zand), al enkele keren gezien dat de ketting tegen het vliegwiel vast zat door kettingbreuk |(.

Ik dacht het wel dat je het tandwiel moest aanpassen/overzetten, want dat ga je nergens vinden.
Vroeger laste ik dat ook, maar nu maak ik daar een perspassing van en op de overgang zet ik 3 stalen draadstukjes van M5 of M6 naargelang tandwiel en bevestigd met loctite.
Bij de oldtimers nog geen probleem mee gehad met deze wijze.
 

Anton_Bongaerts

Die hard MF'er
29 aug 2008
357
358
Bree (B)
Ik weet niet hoe je van plan bent om de powervalve sturing aan te passen.

In de yz250 zitten 4 shims van 1mm in de yz250x die minder agressief is en de powerband eerder is worden 4 shims gebruikt van 0.8mm.
Om yz250's aan te passen voor op de crossbaan en het vermogen meer gebruikelijk te maken worden er 2 shims vervangen voor die van 0.8mm en 1 shim wordt weggelaten waardoor in totaal het pakket 1.4 mm smaller wordt.

De 2 binnenste shim(16) worden dan vervangen en de shim aan de kant van 19 wordt weggelaten zodat het lager op 19 loopt.
Er worden ook 2 verschillende veren gebruikt in de yz250 en de yz250x hiermee zou je ook kunnen experimenteren.
Bekijk bijlage 1582122
Thanks! Dat bespaart mij al heel wat research werk 👍
 

Anton_Bongaerts

Die hard MF'er
29 aug 2008
357
358
Bree (B)
Dan zou ik zeker een aangepast alu-beschermplaatje maken dat juist rond de rollen van de ketting past aan het tandwiel van de motor, moest er zich toch nog kettingbreuk voordoen, dan is het carter in ieder geval veilig.
In de cross deden ze meestal alles weg aan het tandwiel (aankoeken van modder/zand), al enkele keren gezien dat de ketting tegen het vliegwiel vast zat door kettingbreuk |(.

Ik dacht het wel dat je het tandwiel moest aanpassen/overzetten, want dat ga je nergens vinden.
Vroeger laste ik dat ook, maar nu maak ik daar een perspassing van en op de overgang zet ik 3 stalen draadstukjes van M5 of M6 naargelang tandwiel en bevestigd met loctite.
Bij de oldtimers nog geen probleem mee gehad met deze wijze.
Tandwielbescherming moet ik inderdaad nog voorzien.
Bij dit geweld lijkt mij lassen toch een iets veiligere optie, zeker gezien het tandwiel maar 4mm dik is. De boel rechthouden bij het lassen is echter niet evident.
 
Bovenaan Onderaan