Van Supersport naar tour/allroad? Advies!

Ja die Versys 1000 kan ik (nog) niet betalen. Qua budget zal ik bij de V-Strom, Varadero of een GS 1150 (met hoge km-stand) moeten blijven. Ik ga eens op zoek naar deze drie om te zien waar ik een proefrit kan maken mits de inruil redelijk is.

Zo'n Bandit 1200S is ook wel mooi, maar ik twijfel aan de windbescherming.
 
Ben zelf overgestapt van een gixxer 1000 op een Suzuki GSX1250FA
Eigenlijk gewoon een Bandit met volle kuip, niet duur en relax rijdend.
Ook de prijs is in verhouding tot wat je krijgt heel reël.
 
Er wordt dan wel een opmerking gemaakt over dat een BMW 1150 beter zou rijden dan een Caponord maar daar heb ik toch wel stevige twijfels bij. Een 1150 is toch echt ff wennen. Als je hem start schudt het ding van links naar rechts, als je van z'n plek gaat kom je eerst een stuk omhoog door de cardan reactie. Tijdens het rijden voel je nogal wat flex in het rijwielgedeelte. Vriend van ons heeft er ook een, wij noemen het "de kameel". Komt evensnel van zijn plek als een Capo maar krijgt het lastig als het wat harder gaat.

Als je een motor wilt die qua stabiliteit niet teveel afwijkt van een ss zou je eens een ritje op zo'n Capoding moeten maken. Snaarstrak frame, ongeveer 100pk, je ziet ze niet op iedere straathoek en het is Italiaans.

Niet onbelangrijk, ze zijn ontzettend ondergewaardeerd, dus je koopt ze voor weinig!

Je gaat inleveren op de remkracht maar een allroad rijdt je nu eenmaal niet als een supersport, hoewel, zoek het Caponord Topic hier maar eens op. Wordt knap mee doorgereden. (afgelopen weekend nog 210 op de GPS in Duitsland, met koffer en overgewicht van de rijder)

Motormaatje is zelf na 4 Fireblades en een heleboel ander vlug spul nu helemaal om en rijdt met veel plezier zijn allroad.
 
Zeer interessant, die Caponord! Voor €3000,- heb je een goede! Hebben die het Rotax blok uit de RSV?
 
vergeet bij een GS niet hoe groot het ding is, eigenlijk bij elke allroad. Ik ben om die reden afgestapt van een GS naar een Fazer 1000. Ik heb de GS 3 keer gewoon bij stilstand laten vallen omdat ik net niet aan de grond kon. En ik ben 1,8 m (wel met kleine beentjes).
Ik heb 100x meer plezier en comfort! Ik doe regelmatig lange snelwegritten naar Duitsland, en op die GS was ik versleten, maar op de fazer kan ik nog wel eens terug ook.
 
maar aangezien je stuur breder is als de rest van de motor en dat bij elke motor zo is en de stuurbreedte per motor niet heel veel scheelt (uitzonderingen daar gelaten) kan je eigenlijk met elke motor net zo goed door de file. de rest zit tussen je oren.
Jij hebt er duidelijk nog nooit mee gereden zo te horen!
Auto's lopen naar boven taps toe, als je sstuur ertussen past kunnen je cilinders lelijke krassen op bumpers en uitgeklopte wielkasten achterlaten!

Overigeen is het ding inderdaad knap zwaar, even opzij zetten in de schuur gaat je niet lukken. Eenmaal rijend heb je er geen last meer van is mijn ervaring.
Gs is wel een haat liefde fiets. Je vind ze heerlijk of je vind ze.puin, er zijn weinig mensen die ze "wel leuk " vinden..
 
heb zelf ook een gs en ik heb nooit problemen in de file. het enige wat wel eens krap wil worden zijn de spiegels van bestelbussen. die zitten precies op de hoogte van het stuur. maar dat zelfde probleem heb ik met mijn burgman maar dan bij personenauto spiegels. daar het stuur dan weer mee in de knoei. en ik denk dat van de ruim 90kkm die ik nu op de gs heb gereden er zeker een derde tussen de file door was.
 
Vind de file op een GS eigenlijk ook prima te doen. Zelfs met 2 brede Adv koffers achterop.
Het ziet er uit als een lomp hok. Bij stilstand voelt het als een lomp hok. Maar als het ding eenmaal rolt gaat de rest haast vanzelf. Zal er wel eerlijk bij zeggen dat het karakter van de boxer nogal wennen was in het begin, maar de rij eigenschappen en de telelever maken dat meer dan goed.

Nog een voordeel: Ding kan er redelijk goed tegen om eens neergelegd te worden. Daar zijn hier genoeg getuigen van. Een enkeling heeft het zelfs op film en daar spatten de vonken echt vanaf :+
Kwestie van je ego oprapen. Goede squat oefening doen en weer verder :]

Maar ga vooral proefrijden op verschillende modellen ipv je op de theorie en meningen van anderen te storten. En als je van een model twijfelt ga desnoods nog eens op een andere fiets rijden om er zeker van te zijn :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eigenlijk kijken voor een zuinig koekblik...... 95km enkele reis in de regen of vrieskou is echt niet leuk.....
 
Ik zou eigenlijk kijken voor een zuinig koekblik...... 95km enkele reis in de regen of vrieskou is echt niet leuk.....

parkeren in a'dam centrum? Ik citeer een kennins: Heb je een hypotheek nodig voor de parkeervergunning en moet je nog een OV kopen ook om er te komen.

Van alle opties genoemd hierboven is mijn favoriet de caponord. Goede windbescherming, oerdegelijk en je kan er ook mee knallen. En je dame heeft achterop een relax-fauteuil...

Neem iig geen eencilinder zoals de F650gs, dat breekt je op met 95km.
 
Ik heb sinds december een 1150gs.
Als je die kan betalen zou ik 100% voor de BMW gaan!
Er is een reden dat mensen die fiets kiezen voor een ritje rond de wereld!..
Stevig, betrouwbaar, rap, eenmaal op tempo lichtvoetig genoeg om er héle rare dingen mee uit te halen, groot genoeg om respect af te dwingen en wat bescherming betreft: bij een langere regenrit worden mijn schouders nat en dat is het wel zo'n beetje.
Enige nadeel van dat boxerblok is als de file érg smal is. Dan kok je er niet langs, verder kan ik geen nadelen verzinnen eigenlijk...
Kan me hierbij aansluiten...
Heb sinds July een 1150gs, kom van een R1100s en het rijd fantastisch!
Vriendinlief zit ook veel beter achterop dan bij de R1100s

Er staat nu 133k op de klok en draait nog als een zonnetje :+
 
Laatst bewerkt:
Al eens over een Kawasaki GTR gedacht?
Cardan, grote tank, kofferset, kuip, en die vallen zeker binnen het budget
 
Ik heb ook de overstap gemaakt van VTR naar allroad. De Caponord is overigens nog supersportief te rijden plus 220 en super sturen.
De GS zie je overal al en ik ben nog geen 50 })
Veel motor voor je geld
 
Laatst bewerkt:
Rij nu met een Yamaha XTZ 750 super Tenere en het bevalt prima, mis alleen wel koppel. Maar voor de kostprijs van deze fiets heb ik echt een heleboel (ontspannen) motorplezier.

Laatst proefgereden op de nieuwe (deels) watergekoelde GS. Dat rijdt echt belachelijk goed !! power en koppel van een superbike, comfort van een tourbuffel en sturen als een 600cc speelfiets.

Nee, voor mij geen supersport meer.
 
Een 1150 is toch echt ff wennen. Als je hem start schudt het ding van links naar rechts, als je van z'n plek gaat kom je eerst een stuk omhoog door de cardan reactie. Tijdens het rijden voel je nogal wat flex in het rijwielgedeelte. Vriend van ons heeft er ook een, wij noemen het "de kameel". Komt evensnel van zijn plek als een Capo maar krijgt het lastig als het wat harder gaat.
.

Kon ik echt nauwelijks iets van merken tijdens de proefrit met de GS. Snaarstrak sturen, geen cardanreactie en nauwelijks schudden..
 
Kon ik echt nauwelijks iets van merken tijdens de proefrit met de GS. Snaarstrak sturen, geen cardanreactie en nauwelijks schudden..


Hier kan ik me bij aansluiten ; sinds een week in het bezit van een GS1150, en het is idd een beetje wennen in het begin (heb je denk met elke motor),
maar schudden ?? ja bij stilstand, maar je koopt hem niet om mee stil te staan ...toch ? :+ ?
ook stuurt het buitengewoon strak, dat viel me gelijk op.

Verders een prima fiets, maar zoveel mensen zoveel wensen.....
 
Reuze bedankt voor alle reacties. Ik vind de TDM te weinig windbescherming hebben.Inmiddels is mijn vriendin er ook achter gekomen dat ik wat anders zoek. Zij ziet het vanaf heden al helemaal zitten eindelijk achterop te kunnen (want dat weigerde ik altijd op een supersport).

Dus dat is wel een extra vereiste. Met die eis erbij is mijn lijstje nu als volgt:

V-Strom 650 of 1000
Varadero
Bandit 1200S ??

VFR 800 vind ik niet mooi en niet comfortabel voor passagier. Pan European en FJR vind ik wel heel erg groot. Ben zelf net 80 kilo en ben 1.80, dus die lijken me wat te heftig.

Vanmorgen zag ik een Bandit 1200S rijden, dat lijkt me ook niet verkeerd.

Ik heb een 3 jaar geleden ook voor die keuze gestaan.
Na veel wikken en wegen uiteindelijk een KTM SMR gekocht. Leek een fijne toch sportieve motor met een rechtere zithouding. Ik kwam van een R6. Heb 2 jaar met de Ktm gereden, 50.000 kilometer, woon/werk en vakanties, maar ik kon er niet aan wennen. Ben nu weer terug op een supersport en eindelijk weer happy. Ook voor woon/werk.
Maar ja..... ik begrijp je twijfel wel. Nou rijd mijn vrouw een Fz8 met top kuipje en als ik je lijstje zo zie is die zeker ook een overweging waard. Succes joh....... :W
 
Nou, ik heb dit weekend proef gereden op een Varadero en een V-Strom 650. Mijn besluit staan dan ook vast: ik blijf voorlopig een sportmotor rijden. Ik was redelijk teleurgesteld.

Wat mij als eerste opviel was de zachte vering, met een wat sneller genomen bocht voelde beide modellen als een dweil aan op de weg (bij de V-Strom raake iets zelfs de grond, ik weet niet wat). Grondspeling is dus niet ideaal.

Dan het vermogen/gearing. Ik was (helemaal bij de V-Strom) tijdens het accelereren aan het wachten tot 'het' ging gebeuren, toen hij plots de toerenbegrenzer in sloeg. Het feest was naar mijn idee nog niet eens begonnen voordat het al aflopen was. Bij de Varadero zat er wat meer in het vat, maar minder dan ik had verwacht (helemaal van een 1000).

Om op dit alles in te leveren puur voor de zitpositie: Dat is mij het (nog) niet waard. Ik ga nu rustig op zoek naar een 1000cc Superbike, ook omdat ik het koppel bij lage toeren mis wat ik bij m'n Fireblade had. Iedereen reuze bedankt voor jullie bijdrage!
 
V-strom 1000 zou ik sowieso niet mee woon werken, het verbruik daarvan is echt niet grappig :N

En over het wachten tot "het" gaat gebeuren, je gaat van een 150 pk 4 cylinder naar een 70/100 pk 2 cylinder, das natuurlijk een hele andere karakteristiek...
 
V-strom 1000 zou ik sowieso niet mee woon werken, het verbruik daarvan is echt niet grappig :N

En over het wachten tot "het" gaat gebeuren, je gaat van een 150 pk 4 cylinder naar een 70/100 pk 2 cylinder, das natuurlijk een hele andere karakteristiek...

Ja klopt, dat wist ik van tevoren (op papier). Echter kan het met proefrijden toch nog wel eens anders uitpakken. Ik heb ook een TRX 850 gehad (eerste motor) dus ik ken de karakteristiek. Probleem is dat ik daarna alleen maar krachtigere motoren heb gehad, dus wellicht is het gat te groot. Maar goed, het was geen verschrikkelijke ervaring hoor ;) Ik had er gewoon wat meer van verwacht.
 
Wat bedoel je precies met dat je nu op zoek gaat naar een 1000cc superbike? Moet ik dan denken een een fazer 1000 of Blackbird achtige motor? Dan zou je ook eens naar de BMW K1200 RS kunnen kijken. Betaalbaar, power en goede woon werk fiets.
 
Dan zou je ook eens naar de BMW K1200 RS kunnen kijken. Betaalbaar, power en goede woon werk fiets.

Dry weight: 285.0 kg (628.3 pounds), dat vind ik toch écht te veel (bijna 100kg meer dan mijn huidige motor). Ik ben zelf slechts 80kg en 1.80. Maar ik waardeer je advies, bedankt :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan