Verkeersruzies, welke rol vervult de motorrijder?

Nederland is een superland vind ik, om te rijden. Ik zit veel in Duitsland en als NLer heb je dan standaard een Audi aan je bumper. Ook als je met 160 de vrachtwagens voorbij gaat. Het is jammer dat mensen zo ontzettend veranderen op het moment dat ze ingeblikt worden, ik heb altijd het idee dat er een regel is dat je met een hagelnieuwe auto overal voorrang hebt, met een dakkoffer of [werkverkeer] sticker geen maximumsnelheid hoeft aan te houden en bepaalde duitse merken totaal geen regels hoeven te volgen zoals rechts houden, richting aangeven, voorsorteren...
Duitsers die weleens in NL komen vinden het hier ook superlocker rijden. Komt ook door de 130-max, én dat we een kilometer van te voren ritsen...

Voor (tegen?) de echte Captain Kirken in het verkeer heb ik nog steeds geen oplossing gevonden, laat ze maar gaan, het interesseert me niet wat zo'n vent in die auto doet of denkt. Het enige waar ik me inderdaad niet lekker bij voel is zo'n achterwielonderzoeker, maar daar kan je zo weinig aan doen als je achter een taxi-crafter op de linkerbaan zit met 110. Terug naar zijn 3 en er met 170 voorbij, tsja... Ik doe het, mooi is het niet.

Door de jaren heen heb ik het gevoel gekregen dat het gevaar van achter komt, alles wat vóór je gebeurt kan je op anticiperen. Lui die door rood rijden, uit parkeervakken komen, van baan wisselen en noem er nog maar een paar. Als je voor het rode verkeerslicht staat ben je vogelvrij, dus altijd filteren en zorgen dat je alles voor blijft... Ook als je daarvoor een bekeurig riskeert. Anderzijds blijf ik ook makkelijk tussen de auto's op de rechterbaan hangen hoor

1 ongevalletje gehad in de 40 jaar dat ik rij, een vent die achterop knalde, één bijna ongevalletje, iemand die bijna achterop knalde... Verder parkeerschades...
 
Ik heb vrij duidelijk een verschillende mentaliteit onderweg.

Ben dus niet de enige :)

Wat voor mij ( zeker in het begin ) , ook een verschil maakte is het daadwerkelijk hebben van een motor ( kuch.. legaal, iets met een rijbewijs )
Hard rijden in een auto was eigenlijk meteen al saai. Ben van zware rechtervoet naar "mha, kom er vanzelf wel" gegaan.

Met vrachtwagens , tja.. rij eigenlijk altijd zwaar , leer je vanzelf onthaasten. :)
Het helpt toch niet, het beestje kán niet harder met al die troep die je er achter hangt !
Durf best hardop te beweren, als ik je dán nog kom inhalen.. Ben je echt te langzaam voor de weg waarop je rijd :) :) :)
 
Als je uit Italie komt en bij Maastricht de grens over gaat dan kom ik hier eigenlijk weer tot rust,die idioten daar in Italie daarbij is het hier maar een rustige boel op de weg.Heb afgelopen jaar heel wat kilometers gemaakt in Italie maar sorry,het verkeer daar is gewoon asociaal en onbeschoft.

Als je je daar aan 1 simpele regel houdt, is er niks aan de hand.

"Ik ben de baas en neem overal mijn ruimte als ik dat nodig acht."

Als je daar als een fatsoenlijke Nederlander gaat rijden, rijden ze je links rechts voor achter boven en onder voorbij.
 
Ze halen elkaar links en rechts in, en ze toeteren een hoop, maar ze zullen elkaar niet snel expres van de weg rijden 'omdat ze volgens de regels gelijk hebben' wat men in Nederland wel de neiging heeft te doen.

Prrrrreeeeeecies!!!!!! :}:}:}:}:}:}:}
 
En de dag erna de motor pakken om met 250 over de E30 te knallen in de Pruis. :]_O-
 
Op de snelweg cruisecontrol op 80 zetten werkt ook......nauwelijks onderweg dat je moet inhalen.

Zet hem dan aub op 95, in een personenauto zal je dan 85-90 echte km’s rijden dan heb je... mag je verwachten ook geen vrachtwagen op je bumper te krijgen.


Maar in de personenauto op de snelweg rij ik 100. Word erg moe van het 100-120-130 uitzoeken en je wint er amper tijd mee.
Vanmorgen met Nissan Micra 1.3 (top van 140) van Achterhoek naar Rotterdam met 100, pas bij Rdam eerste vrachtauto ingehaald.
Mijn Vivaro 2.5 (top 180) rij ik hetzelfde mee ook ivm brandstof verbruik.
 
Vind het persoonlijk een zeer lastige kwestie.
Zit zelf ook veel op de weg.
Privé met de motorfiets en auto en beroepsmatig met de vrachtwagen.
Ik merk wel dat het verkeer vaak anders reageert als ik met de vrachtwagen rijd dan op de motorfiets.
Maar er zitten helaas donders veel egoïstische gehaaste klootviolen tussen.
Zelf ben ik een passieve rijder en ondanks dat ontmoet ik regelmatig best wel agresieve bestuurder die doorgaans wel in een bepaalde categorie vallen.
Het jeukt me weleens om de confrontatie aan te gaan door middel van een goed gesprek, maar weet op zo’n moment dat zulk soort opgewonden standjes vaak niet voor rede vatbaar willen zijn.
Het kunnen ontaarden in een matpartij is schadelijk voor mijn VOG en dat papiertje is toch behoorlijk heilig om mijn werk te mogen beoefenen.
Al met al voel ik me dus vaak in een spagaat zitten tijdens weer een confrontatie met een medeweggebruiker die vind dat hij/zij helemaal in zijn/haar recht staat.
Als ik op de motorfiets rijd dan zie ik ze helaas nog vaak bellen of appen met de telefoon in de hand.
Voorheen maakte ik dan wel eens een gebaar van duim naar beneden of schudde ik met mijn hoofd heen en weer.
Helaas wekt zelfs dat vaak een agresieve reactie op ondanks dat ze weten geheel fout te zitten.
Omdat ik het hele jaar met de motorfiets doorrijd en zo’n 25K afleg maak ik regelmatig mee dat de op en afritten van de snelweg nat zijn.
Op zulke momenten kak ik daar niet met dezelfde snelheid op of af zoals ik met droog wegdek zou doen.
Maak zo vaak mee dat er dan automobilisten zijn die mijn snelheid te laag vinden en dat ongenoegen uiten door kort op mijn achterkant te gaan rijden.
Op zulke momenten zakt mij de moed weer in de schoenen want vind het zo jammer dat zulke figuren geen greintje begrip of geduld hebben voor de situatie van het natte/gladde wegdek voor mij als motorrijder.
We weten allemaal dat het knettersdruk kan zijn in het verkeer en we weten inmiddels ook allemaal dat er een behoorlijk aantal weggebruikers vaak haast hebben of alleen maar aan zichzelf denken.
Dat fenomeen is met name de laatste jaren alleen maar erger geworden zie ik.
Persoonlijk ben ik helaas van mening dat dit niet meer goed gaat komen en dat indien we deelnemen aan het verkeer dit soort zaken er gewoon bij moeten nemen.
Dat de ene persoon er anders op reageert dan de andere zal ook een feit blijven.
Wat mij betreft mag er veel meer blauw op de wegen meerijden om tijdens overtredingen flinke maar dan ook flinke bekeuringen te geven met alles erbij zoals puntaftrek en verplichte rijcursus die zelf betaalt moet worden.
Misschien dan .....maar heel misschien dan leren zulke figuren het wel om te kappen met dat assiociale rijgedrag.
Nederland is een mooi land om in te rijden vind ik, maar helaas net iets te klein voor het grote aantal weggebruikers waarbij een groeiende groep bestuurders steeds gehaaster, egoïstischer en agresiever wordt.
Vr gr
Goed gesproken.
Ik woon in de randstad waar ik dagelijks situaties zie waar ik van denk als ik police zou zijn😉
Het respect is zoek.
Aan het verkeer deelnemen is overleven.
 
Ik vind dat de laatste jaren men in het stadsverkeer een stuk beleefder is geworden, vooral ten opzichte van fietsers.
 
Ik vind dat de laatste jaren men in het stadsverkeer een stuk beleefder is geworden, vooral ten opzichte van fietsers.

Grappenmaker.:+

Onderweg op de motor (ook met mijn vrouw achterop) probeer ik altijd uit de problemen te blijven en als reactie op een incident nooit een spiegel van een auto aftrappen of het internationale peace sign te maken maar proberen weg te komen uit de buurt van de vervelende persoon in het andere voertuig. Ik krijg meestal de kriebels van bumperklevers als ik op mijn motor zit, aanspreken heeft weinig zin (heb ik wel eens gedaan) maar een enkeling heeft zijn gedrag door. Ach als ik hier wel eens een zebrapad overloop rijden ze ook regelmatig door, mijn vrouw riep eens naar een andere vrouw in een cabrio dat ze hoort te stoppen en kreeg wel het internationale peace sign van de vrouwelijke bestuurder in een Saab cabrio.

Revven is iets voor Hooligans.;)
 
Iets met zaaien, en oogsten!
Schrik wel van het ongeluk, zonder te weten wat er precies gebeurd is. Laten we wat liever zijn voor elkaar is eigenlijk het devies, leven en laten leven, slecht gedrag geen aandacht geven. etc. etc.

:)
 
Grappenmaker.:+
Nee hoor. Als ik in mijn woonwijk een doorgaande weg wil oversteken, stopt ongeveer de helft van de automobilisten, ondanks dat ik geen voorrang heb. Het is ook nutteloos dat ze stoppen, want ik kan zonder tijdsverlies achter ze langs. Als ik mijn zoontje bij me heb, stopt bijna iedereen.
 
Zet hem dan aub op 95, in een personenauto zal je dan 85-90 echte km’s rijden dan heb je... mag je verwachten ook geen vrachtwagen op je bumper te krijgen.


Maar in de personenauto op de snelweg rij ik 100. Word erg moe van het 100-120-130 uitzoeken en je wint er amper tijd mee.
Vanmorgen met Nissan Micra 1.3 (top van 140) van Achterhoek naar Rotterdam met 100, pas bij Rdam eerste vrachtauto ingehaald.
Mijn Vivaro 2.5 (top 180) rij ik hetzelfde mee ook ivm brandstof verbruik.


Regelmatig, dat ik boven de 95 moet rijden, om b.v. Op het 80 stuk bij zwolle een vrachtwaggel voorbij te komen. Met name Denen en wat oostblokkers rijden stevig door.

Door de weeks, als het druk is, heeft harder rijden niet altijd zin, ‘s avonds laat of heel vroeg, gaat de teller op 140, cruisecontrol aan en rij ik volgens de gps 130. Scheelt me flink in tijd, net als het vlotte optrekken van de huidige diesel. Weer jammer, dat de fabriek hem op 155 heeft begrenst, moet veel harder kunnen.
Het scheelt wel, dat ik weinig 100 stukken rij, die houden op.
 
Regelmatig, dat ik boven de 95 moet rijden, om b.v. Op het 80 stuk bij zwolle een vrachtwaggel voorbij te komen. Met name Denen en wat oostblokkers rijden stevig door.

Door de weeks, als het druk is, heeft harder rijden niet altijd zin, ‘s avonds laat of heel vroeg, gaat de teller op 140, cruisecontrol aan en rij ik volgens de gps 130. Scheelt me flink in tijd, net als het vlotte optrekken van de huidige diesel. Weer jammer, dat de fabriek hem op 155 heeft begrenst, moet veel harder kunnen.
Het scheelt wel, dat ik weinig 100 stukken rij, die houden op.

En dan hebben we het over 95 gps kmh?

Maar het kan, zijn er ook die de tacho laten keuren met andere maat band dan heb je snel zo’n verschil. Keuren met versleten banden en dan nieuwe erom is zo 3kmh harder kunnen.

Edit: Sorry we wijken nogal af.
 
Ik prik meestal de banden leeg, geef keihard gas en zie in mijn spiegels hoe hij de controle van zijn voertuig verliest en over de kop gaat.

Doe ik al wanneer ze me te lang aankijken

(en in het echte leven geef ik gewoon gas bij of zorg ik ervoor dat er een andere auto tussen mij en die gene komt, desnoods filter ik met 140km per uur daarvoor als het druk is, ik ga mijn leven niet riskeren om 1 of andere road rage figuur.)
 
De rol van de motorrijder ? In mijn geval zeker de passieve rol, zeker de laatste jaren.
Iemand schreef “het gevaar komt van achteren”, en dat klopt.

Vooropgesteld, de meeste mensen rijden prima, houden goed afstand, over het algemeen rijdt men hier best goed, ook in het drukke westen.
Maar af en toe tref je iemand die aggressief rijdt, die herken ik vooraf vaak al aan de auto (bedrijfswagen, zwarte Golf, Seat, Audi), en anders wel meteen aan hun domme rijstijl. Het zijn steevast de types die als het rood wordt toch vol gas doorrijden en echt op het laatste moment vol afremmen. “Gefeliciteerd” denk ik dan, “je staat eerder stil”. “Je hebt er alleen niets aan...”

Dat zijn de types die niet vooruit kijken en ook zo ongeveer tegen je nummerplaat gaan duwen terwijl er 6 vrachtwagens voor je rijden. Dat soort domme acties.
Tegenwoordig laat ik ze gaan, dan trek ik juist langzaam op, laat ze voorbij en kijk van veilige afstand toe hoe een ander wordt opgedrukt, en niet ik.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijzelf sinds enkele jaren aangeleerd gewoon in te halen en dan al lang voor mijn irritatiegrens bereikt is.

Links, rechts of zelfs er tussendoor als het moet.
Inmiddels ook met de auto waar het kan.
In feite steek ik zo mijn middelvinger op zonder de bijkomende frustrstie.

Het mag vaak niet zo maar werkt enorm goed voor mijn gemoedstoestand en dat is zo relaxt dat ik er niet over peins het anders te doen. Ik kom hierdoor nooit meer in conflicten terecht.

Een beetje pittige motor en auto helpt natuurlijk.

Die werkwijze pas ik ook toe, ik hou de veiligheid in het oog maar als die niet in het geding is dan er zo snel mogelijk voorbij. Met de motor deed ik dat altijd al maar nu ik een snellere auto heb ook regelmatig met de auto.

Overigens laat ik regelmatig anderen even voorgaan, zeker met de motor verwacht men dat niet en het geeft vaak heel veel goodwill, evenals op de motor even bedanken als mensen plaats voor je maken.

En wie er langs wil mag er langs, meestal is dat voor diegenen een kleine winst want daarna rijden ze achter mijn voorligger maar ik heb zo'n zenuwlijder dan niet achter me wat ik zeker op de motor aanmerkelijk veiliger vind en fijner voor mijn rijplezier.
 
De motorrijder heeft kennelijk een inschattingsfout op het Coenplein gemaakt.
De automobilist wil uiteraard zijn schade vergoed hebben.
Maar ipv ruzie zoeken had hij het kenteken op moeten nemen en aan de politie door moeten geven.
Laten we hopen dat iedere verkeersdeelnemer hieruit een les leert.
 
Het heeft pas impact als je er zelf bij bent betrokken. Alle andere mensen hebben hun mening al klaar en gaan weer over tot de orde van de dag. Dus ook met hufter gedrag. Helaas. Het zullen de eerste doden niet zijn en zeker de laatste niet....
 
Ik ben tot 2 keer opzettelijk van de weg af gereden/in berm gedrukt.. Beide keren heel vlug kenteken onthouden, wan dat is toch poging tot doodslag vertelde iemand me..
Maar.. politie doet er nix mee en boeit het niet?
 
Terug
Bovenaan Onderaan