Tuono Bastards Deel 21

Misschien een domme vraag maar is het probleem met de dynamo op te lossen door een Mosfet spanningsregelaar te monteren samen met het door solderen van de verbinding tussen de dynamo en spanningsregelaar ?

Eigenlijk zijn al die mods alleen maar uitstel van executie. Uiteindelijk gaan de stators van de modellen met een 500w vliegwiel gewoon stuk. Originele stators doen daar ongeveer 20.000km over. Wat Sevior me vertelde wat je zou kunnen doen is extra elektronica monteren zodat er meer stroom afgenomen wordt. Paar grote bouwlampen, hand- en zadelverwarming, iphone oplader..
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk zijn al die mods alleen maar uitstel van executie. Uiteindelijk gaan de stators van de modellen met een 500w vliegwiel gewoon stuk. Originele stators doen daar ongeveer 20.000km over. Wat Sevior me vertelde wat je zou kunnen doen is extra elektronica monteren zodat er meer stroom afgenomen wordt. Paar grote bouwlampen, hand- en zadelverwarming, iphone oplader..

Dat dus.
Ook Mosfett is al geprobeerd door een aantal Amerikanen en ook dat is geen oplossing. Helaas. Maar zoals bovenstaande al zegt, soms kun je wel 20.000km halen zonder gezeik. Soms ook maar 2000. Er zit geen patroon in.
 
Ik heb eens stilgestaan in de Moezel vanwege dit probleem, ik heb toen een originele stator gekocht op Ebay (bleek al een Carmo geval in te zitten maar ook die gaan gewoon kapot).

Deze is toen door Sevior opnieuw gewikkeld. Hierbij op zijn advies een originele spanningsregelaar gemonteerd (ook via marktplaats, gaat volgens hem zelden stuk). Hij raad een Mosfett regelaar expliciet af.

Dit zit zo al langer als een jaar in de motor en werkt nog steeds foutloos. Voor de zekerheid heb ik een voltmetertje geplaatst om de laadspanning in de gaten te kunnen houden (deze is netjes 14,2 volt).

Sevior gebruikt een dikkere draad die waarvan de isolatie beter bestand is tegen hitte. Bel hem eens, hij legt je precies uit hoe en wat. Voor het geld (€150) een mooi alternatief voor een andere rotor.
 
Afgelopen weekend een vervanger voor mn 1e gen Tuono gekocht , een 2e gen Tuono uit 2006 met een km.stand van 16000 en volledig Akrapovic uitlaatsysteem en wordt volgend weekend afgeleverd*O**O**O*

Tijdens de proefrit viel het wel op dat het nieuwere type makkelijker in zn "vrij" te krijgen was :}.
Maar was wel een stukje tammer dan het 1e type wat ik dan wel weer ga missen.

Nu had ik begrepen van diversen andere dat de dynamo (500watt) niet het sterkste punt is en deze vervangen of opnieuw gewikkeld dient te worden
voor een 370watt exemplaar.

Mijn vraag is : - na het vervangen van de dynamo voor een 370watt exemplaar dient dan ook gelijk de spanningsregelaar vervangen te worden ?
Zo ja welk type wordt dan aangeraden voor een betere koeling ?

En zijn er nog meer euvels welke ik op voorhand kan verhelpen ?

Proficiat! Ga je geen spijt van krijgen... hemelse motor!

Wat betreft de aanpassingen; bij de startpagina (pag1) v dit topic Kun je veel info terugvinden betreffende de modificaties waaronder bv ook een andere zijstandaard..

Veel plezier ermee en welkom hier 👍
 
Ik ben 1,90 en dan is de zit van de RSVR idd wel vrij extreem. Stepjes zitten hoog en stuur zit ver naar voren. Ik rijd ook regelmatig op een 1098s en die voelt als een toermotor als ik daar op rijdt (wat je niet zou verwachten). Desalniettemin doe ik zo 1500km in een weekend zonder enige problemen, zolang het maar niet langzaam kachelen is dan is het goed vol te houden :-)

Een Tuono is wat dat betreft qua rijden wel een goeie optie, heb op meerdere nakeds gereden en zeker de oudere modellen zijn eigenlijk altijd te slecht afgeveerd, matige remmen en een zwabber frame. Dat alles heb je met een Tuono niet.

Helemaal mee eens!
 
Laatst bewerkt:
Misschien een domme vraag maar is het probleem met de dynamo op te lossen door een Mosfet spanningsregelaar te monteren samen met het door solderen van de verbinding tussen de dynamo en spanningsregelaar ?

Voor een Deel, die regelaar gaat anders om met het te veel aan opgewekte energie, een slechte dynamo gaat altijd stuk, ook ik was 1 van de slachtoffers, ik heb mijn dynamo bij Servior laten over wikkelen, dikkere draad, minder windingen.


Dat zorgt ervoor dat de windingen minder heet worden als er energie wordt afgevoerd er kan immers meer stroom door een dikkere draad, verder zal de dynamo ook wat minder energie leveren doordat er minder wikkelingen zijn.

De mijne zit er inmiddels 20K in en is nog steeds ok.

Verder is alle elektra en de afwerking daarvan matig, met name de stekkers die "open" zijn vooral die beroemde bruine stekker die van de dynamo komt weg dat ding en of een betere of goed door-solderen als je dat makkelijk afgaat.

Het start relais te klein en de accu ook, de combinatie van die 2 kan er weer voor zorgen dat je de startmotor/krans sloopt.

Ook de afwatering van de tank bij de modellen waar een aluminium wartel onder in de tank zit is slecht, water + aluminium is corrosie is een verstopte overloop/water afvoer.

Inmiddels ook aan den lijve ondervonden dat als je tank ontluchting dicht gaat zitten (de 2e wartel in je tank) de motor spontaan kan afslaan en niet meer start, (op start drukken en startmotor gaat niet draaien) tank dop open en contact 30 sec uit lost dat weer op en daarna weer het nodige gesleutel.

Ik rij er regelmatig mee in de regen aangezien het op lange trips niet te voorkomen is, dus is elektra en de overloop een terug kerend verschijnsel bij mij, 1x per jaar in de winter trek ik alle stekkers los wat contact 60 spray er op en dan gaat het weer prima.
Als de wartel weer dicht is maak ik hem weer open door er met een 1mm boortje even doorheen te gaan.

En toch is het een geweldig hok :)
 
Voor een Deel, die regelaar gaat anders om met het te veel aan opgewekte energie, een slechte dynamo gaat altijd stuk, ook ik was 1 van de slachtoffers, ik heb mijn dynamo bij Servior laten over wikkelen, dikkere draad, minder windingen.


Dat zorgt ervoor dat de windingen minder heet worden als er energie wordt afgevoerd er kan immers meer stroom door een dikkere draad, verder zal de dynamo ook wat minder energie leveren doordat er minder wikkelingen zijn.

De mijne zit er inmiddels 20K in en is nog steeds ok.

Verder is alle elektra en de afwerking daarvan matig, met name de stekkers die "open" zijn vooral die beroemde bruine stekker die van de dynamo komt weg dat ding en of een betere of goed door-solderen als je dat makkelijk afgaat.

Het start relais te klein en de accu ook, de combinatie van die 2 kan er weer voor zorgen dat je de startmotor/krans sloopt.

Ook de afwatering van de tank bij de modellen waar een aluminium wartel onder in de tank zit is slecht, water + aluminium is corrosie is een verstopte overloop/water afvoer.

Inmiddels ook aan den lijve ondervonden dat als je tank ontluchting dicht gaat zitten (de 2e wartel in je tank) de motor spontaan kan afslaan en niet meer start, (op start drukken en startmotor gaat niet draaien) tank dop open en contact 30 sec uit lost dat weer op en daarna weer het nodige gesleutel.

Ik rij er regelmatig mee in de regen aangezien het op lange trips niet te voorkomen is, dus is elektra en de overloop een terug kerend verschijnsel bij mij, 1x per jaar in de winter trek ik alle stekkers los wat contact 60 spray er op en dan gaat het weer prima.
Als de wartel weer dicht is maak ik hem weer open door er met een 1mm boortje even doorheen te gaan.

En toch is het een geweldig hok :)

Respect voor je handige handjes.. wou dat ik dat óók kon zeggen...

Heb aan mijn (vorige) Tuono 2006 destijds helemaal níets aangepast (zelfs het beruchte ‘bruine stekkertje’ niet), nooit gehad dat de motor uitviel of niet wilde starten...

En ook weleens in de regen gereden op diverse trips door Europa overigens... wellicht daarmee (elektronica stekkertjes ed) wel wat geluk gehad...

Enige wat ik wél heb gehad is dat er wat benzine uit de bovenkant vd tankdop kwam als ik plat door de bocht ging... bleek dat een ‘rubbertje’ dat hiertussen zat niet meer goed was en via een tip op dit forum heb ik daarvoor in de plaats een Yamaha rubber besteld die prima paste en probleem was gelijk verholpen..

Heb de motor toch zo’n 7 jaar gehad en geen klachten dus..
 
Alles met elektra en electronica is mijn werk en ooit begonnen als hobby, daar komt bij dat alles wat ik doe perfect moet zijn (wordt je erg moe van soms) dan begrijp je wel dat het idee dat er weer ergens corrosie zou kunnen zitten al genoeg om me te triggeren.
Nou heb ik het geluk dat al mijn motoren lekker in huis staan (onderhuis) dus ik kan sleutelen bij 20 Gr. in de winter:P:P

Moet er wel bij zeggen 3 RSV milles gehad 1e gen, nooit iets aan elektra gehad, anders dan een te fanatieke was beurt die de lucht sensor even van slag wist te brengen, en een zekering schoentje wat in mijn nieuwe 1999 rsv gewoon niet vergenoeg in de houder was gedrukt.
 
As zaterdag wordt mn nieuwe Tuono afgeleverd *O* en uit voorzorg laat ik mn dynamo opnieuw wikkelen door Servior.
Zal dan gelijk de bruine stekkerblok vanaf de dynamo verwijderen en door solderen.

Verder monteer ik gelijk een zwaardere accu YTX-14BS en het startrelais van Yamaha 4KD-81-940-00.
 
As zaterdag wordt mn nieuwe Tuono afgeleverd *O* en uit voorzorg laat ik mn dynamo opnieuw wikkelen door Servior.
Zal dan gelijk de bruine stekkerblok vanaf de dynamo verwijderen en door solderen.

Verder monteer ik gelijk een zwaardere accu YTX-14BS en het startrelais van Yamaha 4KD-81-940-00.


Let ff op als je de bruine doorsoldeerd als het tin niet direct wil vloeien op de bedrading aan de bestaande kant de kabel verder inkorten, wat veel voorkomt is dat de stekker zo heet is geweest dat het slecht te solderen is, Servior levert er speciale busjes bij die het geheel wat makkelijker maakt en de kabel aan de dynamo is lang zat als hij is overgewikkeld.
 
Alles met elektra en electronica is mijn werk en ooit begonnen als hobby, daar komt bij dat alles wat ik doe perfect moet zijn (wordt je erg moe van soms) dan begrijp je wel dat het idee dat er weer ergens corrosie zou kunnen zitten al genoeg om me te triggeren.
Nou heb ik het geluk dat al mijn motoren lekker in huis staan (onderhuis) dus ik kan sleutelen bij 20 Gr. in de winter:P:P

Moet er wel bij zeggen 3 RSV milles gehad 1e gen, nooit iets aan elektra gehad, anders dan een te fanatieke was beurt die de lucht sensor even van slag wist te brengen, en een zekering schoentje wat in mijn nieuwe 1999 rsv gewoon niet vergenoeg in de houder was gedrukt.

Mooi, die liefde voor techniek en je Aprilia’s

Ik heb hier al eerder aangegeven dat ik 2 linkerhanden heb.. verdien mijn salaris met praatjes (ben leraar 😉) maar zou graag een eigen garage hebben en zo langzaam maar zeker wat meer technische ervaring opdoen..

Probeer zo nu en dan al kleine dingetjes zelf te fixen.. maar alles staat en valt wel al met enige technische kennis en een fijne ruimte/garage...
 
As zaterdag wordt mn nieuwe Tuono afgeleverd *O* en uit voorzorg laat ik mn dynamo opnieuw wikkelen door Servior.
Zal dan gelijk de bruine stekkerblok vanaf de dynamo verwijderen en door solderen.

Verder monteer ik gelijk een zwaardere accu YTX-14BS en het startrelais van Yamaha 4KD-81-940-00.

Mooi!

Als ie binnen is mag je ons verblijden met wat mooie fotookes
 
Hallo mannen,

Ik had me al eens voorgesteld op het RSV Mille topic, kon toen niks over de Tuono vinden, dus bij deze:

Ik ben Aris en sinds augustus rijd ik op een Tuono van 2006.
Hiervoor heb ik 4 jaar een SP1 gereden, met veel plezier overigens, maar ik was het een beetje zat om steeds vaker kramp in de benen en een "dooie gashand" te
krijgen.
De Tuono vond ik altijd al een gave fiets en ik had me al voorgenomen dat als er iets anders kwam het met ongeveer hetzelfde motor-karakter moest zijn.
De SP1 was al een beest, maar de Tuono doet er niet(veel) voor onder, het stuurkarakter bevalt me zelfs beter als dat van de SP1.
Door de relaxte zithouding heb ik tot nu toe nog nergens last van gehad, en omdat we toch wel vaak in Duitsland of de Alpen te vinden zijn met het ouwe lullenclubje dat we sinds een paar jaar hebben bevalt dat me prima.
In September al een lang weekend Eiffel gedaan en dat is me op de Tuono prima bevallen.

Nu doe ik bij al mijn fietsen het meeste onderhoud zelf en wil ik deze winter oa de klepspeling controleren, wie van jullie weet ergens een website met de nodige gegevens? En daarbij bedoel ik de werkwijze van het stellen zelf.
Zowel voor de Fireblade als de SP1 had ik een WPHB gedownload, deze kan ik voor de Tuono niet vinden.
Ik heb wel een technisch handboek gevonden maar daar staat het klepstellen niet in beschreven, wel hoe je het hele blok uit elkaar haalt maar niet het stellen zelf.
Ook heb ik nog last van het zogenaamde "ruckelfarhen" , ik ben er al mee bij Niwa geweest om hem in mapping 2 te laten zetten, maar die is al geladen.
De fiets nl voorzien van een BMC luchtfilter en Akra dempers, zonder DB-killers.
Volgens mijn gegevens is de ECU niet te flashen, moet ik nu aan een PC-V of is er nog een andere manier?
De monteur van Motoport, waar ik hem gekocht heb zei trouwens dat ze bij Goedhart de ECU wel kunnen flashen, maar een hele bekende tuner vertelde mij dat er geen software voor is om dat te doen.
Weten jullie meer?
 
Naais en welkom.

Chippies kan je vaak wel ergens online vinden of je kan er een op maat laten maken. Anderen hebben hier ervaring mee.

Hier een filmpje wat wellicht antwoord geeft op jouw vraag:


Deze man heeft wel wat meer filmpjes die handig zijn.

Dank je,
Chip vervangen is toch alleen mogelijk bij de 1e generatie?
Dat filmpje had ik ook gevonden, maar persoonlijk heb ik er liever een wphb bij liggen.
 
Even ‘offtopic’... maar had beelden gezien van de Intermot in Keulen... nieuwe Tuono 1100RR heeft wel een leuke nieuwe feature:

stuk uit ‘nieuwsmotor’

Aprilia Tuono V4 1100 Factory MY19
Eén van de absolute highlights van de Aprilia Tuono V4 1100 Factory MY19 is de nieuwe, door Öhlins in samenwerking met Aprilia ontwikkelde Smart EC 2.0 semi-actieve demping. Via twee algemene settings – semi-actief en handmatig – en drie specifieke rijstanden – Track, Sport en Road – is de demping voor en achter inclusief de stuurdemper via knoppen op het stuur nu geheel naar persoonlijke voorkeur instelbaar. Eveneens nieuw voor de 175 pk sterke Aprilia Tuono V4 1100 Factory MY19 is de zwart-rode Superpole-kleurstelling.

Foto’s
 

Bijlagen

  • 74C1B86D-9FA2-421D-B833-87D85CCA752A.jpeg
    74C1B86D-9FA2-421D-B833-87D85CCA752A.jpeg
    39,4 KB · Weergaven: 20
  • 148F1D4C-A235-4A62-AC5A-AD4E99DD7753.jpeg
    148F1D4C-A235-4A62-AC5A-AD4E99DD7753.jpeg
    32,6 KB · Weergaven: 19
  • E759B17B-2D1A-42F4-BF56-68BACA662B04.jpeg
    E759B17B-2D1A-42F4-BF56-68BACA662B04.jpeg
    37,2 KB · Weergaven: 17
Even ‘offtopic’... maar had beelden gezien van de Intermot in Keulen... nieuwe Tuono 1100RR heeft wel een leuke nieuwe feature:

stuk uit ‘nieuwsmotor’

Aprilia Tuono V4 1100 Factory MY19
Eén van de absolute highlights van de Aprilia Tuono V4 1100 Factory MY19 is de nieuwe, door Öhlins in samenwerking met Aprilia ontwikkelde Smart EC 2.0 semi-actieve demping. Via twee algemene settings – semi-actief en handmatig – en drie specifieke rijstanden – Track, Sport en Road – is de demping voor en achter inclusief de stuurdemper via knoppen op het stuur nu geheel naar persoonlijke voorkeur instelbaar. Eveneens nieuw voor de 175 pk sterke Aprilia Tuono V4 1100 Factory MY19 is de zwart-rode Superpole-kleurstelling.

Foto’s

Overigens vind ik de vering vd 2015 versie 1100RR al bijna subliem...

Komt steeds meer elektronica op
 
Had eergister ff contact met Roke uit Mijdrecht omtrent het afstellen van mn Tuono '06.

Had vermeld dat ik een Akrapovic uitlaatsyteem had samen met een K&N luchtfilter en wat de verwachten kosten hiervan waren.
Kreeg netjes een mail terug dat de kosten ongeveer € 125,- waren mits er verder geen bijzonderheden zijn.

Vraag me alleen ff brutaal af of ie dan inderdaad goed afgesteld wordt ivm de prijs (had erger verwacht).
 
Hallo mannen,


Volgens mijn gegevens is de ECU niet te flashen, moet ik nu aan een PC-V of is er nog een andere manier?
De monteur van Motoport, waar ik hem gekocht heb zei trouwens dat ze bij Goedhart de ECU wel kunnen flashen, maar een hele bekende tuner vertelde mij dat er geen software voor is om dat te doen.
Weten jullie meer?

ECU is wel te flashen bv. door Gabro in Italië, ECU opsturen.

Servizi
 
Had eergister ff contact met Roke uit Mijdrecht omtrent het afstellen van mn Tuono '06.

Had vermeld dat ik een Akrapovic uitlaatsyteem had samen met een K&N luchtfilter en wat de verwachten kosten hiervan waren.
Kreeg netjes een mail terug dat de kosten ongeveer € 125,- waren mits er verder geen bijzonderheden zijn.

Vraag me alleen ff brutaal af of ie dan inderdaad goed afgesteld wordt ivm de prijs (had erger verwacht).

Roké is een goed adres. Heb m'n tuono laten afstellen door Bas, helemaal goed. Zit genoeg kennis en kunde daar.
 
Roké is een goed adres. Heb m'n tuono laten afstellen door Bas, helemaal goed. Zit genoeg kennis en kunde daar.

Ben benieuwd hoe het "afstellen " in zn werk gaat ?

Ik was van mening dat de motor alleen goed afgesteld kon worden met een andere chip of een Powercommander.
Bij mij is alles nog standaard op het uitlaatsyteem en luchtilter na.

Heeft Roke voldoende aan de standaard chip om alles goed af te stellen ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan