Unusual, interesting & rare motorcycles.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
23.384
898
Assen




Dnepr RD-501B
Rotatiemotor(Wankel-principe)
495 cm3, geforceerde luchtkoeling.
38 PK bij 6300 tpm.
Versnellingsbak met 4 versnellingen
Vergeet niet de hak-teen schakelpedaal & halfautomatische versn. bak die dnepr's allemaal hebben (ural niet) :P
 

Nejra

Schrootpiloot
17 nov 2004
18.853
3.669
46
Het oosten van Zuid-Holland
Hak-teen hadden (nagenoeg) alle Sovjet Motorfietsen sinds WO-2.

Niet àlle Dneprs hadden die half-automaat hoor. Alleen de versnellingsbakken met achteruit hadden vanaf ca 1980 die "halfautomaat" (die eigenlijk vooral neer komt op het gebruik van de vrije slag in het schakelpedaal om de koppeling vrij te geven). Daarvoor mocht je gewoon "conventioneel" koppelen. Een precies jaartal moet ik je overigens schuldig blijven, maar bijvoorbeeld een mt-09 had af fabriek geen half-automaat. Ik twijfel over de mt-10. Het zou best kunnen dat de halfautomaat pas bij de mt-11/mt-16 reeks standaard werd.

Overigens werkt die halfautomaat alleen als je hem héél zorgvuldig afstelt (En dat regelmatig blijft doen.). Leuk voor militair gebruik in ruig terrein, maar minder voor burgers en boeren die zelf onderhoud moesten doen Niet verwonderlijk dat men er bij IMZ/Ural (waar men vooral voor civiel gebruik produceerde) vanaf zag.

Geen idee wat voor versnellingsbak er hier gebruikt is. Gezien de neiging tot standaardisatie van de Sojets ligt "dat wat er nu op de plank ligt" voor de hand. Aan de andere kant zou je voor een wankel andere overbrengingsverhoudingen verwachten...
 
Laatst bewerkt:

daddyphilipsen

MF veteraan
31 mei 2008
7.586
2.051
53