Ik ben bezig mijn fzr600 om te bouwen naar een 660cc dmv een thundercat drijfstangen cilinders, zuigers en kop. Daarnaast heb ik racenokkenassen en instelbare cdi. En een gedynojette thundercat carberateur met een aangepaste airbox en K&N drop-in filter. Hier hoort uiteraard ook een compleet uitlaatsysteem bij, maar ik wil deze eigenlijk van binnen helemaal schoonmaken voordat ik deze op de motor plaats. Dit om ervoor te zorgen dat de uitlaatgassen zo snel mogelijk weg kunnen.
Hoe ontkool ik nou zo'n uitlaat? Mijn orginele configuratie verbruikte namelijk nog al wat olie en dat is in de vorm van kool gaan afzetten in de uitlaatbochten.
lijkt me dat alles vastgekoekt is enzo.. dan moet je toch wel met wat stevigers komen of niet
Bij de brommert deden we dat vroeger gewoon met gootsteen ontstopper van me ouders.
Vullen dichttapen en schudden, dan wordt het lekker warm en dan begint het wat te rammellen en klaar.
Pannensponsje een beetje uitrekken en 2 draadjes eraan; ijzerdraad kun je zo doorsteken, touwtje met stofzuiger doorslurpen. Paar keer door de bocht heen-en-weer rukken en klaar.
Maar ik houd niet van schuren aan dunwandig materiaal, het gaat er korter door mee.
Gewoon monteren en een rit van minstens 200km maken en de pijp is dan heus wel schoon.
Erg ouderwets, kool in uitlaat. Verbruikte de vorige eigenaar idioot veel olie ofzo? Zelfs een goed afgestelde tweetakker houdt zich tegenwoordig zelf schoon bij lange ritten, moderne vol-syntheet-olie.
ik snap je reactie maar DENK even 10 tellen na voor je antwoord.Heb je wel gelezen wat ik schrijf?
De motor verbuikte olie.
In deze motor hoort half-syntheet olie.
En ik ga geen materiaal wegschuren, ik ga kool verwijderen.
En als pannenschuursponsjes zouden helpen dan zou de oplossing geboden door de 2e persoon toch voldoen? Maar dat doet hij niet. Daar waren we al achter.
Sorry dat ik zo reageer, maar vind wel dat je voor je een antwoord geeft je de tekst even goed kunt lezen.
ik snap je reactie maar DENK even 10 tellen na voor je antwoord.
willem heeft 99% vd tijd bruikbare tips en dit is er eentje van just give it a try je zult egt geen cm's koolafzetting hebben en anders werkt de oude brommertruuk wellicht.
demonteer je bochten laat ze vollopen met een brandbare vloeistof (spiritus) pak een bezemsteel waar je al een doekje aan had gebonden en drenk die een btje in met lampolie/diesel en steek ze in de fik. (denk erom dat je het op een plek doet waar in ckr een meter of 5 geen schade kan aanrichten en die bezemsteel is GEEN grap je wil niet naar het ziekenhuis met brandwonden hoop ik)
just my 2 cents.
GRTZ Roddy
Roddy student? Studeer! Willem is na 1940 niet meer verder geëvolueerd, zie zijn nick.Uitbranden werkt niet. Ik ken een bromfietshandelaar met derdegraadsbrandwonden door die foute ingreep. Long John heeft gelijk: de gootontstopper werkt wel, maar U hoeft geen commerciële ontstopper te gebruiken, bestel gewoon 1 kg caustic soda (witte kristallen)dat is spotgoedkoop. Voorzichtigheid verplicht; handen en ogen beschermen tegen het bijtend goedje.[...
willem heeft 99% vd tijd bruikbare tips
He weer een topic op MF wat word omgedoopt tot zeiktopic
Rot lekker op en ga zelf een oplossing zoeken als je zo reageert op mensen met tips
Roddy student? Studeer! Willem is na 1940 niet meer verder geëvolueerd, zie zijn nick.Uitbranden werkt niet. Ik ken een bromfietshandelaar met derdegraadsbrandwonden door die foute ingreep. Long John heeft gelijk: de gootontstopper werkt wel, maar U hoeft geen commerciële ontstopper te gebruiken, bestel gewoon 1 kg caustic soda (witte kristallen)dat is spotgoedkoop. Voorzichtigheid verplicht; handen en ogen beschermen tegen het bijtend goedje.
Misschien mis ik ergens iets, maar wat doet een CDI met een carb?
Wij hadden een stuk uitlat van een auto nodig voor onze zelfbouw motor, ook vol met roet.
We hebben eht een kwartiertje in een houtkachel gegooit op aanraden van de vader van de jongen waarmee ik de fiets bouw en het kwam er echt brandschoon uit.
Dus, lekker kampviirtje aaleggen en die bochten als bbq rooster gebruiken zou ik zeggen
Als er niet ooit zoiets als een uitlaatklep zou zijn uitgevonden dan zou deze opmerking bijna zinnig geweest zijndaar blijven je bochten wel van heel, in je cilinders vinden veel heftiegere verbrandingen plaats.
Als er niet ooit zoiets als een uitlaatklep zou zijn uitgevonden dan zou deze opmerking bijna zinnig geweest zijn
Ik heb zelf geen ervaring met bochten ontkolen en nooit gedacht dat dit ooit een 4-takt issue zou kunnen zijn, maar (zoals gewoonlijk) klinkt Willem's uitleg logisch en bruikbaar.