Vallen, ongeluk zonder motorpak. Ervaringen

Nee, weer iemand die, net als ik, het te dom voor woorden vind dat mensen een stelling kunnen roepen dat ze het risico 'calculeren'... Flauwekul.

Ik gun het niemand om op z'n bek te gaan.. Maar lui met een kort broekje en een t-shirt hoeven van mij geen medeleven te verwachten als het asfalt tot aan hun botten is doorgedrongen. Calculeren m'n kont!
 
tsja t zal mij jeuken of iemand anders in pak rijd of niet. Ik doe t wel altijd en vind t onverstandig om t niet de doen.

T kosten plaatje voor zonder kleding rijden... ach doet t leuk in t kringetje op een verjaardag maar verder? voetbal blessures kosten ook een hoop geld, dat ook maar verbieden dan? net als de ramen lappen etc.
 
Nee, weer iemand die, net als ik, het te dom voor woorden vind dat mensen een stelling kunnen roepen dat ze het risico 'calculeren'... Flauwekul.

Ik gun het niemand om op z'n bek te gaan.. Maar lui met een kort broekje en een t-shirt hoeven van mij geen medeleven te verwachten als het asfalt tot aan hun botten is doorgedrongen. Calculeren m'n kont!

Maar als iemand in volledig leer, als een debiel over de dijk raast en valt wel... :?



Weet je, niemand vraagt je om medeleven... :N

Het kan soms een harde les zijn, dat zelfs een uiterst voorzichtige rijstijl toch tot een ongeval kan leiden en schaafwonden dan erg pijn kunnen doen. Maar dan vraag ik me af, wie maakt er geen (inschattings)fouten? Jij kan ook op je muil gaan, omdat je iets doms doet en moet iedereen dan geen medeleven met je hebben?

Zelf ben ik met een back protector gaan rijden, toen ik bij een ander zag dat het dragen van dat ding geholpen had. Een gebroken ruggenwervel of een dwarslaesie maakt een hoop verschil. Had ik nou een ongeluk gehad zonder die protector, had ik dan geen medeleven van je gekregen? Want als je goed nadenkt, dan weet je dat die slappe vulling in je pak, je rug niet redt bij een val... toch?


Nogmaals, je hoeft iemands mening niet te ondersteunen. Als je het maar accepteert!
Iedereen heeft zijn manier van denken en dus ook zijn manier van rijden. Je hoeft niet dezelfde gedachte te hebben, iedereen geniet op zijn eigen manier van motorrijden. Met of zonder beschermende kleding aan. Uiteindelijk zijn we wel één grote familie, motorrijders!
 
Ach, al die stellingen zijn wel goed bedoeld en niemand gunt elkaar ellende maar men heeft liever dat iedereen het met elkaar eens is...

Het is wel opvallend dat mensen (meestal, begrijp me goed, ik generaliseer maar een klein beetje) dan inderdaaad wel volledig in leer rijden, maar vervolgens andere weggebruikers van de sokken rijden, of wel volledig in pak, maar wel thuis op die wankele stoel even dat potje van boven op de kast pakken. of; of; of.... legio voorbeelden te noemen.
Er een prijskaartje is al helemaal vreemd: Er zijn duizend verschillende ongelukken en duizend verschillende afwikkelingen/herstellingskosten. Alleen al in dit topic zijn er meerdere die met een hogere snelheid onderuit zijn gepleurd en niet veel meer dan wat kleerscheurtjes hebben. Anderen zijn met 20 uitgegleden en hebben een gebroken been (of afgevlogen helm en revalidatie :( )...

Een kennis van me rijdt ook gewoon in korte broek. Heb hem gevraagd waarom en ik heb een antwoord gekregen. Daarmee is de kous af. Dan heeft hij er iig over nagedacht.
Ik rij wel in spijkerbroek, maar niet zonder leren jas, laarzen en handschoenen. Heb daar over nagedacht.
Motormaatje van mij rijdt nog geen 10 meter zonder pak. Want hij vertrouwd zichzelf niet dat hij ten alle tijden rustig kan rijden. Ook niet binnen de bebouwde kom. Hij heeft er ook over nagedacht.

3 mensen, 3 meningen. lekker laten gaan. Live and let live!
 
Nou.....
Als ik inmiddels.iets géén grote familie vind zijn het wel motorrijders!....
Ik ken werkelijk geen enkel ander volk dat elkaar zo weinig gunt!
Choppers, sport, offroad en doorijders en zomerrijders. Iedereen wil en zal de ander ervan overtuigen dat híj beter is...

Maar goed, da's dan weer MIJN mening.
 
Uiteindelijk zijn we wel één grote familie, motorrijders!
En...in de beste families komen onenigheden voor.

Als men bij (extreem) hoge temperatuur, niet zonder pak wilt rijden, vooral niet doen.
Rij, waarin je je lekker, en vooral veilig, in voelt. Vertrouw op je eigen inzicht en vaardigheden en neem je verantwoordelijkheid en consequenties.

Zo rij ik op m'n 700cc/52pk, NCX-DCT, heerlijk relaxed, in het stadsverkeer en binnendoor wegen, bij erg warme temperaturen, zoals de laatste paar weken, zonder pak, en ja zelfs in korte spijkerbroek met polo en puma halfhoge motorschoenen. Heb m'n zomerhandschoenen wel bij me maar zelfs die vind ik dan te warm.

Ik rij dan alsof ik op een bromfiets zit, de (smalle) NCX ziet er ook best wel uit als een stevige bromfiets, (Puch, Kreidler van weleer, die toch ook snelheden konden halen van zo rond de 100 km/u...en dat zonder pak).

Moet altijd wel lachen als ik dan word ingehaald door een bromfiets/scooter en, ja zelfs, opgevoerde snorscooters. Ze kijken me dan aan, zo van, heb je pech ofzo.
Dat is mijn rijstijl op dat moment met alle verantwoordelijkheden, inzicht en vooral de juiste mentaliteit om te genieten van de rit en veilig te kunnen toeren/woon-werk.
 
Laatst bewerkt:
Deze wilde ik jullie niet onthouden:

577_2.jpg


OT: ik rijd zelf altijd in mijn volledige power ranger pak. Ook met 30C plus. Als ik het echt te warm vind, pak ik het gekoelde koekblik.
Wat een ander draagt moet hij zelf weten. Verstandig vind ik het niet, maar dat denken mensen ook ongetwijfeld over mijn eigen acties.
 
Nou.....
Als ik inmiddels.iets géén grote familie vind zijn het wel motorrijders!....
Ik ken werkelijk geen enkel ander volk dat elkaar zo weinig gunt!
Choppers, sport, offroad en doorijders en zomerrijders. Iedereen wil en zal de ander ervan overtuigen dat híj beter is...

Maar goed, da's dan weer MIJN mening.

Totdat je allemaal dat pak/helm/masker af doet en elkaar treft op een camping/in een hotel/op een terras... dan blijkt dat al die lui doorgaans prima met elkaar kunnen praten en omgaan... ;)
 
En...in de beste families komen onenigheden voor ;)
Als men niet vanaf 25 graden, zonder pak, wilt rijden, vooral niet doen.
Rij, waarin je je lekker, en vooral veilig, in voelt. Vertrouw op je eigen inzicht en vaardigheden en neem je verantwoordelijkheid en consequenties.

Zo rij ik op m'n 700cc/52pk, NCX-DCT, heerlijk relaxed, in het stadsverkeer en binnendoor wegen, bij erg warme temperaturen, zoals de laatste paar weken, zonder pak, en ja zelfs in korte spijkerbroek met polo en puma halfhoge motorschoenen. Heb m'n zomerhandschoenen wel bij me maar zelfs die vind ik dan te warm.

Ik rij dan alsof ik op een bromfiets zit, de NCX ziet er eigenlijk ook best wel uit als een stevige bromfiets, (Puch, Kreidler van weleer, die snelheden konden haalden van zo rond de 100 km/u...zonder pak).
Moet altijd wel lachen als ik dan wordt ingehaald door een bromfiets/scooter en, ja zelfs, opgevoerde snorscooters. Ze kijken me dan aan, zo van, heb je pech ofzo.
Dat is mijn rijstijl op dat moment met alle verantwoordelijkheden, inzicht en vooral de juiste mentaliteit om te genieten van de rit en veilig te kunnen toeren/woon-werk.
Heejj, dat zeker... ;)
Maar we hoeven het ook niet met elkaar eens te zijn eejjj...

Als we maar accepteren dat men er een andere mening op na houdt... :)
 
Iedereen zijn eigen mening, motor of kleding style, dat is het mooie van NL 8-) .

Persoonlijk vind ik het onverstandig om met korte broek en short te rijden. Ben zelf een keer onderuit gegaan op het asfalt en was blij dat ik mijn gear aan had.
Maar iedereen moet het zelf weten, of ze weinig aantrekken, maar dan moeten ze mij ook niet lastig vallen met het gejank als over het asfalt uitgesmeerd liggen :(.
Ik zit in de hulpverlening en heb weinig empathie op dat soort momenten en dat is mijn professionele mening.

Daarom ´drife save´ ;)
 
Iedereen zijn eigen mening, motor of kleding style, dat is het mooie van NL 8-) .

Persoonlijk vind ik het onverstandig om met korte broek en short te rijden. Ben zelf een keer onderuit gegaan op het asfalt en was blij dat ik mijn gear aan had.
Maar iedereen moet het zelf weten, of ze weinig aantrekken, maar dan moeten ze mij ook niet lastig vallen met het gejank als over het asfalt uitgesmeerd liggen :(.
Ik zit in de hulpverlening en heb weinig empathie op dat soort momenten en dat is mijn professionele mening.

Daarom ´drife save´ ;)

En door zelf de keuze te maken om onbeschermd te gaan rijden, mogen ze van mij ook lekker zelf de ziekenhuis kosten e.d. betalen ALS ze komen te vallen.
Iemand anders moet niet op te hoeven draaien voor een ander zijn domme bewuste keuzes.
 
Nu is er discussie of we een lichtgevend groen flapperhesje verplicht moeten stellen en bekijkt men de lui in T-shirt alsof ze gek zijn.
Dat is dus een mening van "het volk "


:^

In Nederland zit iedereen zonder helm of beschermende kleding op de fiets maar word je voor gek verklaard als je in een korte broek op de motor stapt. Terwijl in Frankrijk je juist voor gek wordt verklaard als je zonder helm op de fiets zit.
 
En door zelf de keuze te maken om onbeschermd te gaan rijden, mogen ze van mij ook lekker zelf de ziekenhuis kosten e.d. betalen ALS ze komen te vallen.
Iemand anders moet niet op te hoeven draaien voor een ander zijn domme bewuste keuzes.

In de ogen van vele is sowieso op een motor gaan rijden een domme bewuste keuze. Als je dit eenmaal in gaat voeren mag in notime elke motorrijder gaan opdraaien voor zijn eigen ziektekosten.

En om het nog maar eens te herhalen, als de ziektekosten het issue zijn, dan moet het juist verboden worden om een helm te dragen, dat lijdt tot lagere kosten dan iemand die met goede beschermende kleding een zwaar ongeluk heeft.
 
In de ogen van vele is sowieso op een motor gaan rijden een domme bewuste keuze. Als je dit eenmaal in gaat voeren mag in notime elke motorrijder gaan opdraaien voor zijn eigen ziektekosten.

En om het nog maar eens te herhalen, als de ziektekosten het issue zijn, dan moet het juist verboden worden om een helm te dragen, dat lijdt tot lagere kosten dan iemand die met goede beschermende kleding een zwaar ongeluk heeft.

Laten we het er dan op houden dat minstens bedekkende kleding verplicht moet worden. Net als een auto gordel dragen.
 

In Nederland zit iedereen zonder helm of beschermende kleding op de fiets maar word je voor gek verklaard als je in een korte broek op de motor stapt. Terwijl in Frankrijk je juist voor gek wordt verklaard als je zonder helm op de fiets zit.
We verklaren gewoon iedereen voor gek, want wij zijn normaal.
(laten we daar eerst maar is over nadenken)
 
Laatst bewerkt:
We verklaren gewoon iedereen voor gek, want wij zijn normaal })
(denk daar maar is over na)

Volgens mij ligt het iets subtieler, het collectief is normaal, alles wat daar ietsje buiten staat is gek, en wordt vervolgens buiten het collectief gezet.

Waarna vervolgens het collectief weer begint met iedereen die zich aan de rand bevindt voor gek te verklaren en naar buiten te willen werken.

Daarom kan ik werkelijk niet begrijpen dat een groep motorrijders de korte-broek-motorrijder zo lijkt uit te kotsen en over regelgeving praat. Nog een paar slagen eroverheen en motorrijden is verboden, want wordt door het collectief als een onaanvaardbaar risico gezien.
 
Heejj, dat zeker... ;)
Maar we hoeven het ook niet met elkaar eens te zijn eejjj...

Als we maar accepteren dat men er een andere mening op na houdt... :)
Eeeeejjjjjjj....
Bij sommige meningen heb ik toch wel zo m'n twijfels.
En denk dan, als die maar nooit aan de macht komen.
 
Nog een paar slagen eroverheen en motorrijden is verboden, want wordt door het collectief als een onaanvaardbaar risico gezien.

:^

Waarschuwing: Motorrijden kan leiden tot ernstige verwonding of de dood.
 
Het is zeker voor iedereen vrij om te kiezen wat zij zelf doen of juist laten. Desondanks heeft iedereen een mening over een ander en dat mag natuurlijk ook.

Voor vele motorrijders is het gewoon onbegrijpelijk dat anderen in hun strandkloffie rondrijden.. Zo denk ik er zelf ook over. Ik schat dat het te maken heeft met de gebeurtenissen in ieders omgeving. Als je in je hechte kring eens een fiks motorongeval hebt meegemaakt dan ga je er anders over nadenken, zo is het bij mij in ieder geval. Ik rij geen meter zonder mijn ledercombi.

Daarnaast denk ik dat het een kwestie van tijd is dat beschermende kledij ook in Nederland verplicht wordt gesteld.


Overigens draag ik zelf ook altijd een backprotector.
 
...kan ik werkelijk niet begrijpen dat een groep motorrijders de korte-broek-motorrijder zo lijkt uit te kotsen en over regelgeving praat.
Omdat wellicht bij die groep verminderd inzicht en voorstellingsvermogen aanwezig is en als compensatie, regelgeving wordt aangevoerd.
Op snelle (zware) motorfietsen rijden. En dat doe je uiteraard niet in korte broek
of zomerjurkje *O*
 
Omdat wellicht bij die groep verminderd inzicht en voorstellingsvermogen aanwezig is en als compensatie, regelgeving wordt aangevoerd.
Op snelle (zware) motorfietsen rijden. En dat doe je uiteraard niet in korte broek
of zomerjurkje *O*

Helemaal mee eens haha :)
 
En door zelf de keuze te maken om onbeschermd te gaan rijden, mogen ze van mij ook lekker zelf de ziekenhuis kosten e.d. betalen ALS ze komen te vallen.
Iemand anders moet niet op te hoeven draaien voor een ander zijn domme bewuste keuzes.

:?


Jij leest niets zeker? Is hier al tig keer gezegd, dat je dan ook zelf moet betalen bij sporten, bij roken, zuipen, klussen in huis, noem maar op. Wat voor maatschappij leef je dan? Als jij slecht eet, te weinig slaapt, nog meer minder gezonde dingen doet, dan moet je dus in jouw ogen betalen als je het aan je hart krijgt...

Sorry, maar als de wereld zo zou zijn als jij hier stelt, dan zou het pas een domme keuze zijn... :Y
 
hoe ik erover denk: als je ergens binnendoor naartoe moet, waarbij je niet boven de 80 uitkomt, en je doet dat zonder pak aan te trekken word je voor gek verklaard.

terwijl als iemand op een brommer die 80 loopt (loopt vrijwel elke brommer minimaal), en je trekt dan een motorpak aan wordt je ook voor gek / mietje verklaard

wat is dan het verschil?

korte ritjes binnendoor doe ik vrijwel nooit een pak aan, een jas helm en handschoenen dan vind ik het wel genoeg
 
Beetje jammer dat er nog steeds mensen zijn die er wel voor kiezen om motor te rijden -- maar dan alleen 'veilig'. Zelfs in leren overal is het 8x waarschijnlijk dat je komt te overlijden in 't verkeer dan een automobilist. Als een ander een nog hoger risico wil aanvaarden door geen leer te dragen, dan is dat prima toch? Het is net zoiets als een autogordel; als je hem niet draagt heb je alleen jezelf ermee. Waarom zou 't mij interesseren of een ander zijn gordel om heeft of beschermende kleding draagt? Het is eigenlijk beetje walgelijk, dat veroordelen. "Jij neemt meer risico dan ik dus mag je zelf je ziektekosten gaan betalen bij een ongeval."

Dat gezegd hebbende, ik ben 1 keer met alleen een spijkerbroek onderuit gegaan en dat is me niet goed bevallen. :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan