Veilig rijden begint...

Oke stop maar. TS heeft het over velig rijden. En dat is met een spijkerbroek goed verantwoord. Veilig rijden doe je maar met een goede motorbroek! (Beschermende spijkerbroeken daar gelaten) :z
 
Het is niet verplicht ook niet tijdens examen...je wordt alleen wat serieuzer genomen door de examinator. Helm is verplicht, oogbescherming, handschoenen geloof ik en hoge schoenen. Mijn instructeur vond het onze eigen verantwoordelijkheid, dus sommigen lesten in all-stars en een fladderbroekje, anderen volledig in leer. Ik vind dat hij wel iets meer nadruk op kleding had mogen leggen.

Gele hesjes vond hij onzin, als blikkers niet opletten zien ze je toch niet! Het was aan ons om te zien en/of te zorgen dat je gezien werd! Kan ik me wel in vinden.
 
Bij mij was ook enkel een helm, jas, en stevige schoenen verplicht.
Ik heb toch zelf als eerste een paar handschoenen gekocht en laarzen, rest is er rustig aan bij gekomen.

Afgereden in mijn koe met 35 graden, warm!!
 
Ik lesde ook altijd in een spijkerbroek. Een hele enkele keer had ik mijn leren/gay-broek aan.
Textiel had ik toen nog niet.

Bij mijn rijschool is het niet verplicht. Vrienden die daar nu lessen hebben ook geen motorbroek.
 
De reden dat door mijn rijschool een spijkerbroek werd afgeraden is dat het nog wel eens kan gebeuren dat je spijkerbroek blijft haken als je voor een stoplicht wilt stoppen.

Lijkt me best gênant om zo om te kukelen. (en pijnlijk)
 
Ik weet niet wat voor baggy broeken ze bij jouw rijschool dragen, maar ik rijd toch best vaak in een spijkerbroek en dat heb ik nog nooit gehad. . . .
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gewoon in 3 spijkerbroeken, 2 sweaters en een winterjas gelest :?

Omdat het zo verdomd koud was |(
 
Laatst bewerkt:
Eerst een motor > dan een bijpassend pak...anders krijg je een bijelkaar geraapt zootje.

is idd hééééél belangrijk!!! stel je voor dat je motor niet bij je pak past zeg.. je durft gewoon niet over straat dan.. :o

bij mijn rijschool was het ook verplicht en kon je kiezen, daar de spullen lenen of met je eigen pak rijden, maar zonder mocht nooit!!
 
Bij mijn rijschool kon je ook gewoon pakken lenen (textiel) en laarsen of natuurlijk met je eigen pak. Zonder gepaste motorkleding mocht je echt niet opstappen. Mijn instructeur zwaait ook nooit naar mensen die niet volledig gekleed zijn. En ik geen hem geen ongelijk...
 
True.

Zelfde rijschool gehad als Noorus, en er hangt voldoende. Tuurlijk, het is allemaal mijn maat niet en iedereen zweet erin. Maar als ik zelf niets had dan reed ik toch echt in dat spul (alleen de eerste les en tijdens het AVD trouwens....).

Ik was ook niet van plan te vallen, en toch lag ik daar opeens.

Veiligheid is iedereens eigen verantwoordelijkheid, en als je in een spijkerbroek wil rijden moet je dat lekker doen. 'K zal d'r niet minder om zwaaien, maar als je dan toch onderuit gaat en je loopt schade op die met de juiste kleding te voorkomen was geweest, mag ik dat dan natuurlijke selectie noemen?

:W
 
@jr777 ja klopt is een scirocco moet helaas nog even sparen tot ik een motor heb :s

@ moraal ridders ik weet dat je op het verkeer moet concentreren maar aangezien er bijna niemand anders op de weg was en het een stuk snelweg is met max van 120 en er bij de foto 90/100 gereden werd was het niet bepaald risicovol.

@turboO als je een te lange broek hebt een daar op loopt komt er een gat in dat dan precies terhoogte van je stepje zit :P kleur het plaatje en maak het verhaal maar af ;)


@ ChrisBlijftRocken ayy ja niet echt netjes (zou een vriendelijke mod dat willen veranderen ??)
 
yep, kledingtopic.
maarrrrr, bij 'mijn' rijschool kwam je niet op de motor zonder 'full suit'
en als je die zelf niet had mocht je er 1 van hem uitkiezen; alle maten in 3-voud.
met als gevolg dat ik me altijd 'schuldig' voel als ik 'ns 'ff snel' (met gewone broek) opstap.
iig goed aangeleerd O-)
 
Niet zo eigenaardig, ik mocht ook gewoon in spijkerbroek lessen. Wat wel verplicht was: helm, handschoenen, en laarzen die op zijn minst de enkels beschermde :)
Dus je been mag wel open liggen, zolang je voeten maar beschermd waren ;)
 
Ach ik maak me er niet zo druk om, alleen een helm is verplicht. Ik trek altijd mijn pak aan en handschoenen,ik doe het voor mezelf en niet voor een ander. Met warm weer rijden ze hier letterlijk met een hemdtruitje/korte broek en sandalen aan,totdat ze een keer een schuiver maken! Heeft volgens mij iets met hoeveelheid hersencellen te maken, als je mensen in een hemdtruitje ziet rijden dan komt het IQ niet boven de 80 uit. Maarja die moeten er ook zijn :P

En als je nou eens een ongeluk krijgt doordat je te warm was aangekleed?
Bonusvraag: waarom is Ogri's IQ exact gehalveerd sinds zijn 25ste?
 
Ja is afhankelijk van de rijschool.
Ik begon in Breda met lessen en daar kreeg ik een jas, helm en handschoenen. Met regen een regenbroek maar geen andere broek.
Toen ik terug verhuisde naar Deventer, had ik mijn avb al binnen, kreeg ik een andere rijschool.
Hier kreeg ik ook een beschermende broek, en jas, helm en handschoenen.
Maar geen fluojas of dergelijke...
dus sterk afhankelijk van de rijschool maar alleen de helm is verplicht
 
Je hebt van die speciale motorspijkerbroeken. Aan de buitenkant (en zeker van een afstand) kun je die niet van een normale spijkerbroek onderscheiden. Ik weet niet of ze net zo veilig zijn als gewone motorbroeken, degene die ik gezien heb bij de motozaak hadden geen protectoren.

Bij mijn rijschool moest ik ook perse beschermende kleding aan, met een vest van de rijschool er over heen (niet perse veiliger, wel reclame en bloedheet in de zomer). Hangt ook wel van de opleiding van de instructeur af. Ik las dat KNMV-instructeurs zich ertoe moeten verplichten hun leerlingen beschermende kleding te laten dragen tijdens de les én verplicht zijn om op de motor te rijden in plaats van in het koekblik achter de lessers aan.

Heb trouwens de afgelopen maanden regelmatig op de snelweg mensen in t-shirt en teenslippers zien rijden op de moto.
 
Je hebt van die speciale motorspijkerbroeken. Aan de buitenkant (en zeker van een afstand) kun je die niet van een normale spijkerbroek onderscheiden. Ik weet niet of ze net zo veilig zijn als gewone motorbroeken, degene die ik gezien heb bij de motozaak hadden geen protectoren.

Bij mijn rijschool moest ik ook perse beschermende kleding aan, met een vest van de rijschool er over heen (niet perse veiliger, wel reclame en bloedheet in de zomer). Hangt ook wel van de opleiding van de instructeur af. Ik las dat KNMV-instructeurs zich ertoe moeten verplichten hun leerlingen beschermende kleding te laten dragen tijdens de les én verplicht zijn om op de motor te rijden in plaats van in het koekblik achter de lessers aan.

Heb trouwens de afgelopen maanden regelmatig op de snelweg mensen in t-shirt en teenslippers zien rijden op de moto.

Die speciale spijkerbroeken houden in ieder geval meer dan de normale spijkerbroek. Mijn oom heeft er ook 1 maar zodra die de snelweg op gaat trekt die gewoon zijn motorpak aan.

Leer->Textiel->Speciale spijkerbroek
 
Tijdens mijn lessen moest ik minimaal een spijkerbroek aan.
jas, helm en handschoenen waren verplicht, maar die kon je daar gewoon pakken.
schoenen moesten voorbij je enkel komen.
hesje heb ik nog nooit aangehad!

Ik had de eerste paar lessen een spijkerbroek aan,
maar na een koude en natte les begonnen me benen gewoon pijn te doen en heb toen meteen een textiel broek gehaald. :P
 
Vind het trouwens ook wel eens lekker om alleen in een spijkerbroek te rijden met mijn motorjack en laarzen aan, zonder textielbroek en fluovest (die ik normaal naar mijn werk toe altijd aan doe). Doe dat voor korte ritjes in de stad en vind dat wel wat kekker staan als je bij de benzinepomp binnenloopt dan in zo'n hele ruimte-outfit. Maar tijdens de lessen is mij bij de twee rijscholen waar ik gelest heb (ben halverwege geswitcht), zo gehamerd op de veiligheid, dat ik me toch trouw ieder ochtend weer in het complete harnas hijs.

Heeft iemand zelf ervaring met de motorspijkerbroeken? Ze zien er wel goed uit, zijn denk ik net zo slijtvast als textiel, maar ik vind het toch een beetje eng dat ze geen protectoren hebben.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan