Afgelopen december heb ik mijn motorrijbewijs gehaald.
Uiteraard ben ik meteen voor het volledige rijbewijs gegaan, zonder 25kw beperking.
Enfin, examen gehaald, rijbewijs opgehaald....en precies zoals aangevraagd en verwacht mag ik volgens mijn rijbewijs op alle motoren rijden....licht en zwaar.
Nu bekeek ik laatst foto's van mijn eerste rijles en begon me af te vragen hoeveel vermogen mijn lesmotor nou eigenlijk had.
Dus heb ik het kenteken van mijn lesmotor (tevens motor waarop ik examen heb gedaan) even nagetrokken bij de rdw.
Wat blijkt nu......dit is gewoon een 25kw motor
Heeft iemand enig idee hoe het kan dat ik gelest heb en examen gedaan heb op een lichte motor, en toch een volledig rijbewijs heb gekregen?
Afgelopen december heb ik mijn motorrijbewijs gehaald.
Uiteraard ben ik meteen voor het volledige rijbewijs gegaan, zonder 25kw beperking.
Enfin, examen gehaald, rijbewijs opgehaald....en precies zoals aangevraagd en verwacht mag ik volgens mijn rijbewijs op alle motoren rijden....licht en zwaar.
Nu bekeek ik laatst foto's van mijn eerste rijles en begon me af te vragen hoeveel vermogen mijn lesmotor nou eigenlijk had.
Dus heb ik het kenteken van mijn lesmotor (tevens motor waarop ik examen heb gedaan) even nagetrokken bij de rdw.
Wat blijkt nu......dit is gewoon een 25kw motor
Heeft iemand enig idee hoe het kan dat ik gelest heb en examen gedaan heb op een lichte motor, en toch een volledig rijbewijs heb gekregen?
Tuurlijk controleren ze erop
Volgend smij gaan ze gewoon uit van wat de instructeur zegt.. of ze moeten het naderhand controleren..
Volgens mij niet hoor.....die heb ik zelfs nooit mee gehad....Hmm je moet toch ook de motorpapieren overhandigen aan de examinator of herinner ik me dat verkeerd ?
mijn instructeur moest ze wel overhandigen (ik had moeten afrijden op een 25kw fiets, maar die had ie ff niet staan), maar hij was ze per ongeluk 'vergeten' bij het examen. Maakte ze geen probleem vanHmm je moet toch ook de motorpapieren overhandigen aan de examinator of herinner ik me dat verkeerd ?
Ik had een andere variant.
Nadat ik mijn motorrijbewijs had gehaald, gelijk naar het gemeentehuis voor een nieuw roze papiertje, nu had ik mijn autorijbewijs al een flinke tijd en daar kreeg je toen ook het aanhangwagen gedeelte gratis bij.
Kortom na het ontvangen van een nieuw rijbewijs, had de gemeente *vergeten* om mijn aanhanger stempeltje te zetten.
Goed dat ik toen even scherp was en gelijk keek, ik weet niet wat er was gebeurd als ik dit pas een hele tijd later had opgemerkt, plus dat ik redelijk vaak met een trailer achter de auto rijd .
Afgelopen december heb ik mijn motorrijbewijs gehaald.
Uiteraard ben ik meteen voor het volledige rijbewijs gegaan, zonder 25kw beperking.
Enfin, examen gehaald, rijbewijs opgehaald....en precies zoals aangevraagd en verwacht mag ik volgens mijn rijbewijs op alle motoren rijden....licht en zwaar.
Nu bekeek ik laatst foto's van mijn eerste rijles en begon me af te vragen hoeveel vermogen mijn lesmotor nou eigenlijk had.
Dus heb ik het kenteken van mijn lesmotor (tevens motor waarop ik examen heb gedaan) even nagetrokken bij de rdw.
Wat blijkt nu......dit is gewoon een 25kw motor
Heeft iemand enig idee hoe het kan dat ik gelest heb en examen gedaan heb op een lichte motor, en toch een volledig rijbewijs heb gekregen?
Examen met een lichte motor
Als je slaagt voor een examen op een lichte motor, krijg je (ongeacht je leeftijd) een rijbewijs A met een beperkte bevoegdheid. Je mag dan twee jaar lang alleen rijden met een motor met een vermogen van hoogstens 25 kW en hoogstens 0.16 kW ‘per kilo ledig gewicht van de motor’. Pas na twee jaar mag je overstappen op een zwaardere motor; daar hoef je niet opnieuw examen voor te doen.
Zelfs naar de staat van de motor kijken ze niet al te nauw, ik heb afgereden met een achterslick
naakt geen flikker uit, toen ik examen deen was er voor mij ook een oudere motorrijder die zn examen aflegde op een cb500 25KW.