V85tt goes Norge.

Ron70

As good as it gets
10 jan 2017
1.531
3.663
ergens anders
Ik had al in het wolkenjagerstopic gezegd dat ik wel een verhaaltje wilde schrijven over mijn rondje Noorwegen dus bij deze mijn probeersel

Dag 1.
Home-Fehmarn Duitsland.
Nadat ik vorig jaar vlak voordat ik op vakantie wilde ik in de ziektewet belande zou dit jaar het renovatiewerk aan mijn huis in mijn vakantieperiode vallen. :(
Echter een paar dagen voordat de werkzaamheden zouden beginnen kreeg ik te horen dat het werd uitgesteld. Dus direct alles bij elkaar gegrabbeld en de laatste dingetjes geregeld en zondagochtend vertrokken. Althans, niet voordat ik de eerste blooper had opgelost. Motor voor de deur gezet. Tassen erop gebonden en nu de tanktas.....nog. Kudt. De bandjes van de endurotanktas zittten nog onder het zadel. Alles er weer af. zadel eraf. bandjes eronderuit en alles er weer op.
Dat doe je dus maar een keer.

Afijn, inmiddels half 8 maar dan toch onderweg. Het is nog uitgestorven op de snelweg dus lekker relaxed op de cruise.
Na een uurtje rijden toch maar even de BBB doen. In willekeurige volgorde is dat:
Bakkie.
Bouten.
Bagagecheck.
Alles ok? Kunnen we verder. Ook over de grens bij Hengelo blijft het redelijk rustig. Pas bij Osnabruck word het wat drukker. Hier pak ik de 1 richting Hamburg/Lubeck. Echt vertraging door Baustellen heb ik tot Hamburg eigenlijk niet. Even van het gas af en weer door. Tot inderdaad Hamburg.
De eerste dikke file. Het is inmiddels 32 graden dus lekker puffen. Afijn, nach diesen aufenthalt weer gestaag verder tot voor Lubeck de boel van 3 naar 2 banen moet. Nu staat de boel ook regelmatig lang stil. Pffff. Het zweet gutst van mijn rug inmiddels. De nodige ventilatie komt echter na Lubeck als het ineens begint te waaien en de temperatuur flink zakt naar aangenamere waarden. Oorzaak is de oostenwind over de Lubecker bucht waar ik nu langs rijd.

Also, het is 4 uur geweest. Tijd voor weer een pauze en naar een b en b te zoeken. Gevonden en geboekt. Nu het laatste stukje nog....
Ik ben normaal niet zo blij met werkzaamheden maar nu wel. Op de brug naar Fehmarn zijn maar 2 stroken open en mag er niet hard gereden worden.
Dat komt goed uit want ik heb mijn handen vol aan de harde zijwind die heel vlagerig is. (dat beloofd wat voor morgen op de Øresundbrug. Oh Dear.)
Eindelijk aangekomen in Hotel (B&B) Sonneninsel gooi ik mijn spullen in de hoek van mijn kamer en ga op bed zitten.
ZO DAN! ik zak onmiddelijk weg in een soort van gat. Ik kijk onder het bed en zie dat er 2 planken in de bodem gebroken zijn. Op dus naar de eigenaar.
Die regeld gelijk een gratis upgrade voor mij en geeft mij een pul bier van het huis voor het ongemak. 👍

Van 1 persoonskamer met kitchenette naar deze incl. eigen terrasje met ligstoel waar je als je achterom rijd (helaas wel grind.) ook je motor kwijt kan.
Het kon slechter.
IMG20230611201454.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dag 2.
Puttgarden-Erlesborg (Bottna) Zweden.

Na een goed ontbijt vroeg op pad om de veerboot Puttgarden- Rødby te halen. Dit is maar 45 minuten rijden en de overtocht duurt ook zoiets.
( Vorige avond geboekt met de Scandilines app. Gaat elk half uur en kost 1 pers. met 1 motor maar 51 euro.)
In Denemarken aangekomen staat er wel Douane om er personen uit te pikken maar ik mag gewoon door. Het is rustig op de weg.
Het glooiende landschap met veel akkerbouw kabbelt lekker voorbij en voor ik het weet ben ik al in de buurt van Kopenhagen.
Op naar de Øresundbrug. (tol is 34,77 euro) Ondanks dat de oostenwind nu in mijn voordeel is moet ik toch aardig beethouden.
90 is mij hier hard zat. Kan ik tenminste ook nog iets zien van het mooie uitzicht.

Aan de andere kant geen Douane te zien. Niets nada. Mooi, kunnen we gelijk de E6 naar boven op.
Het landschap wisselt. Dan rijd je weer langs de kust en dan weer tussen de groene velden. Gestaag hobbel ik voort maar zo ook de tijd.
SHIT, Ik kom tijdens de spits door Göteborg. -O- Wanne chaos. Overal hangen boven de weg matrixborden met de tekst congestietax 22 kroner. Gelukkig geld dat niet voor motoren.

Als ik mij eindelijk er door geworsteld heb wil ik eigenlijk nog een stuk door voor ik stop. Weg van de grote stad. Voor het gemak laat ik de garmin accomodatie zoeken tijdens het rijden. (ja ik weet het mag niet.) Blooper nummer 2.
Resultaat is 2 keer voor een definitief gesloten B&B staan en inmiddels tikt de tijd door. Dan maar ff op Google maps kijken.
Ik vind een B&B in Gerlesborg die in een mooie omgeving ligt. Zucht.... Garmin: Gerlesborg wa is da?
Dan maar de telefoon in het kaartvak van de tanktas en rijden maar. In de buurt van het hotel gekomen rij ik wat langzamer en geniet van de schitterende omgeving. Een wisselende omgeving van rotsformaties, bos en weiland . Plotseling zie ik als ik een bosrand passeer op amper 50 meter van mij vandaan een paar kraanvogels met jongen staan. Rustig rij ik door om ze niet teveel te verstoren.

Aangekomen bij de Bottna- inn blijkt het te gaan om een typisch Zweeds groot houten huis wat niet helemaal meer up to date is.
Is dat erg? Nee . Dat heeft toch ook weer zo zijn charme. De budgetkamer die ik geboekt heb is klein maar netjes en zonder luxe maar met een joekel van een overigens grandioos bed. Badkamertje. Meer heb je eigenlijk niet nodig. De uitbaatster is buitengewoon vriendelijk en behulpzaam en spreekt perfect engels. Klaagt zelfs een beetje over de herrie die de kraanvogels maken die daar dus veel blijken te zitten. 😄
(3 natuurreservaten om de hoek) Ik heb ze deze avond tenminste niet meer gehoord in deze oase van rust. Heerlijk lang buiten zitten genieten.

IMG20230612204606.jpg


IMG20230613093022.jpg
_DSC6853-clear resize.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dag 3.
Gerlesborg- Sundebru Noorwegen.

Na heerlijk geslapen te hebben en een uitgebreid ontbijt (met door de uitbaatster zelfgebakken brood. :9) neem ik afscheid en zet mijn reis voort.
Ik rij onder Oslo door richting Drammen. De lange tunnel daar is inmiddels tolvrij en het verkeer is vrij rustig. Ik zak langs de kust af op afwisselend deels de doorgaande weg / deels B-wegen . Het weer is nog steeds prachtig en zo ook de omgeving alhoewel dit voor mij een soort verbindingsroute is tot het punt waar de echte fun begint. Minder fun is mijn B&B voor de avond. Eentje van de HEIMAT keten. Een afknapper. Duur eten en plakkerige tafels. Yek!
IMG20230613165134.jpg

Hamburgertje: 169,0 kroner
beetje friet erbij: 69,0 kroner
Biertje: 89,0 kroner
Bij elkaar dus zo'n 32,50 euro 8)7

Slaapkamer was meer een sloopkamer dan een slaapkamer. Diverse dingen kapot of weg. Niet echt schoon.
Never again.
 
Laatst bewerkt:
Dag 4.
Sundebru - Tonstad

Ontbijten en gauw weg hier. Jessus.
Op weg naar Arendal alwaar ik de 42 richting Evje neem. Wauw, wat een stuurweg. Een aaneenreiging van mooie vloeiende bochten met een enkele doordraaier ertussen. Asfalt is ook grandioos. Happy times. In Evje gaan we rechtsaf de 9 op om in de buurt van Hovet linksaf te slaan de Lysevegen op. Het eerste deel omhoog is niet mooi. Overal grote groepen van dezelfde huisjes neergeplempt. Het vakantieparkvirus heeft hier dus ook toegeslagen. Een fenomeen wat je op wel meer plekken tegenkomt. Eenmaal op het plateau aangekomen is dat snel weer vergeten.
Mooie smalle weg (waardoor het wel oppassen blijft met campers en Touringcars!) naar Lysebotn. Er ligt best nog wel veel sneeuw valt mij op.
Wat ook opvalt is de rappe opbouw van onweerswolken dus dat kan nog wat worden op de terugweg.

IMG_20230614_185514.jpg
IMG_20230614_185701.jpg
_DSC6858 resize.jpg
_DSC6880 resize.jpg
_DSC6867_stitch.jpg


De terugweg.... Het begint al wat te regenen en van wat ik op de weerapp zie word ik niet vrolijk.. Ik rij dan linea recta de meuk in.
Ik besluit dan maar halverwege de Lysevegen weer terug zuidwaarts te rijden via de 468 richting Tonstad. Het is wel een lange slinger omrijden maar de kans dat het droog blijft is groter. En inderdaad, het blijft droog onderweg. Ik boek op camping/B&B Tonstadli een kamer en nadat ik gegeten heb komt ook daar het onweer los. Kamers zijn daar mooi , groot en zeer schoon. (zo ook de cabin's die nog iets duurder zijn maar luxe en groot) Ontbijt is inbegrepen en als je wil kun je zelfs een lunchpakketje samenstellen en meenemen. Gebruik van de keuken+ Koffie en sappen zijn gratis. Dus what's not to like voor 1190 kroner. Ik zeg aanrader.
 
Laatst bewerkt:
Dat is een mooi verslag, Ron, mooie set up van de motor en fraaie beelden. Wanneer was deze trip, en nog een tent mee en gebruikt?
 
Ik ben net een week terug van 2 weken Noorwegen. Dus je hebt nog wat foto's en verhaal tegoed. Tent heb ik nog wel ergens liggen maar die kan de kliko in wegens reumatische klachten bij koud en vochtig weer. Dat gaat hem dus niet meer worden. Ik heb gebruik gemaakt van B&B's en cabins wat overigens weinig uitmaakt qua prijs. Rond de honderd euro per nacht voor het minst luxe tot rond de 120 voor het wat luxere werk. Ik heb een aantal vriesdroog maaltijden meegenomen en onderweg bij de wat goedkopere supermarkt zoals de express en de kiwi wat ingeslagen. Uit eten, benzine en bier is DUUR!.
Noorwegen is begin dit jaar overgegaan op E10 dus ik tank alleen 98. (Tussen de 2,60 en 2,66 per liter)Alleen is dat niet overal goed verkrijgbaar. Alleen in de wat grotere plaatsen. Dat is wel een dingetje om rekening mee te houden.
 
Dag 5.
Tonstad-Odda.

Na ontbijt en het samenstellen van een lunchpakket alle bagage weer op de motor en rechtsaf het westelijke deel van de 42 op terug richting Evje.
Dit deel is landschappelijk heel mooi maar het asfalt is een tegenvaller ten opzichte van het deel ten oosten van Evje wat ik al eerder reed.
Uiteindelijk kom ik weer op de 9 uit richting Evje en verder. Bij Raukeligrend sla ik linksaf de E134 op richting (uiteindelijk) Odda.
Het begin van de weg is nogal smal en gaat door een kloof. Je gaat hier zeker nat worden door 2 grote watervallen. Dit is ook wel een druk punt door toeristen die een foto willen nemen i.c.m. weinig parkeerruimte. Na de kloof word het beter en ga je omhoog een toendra gebied in.
Daar krijg ik de eerste bui op mijn knar.

IMG_20230615_224952.jpg
IMG_20230615_194214.jpg


Wederom hier veel vakantieparkachtige taferelen op dit plateau. Dit doet afbreuk aan de prachtige omgeving daar. Zonde.
Na een tunnel kom je op het tweede deel . Hier zit je merkbaar hoger en is het landschap veel witter (en ook weer nat).

IMG_20230615_194515.jpg
IMG_20230615_224707.jpg
_DSC6895 resize.jpg


Richting het einde van deze weg moet je nog een 4,6 km lange tunnel door. Alleen zijn er werkzaamheden in de tunnel en moet ik 20 minuten wachten. Door de tunnel wordt een lange rit achter een volgwagen met 30 Km/h en dat bij 8 graden celsius in de tunnel. 🥶
Gelukkig ga je na de tunnel weer snel naar beneden alwaar de temperatuur weer boven de 20 gr. uitkomt.
In Odda aangekomen stop ik bij de touristinfo die dan al dicht is. Zoeken naar een B&B hoeft echter niet want ertegenover zit een hotel wat
zijn beste jaren al heeft gehad maar de prijs is er ook naar. Eenmaal ingecheckt en opgefrist loop ik een straat verder en beland in een pizzatent.
Ik krijg een lel van een pizza voorgeschoteld voor een redelijke prijs. (Pizza's zijn in Noorwegen naar verhouding redelijk goedkoop en groot)
Na afloop op de hotelkamer een blik bier van de supermarkt als afsluiter en we breien er maar weer een eind aan.

Sidenote: Odda is een wat grotere plaats en wat direct opvalt is hoe druk het daar is. Ook de vele culturen die je daar tegenkomt.
Dit is in schril contrast met de rustige dorpjes langs de route. Welcome to the city....
IMG_20230616_214220.jpg
 
Mooi verslag en mooie foto's om naar te kijken ook .
Laat de rest ook maar komen.
 
Dag 6.
Odda-Vassenden.

Vandaag wil ik in de buurt van Skei uitkomen. Eens kijken of dat lukt. Aan het weer zal het niet liggen. Dat is prima.
Ik rij de 13 verder omhoog. De weg wisselt regelmatig van breed naar smal en viceversa. Je blijft hier de Solfjord volgen.
Hoe verder je komt hoe meer fruittelers op de steile wanden. Dankzij het microklimaat hier groeit dat hier goed. Het eigen kleinfruit is
iets waar de Noren trots op zijn. Helaas heb ik niet de ruimte om een bakje mee te nemen uit een van de vele stalletjes. Dat gaat nooit heel blijven.
Bij Kinsarvik beland ik wederom in een van de vele wegwerkzaamheden. Als we weer gaan rijden neem ik een grote hap lucht en rijd de stofwolk in.
Helaas is de opengetrokken strook te lang (of mijn longinhoud te klein). Al kuchend rijd ik aan de andere kant de stofbende weer uit. Lekker gezond werken voor die lui. :?

Even voorbij Ringay rijd ik de bergwand in waar ik een rotonde tegenkom. Ik sla linksaf richting Bergen en rij de berg weer uit de Hardangerbrua op. Aan de andere kant rij je de bergwand weer in met wederom een rotonde en sla rechtsaf richting Dragsvik in plaats van de doorgaande weg richting Bergen/Voss te volgen. (Mijn eerste keer in Noorwegen moest je nog de veerpont nemen naar Dragsvik. )

IMG_20230616_214027.jpg

De weg richting Dragsvik slingert zich een weg langs het water waar je eenmaal in het dorp aangekomen als vanzelf linksaf omhoog richting
Espedalen rijd. En ja, Het asfalt is nog even slecht als meer dan 20 jaar geleden maar de uitzichten op dit kronkelweggetje zijn nog steeds even mooi. Aan het eind van dit ommetje sla ik weer rechtsaf richting Voss alwaar ik de 13 omhoog pak richting Vangsness.

_DSC6907 resizz.jpg


_DSC6931 rresize.jpg


_DSC6935resize.jpg

In Vangsness neem ik mijn eerste pont naar Balestrand. (Deze vaart eerst naar Heila en dan door naar Balestrand waardoor je aangekomen bij Heila moet keren op de pond waarna de mensen aldaar de pond oprijden. Typisch.
Voor de ponten in Noorwegen heb ik een account aangemaakt bij Ferrypay.no waardoor je geen extra kosten per overtocht betaald.
De beambte neemt een foto van je kentekenplaat en de rest gaat volautomatisch. Je krijgt netjes bericht in je mailbox wanneer het afgeschreven word. (40.00 NOK = +- 4 euro)
De weg vervolgd zich eerst langs het water en dan weer het binnenland in met mooie vergezichten.

_DSC6936 resize.jpg


Ik eindig de dag uiteindelijk op een grotere camping langs het Jolstravatnet en boek daar een cabin. Het is warm en er dreigt onweer.
Er volgen de nodige flitsen en klappen maar de regen die in sluiers onder de bui hangt haalt de grond niet. Bugger. Het zal die nacht
nog lang warm blijven.
IMG20230616191403.jpg

IMG20230616184344.jpg
 
Dag 7.
Vassenden-Valldal

Vandaag een lange dag voor de boeg met een weg die ik nog niet gereden heb. De Gamle-Strynefjellsvegen. Ben benieuwd.
Ik vervolg mijn weg op de E39 richting Skei en Byrkjelo alwaar ik de 60 richting Stryn pak. In Stryn aangekomen ga ik rechtsaf de 15 op.
Het eerste deel van deze weg is smal en tot op de top geasfalteerd. Daarna is het het hele eind naar Grotli hardpacked/gravel..

IMG20230617122012.jpg


Ondanks dat de omstandigheden minder worden wordt op de top nog volop geskied.

IMG20230617125009.jpg


Met mijn wegbanden is dit nog aardig te doen maar wat grover gravel rijd toch fijner. Je moet oppassen dat je niet in een dikkere laag van dat fijne gravel terecht komt. Ook ligt er op de uitwijkplaatsen soms een dikke laag zand. Al met al had ik deze weg toch niet willen missen.

_DSC6959 resize.jpg


Aan het einde van de weg als het weer asfalt word kom ik mijn eerste mede v85 rijder tegemoet vergezeld van een Gs rijder.
Het blijken 2 fransen te zijn die meteen rechtsomkeert maken als ze merken dat het een gravelweg is. _O-
Ik laat ze maar en ga linksaf richting Geiranger . Volgende afvinker word de Dalsnibba met het uitzicht op Geirangerfjord.
Deze was vroeger deels gravelweg maar nu volledig geasfalteerd met boven een touristtrapwinkeltje en een parkeerplaats die uitpuilt
van de touringcars. (tol is 17 euro)

IMG20230617141638.jpg

IMG20230617142938.jpg

Mind you: Het witte stipje in de fjord is een grootformaat cruiseschip.

Op naar Geiranger. Of beter gezegd zo snel mogelijk je er doorheen worstelen. Teveel mensen, teveel auto's en bussen. total chaos. :r
Ik rijd vlug door naar Eidsdalen voor de volgende veerpont. (3,60 euro). Het gaat inmiddels al richting 5 uur 's middags en het word tijd een camping te zoeken. De eerste campings zijn allemaal van die grote en propvol. Not my cup of tea. Uiteindelijk spot ik er een die verscholen ligt achter een waterval (waar je dmv een bruggenconstructie overheen kunt lopen). Lekker rustig met een bescheiden campingplaats en 18 cabins.
Gubrandsjuvet camping in Valldal is een aanrader voor wie van rust houd. (en niet duur. 85 euro voor een cabin.)
IMG20230617171142.jpg

IMG_20230618_163435.jpg

Ik heb alleen de pech dat het restaurantje bij de waterval net dicht is en aangezien mijn droogvoer op is moet ik op zoek naar een eetgelegenheid. Dit gaat een dure avond worden vrees ik. 15 minuten terugrijden zie ik een restaurantje waar je lekker buiten kunt zitten. En als locals daar eten moet het wel goed zijn.
Ik laat het mij daar lekker smaken. Dat mag ook wel want een rendierstoofpotje, alcoholvrij biertje, (zelfgemaakt) ijsje :9 en een koffie kosten mij 50 euro. Whoops..... Afijn, met een volle maag weer terug en lekker slapen want..... morgen de trollstigen. :Y

EDIT: Andymancam zat ook op deze camping..
 
Laatst bewerkt:
Dag 8.
Valldal-Vågåmø.

Oef! Het was koud vannacht en ik word wakker met pijn in mijn gewrichten en gezwollen knieen en handen. Eerst maar eens een megamok extra sterke koffie zetten. Ik ga buiten in de zon zitten en drink mijn koffie op mijn gemak op waardoor ik mij al wat beter voel. Gauw dan maar nog ff een hete douche eroverheen. Dat was een goede zet. Redelijk opgeknapt pak ik mijn spullen en vervolg ik later dan anders mijn weg.
Op naar de Trollstigen! De weg erheen is mooi en vol vloeiende bochten. Een goede opwarmer.
_DSC6982resize.jpg

Ineens doemt een grote parkeerplaats op. Het uitzichtspunt. Tijd voor het schieten van een panoramaatje.

_DSC6985_stitch.jpg Trollstigen resize.jpg

Nog even kijken in het winkeltje maar ik kan niks van mijn gading vinden. Je treft overal dezelfde meuk. Naar beneden dan maar.
Ik rijd met een aardig tempo achter een aantal MG's aan die ik al een paar keer eerder ben tegengekomen. Gaat lekker vlot zo. 👍
Beneden aangekomen nog even voldaan terugkijken en weer door.
_DSC7020resize.jpg


_DSC7027resize.jpg


Op naar Andelsness om te tanken en wat te eten want ik heb zo het idee dat E5 98 de komende kilometers schaars gaat wezen.
Dan maar een stukkie door rijden. Na de pittstop rij ik via de 136 naar Dombass. Dit is een mooie brede weg waar je lekker door kunt rijden.
Dat weten ze bij de politi schijnbaar ook want het hangt hier vol met camera's. Inclusief traject controle. Gelukkig flitsen ze hier van voren maar ondanks dat hou ik het netjes. Ik ben nou eenmaal te gast nietwaar?

Wanneer ik in de buurt van Dombass kom word het weer eens tijd om die iets te krappe (want oud) regenbroek maar eens aan te trekken..
IMG_20230618_162620.jpg

IMG_20230618_162445.jpg

Even gaat het knap hard maar gelukkig ga ik er niet vol in maar schamp de bui een beetje.
Als het weer droog is frommel ik mij weer uit mijn regenbroek en vervolg mijn weg via de 15 naar Vågåmø.
Hier betrek ik voor 2 nachten een kamer in B&B hotel Vaga wat deels nog in renovatie is maar de kamers die al klaar zijn zien er poepsjiek
uit. Direct achter het hotel ligt de weg naar Blåhø (een van de hoogste bergen van Noorwegen) waar ik als het helder genoeg is de regio van bovenaf wil bekijken. De vooruitzichten zijn echter niet best maar we houden hoop.
 
Laatst bewerkt:
Dag 9.
Rustdag Vågåmø.

Vandaag had ik een rustdag ingeplant met eventueel een ritje naar Blåhø maar het weer gooit roet in het eten. Het komt vrijwel de hele dag met bakken naar benee.
IMG20230619084131.jpg

IMG20230619084840.jpg



Op een spaarzaam moment dat het even opentrekt loop ik ff het dorp in om wat boodschappen te doen in de Kiwi en de lokale "sportwinkel".
Het lokale stavkirkje van Vågåmo.
IMG20230619125659.jpg


'S avonds eet ik nog een pizza bij de benzinepomp aan de overkant en brei er maar vroeg een eind aan. Morgen weer een dag.

Edit: voor degene die het fenomeen pizza bij de pomp niet kennen. In Noorwegen hebben benzinepompen ook vaak een lokale functie
en kun je daar vaak ook andere dingen kopen als wat je daar normaal vind. Zeker in de kleinere dorpen.
Regelmatig zijn ze ook voorzien van een bakkerij/snack/vette hap afdeling waar je broodjes, hamburgers, friet, Pølser (Noorse variant van de hotdog) of dus zelfs pizza kunt bestellen. Die Noorse chocoladebroodjes waren mijn favoriet. Ideaal als ontbijt of lunch. LLekkurrrr :9 *O*
Over ontbijt gesproken. In het Vaga hotel serveren ze enkel lokale verse producten dus geen prefab cupjes ofzo.
Van diverse soorten kazen (van geit, schaap, koemelk) tot diverse soorten worst en zuivelproducten. Roerei met kruiden was ook zeer lekker.
Verse thee dus geen zakjes en veel lokaal fruit en confiture. 👍
 
Laatst bewerkt:
Dag 10.
Vågåmø-Østerbø.

Ik kijk 's ochtends naar buiten en zie dat het nog licht regent en de bergtoppen nog in de wolken zitten. Jammer. De Blåhø zullen we moeten
skippen. Het is niet anders. Wellicht een volgende keer. Je kunt niet alles hebben nietwaar?
Vandaag staan overigens 2 andere wegen op het program die voor mij nieuw zijn: De Tindevegen en de Aurlandsfjellet. We gaan het zien.
Vanuit Vågåmø draai ik rechtsaf de 15 op en rij naar Lom alwaar ik mijn tank volgooi en toch nog even langs het bekende kerkje rijd om
wat plaatjes te schieten. De foto's die ik daarvan heb zijn tenslotte nog uit het analoge tijdperk.
IMG_20230620_183005.jpg


Na deze fotostop draai ik de 55 op de Sognefjellet over richting Turtagro waar ik bij het hotel met dezelfde naam linksaf sla de Tindevegen op.
(Je moet dus voor het dorp bij het hotel links anders rijd je er zo voorbij..) De wolken voor de pas zien er gelukkig dreigender uit dan ze zijn.

Sognefjellet:
_DSC7038resize.jpg

Tindevegen:
_DSC7039 resize.jpg

_DSC7041 resize.jpg

_DSC7042 resize.jpg


De Tindevegen is overigens een tolweg (9 euro) en Creditcard only. Is het dat waard? Jazeker. Ik vind het een aanrader. Mooie uitzichten en
qua verkeer lekker rustig. Hij had best wel wat langer mogen zijn. Het toetje is overigens ook niet te versmaden. De afdaling naar Øvre Årdal.
Een kort maar krachtig kap en draaiweggetje die eenmaal een stuk lager aangekomen tot mooie vergezichten leid.
IMG_20230620_182227.jpg

IMG_20230620_182025.jpg


In Øvre Årdal aangekomen ga ik de 53 op naar Leardalsøyri. Een lekkere vloeiende uptempo weg langs het water. Daar aangekomen duik ik niet de fameuze tunnel in maar rijd naar boven de Aurlandsfjellet op. Ik rijd hem in een ruk uit. Misschien ben ik inmiddels verwend door de vele wonderschone bergplateaus maar ik vond hem nou niet echt heel bijzonder. Een eventuele andere keer de tunnel dan maar doen?

In Aurlandsvangen aangekomen duik ik de 50 op richting Hol. Een heel aparte weg met heeeeel veeeel tunnels. Als je in het begin op de navigatie kijkt zie je 1 grote spagettibrei op je scherm. Dat kan nie kloppen nie.... Dus wel. Het doet mij denken aan de Plockenpas op de grens van Oostenrijk en Italië (in de buurt van Slovenië). Die heeft haarspeldbochten in de tunnels. Gelukkig zijn hier de bochten groter en is het asfalt beter. Maarruhh.... Warm is anders. Brrr.. Tunnel in en tunnel uit. Het gaat maar door tot je in een vrij smalle vallei terechtkomt. Ik vind het wel welletjes voor vandaag na al die kouwe tunnels en boek een kamer in Østerbø wat eigenlijk niet veel meer is dan een verzameling campings/lodges en B&B hotels in een verders afgelegen vallei. Maar het is wel mooi hier. ( en rustig)
IMG20230620185943 resize.jpg

IMG20230620195912 resize.jpg

Het B&B hotel heeft trouwens ook een goed restaurant wat wel handig is want er is er is in de verste verte niks anders aanwezig hier.
Afgelegen is een understatement zeg maar.
 
Laatst bewerkt:
Dag Elluf.
Østerbø-Haukeligrend.

Vandaag staat de Hardangervidda op het menu. Het weer is zwaar bewolkt, winderig, koud en kil. Onder mijn motorjas heb ik een shirt, dunne trui en een fleecejack aan. Handvatverwarming staat inmiddels ook aan. Ik vervolg de 50 richting Hol en bij Hagafos ga ik rechtsaf richting Geilo.
Na Geilo rijd je de Hardangervidda op waar het inmiddels aardig waait. Gelukkig kun hier aardig tempo draaien en dat weet de local in zijn auto voor mij ook. Op afstand blijf ik hem volgen zodat ik kan zien waar hij voor de eventuele verborgen bumps en jumps remt. Het hoge tempo
in combinatie met de stevige wind vergt best wel inspanning waardoor ik toch warm weet te blijven op deze lange weg. Top.
Als ik dan uiteindelijk toch even stop voor een foto ben ik mijn voorganger rap uit het zicht kwijt.

_DSC7046 resize.jpg


Gelukkig heb ik het grootste deel nu gehad en daal ik aan het eind langzaam af en word het rap groener.
_DSC7047resize.jpg

Het allerlaatste stukje richting Eidfjord gaat rapper naar beneden door een korte kloof. Ik weet nog van de eerste keer dat hier ook een mooie beschutte rustplaats aan de rechterkant is die je echter snel voorbij rijd dus ff opletten nu. Hebbes! Tijd voor een sterke bak koffie. Die Jettboil is geen miskoop geweest. Wat kookt dat water toch lekker snel. Met de mok in de hand loop ik een klein rondje en zie bosaardbeitjes staan.
Ik pluk er een aantal rijpe tussenuit en laat ze me smaken. Fijne bonus zo..
IMG_20230621_191302.jpg

IMG20230621122843.jpg


Ik laat alles ff bezinken en rust nog wat voordat ik vanaf nu aan eigenlijk alleen nog maar terug zuidwaarts richting Kristiandsand zal rijden.
Op de Blåhø na heb ik alle wegen die ik wilde rijden gehad en meer dus missie geslaagd zou ik zeggen. Ik pak de boel weer in en ga eens kijken waar ik vandaag uitkom. Ik rij de 13 (door Odda) uit en via de 134 naar Haukeligrend.
_DSC7049_stitch resize.jpg

_DSC7065resize.jpg


Op de haukelivegen wilde ik niet overnachten want als je daar stopt word je gelijk opgevreten door de muggen en het hotel tegen het eind
zat bomvol met mensen van een autoclub. Toch maar ff door dan. Hoe koud en miserabel ik me ook voel. Ik zie in Haukeligrend een camping
maar die word uitgebaat door Saami. Das meestal minder. Toch boek ik daar een cabin van het type het is niet veel maar kost ook niet veel want ik ben het zat vandaag. Het is koud en vochtig binnen. Betere tijden zijn lang geleden hier. Pfff... Gauw de kachel op 10 en de rammelende ijskast uit. De badkamer is voorzien van een lel van een boiler en een kant en klare douchecabine. Toch nog iets positiefs. Het bed daarentegen.....
Ik gooi maar een eigen handdoek over de verweerde kussens en ga na gegeten en gedoucht te hebben in mijn motorkloffie op de sprei slapen. Wat daar onder zit wil ik niet weten...:N 'T mot maar.


.
 
Laatst bewerkt:
Dag 12.
Haukeligrend-Kristiandsand.

Ik heb niet best geslapen en ben weer vroeg wakker. Tijd om op te krassen. Op naar de veerboot van HN lines die ik gisteravond op de valreep nog heb geboekt. Van hieruit zou het maar 3 en half uur zijn dus ik kan op mijn dooie akkertje rijden. Overigens is de tip die hier iemand op het Noorwegentopic gaf daadwerkelijk goud waard. De site van HN lines in het nederlands rekent voor mij 340 euro voor een enkele reis waar de verplichte cabin nog bij moet komen. In het noors daarentegen heb ik voor 348 euro omgerekend een enkele reis met buitencabin. Top.👍
U word bij deze hartelijk bedankt. :W

Naar Kristiandsand dus. Als ik weg ga is het nog koud en vochtig maar dat word gelukkig snel beter. Als ik de 9 opdraai schijnt de zon al uitbundig en word het warmer. Ik doe bij een tankstation nog ff een bakkie met een van die lekkere chocoladebroodjes en tuf met het overige verkeer het laatste stukje mee. De ferryterminal is makkelijk te vinden en ik ben er eigenlijk veel te vroeg. 'T is pas rond enen als ik er ben en de boot gaat pas om vijf uur. Gelukkig zijn er al zat andere nederlanders om een praatje mee te maken. Zo kom ik mijn tijd wel door.

De boot is er op tijd en aan boord gaan gaat redelijk rap ondanks dat het heel druk is. 10 voor 5 gaan de trossen los en kijk ik hoe Noorwegen in de verte verdwijnt. Tijd voor een pot bier om te proosten op Noorwegen. 🍻
IMG20230622164601.jpg

IMG20230622165710.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dag 13.
Emden - Home.

Ik heb goed geslapen en frommel de laatste chocoladebroodjes naar binnen. Op naar de koffiebar voor een bakkie pleur.
Gisteravond heb ik trouwens heerlijk gegeten en schommelen deed de boot alleen het eerste uur zo'n beetje. Daarna geen last meer.
De zee is kalm en ik ga naar buiten om te kijken of er al wat te zien is. In de verte doemen de wadden eilanden op. Hier gaat de vaart er al uit.
Het word zo te zien rap ondieper. Ik ga weer naar binnen om alvast alles in te pakken. Ik neem mijn spullen mee naar het buitendek en kijk terwijl we langzaam Emden naderen naar enkele zeehonden op de kant en de distributie plant van het Volkswagenconcern dat opdoemt in de verte.
Zover je kunt zien auto's, auto's, auto's. Uhhh doe mij die maar.
Jammer joh. We gaan aanleggen en moeten met zijn allen naar beneden. Daar staat het van voor tot achter 2 rijen dik vol met motoren.
IMG20230623101806resize.jpg
IMG20230623101957resize.jpg

Om 10.15 uur kunnen we eindelijk van de boot. Op naar huis. De weg richting Meppel is best druk maar haast heb ik toch niet.
Natuurlijk net even voor de grens nog tanken en dan rollen we Nederland weer in. Over enkele uren ben ik weer thuis.


Noorwegen.... Het was mij een waar genoegen. Tot ziens!
 
Geen dank en graag gedaan. Het is voor mij ook een soort naslagwerkje.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan