Velleman transistor ontsteking met led op cb750

Ik ga ze proberen te plaatsen links bij aan de accubak. de koelelementen zijn idd een beetje oversized (en kunnen wel wat kleiner) want de warmte valt nog wel mee. Deze kitjes zijn trouwens al een jaar of 20 (!) in de handel en het schijnt dat ze erg betrouwbaar zijn. Ik ga kijken of ze iets van een aluminium doosje hebben waar ik de printjes in kwijt kan. In totaal komen er dan 6 draden uit de doos,

+12 volt (rood?)
aardedraad (zwart)
ingaande signaal contactpunt 1 (blauw)
uitgaande signaal bobine 1 (blauw)
ingaande signaal contactpunt 2 (geel)
uitgaande signaal bobine 2 (geel)

ik zal binnenkort ff een foto plaatsen van de (nu nog) draadbende op dit moment
 
Ik ben hier voor het eerst moet ff wennen dus
Maar ik heb een ouwe Laverda sf1 uit ,73 met 2 velleman kitjes.
Die zitten er 1 seizoen op en bevallen prima.
Punten verlopen niet of nauwelijks branden niet in motor start goed ook met bijna lege accu en de bobines oginele bosch uit ,73 blijven heel.
Volgens mij moeten de punten wel 50000 km meegaan als je de volgnokjes goed smeert. Ik heb wel het printje in de kunsthars gestort tegen vocht en kapottrillen :)
Ga van de winter prutsen met een optocoupler, hoe weet ik nog niet maar ik zie wel.
 
Sorry voor deze kick maar ik wil dit ook gaan doen bij mijn suus gs550e uit 81.
Iemand nog foto's/filmpje/updates om te laten zien/weten van "zijn" velleman ?
 
de velleman kitjes doen het nog steeds prima.
een aanrader voor fietsen met kontactpunten!
maar de condensator moet er af!
zelfs met een bijna lege accu start mijn fiets!
een keer rond en lopen.
 
de velleman kitjes doen het nog steeds prima.
een aanrader voor fietsen met kontactpunten!
maar de condensator moet er af!
zelfs met een bijna lege accu start mijn fiets!
een keer rond en lopen.

Welke condensator ?
Die van de ontsteking van de motor zelf of van het velleman-kitje ?
 
Zeker interressant allemaal, hou ons op de hoogte met foto's/filmpjes ervaringen! 3 tientjes voor een elektronische ontsteking is natuurlijk peanuts, helemaal als het ook nog zo mooi werkt!
 
de condensator van de ontsteking moet eraf of draad doorknippen.
staat in de beschrijving van de kit
 
Even een soort van update.
Elektrische ontsteking leek me wel ok.
Dus ik uitzoeken wat er allemaal past op mijn gs550e uit 81.
Velleman-spul en ik las iets over de 550L die standaard een transistor onsteking heeft.
De 550L heeft geen kickstarter, mijn GS550e ook niet.
Wat blijkt: mijn gs550e heeft al een transistor onsteking... _O-
 
Even een soort van update.
Elektrische ontsteking leek me wel ok.
Dus ik uitzoeken wat er allemaal past op mijn gs550e uit 81.
Velleman-spul en ik las iets over de 550L die standaard een transistor onsteking heeft.
De 550L heeft geen kickstarter, mijn GS550e ook niet.
Wat blijkt: mijn gs550e heeft al een transistor onsteking... _O-
:}

Whahahahaha :+

Soms zijn problemen zomaar opgelost, he...
 
Maar verlopen je contactpuntjes nog steeds net zo hard als je een Velleman ontsteking hebt gemonteerd?

Nope, als het goed is niet. Dat is juist het idee achter zo'n kitje,de contactpunten hoeven niet meer de sterke stroom naar de bobines te schakelen. Tevens vangen ze ook niet meer de inductiespanningen afkomstig van de bobines op, dus dat scheelt een hoop vonkvorming tussen je punten en daarmee slijtage. Het afstellen moet je natuurlijk blijven doen, aangezien de puntjes nog steeds belast worden.
 
..........aangezien de puntjes nog steeds MECHANISCH belast worden. Iedereen vergeet wel eens wat he? :P
^
Waar laat je die printplaatjes met die grote koelribben?? :?
Ik heb zelf een volledig elektronische ontsteking in mijn CB750 K6 van Accent Electronics ingebouwd. Daar ben ik heel tevreden over. Past ook in de plaats van de oude ontsteking. Voordeel: geen contactpuntjes meer! Eenvoudig te monteren en af te stellen. Starten, lopen. Ik heb er nu zonder problemen ca. 1500 km mee gereden. :] Ik moet toegeven het is wel duurder (140 Euri) maar je ziet er niets van en het werkt meteen. Info cbfourclub punt nl. (Zie rubriek "links").

Bijlage: elektrontst1.jpg
 
Waar je die koelribben laat weet ik niet, ik ben er zelf niet mee bezig geweest. Maar andere mensen hier wel dus die weten vast wel een antwoord. Mooi setje trouwens wat je daar hebt. Ben je idd gelijk van je contactpunten af. Werkt dat met reflectiesensoren oid?
 
De nokken van je puntjes blijven ook gewoon slijten en gebvoelig voor breuk he, bij die velleman kitjes... (heb tot 2x toe een gebroken kunststof opnemertje gehad bij m'n 750)

Tis dus meer een tussenweg. Zie 't als semi-electronisch. Bij vol-electronisch heb je überhaupt geen onderhoud meer...
Bij semi-electronisch slijten je punten (%opnemers) wel, maar branden niet in, door de lagere spanning.
 
Waar je die koelribben laat weet ik niet, ik ben er zelf niet mee bezig geweest. Maar andere mensen hier wel dus die weten vast wel een antwoord. Mooi setje trouwens wat je daar hebt. Ben je idd gelijk van je contactpunten af. Werkt dat met reflectiesensoren oid?
De ruimte achter de zijkappen lijkt me heel geschikt...
De nokken van je puntjes blijven ook gewoon slijten en gebvoelig voor breuk he, bij die velleman kitjes... (heb tot 2x toe een gebroken kunststof opnemertje gehad bij m'n 750)
Tis dus meer een tussenweg. Zie 't als semi-electronisch. Bij vol-electronisch heb je überhaupt geen onderhoud meer...
Bij semi-electronisch slijten je punten (%opnemers) wel, maar branden niet in, door de lagere spanning.
Wat ik heb begrepen een kwestie van het asje van de opnemers/nokvolgers (van de contactpunten) tijdig/regelmatig smeren. De contactpunten zouden het MET EEN transistor ontsteking minimaal 30.000km moeten houden.
 
Laatst bewerkt:
Ipv die grote koelplaten een plaatje tegen je frame/tank lassen/lijmen en daar de transistors aanschroeven?
 
^
Waar laat je die printplaatjes met die grote koelribben?? :?
Ik heb zelf een volledig elektronische ontsteking in mijn CB750 K6 van Accent Electronics ingebouwd. Daar ben ik heel tevreden over. Past ook in de plaats van de oude ontsteking. Voordeel: geen contactpuntjes meer! Eenvoudig te monteren en af te stellen. Starten, lopen. Ik heb er nu zonder problemen ca. 1500 km mee gereden. :] Ik moet toegeven het is wel duurder (140 Euri) maar je ziet er niets van en het werkt meteen. Info cbfourclub punt nl. (Zie rubriek "links").


da's mooi......daar ga ik de cb400 ff mee aankleden....meer gemak!
 
Terug
Bovenaan Onderaan