Verkeersruzies, welke rol vervult de motorrijder?

Ik heb mijzelf sinds enkele jaren aangeleerd gewoon in te halen en dan al lang voor mijn irritatiegrens bereikt is.

Links, rechts of zelfs er tussendoor als het moet.
Inmiddels ook met de auto waar het kan.
In feite steek ik zo mijn middelvinger op zonder de bijkomende frustrstie.

Het mag vaak niet zo maar werkt enorm goed voor mijn gemoedstoestand en dat is zo relaxt dat ik er niet over peins het anders te doen. Ik kom hierdoor nooit meer in conflicten terecht.

Een beetje pittige motor en auto helpt natuurlijk.
 
Het heeft ook erg veel met karakter te maken. Ik kan me enorm opwinden over ondoordachte handelingen van andere verkeersdeelnemers. Nu ik wat ouder wordt, lukt het beter om te relativeren, niet de confrontatie aan te gaan, en voor mijn eigen veiligheid te kiezen. Ik zie het verkeer de laatste tijd meer als een korte-termijn aangelegenheid. Diegene die jou bewust of onbewust hindert, is over 5 minuten voor altijd uit je leven verdwenen.

Laatst op de oprit naar de snelweg, een krappe bocht, zat er voor mij een bestelbus op een halve meter van een motorrijder. Ik vervloekte die man. Levensgevaarlijk! En ja hoor, motorrijder moet remmen voor het verkeer, en de bestelbus knalt er bovenop. Ben gelijk gestopt om me als getuige te melden, en verwachtte een terecht furieuze motorrijder. Wat schetst mijn verbazing? Motorrijder is all-smiles, nee was niet handig van je, maar kan gebeuren, nee ik hoef geen gegevens, ik repareer het zelf wel.....

Het blijft een kwestie van karakter.
 
Ongelovelijk triest dat ongeval, met zijn 2en ook nog. Ik kan het me goed voorstellen, met hoe opgefokt men hier vaak in de auto zit, dat ruzies escaleren.
Maak het zelf natuurlijk ook af en toe mee, bewust afgesneden worden of een schijn-rambeweging van de auto naast je bij het filerijden, 9/10 keer op de A10 maar dat is dan ook waar ik vaak rij. En iedere keer weer denk ik, 'ik zal eens even verhaal bij je komen halen'. Maar dat rationaliseer ik al snel naar 'het is het risico niet waard' en dat is ook zo. Ik zou overigens nooit met rijgedrag schermen door zelf 'terug' af te gaan snijden of bewust iemand's spiegel eraf trappen etc.
 
Welke rol: zwakste partij bij een botsing....dus gas erop en wegwezen als je een snelle motor hebt, of ergens afslaan. Ik zit zit er niet op te ‘wachten’ om schade aan jezelf of motor...

Heel vroeger..30 jaar geleden ofz.....tussen de paaltjes door om een auto van me af te schudden want die wou me echt van de weg af rijden omdat hij het niet redde na de stoplichten die op groen sprong.

Iig triest wat er gebeurd is.....
 
Ik kan me eigenlijk wel voorstellen dat die chauffeur zo reageert... Al is het niet goed wat ie doet..
Ik kan het me van de chauffeur heel goed voorstellen.
In dit geval liep het goed af, want de wielrenner zie je direct weer opstaan.
Maar het had totaal anders kunnen aflopen.
Ik kom regelmatig filmpjes tegen waarbij automobilisten een brake test doen bij een vrachtwagen |(|(|(.8)7
Ik kan me voorstellen dat de vrachtwagen dan is een keer vergeet te remmen.
Snelheids verschil is dan nog niet zo heel groot, dus niet zo heel veel gevaar.
En met de beelden wordt de vrachtwagen waarschijnlijk nog in zijn gelijk gesteld ook.

Maar iedere keer heb ik bewondering voor de vrachtwagen chauffeur dat hij toch netjes remt. :}:}
 
Vind het persoonlijk een zeer lastige kwestie.

[...] We weten allemaal dat het knettersdruk kan zijn in het verkeer en we weten inmiddels ook allemaal dat er een behoorlijk aantal weggebruikers vaak haast hebben of alleen maar aan zichzelf denken. Dat fenomeen is met name de laatste jaren alleen maar erger geworden zie ik.

Persoonlijk ben ik helaas van mening dat dit niet meer goed gaat komen en dat indien we deelnemen aan het verkeer dit soort zaken er gewoon bij moeten nemen. [...] Wat mij betreft mag er veel meer blauw op de wegen meerijden om tijdens overtredingen flinke maar dan ook flinke bekeuringen te geven met alles erbij zoals puntaftrek en verplichte rijcursus die zelf betaalt moet worden.

Misschien dan .....maar heel misschien dan leren zulke figuren het wel om te kappen met dat assiociale rijgedrag.

Nederland is een mooi land om in te rijden vind ik, maar helaas net iets te klein voor het grote aantal weggebruikers waarbij een groeiende groep bestuurders steeds gehaaster, egoïstischer en agresiever wordt.

Vr gr
Grappig: ik postte ooit een paar plaatjes in een ander topic met (bijna) hetzelfde onderwerp. Deze:

Bekijk media item 1309659Bekijk media item 1309648Bekijk media item 1309647
Als je die plaatjes bekijkt, hou dan ook het volgende in het achterhoofd:
  • M.i.v. 1993 ging het KLPD zich bezighouden met de verkeershandhaving op het autosnelwegennet.
  • In de periode 1997-2003 werd een beleid van projectmatige aanpak van verkeershandhaving gevoerd, d.m.v. regionale verkeershandhavingsplannen én extra menskracht en middelen voor politiekorpsen.
  • In 2008 trad het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2008-2020 in werking, waarbij o.a. werd ingezet op trajectcontroles, alsook aanscherping van regels rondom alcohol- en drugsgebruik in het verkeer.
  • Helaas volgde na 2008 vrij snel een herijking van het voorgaande plan, en kreeg ook het opsporen en aanpakken van verkeershufters een mindere prioriteit, met als hoogtepunt het opheffen van de speciale verkeershandhavingsteams in 2016. Daardoor kwamen de verkeershandhavingstaken bij de toch al wat overbelaste basisteams te liggen.
Wat je uit het plaatje en de opsomming kunt afleiden is dat handhaving doorheen de jaren negentig een uiterst doelmatig middel is gebleken om het verkeer veiliger te maken. Toen de prioriteiten verschoven nam het aantal dodelijke en letselongevallen ineens weer rap toe. Dat in diezelfde periode internetbundels en smartphones spotgoedkoop werden zal ook een rol hebben gespeeld. Het grappige is dat de verantwoordelijke Minister destijds om opheldering is gevraagd m.b.t. het ietwat onlogische besluit (mindere prioriteit verkeershandhaving t.o.v. toename doden en zwaargewonden in het verkeer. Tot op de dag van vandaag heeft deze daar eigenlijk nog geen antwoord op gegeven.

De agressie, achteloosheid en onoplettendheid die we nu in het verkeer zien - en de gevolgen ervan helaas - is imho het directe gevolg van een gebrek aan handhaving. Mensen zijn nu eenmaal van nature egoïstisch en maken hun eigen normen. Als je daar niet tijdig in bijstuurt d.m.v. voorlichting i.c.m. handhaving dan krijg je dus wat we nu hebben. Bumperkleven, telefoneren/appen achter het stuur, niet spiegelen, geen richting aangeven ... (etc.) ... en huftergedrag verwordt tot nieuwe norm. Want "niemand" wordt gepakt, dus niemand doet iets fout, alles is oké, toch?!

Kortom: hoe vervelend de gevolgen van agressie en/of onoplettendheid ook kunnen zijn, het is kennelijk volstrekt onbelangrijk. Gedrag dat tot norm verheven is draai je niet zo één-twee-drie terug, ook niet door ineens als een malle te gaan handhaven, want het duurt jaren voordat de effecten ervan zichtbaar zijn. Dus ik ben bang dat ik je gelijk moet geven dat dat niet meer goed komt, kiezen of delen immers.

Totdat e.e.a. ten goede veranderd rij ik dus "defensief-agressief": oftewel goed opletten, ruimte geven, voorspelbaar rijden en maken dat ik weg kom, liefst zo ver mogelijk uit de buurt van onnadenkend en/of hufterig tuig,. Onderwijl blijf ik me er erg van bewust dat de vlotheid van een motorfiets gemakkelijk tot schrikreacties kan leiden (al dan niet met agressie tot gevolg).
 
Laatst bewerkt:
Misschien is het een idee om de gevolgen van een verkeersruzie eens breed uit te meten in de media. Denk hierbij aan veroordelingen gevolgen voor werk familie etc. Je hoort nu wel over de ruzie maar nooit eens wat de gevolgen waren van zowel daders(veroordeelde) en slachtoffers. Ik hoop dat mensen eens gaan nadenken over de gevolgen van hun acties...
Ik deel die hoop. Maar helaas stellen de meeste veroordelingen niets voor. Ik volg dit soort rechtspraak een beetje, en niet zelden wordt een veroorzaker bestraft met een "foei dommerd, niet meer doen hoor", een voorwaardelijke werkstraf, vaak géén boete, en soms een korte intrekking van de rijbevoegdheid ... tenzij dat rijbewijs nodig is voor het werk, want dan is ook die intrekking voorwaardelijk, en kan de "domoor" gewoon weer het verkeer in ...
 
Misschien is het een idee om de gevolgen van een verkeersruzie eens breed uit te meten in de media. Denk hierbij aan veroordelingen gevolgen voor werk familie etc. Je hoort nu wel over de ruzie maar nooit eens wat de gevolgen waren van zowel daders(veroordeelde) en slachtoffers. Ik hoop dat mensen eens gaan nadenken over de gevolgen van hun acties...

Is denk een goed idee. Mss dat dat een aantal van die heetgebakerde bestuurders aan het nadenken zet.
 
Ik luister vaak podcasts van JRE en hij komt regelmatig op het onderwerp roadrage uit. Tijdens een interessant gesprek met een psycholoog was een aanname dat men met name in de auto roadrage krijgt, doordat je in een bubbel zit (de auto), hierdoor staat de realiteit van de andere bestuurder verder weg en daarbij komt een stimulering van de zintuigen, (ogen, oren, handen, voeten, trillingen en G-krachten) waardoor je mentaal al in een zeer actieve modus zit.

Dit is niet per definitie de enige mogelijke verklaring, maar ik vond het een overtuigend argument.
 
Ik luister vaak podcasts van JRE en hij komt regelmatig op het onderwerp roadrage uit. Tijdens een interessant gesprek met een psycholoog was een aanname dat men met name in de auto roadrage krijgt, doordat je in een bubbel zit (de auto), hierdoor staat de realiteit van de andere bestuurder verder weg en daarbij komt een stimulering van de zintuigen, (ogen, oren, handen, voeten, trillingen en G-krachten) waardoor je mentaal al in een zeer actieve modus zit.

Dit is niet per definitie de enige mogelijke verklaring, maar ik vond het een overtuigend argument.
Dit klopt wel. Daarom is motorrijden (of Cabrio) zo veel leuker.
Het gevoel dat je een bent met de omgeving
 
Ik ben sowieso niet zo'n opgewonden standje in het verkeer. Met elkaar samen rijdend komen we sneller op bestemming dan als we rare fratsen gaan uithalen. Juist daar krijg je de files van. Het lijkt wel dat als het koekblik ingestapt wordt elk greintje menselijkheid verdwijnt en om iedere meter met testosteron gevochten wordt.

Op de motor ben ik een actieve rijder die graag het goede voorbeeld geeft. Meestal rij ik ook wel door, maar als ik een klever heb los ik dat op met een streepje gas tot ik een gaatje zie waarin ik kan duiken om van hem af te zijn. Ik kan wel boos worden op zijn gedrag maar daar doet hij toch echt niets mee. Dan heeft op de spiegel slaan ook weinig zin. Laat elkaar eens wat meer, weet zelf beter en dring dat een ander niet op. Dan wordt onze samenleving een stuk gezelliger.
 
Ik heb vrij duidelijk een verschillende mentaliteit onderweg.

Fiets, alles chill. Ik zit namelijk alleen op de fiets als ik ga drinken/gedronken heb en dus zit ik ook alleen op een fiets in het dorp waar ik woon.

Auto, vlotte rijstijl maar nog steeds geen haast. Op de snelweg ga ik voor middenbaan plakkers demonstratief duidelijk naar rechts en mensen die geen richting aangeven en mij voor niets laten stoppen krijgen een “man man man let eens op verbaasd/ongeloof handgebaar”.

Vrachtwagen, über relaxed. Ik word per uur betaald maar vluchtstrook rijders en ander asociaal gedrag erger ik me ontzettend aan.

Echter, ik heb eens in het (half) jaar de spreekwoordelijke druppel (altijd in de vrachtwagen) dat ik iemand dus helemaal de tering scheld. Ontzettend ongezond want ik voel mijn hart dan racen maar sommige mensen kunnen echt gevaarlijk/dom bezig zijn.

1x per ongeluk spiegel eraf geslagen. Motor op 60kmh weg, auto aan andere kant geparkeerd en auto tegemoet. Doordat hij geen voorrang gaf moest ik op de laatste 10cm asfalt rijder en stak mijn hand uit om zijn spiegel aan te tikken en dat bleek voldoende te zijn.

Ander leuk voorbeeld, met vrachtwagen op rotonde met fietsers niet gescheiden in het donker. Door omstandigheden kon ik niet direct door en moest dus even stoppen. Trek weer op en fietser die rakelings voor me langs schiet dus ik claxoneer en fietser kwam verhaal halen “want hij had voorrang”.
Inderdaad, daar heb je helemaal gelijk, maar wat heb je daaraan als ik je plat rij? Je bent met ingestuurde vrachtwagen zo slecht zichtbaar dat het verstandig is even te wachten! Was hij met me eens dus gewoon kort goed gesprek van 2 mensen die redelijk met elkaar konden praten en denken.
 
een "REV BOMMETJE" ???????_O-_O-_O-8)78)7....zo heet dat jongen ??????....._O-_O-_O-
dus een middelvinger en/of zo n "rev bommetje"??...8)78)7 nou dan ga jij mooi volwassen om met roadrage hoor..._O-_O-:t

Inderdaad, een rev bommetje net zoals een vuurwerkje  :'):'):'):'):'):'):'):'):'):'):'):'):'):'):'):'):'):'):'):'):'):')*O**O**O**O**O*-O--O--O--O--O--O-8)78)78)78)7_O-_O-_O-:W:W lees "jongen" soms en gooi die nutteloze smiley's maar in de vuilnisbak ;)

PS: een normale reactie had ook gekund, prettige feestdagen :W
 
Laatst bewerkt:
Duimpje omhoog ipv middelvinger wordt mss nog wel erger gevonden maar geeft in psychologische zin meer druk bij de ander omdat ie (m/v) daar juist helemaal niets mee kan want het is een positief gebaar, over het algemeen!
Echter valt dat niet altijd mee om te doen vooral als de situatie om snel handelen vraagt.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga altijd naar Zuid-Frankrijk op vakantie en rij 1200 km relaxt terug naar huis, maar eenmaal bij Maastricht over de grens zit ik na 10 minuten al weer rechtop in de stoel. Man, man, wat een land.
Meteen op de bumper zitten, rechts voorbij jagen, 3 rijstroken en nog links rijden, spitsstroken negeren, append achter het stuur,enz... Tegen de tijd dat ik weer thuis ben, ben ik weer aan vakantie toe.
Als je uit Italie komt en bij Maastricht de grens over gaat dan kom ik hier eigenlijk weer tot rust,die idioten daar in Italie daarbij is het hier maar een rustige boel op de weg.Heb afgelopen jaar heel wat kilometers gemaakt in Italie maar sorry,het verkeer daar is gewoon asociaal en onbeschoft.
 
Grappig: ik postte ooit een paar plaatjes in een ander topic met (bijna) hetzelfde onderwerp. Deze:

*Grafiekjes*

Bij de eerste grafiek had ik al mijn vraagtekens, volgens mij wordt de conclusie 'te hard gereden' gewoon minder vaak getrokken, oftewel de eisen om deze conclusie te trekken zijn aangescherpt (aantoonbaarheid?). De tweede grafiek is ronduit dubieus: 0 éénzijdige motorongevallen vanaf 2011? Lijkt mij dat men anders is gaan registreren, of daar helemaal mee gestopt is. Ik vraag me af of je punt niet gewoon is dat vroeger alles beter was en daar een paar grafieken bij hebt gevonden die uit hun context zijn gerukt.
 
Bij de eerste grafiek had ik al mijn vraagtekens, volgens mij wordt de conclusie 'te hard gereden' gewoon minder vaak getrokken, oftewel de eisen om deze conclusie te trekken zijn aangescherpt (aantoonbaarheid?). De tweede grafiek is ronduit dubieus: 0 éénzijdige motorongevallen vanaf 2011? Lijkt mij dat men anders is gaan registreren, of daar helemaal mee gestopt is. Ik vraag me af of je punt niet gewoon is dat vroeger alles beter was en daar een paar grafieken bij hebt gevonden die uit hun context zijn gerukt.
Nee, geen nullen vanaf 2011, maar tientallen, en dat laat zich in de grafiek lastig aflezen vanwege de aantallen die eraan vooraf gingen. E.e.a. betreft trouwens letselongevallen, dus er zullen vast meer dan die gerapporteerde eenzijdige ongevallen hebben plaatsgevonden, maat dan zonder ziekenhuisopname, net als in de voorgaande jaren. Dat er ergens onderweg iets veranderde qua vastlegging zou kunnen, sluit ik niet uit.

Maar de conclusies zijn niet de mijne, maar die van o.a. ministeries en handhavers. Ze gaven ondermeer ook aanleiding tot de kamervragen waar ik naar verwees. Ik heb geen idee of alles vroeger beter was, betwijfel dat, want verkeersagressie is van alle tijden. Maar ik heb iig niets uit context gerukt, en ik vind die veronderstelling in elk geval ook een beetje dubieus. Jij ook fijne feestdagen :t
 
Laatst bewerkt:
Als je uit Italie komt en bij Maastricht de grens over gaat dan kom ik hier eigenlijk weer tot rust,die idioten daar in Italie daarbij is het hier maar een rustige boel op de weg.Heb afgelopen jaar heel wat kilometers gemaakt in Italie maar sorry,het verkeer daar is gewoon asociaal en onbeschoft.
M'n vriendin stond doodsangsten uit in Napels _O-
Gelukkig hadden we een huurauto zonder stickers o.i.d. van het verhuurbedrijf want zo kon ik makkelijk doen alsof ik een local was want anders kom je volgens mij nergens want iedereen heeft voorrang maar het is nooit de ander 8)7
 
Ik heb vrij duidelijk een verschillende mentaliteit onderweg.

Fiets, alles chill. Ik zit namelijk alleen op de fiets als ik ga drinken/gedronken heb en dus zit ik ook alleen op een fiets in het dorp waar ik woon.

Auto, vlotte rijstijl maar nog steeds geen haast. Op de snelweg ga ik voor middenbaan plakkers demonstratief duidelijk naar rechts en mensen die geen richting aangeven en mij voor niets laten stoppen krijgen een “man man man let eens op verbaasd/ongeloof handgebaar”.

Vrachtwagen, über relaxed. Ik word per uur betaald maar vluchtstrook rijders en ander asociaal gedrag erger ik me ontzettend aan.

Echter, ik heb eens in het (half) jaar de spreekwoordelijke druppel (altijd in de vrachtwagen) dat ik iemand dus helemaal de tering scheld. Ontzettend ongezond want ik voel mijn hart dan racen maar sommige mensen kunnen echt gevaarlijk/dom bezig zijn.

1x per ongeluk spiegel eraf geslagen. Motor op 60kmh weg, auto aan andere kant geparkeerd en auto tegemoet. Doordat hij geen voorrang gaf moest ik op de laatste 10cm asfalt rijder en stak mijn hand uit om zijn spiegel aan te tikken en dat bleek voldoende te zijn.

Ander leuk voorbeeld, met vrachtwagen op rotonde met fietsers niet gescheiden in het donker. Door omstandigheden kon ik niet direct door en moest dus even stoppen. Trek weer op en fietser die rakelings voor me langs schiet dus ik claxoneer en fietser kwam verhaal halen “want hij had voorrang”.
Inderdaad, daar heb je helemaal gelijk, maar wat heb je daaraan als ik je plat rij? Je bent met ingestuurde vrachtwagen zo slecht zichtbaar dat het verstandig is even te wachten! Was hij met me eens dus gewoon kort goed gesprek van 2 mensen die redelijk met elkaar konden praten en denken.

Ik leer mijn kinderen dat ze bij een rotonde gewoon achter een vrachtwagen moeten blijven wachten. Voorrang of niet. Beter ff wachten dan plat.
 
Als je uit Italie komt en bij Maastricht de grens over gaat dan kom ik hier eigenlijk weer tot rust,die idioten daar in Italie daarbij is het hier maar een rustige boel op de weg.Heb afgelopen jaar heel wat kilometers gemaakt in Italie maar sorry,het verkeer daar is gewoon asociaal en onbeschoft.

M'n vriendin stond doodsangsten uit in Napels _O-
Gelukkig hadden we een huurauto zonder stickers o.i.d. van het verhuurbedrijf want zo kon ik makkelijk doen alsof ik een local was want anders kom je volgens mij nergens want iedereen heeft voorrang maar het is nooit de ander 8)7

Grappig, dat vond ik juist heel erg meevallen. Ze rijden in het zuiden inderdaad agressief, super druk en chaotisch in Napels, dat was inderdaad vrij intimiderend. Maar Italianen rijden wel redelijk goed. Ze halen elkaar links en rechts in, en ze toeteren een hoop, maar ze zullen elkaar niet snel expres van de weg rijden 'omdat ze volgens de regels gelijk hebben' wat men in Nederland wel de neiging heeft te doen. Om eerlijk te zijn vond ik Napels maar ietsjes spannender dan Amsterdam in de spits.
Op de autostrada rijden vond ik eigenlijk relaxter rijden dan in Nederland op de snelweg. Zolang je maar niet links blijft plakken, maar die les leer je na ongeveer 5 minuten _O-
 
Grappig, dat vond ik juist heel erg meevallen. Ze rijden in het zuiden inderdaad agressief, super druk en chaotisch in Napels, dat was inderdaad vrij intimiderend. Maar Italianen rijden wel redelijk goed. Ze halen elkaar links en rechts in, en ze toeteren een hoop, maar ze zullen elkaar niet snel expres van de weg rijden 'omdat ze volgens de regels gelijk hebben' wat men in Nederland wel de neiging heeft te doen. Om eerlijk te zijn vond ik Napels maar ietsjes spannender dan Amsterdam in de spits.
Op de autostrada rijden vond ik eigenlijk relaxter rijden dan in Nederland op de snelweg. Zolang je maar niet links blijft plakken, maar die les leer je na ongeveer 5 minuten _O-
Het is ook niet dat ze je van de weg drukken maar je moet de auto er wel voor durven zetten want ze laten je er echt niet tussen.
Doe je dat dan kom je ergens maar het lijkt wel of ze de claxon aan de rem hebben gekoppeld, op het moment dat je hem ervoor zet dan stampen ze op de rem en meteen de claxon _O-
 
Ik heb nog nooit iets vreemds aan het verkeer in Italië gezien.
In Napels wel veel huisvuil op straat en groepen zwerfhonden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan